۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰

طوفان توئیت‌ ایرانی‌ها در فردای بیانیه هسته ای

ایتنا- جالب است بدانید تیم مذاکره کننده نیز گزارش لحظه‌به‌لحظه‌ای از این چالش نفس‌گیر توییت می‌کردند.
طوفان توئیت‌ ایرانی‌ها در فردای بیانیه هسته ای



صدور بیانیه هسته ای ایران و ۶ قدرت بین المللی در عرصه رسانه میلیونها مخاطب پیدا کرد. مخاطبانی که به صورت لحظه به لحظه صحنه های پرهیجان لوزان سوئیس را ثبت و ضبط می کردند.


روز صدور بیانیه هسته ای، شبکه های اجتماعی با غوغایی از خبر و تصویر و پیام روبرو شد. اما فقط مخاطبان ایرانی یا شهروندان ۶ قدرت جهانی نبودند که نظرات و احساسات خود نسبت به مذاکرات هسته ای را برصفحه اینترنت منعکس می کردند بلکه تیم مذاکره نیز نتیجه این چانه زنی نفس گیر را توئیت می کردند.

در گزارش حاضر بر آن شدیم تا نکات چشمگیر از بازتاب های این رویداد دیپلماتیک را منعکس کنیم.

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی
پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵ شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویر وزیر امور خارجه کشور کمپینی را با نام «ظریف متشکریم» تشکیل دادند و در فضاهای مختلف کاربران پیام‌های خود را با عبارت «#ظریف متشکریم» برچسب‌گذاری کردند تا از این طریق خوشحالی خود را در کنار دیگر کاربران جشن بگیرند.

برچسب دیگر شبکه‌های اجتماعی که پیام‌های کاربران به زبان انگلیسی و فارسی با آن علامت‌گذاری شد IranTalks # بود و حتی «فدریکا موگرینی» در همان ابتدا با انتشار مطلبی در توئیتر با همین برچسب نوشت: «مذاکرات تمام شد.

به همراه ظریف به جمع خبرنگاران می‌آیم. با خبرهای خوش.» ظریف پیش از آنکه در جمع خبرنگاران حاضر شود روی صفحه خود در توئیتر توضیح داد: «راه‌حل‌ها پیدا شدند؛ آماده نگارش توافق هسته‌ای جامع با گروه ۱+۵ هستیم.»

در ادامه «جان کری» وزیر خارجه امریکا در حساب کاربری توئیتری خود اعلام کرد: «روزی بزرگ... بزودی برای کار روی توافق نهایی برمی‌گردیم.» همچنین، پیش از آنکه بیانیه نهایی منتشر شود، وزارت امور خارجه آلمان نیز مطلبی را به قرار زیر در توئیتر منتشر کرد: «به چارچوب توافق نهایی دسترسی پیدا کردیم.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان که به صورت مستقیم قرائت بیانیه نهایی را دنبال می‌کردند، با اعلام خبر قطعی در دنیای مجازی شادمانی گسترده‌ای به راه انداختند و با این اتفاق مردان هسته‌ای ایران و در صدر آنها «محمد جواد ظریف» به محبوب‌ترین نام برای حاضران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شدند.

این شادمانی در خیابان‌ها ادامه داشت و در برخی موارد ادعا شد وزیر امور خارجه روی شبکه‌های اجتماعی از مردم خواسته است به خیابان‌ها بیایند و در کنار یکدیگر خوشحالی کنند.

اما «محمد جواد ظریف» با انتشار مطلبی در صفحه رسمی خود روی فیس‌بوک نوشت که پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای دعوت به حضور مردم در خیابان‌ها ارتباطی با او ندارد.

در این پیام فیس‌بوکی گفته شد: «شنیده‌ام پیامی در شبکه‌های اجتماعی در حال پخش است که مردم را دعوت به حضور در خیابان‌ها برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده یا خدای ناکرده مقابله با گروهی خاص از هموطنان می‌کند. شما می‌دانید که ما چنین روشی نداشته و نداریم و این پیام‌ها ارتباطی با بنده ندارد. امسال سال همدلی و همزبانی است. همه حق دارند شاد باشند. بویژه در ایام ولادت بانوی دو جهان حضرت زهرا سلام‌الله علیها. همزمان همه حق دارند نظرات خود را بیان کنند و نقد سازنده موجب رشد و بالندگی است.»

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز ترجیح داد پیام تبریک خود را روی صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اطلاع مردم برساند. او در صفحه اجتماعی خود نوشت: «تلاش‌های جهادگونه و تدبیر و توانمندی‌های جناب آقای دکتر ظریف توانست تصویر و موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان ارتقا بخشد که به ایشان خسته نباشید عرض می‌کنم. مطمئن هستم با این هوشمندی و درایتی که تاکنون در این مذاکرات داشتیم نتیجه نهایی، سربلندی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم عزیزمان خواهد بود. برای همه دولتمردان فرهیخته این مرز و بوم آرزوی توفیق و سعادت دارم.»

بازتاب‌های خارجی
خبرگزاری سی‌ان‌ان امریکا در شب اعلام توافق هسته‌ای با انتشار گزارشی نوشت: «با شادمانی زیادی که مردم ایران در خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند، تصور می‌کنید بار دیگر تیم ملی فوتبال این کشور راهی جام جهانی شده است. اما باید گفت که این اتفاق بسیار بزرگتر است و به دنبال توافق هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

کاربران ایرانی در سراسر جهان تصاویر مربوط به شادمانی مردم در خیابان‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و با برچسب‌گذاری نام حسن روحانی و محمد جواد ظریف این شادمانی را به یک کمپین بزرگ آنلاین تبدیل کرده‌اند.

هشتـــگ IranTalks# بـــه محبوب‌ترین موضوع برای ایرانی‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و بررسی پیام‌های نوشته شده در این زمینه، نشان از امیدهای جدید در بین ایرانی‌ها دارد.»

این خبرگزاری در گزارش خود به این مسأله اشاره کرد که تیم هسته‌ای ایران که در مذاکرات لوزان حضور داشتند به محبوب‌ترین افراد در کشور ایران تبدیل شده‌اند، صفحات این افراد در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب‌ترین صفحه‌ها طی چند روز گذشته بوده است و سایت‌های اینترنتی که در اخبار اصلی خود به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده‌اند بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارشی را با عنوان زیر در این خصوص منتشر کرد: «طوفان توئیت‌های ایرانی‌ها در پی مذاکرات هسته‌ای.» در این گزارش تصاویر مختلفی که کاربران ایرانی در پی خرسندی خود از بیانیه هسته‌ای روی توئیتر منتشر کردند نیز ضمیمه شد و «اورِن دورِل» از سردبیران این روزنامه توضیح داد این یکی از بزرگترین بازتاب‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی بوده است و چه در داخل مرزهای ایران و چه خارج از این کشور جوانان و بزرگسالان با انتشار مطالب مختلف روی شبکه‌های اجتماعی این بیانیه را به یکدیگر تبریک گفتند.

در گزارش مذکور گفته شد فیس‌بوک، توئیتر و LinkedIn بیش از دیگر شبکه‌های اجتماعی شاهد انتشار مطالب مربوطه بوده‌اند و البته ایرانی‌ها به صورت همزمان از ابزارهای پیام‌رسان مانند وایبر و واتس‌اپ برای ارسال تصاویر و خبرهای مرتبط با این اتفاق استفاده کردند.

روزنامه گاردین نیز با چاپ گزارشی در این خصوص توضیح داد: «شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر در ایران مسدود هستند. اما باید گفت با توافق هسته‌ای صورت گرفته، ایرانی‌ها یکی از گسترده‌ترین بازتاب‌ها را در شبکه‌های رسانه‌ای ارائه دادند و اگرچه در خیابان‌ها خوشحالی کردند، اما شادمانی اصلی آنها به صورت گسترده در فضای آنلاین صورت گرفت.

در نخستین ساعت روز جمعه شادمانی ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید و کاربران عکس‌ها و ویدئوهای خود را روی توئیتر، لاین، اینستاگرام و... منتشر کردند.»

بی‌بی‌سی نیز به شادمانی گسترده ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد خبر مربوط به چارچوب توافق اتمی ایران پیش از آنکه به شکل رسمی اعلام شود، در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد.


حضور گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی برای حمایت جمعی از توافق هسته‌ای لوزان برای بسیاری از رسانه‌های خبری اتفاق غیرمنتظره بود و این اتفاق بار دیگر توجه افکار عمومی و ناظران سیاسی را به موقعیت فناوری و سهم بالای کاربران ایرانی از اینترنت جلب کرد.

منبع: روزنامه ایران - میثم لطفی
کد مطلب: 35352
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام