۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶

لپ‌تاپ‌های آینده

ایتنا- آیا از قالب‌‌های طراحی که تمامی‌ لپ‌تاپ‌ها را یکسان جلوه می‌دهند خسته شده‌اید؟ پس این مقاله را تا انتها بخوانید!
لپ‌تاپ‌های آینده


نویسنده: برایان نادل
فقط شما نیستید که این طورید. گروهی از طراحان و مهندسان جسور در حال یافتن راه حلی برای «سندروم شباهت» لپ‌تاپ‌ها هستند تا طراحی آنها را ارتقا بخشند. ایشان در حال بررسی طراحی مفاهیمی بیسابقه هستند که هم نظرات را به خود جلب کند و هم راهکاری جدید برای به کارگیری و راه‌اندازی لپ‌تاپ‌ها معرفی کنند.


همان‌طور که نمایشگاه‌های اتومبیل چشم‌اندازی از آینده تکنولوژی خودروها را نشان می‌دهند، طراحی مفاهیم و نمونه‌های اولیه نیز نشان‌دهنده فردای تکنولوژی موبایل است.

مورالی ویرامونی مسئول برنامه توسعه مفاهیم برنامه‌های کامپیوتری در سانتا کلارا، کالیفرنیا می‌گوید: «طراحی مفاهیم به ما امکان گسترش افق تخیلات و آمال را می‌دهد و نمایانگر آینده نسل رایانه‌ها است».

آماده دریافت اطلاعات در مورد صفحه‌کلید‌‌های کشویی و کامپیوتر‌‌های تاشو در جهات مختلف باشید. حتی می‌توانید آنها را در مواقعی که کار نمی‌کنید لوله کنید. نظرتان راجع به لپ‌تاپی که بدون وصل شدن به برق شارژ می‌شود چیست؟ حتی تعریف لپ‌تاپ با کم‌‌تر شدن فاصله میان نوت‌‌بوک ها، تبلت‌‌های قابل تبدیل، تبلت‌‌های شبه آیپد، اسمارت‌بوک، آی‌ریدر، ultramobile PC (UMPC) و دیگر ابزار اینترنتی تغییر کردهاست.

لیزلی فیرینگ معاون تحقیقاتی گارتنر می‌گوید: «صفحات تاشو، شارژ وایرلس و رایانه‌هایی جمعشو تا دو سال آینده به بازار می‌آیند، طراحان هر روز خلاق‌‌تر می‌شوند».
در ادامه نیم‌نگاهی خواهیم داشت به آینده‌ای نه چندان دور.

چهار نمایشگر با هم
فرض کنید نوت‌‌بوک بعدی شما دارای دو، سه و یا حتی چهار صفحه نمایش بود که هر یک تجربه محاسبات شما را کارآ‌‌تر و لذت‌بخش‌‌تر می‌کرد. این ایده لپ‌تاپ Tangent Bay طراحی شده توسط گروه ویرامونی در اینتل است.

Tangent Bay که امکان خلاقیت بالا را در صفحات نمایش ایجاد می‌کند، دارای صفحه‌ای اصلی ۱۵.۶ اینچی و سه صفحه لمسی OLED ۳.۵ اینچی است که معمولا روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند.

این صفحات کمکی که در بالای صفحه‌کلید به شکل مساوی جای گرفته اند، هر یک می‌توانند کاری انجام دهند که به این ترتیب صفحه اصلی پر از منو‌های مختلف نمی‌شود.

آنها برای کار‌های مختلفی از ارئه یادداشتها گرفته تا نمایش RSS مربوط به ساعت یا قلموی فتوشاپ به‌کارگرفته می‌شوند. ویرامونی معتقد است که با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید گجت‌های ویندوز۷ خود را در این بخش جای دهید. من به شخصه از صفحات کوچک‌‌تر برای کنترل ایمیل و وبسایت‌های دلخواهم استفاده می‌کنم.

ویرامونی می‌گوید:«شاید بگویید این سیستم بیش از حد چند منظوره است اما افراد در آن واحد چندین کار انجام می‌دهد. اگر بخواهیم هر یک را روی صفحه اصلی بیاوریم فقط با اشاره انگشت آن را به سمت بالا می‌کشیم. کاربری لمسی بسیار کاربردی است».

زمانی که Tangent Bay در سال گذشته در فروم اینتل در سانفرانسیسکو معرفی شد عکس‌العمل‌ها فوق‌العاده بود. مردم از آن خوششان آمد و دیدند که نمایشگرها می‌توانند اطلاعات مختلف را در پیش رو قرار داده و باعث سردرگمی کاربر نیز نمی‌شوند.

Tangent Bay دارای پردازنده‌ای فوق‌العاده کم ولتاژ است و ضخامتی به اندازه نوت‌‌بوک‌های عادی دارد اما به دلیل وجود نمایشگر‌های اضافی اندکی سنگین‌تر است. بهترین قسمت قضیه آن است که این سیستم نیازی به تکنولوژی نوین یا پیشرفت مهندسی نداشته و همین امروز می‌توان آن را ساخت.

ویرامونی می‌گوید: «هدف ما تجاری کردن است» اما به دلایل تجاری وی قادر به توضیحات بیش‌تر در مورد طرح‌‌های اینتل برای ورود این تکنولوژی به بازار نیست.
معمولا تولیدکنندگان مختلف نوت‌‌بوک از این نمونه‌ها دیدن کرده و ایده‌ها و قطعات آن را به ابزار خود اضافه می‌کنند. Tangent Bay به احتمال قوی تنها مدلی واحد نبوده و در نوت‌‌بوک‌های مختلف چندین سازنده خودنمایی خواهد کرد.


تبدیل ‌شوندگان
نمایشگر‌های پرایم Kyle Cherry چندگام فرا‌تر می‌روند. پرایم یک نوت‌‌بوک مخصوص بازی است که دارای سه صفحه بزرگ می‌باشد و می‌توان آن را برای جابجایی آسان تا کرد.

چری که یک طراح صنعتی مستقل در سیاتل است می‌گوید:«من به دنبال چیزی بودم که بتوان آن را بر اساس کاری که می‌خواهیم انجام دهیم کوچک یا بزرگ کنیم. پرایم ارائه‌دهنده بهترینها در هر دو حالت است».

در حال حاضر پرایم چیزی بیش از یک طرح اتوکدی نیست. این وسیله احتمالا از شش پره آلومینیومی - سه تا برای نمایشگرها، یکی برای صفحه‌کلید و دو تا برای قطعات الکترونیک - تشکیل شده‌است.

برخی از پنل‌های پرایم دارای لولا بوده و برخی دیگر به صورت کشویی روی هم حرکت می‌کنند. درست مانند اسباب‌بازی‌‌های Transformer می‌توانند به شکل‌های مختلفی در بیاید و هر یک ویژگی‌های رایانه‌ای منحصر به خود را دارا هستند.

اگر خواهان نوت‌‌بوکی با صفحه نمایش بزرگ هستید، پرایم می‌تواند به صورت صفحه‌ای ۲۲ اینچی در بیاید که دارای طول و عرض ۳۲:۱۰ می‌باشد. می‌توانید صفحات کناری را تا کرده و و تنها از ۱۵ اینچ آن استفاده کنید.

ابعاد نمایشگر مرکزی ۴:۳ است. یا حتی می‌توانید صفحات را به نحوی تنظیم کنید که تبلتی بسیار گسترده داشته باشید. هر وقت بخواهید جابجا شوید پنلها قابلیت آن را دارند که تا شده و یک سیستم معمولی ۱۳ اینچی را در اختیارتان قرار دهند.

این صفحات متنوع دارای معایبی نیز هستند: در محل تلاقی دو صفحه خط سیاه قاب آنها باعث می‌شود حواس کاربر پرت شود. (با اینکه نمی‌توانستم از پرایم استفاده کنم با نوت‌‌بوک دیگری به نام ThinkPad W۷۰۰ds از شرکت Lenovo کار کردم که مشکل مشابهی داشت و خطوط سیاه آزاردهنده بود اما به سرعت به آن عادت کرده و دیگر به آن توجهی نمی‌کردم.)

داخل پرایم فضای کافی برای یک جفت پردازنده و موتور‌های گرافیکی مخصوص جدیدترین ورک‌استیشن‌ها وجود دارد. کیس آلومینیومی آن هم بدون نیاز به فن ‌های خنک کننده باعث خنک شدن سختافزار پیشرفته آن می‌شود.

چری می‌گوید: «ممکن است کمی ضخیم به نظر بیاید اما از این ورک‌استیشن می‌توان برای هر کاری استفاده کرد».

در حال حاضر هیچ یک از تولیدکنندگان لپ‌تاپ داوطلب خرید پرایم نشده‌اند اما می‌توان آن را با تکنولوژی امروز نیز تولید کرد. چری معتقد است که استفاده از آلومینیوم وزن آن را به تنها ۵ پوند می‌رساند که با آن همه صفحات بیش از حد خوشبینانه به نظر می‌رسد. همچنین قیمت مصرف‌کننده در بهترین حالت ۳۰۰۰ دلار است.

تا کن، استفاده کن
اما Airo Origami شرکت ایسوس بسیار نازک است. وقتی بسته است مانند لپ‌تاپ‌های معمولی است اما لبه جلوی آن تیغه ای است و حالت سه‌گوش دارد. به جای نمایشگر لولایی که در پایین آن صفحه کلیدی چفت شده باشد، این سیستم دارای چهار بخش است که به شکل مستقل از هم حرکت می‌کنند: نمایشگر، محل قرار گرفتن مچ، و بخش انتهایی پایه و صفحه کلید آن که با باز شدن در لپ‌تاپ به سمت جایگاه خود سر می‌خورد.

صفحه‌کلید آیرو اوریگامی با باز شدن در لپ‌تاپ به سمت جایگاه خود سر می‌خورد و در زیر خود فضایی برای تهویه باز می‌گذارد.

همان‌طور که از نامش پیداست تا شدن این گجت مفهومی کلیدی است. Airo Origami هم می‌تواند مانند یک لپ‌تاپ معمولی با نمایشگر و صفحه کلید صاف باشد و هم می‌تواند به شکل تبلتی روی میز قرار گیرد.

از آنجا که این محصول به منظور ترویج همکاری طراحی شده‌است، یک یا دو سیستم می‌توانند با به صورت عمودی یا افقی لینک شوند تا کارمندان بتوانند بر روی پروژه‌ها رودرروی یکدیگر کار کنند. (من به شخصه به حدی با رایانه خود درگیر هستم که نمی‌توانم با چهار یا پنج کامپیو‌تر به شکل همزمان کار کنم.)

کمپانی ایسوس سال گذشته نمونه اولیه محصول را که آماده تولید بود تهیه کرد اما از آن پس تصمیم به عدم ساخت این مدل منحصر به فرد گرفت. توجیه شرکت آن بود که قادر است قابلیت‌های این مدل را در لپ‌تاپ‌های خط تولیدش خود با قیمتی ارزان ‌تر به کار گیرد. برای مثال نوت‌‌بوک ایسوس مدل G۷۳Jh نیز دارای همین صفحه‌کلید شیبدار و فضای تهویه زیرین است.


قابلیت تا شدن نیز یکی از قابلیت‌های ابزاری آینده‌نگر به نام Multi-Fold است که توسط Qualcomm ثبت اختراع شده است. این سیستم دارای سه پنل نمایشگر همچون قاب سه لته است که قابلیت تنظیم برای هر فردی را دارد.

Multi-Fold را می‌توان به اشکال مختلف درآورد. این وسیله می‌تواند تبلتی گسترده، نوت‌‌بوکی مناسب سفربا صفحه‌ای اضافی، یا شبها وسیله‌‌ای با یک نمایشگر شبیه به ساعت باشد. در مورد وزن و اندازه حرفی نمی‌توان زد اما همه اجزای آن را با تکنولوژی امروز می‌توان ساخت.

اما این مدل دارای یک نقطه ضعف است: صفحه کلید مکانیکی در آن وجود ندارد. اما می‌توان از یک صفحه به عنوان صفحه کلید نمایشی استفاده کرد. گرچه از مزایای این حالت استفاده از صفحه‌کلید مناسب اندازه و شکل دلخواه است اما از حال و هوای کلید‌های مکانیکی که انگشتان آنها را می‌فشارند دیگر خبری نیست.

کلید مشکل گشا
فرض کنید صفحه‌کلید سیستمتان پنهان می‌شد و در صورت نیاز بیرون می‌آمد! این ایده مربوط به نمونه اسمارت‌بوکی است که برای مسابقات طراحی SCAD شرکت نیمه‌رساناهای Freescale طراحی شده بود. نمایشگر‌های کشویی دوتایی در این نمونه از مناسب تایپ با انگشت شست هستند.

این نمونه که با همکاری کالج هنر و طراحی ساوانا ساخته شده دارای دو صفحه کلید است که روی صفحه نمایش سوار شده‌اند. شما این وسیله را با دو دست خود گرفته و از آن برای نوشتن ایمیل، پست‌های بلاگ یا یادداشت‌های کوتاه توئیتر استفاده می‌کنید.

استیو اسپرل مسئول بازاریابی مشتریان اسمارت‌‌بوک در Freescale می‌گوید: «این ابزار ایده مربوط به گوشی‌ها و نوت‌‌بوک‌ها را تلفیق کرده و تجربه اینترنتی بهتری را به دست می‌دهد».

SCAD ماکتی غیرواقعی برای ارزیابی رویکرد مردم به طراحی نبوده و بدون هیچ تکنولوژی جدیدی قابل تولید است. به خاطر نمایشگر ۷ اینچی اش نمی‌تواند جای نوت‌‌بوک‌ها را پر کند اما با تنها ۱.۵ اینچ ضخامت می‌توان آن را به هر جایی برد - درست همانند آیپد‌ مینی که دارای کلید‌هایی فیزیکی است.

Sperle معتقد است: «چالش اصلی نازک کردن صفحه‌کلیدها تا حدی است که حس کلیدها قربانی نشود».

کشوی تاشو
تاشوی Sean Bovee شبیه به گوشی کشویی بزرگی است که دارای صفحه‌ای به بزرگی ۹ اینچ و کیبورد مکانیکی است که از زیر نمایشگر بیرون می‌لغزد. صفحه‌کلید شیاردار به نمایشگر این امکان را می‌دهد که برای کاربری به شکل تبلت روی آن بلغزد.


اسلایدر با ابعاد ۹.۵ در ۵ در ۱ اینچ در سایز جیبی بوده ولی قدرت اجرای تمامی کار‌های مورد نظر شما را داراست. اسلایدر دقیقا یک گوشی همراه نیست اما به گفته بووی با داشتن یک پردازنده ۱.۵ مگاهرتز می‌تواند تماس‌های VoIP و مکالمات تصویری را روی صفحه OLED خود سرویس‌دهی کند. باتری اسلایدر ۴ تا ۵ ساعت شارژ را در خود نگاه می‌دارد.

طراحی آن نیازمند صفحه‌کلید QWERTY مخصوص تایپ شستی با لمسی است اما اشتباه کوچکی در آن به چشم می‌خورد. برخی از کلید‌های واقع در مرکز صفحه‌کلید باید جدا شده یا پایین بیایند تا فضای کافی در نمایشگر ایجاد شود. به عبارت دیگر استفاده از کلید‌های ۷، Y، H و B مشکل است.

ویرامونی و گروه وی در اینتل نمونه مشابهی به نام UrbanMax ساختند و آن را در فروم اینتل در تایوان در پاییز ۲۰۰۸ به نمایش گذاشتند. تفاوت عمده این دو آن است که UrbanMax دارای نمایشگر بزرگ ۱۱ اینچی است که از قابلیت جابجایی آن اندکی می‌کاهد.

هرآنچه که برای تولید اسلایدر یا UrbanMax مورد نیاز است در حال حاضر در بازار وجود دارد. هرچند Bovee می‌گوید که به منظور نازک‌تر شدن، اسلایدر نیازمند کیس آلومینیومی و جداکننده اجزاء الکترونیک و صفحه می‌باشد.
با اینکه وی از تخمین هزینه این ابزار سرباز زد اما اذعان داشت که قیمت آن از سیستم‌های معمول با کیس پلاستیکی گران‌‌تر خواهد بود.

رایانه پیچیدنی!
نمی‌توانم از ذکر طرحی که در حال حاضر آماده آمدن به بازار نیست خودداری کنم: Rolltop رایانه‌ای سیار است که به هیچ یک از تجربیات شما شباهتی ندارد. طراح آن EvgenyOrkin می‌گوید: «هدف ساختن رایانه‌ای بود که بتواند در حالات مختلف لوله و یا تا شود. من به دنبال انعطاف هستم.»

می‌توانید از رول‌تاپ به عنوان نوت‌‌بوک یا تبلتی بزرگ استفاده کرده و سپس آن را جمع کرده و با خود ببرید.

در حالت جابجایی رول‌تاپ همانند استوانه‌ای است که دارای ابعاد دستمال‌های رولی است و روی آن دری قرار دارد که از باز شدن آن جلوگیری می‌کند.

به هنگام کار یا بازی، این سیستم همانند فرشی باز می‌شود و صفحه‌ای لمسی تبلتی به بزرگی ۱۷ اینچ با قلمی برای نوشتن یا طراحی به دست می‌دهد. بخش بالایی این سیستم می‌تواند با زاویه ۱۱۰ درجه تا شده و ثابت شود. این کار آن را به نوت‌‌بوکی ۱۳ اینچی همراه با صفحه‌ای برای تایپ لمسی در پایین تبدیل می‌کند.

رمز قابلیت رول شدن رول‌تاپ آن است که دارای صفحه‌ای محکم، کیسی ثابت یا مادربرد دربرگیرنده قطعات الکترونیک نمی‌باشد. بلکه نمایشگر انعطاف‌پذیر آن دارای دنده‌هایی در پشت است.

در میان آنها مدار‌های نازکی قرار دارند که حاوی تمامی قطعات الکترونیک می‌باشند. با باز شدن رول‌تاپ این دنده‌ها درکنار هم چفت شده و سطحی سخت را ایجاد می‌کنند. اورکین ویدئویی هم در مورد چگونگی کارکرد آن تولید کرده‌است.

پورتها، بلندگوها و آداپتور‌های پاور همگی به هنگام جابجایی در استوانه‌ای جای می‌گیرند. همچنین در پشت آن پایه‌ای کشویی قرار دارد که با فعال کردن آن می‌توان از رول‌تاپ به عنوان مانیتور استفاده کرده یا به هنگام حمل از بند آن برای جابجایی استفاده کرد. اورکین می‌گوید: «فکر می‌کنم دو سال طول بکشد تا چیزی شبیه به این را در بازار ببینید. »

Rolltopبه دلیل خلاقیت بالا چند گام با تولید فاصله دارد. مشکل اصلی صفحه انعطاف‌پذیر آن است، اما در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام شده‌است که از جمله آنها Skiff Reader در رده کتابخوان‌ها است.

تکنولوژی فویل فلزی ای-پیپر در صفحه ۱۱.۵ اینچی Skiff Reader گامی در صحنه نمایشگرها با انعطاف‌پذیری بالا است که منجر به تحقق Rolltop خواهد شد. صفحه این ای-ریدر به جای داشتن قابی ثابت دارای کیسی فلزی، نازک و انعطاف‌پذیر در پشت خود می‌باشد که بدون شکستن یا ترک خوردن می‌تواند فرم “U” را به خود گیرد.

این وسیله تنها در ابتدای راه است اما قابلیت خم شدگی آن در حد Rolltop نیست. همچنین نمایشگر ۱۱.۵ اینچی الجی نیز تنها یک رنگ را ارائه می‌دهد که نمونه رنگی آن تا چند سال دیگر به بازار خواهد آمد.

نمایشگر OLED سونی هم می‌تواند به دور مدادی حلقه شود اما ابعاد آن هنوز به اندازه یک لپ‌تاپ نیست. این نمایشگر OLED رنگی سونی منعطف بوده و نازکی آن به حدی است که می‌تواند به دور چوبی به ضخامت یک مداد بچرخد.

اما تا کنون بزرگترین صفحه‌ای که سونی ارائه داده است ۴.۱ اینچ است که رزولوشن آن ۴۳۲ در ۲۴۰ می‌باشد. بنابراین برای به کارگیری در رول‌تاپ هنوز نیازمند تغییراتی است.

یک LCD تاشوهم توسط ائتلاف شرکت‌های تکنولوژی ژاپن ارائه شده که تنها محدود به نمایشگر‌های گوشی‌های تلفن همراه است.
باید گفت، با وجود تلاش شرکت‌های HP و دانشگاه آریزونا، PARC، E-Ink و Plastic Logic نوت‌‌بوک‌هایی با انعطاف‌پذیری بالا تنها چند سال با تولید فاصله دارند.


صفحه کلید را رها کن!
اسمارت‌بوک Freescale مدل SABRE سیستمی دومنظوره است که در حالت جابجایی تبلتی ۷ اینچی و در منزل نوت‌‌بوکی به همراه صفحه کلید است. اهمیت اصلی طراحی آن به واسطه پایگاهی شبه صفحه‌کلید است که باتری سیستم را شارژ کرده و آن را به منابعی همچون پرین‌تر و هارددرایو‌های خارجی مرتبط می‌کند.

اسپرل از شرکت Freescale می‌گوید: «تحقیقات ما نشان داده که مردم ابزاری کوچک‌تر از یک نوت‌‌بوک و بزرگ‌تر از یک تلفنهمراه نیاز دارند و SABRE رایانه‌ای با این خصوصیات است.»

SABRE از نرمافزار‌های هوشمند بلوپرینت برای مهندسی سریع استفاده می‌کند. سیستم کامل آن آماده تولید می‌باشد. در واقع نمونه اولیه کاربردی آن توسط تولیدکنندگان آسیایی تولید شده اما هنوز هیچ نمایند‌های برای خرید طرح SABRE جلو نیامدهاست.

با داشتن وزنی حدود ۳۶۸ گرم و ابعاد ۵ در ۷ اینچ «سابره» حدود دوسوم اندازه و یک سوم وزن نوت‌‌بوک‌های امروزی را دارا است. اما با پردازنده ARM Cortex A۸ در قدرت چیزی از آنها کم ندارد.

کارآیی آن در حد نوت‌‌بوک Atom N270 اینتل است، اما برق مصرفی‌اش یک دهم کم‌تر است. علاوه بر باتری آن که ۷ تا ۸ ساعت شارژ را در خود نگه می‌دارد به گفته اسپرل، SABRE دارای قابلیت‌های آنی و تسهیلات نظیر ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، پورت USB، و دوربین ۳ مگاپیکسلی می‌باشد.

یک تبلت برای هر کودک
گرچه بیش‌تر مردم تحت تاثیر طرح جهانی یک تبلت برای هر کودک (OLPC) این شرکت برای تولید و ارائه نوت‌‌بوک‌های XO آموزشی به قیمت تنها ۲۰۰ دلار قرار گرفته بودند، باید اذعان کرد طراحی آن واقعا مزخرف بود! تبلت تاشو XO ۲.۰ هرگز به مرحله تولید نرسید اما OLPC در حال کار بر روی XO-۳ است.

این تبلت لوحی شکل نمایشگری ۹ اینچی با قابلیت چندلمسی را جایگزین صفحه‌کلید می‌کند که به گفته OLPC دارای صفحه‌ای انعطاف‌پذیر است که می‌توان با قلم روی آن تایپ کرده و یا کشید.

اولین نمونه آن دارای صفحه‌نمایشی شیش‌های بود اما به گفته مسئول پروژه Nicholas Negroponte هدف اصلی تبدیل آن به پلاستیکی است که ۱۰۰% نشکن باشد.

دیگر قابلیت‌های آتی این دستگاه عبارتند از: عکس‌العمل لمسی، صفحه نمایشی دارای دو حالت مخصوص داخل و تابش نور مستقیم آفتاب، و حلق‌های در گوشه آن برای حمل آسان. شرکت سازنده خوشبین است که XO-۳ را تنها با قیمت ۷۵ دلار به بازار بفرستد.

دو مفهومی که هرگز ساخته نشدند...
معمولا در نمونه‌های نوت‌‌بوکی اینکه یک یا دو سال از بازار جلو‌تر باشند امری طبیعیست و با این کار جهان تولید و طراحی را مملو از تشنگی می‌کنند. ولی در واقع برخی از نمونه‌ها هرگز پای را فرا‌تر از آزمایشگاه‌ها و اتاق هیات مدیره نمی‌گذارند.

برای مثال Pocket Yoga که از استودیو طراحی بیجینگ سربرآورد را درنظرگیرید. نوت‌‌بوکی باریک و کشیده با کیسی چرمی. پاکت یوگا شبیه به کیف پولی کشیده است که بعد از استفاده در جیب بسته شده و در جیب پشتی قرار می‌گیرد.

نمایشگر آن به پشت تا شده و سیستمی که دارای صفحه‌نمایش است را تبدیل به یک لوحه می‌کند. پاکت یوگا صفحه‌نمایش و صفحه‌کلیدی کاربردی را به نوت‌‌بوکی برای تندنویسی تبدیل می‌کند.

وقتی تصاویر مربوط به این وسیله در محیط وب پخش شد غوغایی برپا کرد. اما در نهایت ناامیدی Lenovo اعلام کرد که Yoga تنها پروژه طراحی مفهومی دوساله بوده که هرگز قصدی ساخت آن را نداشته است.

Courier شرکت مایکروسافت نیز دو صفحه لمسی متصل به هم بود. اما Courier نیز رنگ بازار را به خود نخواهد دید. هدف از طراحی این مدل که از دو صفحه متصل به هم ۷ اینچی تشکیل شده ارائه ن‌هایت انعطاف‌پذیری بود.

اگر آن را جلوی خود نگه دارید همچون کتابی الکترونیک یا تقویم است. و اگر از کناره‌اش بگیریدش تبدیل به نوت‌‌بوکی می‌شود که یکی از نمایشگرها صفحه‌کلید آن می‌شود.

در حالیکه بسیاری صاحبنظران معتقد بودند که کوریر رقیبی برای آیپد شرکت اپل خواهد بود، مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که این پروژه کنسل شده‌است. اما بسیاری دست‌اندرکاران این شرکت معتقدند برخی قابلیت‌های کوریر در محصولات آتی مشهود خواهد بود.

...و مفهومی که به بالاخره به اجرا درآمد
مدل PC-Z1 NetWalker شارپ که اکنون در ژاپن وجود دارد بر اساس طرح مفهومی طراحی شده توسط شرکت نیمه‌رسانای Freescale است. این مدل که از نوت‌‌بوک‌های قدیمی بسیار کوچک‌تر می‌باشد دارای صفحهلمسی ۵ اینچی و صفحه‌کلید QWERTY است. در داخل پکیج آن که۳۶۸ گرم وزن دارد پردازنده ARM ۸۰۰ مگاهرتزی قرار گرفته و می‌توان آن را به هرجایی برد.

بااینکه تعداد معدودی از این ابتکارات راه خود را به سیستم تجاری بازکردند، آینده تکنولوژی سیار روشن است. پس از اینکه ده‌ها سال از سیستم دلخواه خود محروم بود‌ه‌ایم، وسیله مورد نظر ممکن است در همین نزدیکی باشد.

درباره نویسنده: برایان نادل نویسند‌ه‌ای آزاد است که در نیویورک زندگی می‌کند و پیش از این سردبیر نشریه Mobile Computing & Communications بوده است

کد مطلب: 30776
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام