۱
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱

شبكه ملي اطلاعات؛ سوال‌ها و ابهام‌ها

ایتنا- موضوعي كه در نگاه مسئولان اجراي چنين پروژه‌ ملي در درجه اول قرار ندارد، اطلاع‌رساني درباره وظايف و ساختارهاي شبكه ملی اطلاعات است.


شبكه ملي اطلاعات و ايجاد شبكه داخلي در كشور يكي از برنامه‌هاي تأكيد شده در برنامه پنجم توسعه است كه در راستاي ايجاد آن سوالات و ابهام‌هاي بسياري مطرح شده كه قطعا مسوولان براي پاسخ به آنها چه راهكارهايي را اتخاذ كرده‌اند.

به گزارش ایتنا به نقل از ايسنا، شبكه ملي اطلاعات در سال گذشته روند پر افت و خيزي را طي كرد و از گفت و شنودها درباره راه‌اندازي يك‌باره آن گرفته تا قطع و وصلي‌هاي مكرر اينترنت و اختلال در كيفيت آن مخصوصا در روزهاي پاياني سال، كار را به جايي رساند كه بسياري از رسانه‌ها چه در داخل و چه در خارج از كشور تحليل‌هايي را پيرامون اينترنت ملي سابق ارائه دادند.

اتصال بيش از ۳۲ هزار مدرسه به شبكه علمي مدارس و برخي دانشگاه‌ها به شبكه علمي در فاز تهران از جمله اقداماتي بود كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين ماه سال گذشته، ذهنيت‌ها را به سمتي سوق داد كه شبكه ملي اطلاعات اجرايي شده و اين وزارتخانه درصدد آن است كه با ايجاد دسترسي‌هاي بخشي و قسمتي، سال جديد را با اينترنتي جديد آغاز كند.

ارتقاي سرعت دسترسي به محتواي شبكه علمي كشور كه نسبت به شبكه سابق مي‌تواند روزنه اميدي در نگاه اول براي مراكز آموزش عالي و علمي و تحقيقاتي تلقي شود اما در كل، بحث محتواست كه اين مراكز را به ادامه حركت تشويق مي‌كند و هر زمان كه از اين حوزه راضي شوند مي‌توان گفت كه رسالتي در راستاي بهبود وضعيت آن‌ها صورت گرفته است و گرنه صرف بالا بردن سرعت دسترسي شايد در گذشته نيز با هزينه كردي بيش‌تر بسترهاي تحقق‌اش وجود مي‌داشت.

با در نظر داشتن اينكه برنامه پنجم توسعه يكي از محوري‌ترين برنامه‌ها در راستاي ارتقاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در تمامي سطوح جامعه است و دستگاه‌ها مكلف هستند كه تا پايان سال دوم برنامه پنجم توسعه به اين شبكه متصل شوند و با اين حساب بايد دانست كه به احتمال قوي در نيمه اول سال جاري اين شبكه رخ نمايان خواهد كرد تا حداقل با گذر از نيمي از ماه‌هاي سال زمينه تست و آزمايش اين شبكه فراهم شود و زمينه را براي دسترسي‌هاي فراگير باز كند.

حال ظاهرا موضوعي كه در نگاه مسئولان اجراي چنين پروژه‌ ملي در درجه اول قرار ندارد، اطلاع‌رساني درباره وظايف و ساختارهاي اين شبكه است چراكه تا حال حاضر هنوز مشخص نشده كه اين شبكه از چه زيرساخت‌هايي براي ارائه خدمت بهره‌برداري مي‌كند و علاوه بر آن واقعا قرار است چه خدماتي را به كاربران ارائه دهد كه درنهايت نياز آن‌ها را به داشتن شبكه‌اي همچون اينترنت برآورده كند.

اگر اين شبكه قرار است پهناي باند را تا دو مگابيت بر ثانيه براي كاربران در شبكه داخلي ايجاد كند و در عين حال دسترسي به شبكه جهاني اينترنت نيز باز گذاشته شود كه هر كس بسته به تمايل شخصي خود از آن در موارد ضروري استفاده كند اين سوال وجود دارد كه به چه نحو نظارت‌ها برروي انجام درخواست‌ها بر مرز شبكه جهاني و داخلي اعمال خواهد شد؟

از طرفي ديگر اين سوال براي تمامي دانشجويان و محققان وجود دارد كه آيا براي دسترسي به تمامي منابع و يا حداقل، اكثريت منابع مورد نياز خود دچار مشكل خواهند شد؟ و تجار هم ابهام دارند كه آيا مسير جايگزيني براي برقراري ارتباط مستقيم با مقاصد مورد نظر خود خواهند يافت يا خير؟

هنوز اطلاعات دقيقي درباره عملكرد و زمان راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات ارائه نشده اما به گفته كارشناسان با استقلال خود از شبكه اينترنت به دنبال ايجاد امنيت‌هاي لازم بر بستر IP است و شايد در كل اين اقدام يكي از شيوه‌هاي نوآورانه و تقريبا كاري براي ايجاد مانع در برابر حجم وسيعي از آفات باشد.
کد مطلب: 21750
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر
feedback
Iran, Islamic Republic of
این شبکه میتونه مفید واقع باشه ولی به شرطی که شبکه ی اینترنت کماکان در دسترس همه باشه. ولی اگه قرار باشه تبدیل به مانعی در دسترسی به اینترنت بشه جز یک آفت علمی- اطلاعاتی چیز دیگه ای نمیشه اون رو نامید. محتوای مفید موجود روی شبکه ی اینترنت اعم از علمی، ادبي، هنري و غیره، حاصل کار تمام جمعیت انلاین دنیاست و نه یک کشور خاص. وجود چنین شبکه ای هرگز نمیتونه نیاز به دسترسی به اینترنت رو مرتفع کنه