۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۰

بزرگ‌ترین کارخانه جذب مستقیم کربن جهان فعالیت خود را آغاز کرد

جان وورزباچر، بنیانگذار Climeworks، گفت: برای اینکه جهان تا سال 2050 به وضعیت کربن‌خنثی دست یابد، «ما باید سالانه چیزی حدود 6 تا 16 میلیارد تن CO2 را از هوا حذف کنیم».
بزرگ‌ترین کارخانه جذب مستقیم کربن جهان فعالیت خود را آغاز کرد
استارت‌آپ سوئیسی Climeworks باری دیگر دست به کار شده است. این شرکت به تازگی بزرگترین کارخانه جذب کربن جهان را در ایسلند افتتاح کرد و رکورد خود را در مورد میزان CO2 که می‌تواند از هوا استخراج کند کاهش داد. کارخانه قبلی جذب کربن این شرکت، با نام Orca، سالانه حدود 4000 تن دی‌اکسید کربن را از اتمسفر جذب می‌کند، اما طبق گزارش واشنگتن‌پست، کارخانه جدید این شرکت می‌تواند تقریباً ده برابر آن را انجام دهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این کارخانه ماموت نام دارد و دارای 72 فن صنعتی است که می‌توانند سالانه 36000 تن دی‌اکسیدکربن را از هوا استخراج کند. CO2 در این کارخانه نیز، درست مانند Orca، بازیابی نمی‌شود. بلکه در زیر زمین ذخیره می‌شود و در نهایت در سنگ به دام می‌افتد و به طور دائم (در حد معقول) آن را از محیط حذف می‌کند. این کارخانه در واقع بر روی یک آتشفشان خاموش ساخته شده است.
 
این مکان به دلیل نزدیکی به نیروگاه انرژی زمین‌گرمایی Hellisheidi انتخاب شد که برای تامین انرژی فن‌های تاسیسات و گرمایش فیلترهای شیمیایی برای استخراج CO2 با بخار آب استفاده می‌شود. پس از استخراج، CO2 از بخار جدا شده، فشرده شده و در آب حل می‌شود. در نهایت، گاز استخراج‌شده 2300 فوت زیر زمین به درون بازالت آتشفشانی پمپاژ می‌شود. این ترکیب با منیزیم، کلسیم و آهن موجود در سنگ واکنش داده و کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که به ذخایر جامد CO2 تبدیل می‌شوند. این فناوری بسیار خوبی است.
 
با این حال، این راهکار نهایی برای تغییرات آب و هوایی نیست، و خیلی نمی‌تواند کارآمد باشد. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، جان وورزباچر، بنیانگذار Climeworks، گفت: برای اینکه جهان تا سال 2050 به وضعیت کربن‌خنثی دست یابد، «ما باید سالانه چیزی حدود 6 تا 16 میلیارد تن CO2 را از هوا حذف کنیم».
 
مشکل در همین جاست که این تاسیسات، که با اختلاف زیادی در نوع خود بزرگ‌ترین است، می‌تواند سالانه تا 36000 تن CO2 از هوا جذب کند، اما این تنها 0006/0 درصد از چیزی است که، به گفته وورزباچر، برای دستیابی به حداقل آستانه حذف سالانه کربن مورد نیاز است. البته کارخانه‌های دیگری نیز وجود دارند، اما همه آنها در کنار هم تأثیر جدی در آنچه برای نجات ما از لبه پرتگاه لازم است ایجاد نمی‌کنند.
 

برای این منظور، وورزباچر از سایر شرکت‌ها خواسته است تا دست به کار شوند. او می‌گوید که هدف Climeworks این است که از مرز سالانه میلیون‌ها تن تا سال 2030 و از یک میلیارد تن تا سال 2050 عبور کند. کارلوس هائرتل، مدیر ارشد فناوری این شرکت، به 60 Minutes گفت که افزایش این فرآیند در سطح جهانی امکان‌پذیر است، اما نیاز به اراده سیاسی برای تحقق آن است.
 
دولت بایدن اخیراً 4 میلیارد دلار برای اجرائی کردن این صنعت در ایالت‌ها اختصاص داده است و 1.2 میلیارد دلار برای یک جفت پروژه در مقیاس بزرگ اختصاص داده است. وزارت انرژی آمریکا نیز برنامه‌ای به نام Carbon Negative Shot با هدف تقویت توسعه فناوری مقرون به صرفه برای جذب کربن راه‌اندازی کرد.
 
روش جذب کربن به کار گرفته شده توسط Climeworks تنها یکی از رویکردهای موجود است. این فرآیندها از توده‌های بلوک‌های سنگ آهک که مانند یک اسفنج دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند تا بالن‌های هوای داغ غول‌پیکر که ترکیب شیمیایی را منجمد کرده و به دام می‌اندازند، متغیر هستند. احیای جنگل‌ها گزینه دیگری است که شرکت‌هایی مانند اپل و گلدمن‌ساکس آن را آزمایش کرده‌اند.
کد مطلب: 78836
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام