۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷

گزاره ارزش مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟

گزاره ارزش مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟ و چگونه می توان از راهبر ارشد تیم، چنین سوالات پرتکراری را در حوزه BPM پرسید؟
گزاره ارزش مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟



گزاره ارزش مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) چیست؟ و چگونه می‌توان از راهبر ارشد تیم، چنین سؤالات پرتکراری را در حوزه BPM پرسید؟

اولویت اول در پاسخ به این سؤالات، این است که اطمینان حاصل کنیم، افراد سازمان درک واحدی از BPM دارند.

به نظر نویسنده، BPM هیچ یک از سه مورد زیر به تنهایی نیست:
       -مدل‌سازی فرآیندها
       -راه‌اندازی پروژه‌های اجرایی (مدیریت فرآیندها)
       -نظارت بر عملکرد فرآیند به منظور بهبود مستمر

به عبارت بهتر، BPM هر سه مورد فوق‌الذکر در کنار یکدیگر است.

به منظور دستیابی به درکی مشترک ار تعریف BPM، می‌بایست رویکرد، مزایا و مشکلات استفاده از آن مشخص گردد و نشان داده شود که بهره‌مندی از BPM، چه ارزش‌هایی را تأمین می‌کند.

برخی از اصول کلیدی و رویکردهای BPM در جدول زیر مشخص شده است.


گام بعدی کسب‌وکار، ترسیم مزایای به دست آمده توسط سازمانی می‌باشد که در استفاده از BPM موفق بوده است.

در برخی از موارد، قدم گذاشتن در این مسیر به واسطه دستیابی به مزایا و سپس مشخص کردن رویکردها و اصول کلیدی، مفیدتر خواهد بود.

مزایای معمول که در ساخت گزاره ارزش BPM مورد توجه است، عبارتند از:
         -ایجاد ارزش‌های موردنیاز مشتری
         -بهبود کارایی و اثربخشی
         -چابکی بیشتر


علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، بسیار مهم است که مشکلاتی را که منجر به اجتناب از بکارگیری BPM می‌شوند را نیز مطرح نمود.
در این راستا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

        -عدم ارتباط با استراتژی: BPM یک رویکرد استراتژیک است و می‌بایست برای رویارویی با مسائل عمده و اصلی سازمان بکار گرفته شود. بسیار مهم است که از داشتن "تعداد زیادی پروژه بسیار کوچک (که به استراتژی نیز مربوط نمی‌باشد)" بر حذر باشید.
        -عدم درگیر نمودن افراد درست: بهترین پروژه‌های BPM، بین وظیفه‌ای (Cross-Functional) هستند و نیاز به درگیر شدن افراد درستی در سازمان دارند.
        -عدم اندازه‌گیری: میزان موفقیت BPM بایستی اندازه‌گیری شود؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید آن را مدیریت کنید.
        -به جای تمرکز بر همکاری بین‌وظیفه‌ای (Cross-Functional)، بیشتر تمرکز بر تکنولوژی است: تکنولوژی بسیار مهم است، لیکن تمرکز اصلی و مرکزی BPM نیست.
        -توجه کافی به مشتریان و همچنین بهبود مستمر موردنیاز است: این امر بدیهی است.

نیاز به دستیابی به درک مشترک از BPM، رویکرد و اصول کلیدی آن و همچنین مزایا و مشکلات بسیار لازم است. این گام‌ها برای نشان دادن ارزش BPM مطرح شدند. به علاوه، افزودن مقدار کوچکی از باور، انرژی و هیجان منجر می‌شود به خوبی از جانب راهبر ارشد تیم حمایت شوید.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز
کد مطلب: 49029
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام