۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۱۸

نقش رسانه‏‌های اجتماعی در رویدادهای پس از انتخابات

ایتنا- انتخابات یازدهم، تنها انتخاب یک رییس جمهور بود اما حواشی اطرافش شاید جذاب‌تر از انتخاب یک رییس جمهور بود.
نقش رسانه‏‌های اجتماعی در رویدادهای پس از انتخابات


 
محمدمهدی مولایی
علیرغم پایان یافتن فصل تبلیغات، انجام انتخابات و اعلام نتایج و مشخص شدن رییس جمهور جدید، شبکه‏ها و رسانه‏های اجتماعی هنوز در حال و هوای انتخاباتی قرار دارند. 

در ادامه برخی فعالیت‏ها و تجربه‏های اجتماعی (به مفهوم شکل‏گرفته در فضای رسانه‏‎های اجتماعی آنلاین) پس از انتخابات از جمله تعقیب لحظه به لحظه رییس‏جمهور منتخب از سوی کاربران، شکل‏گیری کارناوالِ مجازیِ «روحانی مچکریم»، ایجاد کمپین‏های مطالبه‏گرانه از دولت جدید و مباحث حول انتخاب اعضای کابینه را مرور می‏کنیم.

تعقیب لحظه به لحظه رییس‏جمهور منتخب
از لحظه اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، کاربران شبکه‏‌ها و رسانه‏‌های اجتماعی لحظه به لحظه پیگیر اخبار مربوط به رییس ‏جمهور منتخب بوده‌‏اند. 
تمامی مصاحبه‏‌ها، دیدارها، سفرها و سایر فعالیت‏‌های رییس‌‏جمهور جدید را کاربران رسانه‏‌های اجتماعی دنبال می‏‌کنند و به شیوه‏‌های مختلف به آن واکنش نشان می‏‌دهند. 

این فضای تعقیب‌‏کنندگی در میان کاربران اجتماعی فضای مجازی از همان روز انتخاب رییس جمهور جدید و به‏خصوص در نخستین کنفرانس خبری او نمایان شد. 

نخستین کنفرانس خبری رییس جمهور علاوه بر بخش زنده در رادیو و تلویزیون، از سوی کاربران توییتر هم پوشش داده شد. 

کاربران توییتر لحظه به لحظه مهم‏‌ترین بخش‏های صحبت‏‌های روحانی و همچنین حواشی این کنفرانس خبری را پوشش دادند و علاوه بر این، نظرات و احساسات‏شان را نیز درباره صحبت‏‌های روحانی و خبرنگاران پرسش‏گر توییت کردند. 

نقطه اوج این کنفرانس خبری جایی بود که رییس جمهور جدید گفت: «مردم در خیابان‌ها، مجامع، ورزشگاه‌ها و فضای مجازی غوغا کردند». اشاره روحانی به غوغای مردم در «فضای مجازی» که به‏عنوان به‌‏رسمیت شناخته‏‌شدن فعالیت‏‌های آنلاین اجتماعی تلقی شد با واکنش مثبت کاربران شبکه‏‌های اجتماعی همراه بود. 

پیگیری اخبار مربوط به رییس جمهور جدید در فضای رسانه‌‏های اجتماعی هم از جانب موافقان و هم از جانب مخالفانش در سایر رویدادهای مربوط به او نیز با جدیت دنبال شد و در روزهای پس از انتخابات ده‏‌ها هزار پست و توییت درباره او منتشر شد. 
فضای مجازی در ایام پس از انتخابات نشان داد رییس جمهور جدید زیر ذره‏‌بینِ نگاهِ نکته‏‌سنج کاربران رسانه‏‌های اجتماعی قرار دارد و از این روی کار دشواری پیش روی خواهد داشت. 
 


کارناوال مجازی: روحانی مچکریم
اما در آشفته‌‏بازار رسانه‏‌های اجتماعی در روزهای پس از انتخابات هر جا سخن از «روحانی» به میان می‏‌آمد، لزوما مسئله مربوط به رییس جمهور جدید نبود، و گاهی «روحانی» به‏ بهانه‌‏ای برای شوخی‏‌های مجازی تبدیل می‏شد. 

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره‏‌جنوبی و صعود به جام جهانی که موجی از شادی در میان ایرانیان پدید آورد، تنها سه روز پس از انتخاب حسن روحانی اتفاق افتاد و برخی طرفداران آنرا به «پاقدم روحانی» نسبت دادند و به شوخی از روحانی به‏ خاطر صعود به جام جهانی تشکر کردند. 

همین شوخی کوچک سرآغاز کارناوالی مجازی باعنوان «روحانی مچکریم» شد. کاربران اجتماعی ابتدا در پست‌‏ها و توییت‏‌های‏شان بابت اتفاقات بی‏ربط و با ربط از رییس جمهور جدید تشکر می‏‌کردند و جملات‏شان را با عبارت «روحانی مچکریم» به‏ پایان می‌‏بردند. 

به‌‏زودی صفحات تخصصی «روحانی مچکریم» نیز در فیس‌‏بوک راه‏‌اندازی شد و در زمان کوتاهی چند ده هزار نفر به عضویت آنها درآمدند. 
موج «روحانی مچکریم» به‏سرعت به‏ فرصتی برای شوخی در فضای رسانه‏‌ها و شبکه‏‌های اجتماعی تبدیل شد که در آن موافقان و مخالفان رییس جمهورِ جدید نه در مقابل هم، که در کنار هم می‏خندیدند.

کمپین‏‌های مطالبه‏‌گرانه از دولت جدید
کاربران فضای مجازی، رسانه‌‏ها و شبکه‏های اجتماعی را فضای مناسبی برای طرح مطالبات خود از دولت جدید تصور کرده و کمپین‏‌های اجتماعی (به مفهوم کمپین‏‌های شکل گرفته در رسانه‏‌های اجتماعی) مطالبه‏‌گرانه‏‌ای به‌‏راه انداختند. 

ایجاد صفحات فیس‌‏بوکی مهم‏ترین شکل این کمپین‏های اجتماعی بود. این کمپین‏‌ها مطالبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و صنفی متفاوتی را در بر می‏گرفت. 
 

برخی کمپین‌‏ها شامل ارائه پیشنهاداتی برای کابینه بعدی دولت رییس جمهور جدید بود. «درخواست از رييس جمهور روحانى براى انتخاب دست‌كم دو وزير زن در كابينه دولت»، «کمپین درخواست از روحانی برای انتخاب عارف به عنوان معاون اول»، «كمپين پيشنهادِ سيد محمد بهشتي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي» و کمپین درخواست از روحانی برای انتخاب رضایی به عنوان وزیر اقتصاد از این جمله هستند. 

«کمپین درخواست از دکتر روحانی برای آزادی زندانیان سیاسی» و «کمپین درخواست از روحانی برای تاسیس حزب» از جمله موارد سیاسی و «درخواست از رئیس جمهور برای تغییر مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی تهران» از جمله مطالبات صنفی کاربران شبکه‌‏های اجتماعی بود. 
در این حوزه جدی‏ترین فعالیت اجتماعی کاربران در «کمپین درخواست از روحانی برای رفع فیلتر فیس‌‏بوک» تبلور یافت که در صورت تحقق به‏ تسهیل فعالیت کاربران در این فضای مجازی منجر خواهد شد.

مباحث اجتماعی برای انتخاب کابینه
گمانه‏زنی و طرح خواسته‌‏های گروه‌‏های مختلف درباره ترکیب کابینه آینده از جمله موضوعات مورد توجه رسانه‏ها در روزهای پس از انتخابات بود. 
از سویی مطبوعات، خبرگزاری‏‌ها و وب‏سایت‏‌های خبری-تحلیلی، گزارش‌‏ها و یادداشت‌‏هایی درباره ترکیب کابینه آینده منتشر می‌‏کردند که بیشتر منعکس ‏کننده مطالبات احزاب و جریان‏‌های سیاسی بود، و از سوی دیگر کاربران فضای مجازی با نوشتن پست‏‌های وبلاگی و فیس‌‏بوکی و توییت‌‏های‏شان مطالبات غیررسمی‏‌تر را منعکس می‏کردند. به‏عنوان نمونه صفحه «کابینه تدبیر و امید» در فیس‌‏بوک محلی برای پیشنهاد/پیش‌‏بینی ﻛﺎﺑﻴﻨﻪ دولت بود. 

در این میان دکتر حسام‏الدین آشنا، یکی از نزدیکان رییس‌‏جمهور جدید که عضو شبکه‏‌های اجتماعی است، در وبلاگ، صفحه فیس‏‌بوک و صفحه گوگل‏ پلاس خود متنی به این شرح نوشت: «سلام بر همه / به روحانی وزیر پیشنهاد کنید و بگویید چرا او را پیشنهاد می‌‏کنید / همینجا بنویسید و جدی بگیرید». کاربران نیز با نوشتن چندصد «کامنت» از این پست استقبال کرده‏اند و نظرات و پیشنهادات‏شان را در مورد ترکیب کابینه آینده به این همراه نزدیک رییس ‏جمهور منعکس کردند. 

گمانه‌‏زنی‏‌ها و مطالبه‌‏گری‏‌های رسانه‏ای درباره کابینه آینده به‏ حدی جدی بود که رییس ‏جمهور منتخب در چندین نوبت از رسانه‌‏ها خواست که به این موضوع نپردازند و در نهایت نیز دفتر امور رسانه‏‌های او با انتشار اطلاعیه‌‏ای از قشرهای مختلف مردم ایران به‏ویژه صاحب‏ نظران، اساتید و کارشناسان درخواست کرد پیشنهادهای خود را به صندوق پستی و یا پست الکترونیکی news@president92.ir ارسال کنند. بدین ترتیب برای نخستین بار امکان طرح پیشنهاد وزیر به رییس ‏جمهور برای همه شهروندان از طریق فضای مجازی فراهم شد.

دولت جدید و رسانه‏‌های اجتماعی
در جریان دومین همایش روز رسانه‌‏های اجتماعی که چند هفته پس از برگزاری انتخابات در تهران برگزار شد، محمد سلطانی‌فر، مدير گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک که از نزدیکان رسانه‏ای رییس جمهور منتخب نیز محسوب می‏‌شود، درباره فعالیت‏‌های ستاد روحانی در حوزه رسانه‏‌های مجازی توضیحاتی ارائه کرد: «یکی از کارهایی که در شبکه‏های اجتماعی انجام شد شبکه‏‌سازی بود و موتور کوچک موتور بزرگ را به حرکت در می‏آورد. 

از طریق شبکه‌های اجتماعی رابطه‌ای میان اس.ام.اس و شبکه اجتماعی به دست آوردیم». او سپس مواردی از استفاده ستاد روحانی از شبکه‏های اجتماعی آنلاین برای تبلیغات انتخاباتی را بیان کرد. 

به‏نظر می‏رسد گروه مشاوران و نزدیکان رییس ‏جمهور جدید، نگاهی صرفا تهدیدمحور به شبکه‌‏ها و رسانه‌‏های اجتماعی ندارد و تاکنون تلاش کرده‌‏اند از امکاناتی که این ابزارهای جدید در اختیار آنها قرار می‌‏دهند در جهت تعامل با کاربران فضای مجازی استفاده کنند. 

تداوم این نگاه در دولت آینده می‏تواند زمینه را برای بهره‏‌گیری از فرصت‏های رسانه‏‌های اجتماعی در جهت ترمیم رابطه دولت-شهروندان و در نهایت پیشرفت و تعالی کشور فراهم سازد.
 
منبع: ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات
 
کد مطلب: 27528
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام