کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متدولوژی عملیاتی BPM - قسمت اول

5 تير 1395 ساعت 17:05

متدولوژی عملیاتی BPM موردنظر، شامل فازهای موافقت (Commit)، جستجو (Research)، تجزیه و تحلیل (Analyze)، طراحی (Design)، پیاده‌سازی (Implementation) و پشتیبانی (Support) می‌باشد.




در مطلب حاضر -که بخش اول موضوع موردنظر می‌باشد- یک متدولوژی عملیاتی مدیریت فرآیند کسب‌وکار معرفی می‌گردد.

متدولوژی عملیاتی BPM موردنظر، شامل فازهای موافقت (Commit)، جستجو (Research)، تجزیه و تحلیل (Analyze)، طراحی (Design)، پیاده‌سازی (Implementation) و پشتیبانی (Support) می‌باشد.

تصویر شماره 1، ترتیب اجرای فازهای این متدولوژی را نمایش می‌دهد:


تصویر۱ - فازهای متدولوژی عملیاتی BPM

در ادامه، به بررسی اجمالی هر فاز می‌پردازیم:

فاز موافقت (Commit): سازمان با توجه به اهداف استراتژیک، مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار را در اولویت قرار می‌دهد.

فاز جستجو (Research): سازمان، فرآیندهای کسب‌وکار موجود را مشخص نموده و پس از بررسی آنها، یک ابزار برای مدیریت کسب‌وکار (BPMS) انتخاب و سازمان برای تغییر، آماده می‌شود.

در چهار فاز بعدی از حلقه اجرای پروژه BPM، تمرکز بر روی یک یا چند فرآیند شناسایی شده در فاز جستجو (Research) صورت می‌پذیرد.

فاز تجزیه‌وتحلیل (Analyze): اولین فاز از حلقه اجرایی است که توسط تیم پروژه، آغاز و فرآیندهای جاری (As – Is) با شاخص‌های اندازه‌گیری موجود در سازمان شناسایی می‌شوند.

فاز طراحی (Design): فرآیندهای موجود، بهبود یافته و فرآیندهای آتی (To – Be) معماری می‌شوند. واحدهای اندازه‌گیری (Metrics) که در طی این فاز، شناسایی می‌شوند به تمامی کارمندان و افراد ذی‌نفع اطلاع‌رسانی می‌گردد.

فاز پیاده‌سازی (Implementation): راهکار فرآیندی ساخته و تست می‌شود و کاربران نهایی در طی اجرای این فاز، آموزش داده می‌شوند. در انتهای این فاز، فرآیندهای در حال اجرا -توسط کاربران نهایی- امتیازدهی می‌شوند.

فاز پشتیبانی (Support): در این فاز، فرآیندهای جدید با شاخص‌های کلیدی عملکرد، سنجیده و پروژه با تجربیات کسب شده پایان می‌یابد.


از دیدگاه فرآیندی، فاز پشتیبانی هرگز متوقف نمی‌شود. فرآیندهای شناسایی شده توسط ابزار BPMS -به‌طور مداوم- بازدید و کنترل می‌شوند.

البته تیم اجرایی مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار می‌توانند پس از اجرای این پروژه، وظایف یا پروژه‌های دیگری را آغاز نمایند.

از آنجایی که این نوشته یک کتاب مدیریت پروژه نیست، متدولوژی BPM به‌صورت کلی بیان می‌شود.

در تولید این متدولوژی کلی، مسائل مورد قبولی چون تجربیات مدیریت پروژه، تجربیات مدیر تغییر، درس‌هایی از پروژه‌های ERP و تجربیاتی از متدولوژی‌های مطرح مانند ۶Sigma و TQM آمیخته شده است.

تلفیق این تجربیات باعث می‌شود که بتوان از خصوصیات سودمند BPMS بهره برد.

امیدواریم این متدولوژی برای مخاطبین این نوشته که به دنبال اجرای BPM و BPMS هستند، مفید واقع گردد و بتواند در تدوین اولیه برنامه اجرایی آنها، ایفای نقش کند.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز


کد مطلب: 43783

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/43783/متدولوژی-عملیاتی-bpm-قسمت-اول

ايتنا
  https://www.itna.ir