کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهمیت شاخص های کلیدی عملکرد در مدیریت فرآیندهای کسب و کار

24 بهمن 1394 ساعت 19:23

ایتنا - از آنجا که شیوه‌های متعددی برای تعیین معیارهای ممکن و البته عملی یک کسب‌وکار وجود دارد، وجود شاخص‌های کلیدی عملکرد بسیار مهم است.




در مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM)، وجود معیاری که به پیشبرد عملکرد کمک کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ از آنجایی که هر سازمان اهداف و دستاوردهای مخصوص به خود را داراست و ماهیت کسب‌وکارها با هم متفاوت است، در نتیجه معیارها و سنجه‌های عملکرد هر سازمان نسبت سازمان دیگر متفاوت خواهد بود.

به منظور حمایت از سازمان‌ها در بخش تحلیل داده‌های فرآیند کسب‌وکار، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ساخته شوند تا وضعیت فعلی کسب‌وکار ارزیابی شده و بهترین کار ممکن برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار پیشنهاد گردد.

در مورد ساخت این شاخص‌های کلیدی عملکرد باید مواردی را در نظر گرفت. این شاخص‌ها می‌بایست:

     -پیوسته و صحیح باشند
     -با حفظ امنیت همیشه در دسترس باشند
     -به طور مستقیم، بهره‌وری و کارآیی یک کسب‌وکار را منعکس کنند
     -تصمیم‌گیری مناسب برای مدیران ارشد را تسهیل کنند

از آنجا که شیوه‌های متعددی برای تعیین معیارهای ممکن و البته عملی یک کسب‌وکار وجود دارد، وجود شاخص‌های کلیدی عملکرد بسیار مهم است.

با وجودی که ممکن است این کار برای برخی از افراد دشوار باشد، توصیه می‌شود معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکردی که در دسترس و قابل اندازه‌گیری باشند را مشخص کنید.

اگر شخصی در میان تمام کارهایی که برای آماده‌سازی و برنامه‌ریزی -در جهت رسیدن به هدف انجام می‌دهد- قادر به انجام این کار نباشد، چطور می‌توان انتظار داشت به یک هدف مشخص برسد؟

به طور قطع، تعیین معیارهای عملی و منطقی، می‌تواند موجب بهره‌گیری از حداکثر کارایی افراد شود و کسب‌وکار شما -با علم به اینکه فرآیندها و عملکردتان هم جهت اهدافتان است- در مسیر درست قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز


کد مطلب: 41128

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/41128/اهمیت-شاخص-های-کلیدی-عملکرد-مدیریت-فرآیندهای-کسب-کار

ايتنا
  https://www.itna.ir