کد مطلب: 40019
۱ نظر
Share/Save/Bookmark

تدبیر هفده ساله شد

 
يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۶
 
ایتنا - اولین نسخه از نرم‌افزار تولید شده توسط شرکت با نام تجاری تدبیر در اواخر سال ۱۳۷۸ و اوایل سال ۱۳۷۹ به بازار ارائه شد و از همان ابتدا با استقبال گسترده مخاطبین سیستم‎های مالی و اداری مواجه شد.
تدبیر هفده ساله شد


شرکت پردازش موازی سامان که نرم‌افزارهای جامع مالی و اداری "تدبیر" را تولید و ارائه می‏‌کند، دی ماه امسال هفده سالگی خود را جشن می‏‌گیرد. به این بهانه، گفت‌وگویی با مدیر عامل این شرکت، جناب آقای بهزاد مقصودی انجام شده که مشروح آن در زیر آمده است:

■ آقای مهندس مقصودی، لطفاً خلاصه‏‌ای از تاریخچه شرکت پردازش موازی سامان و فعالیت‌های آن در هفده سال گذشته را برای خوانندگان ما توضیح بدهید.
□ شرکت پردازش موازی سامان در سال ۱۳۷۷ خورشیدی رسماً فعالیت خود را با گروه کوچکی از کارشناسان ارشد کامپیوتر و مشاورین مالی و حسابداری آغاز نمود. رسالت شرکت، از همان ابتدا، تولید و ارائه نرم‌افزارهای سازمانی با تمرکز بر نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه مالی و اداری با عالی‌ترین کیفیت و خدمات پس از فروش برای سازمانها و مؤسسات خصوصی، دولتی و عمومی بوده است.
اولین نسخه از نرم‌افزار تولید شده توسط شرکت را با نام تجاری تدبیر در اواخر سال ۱۳۷۸ و اوایل سال ۱۳۷۹ به بازار ارائه کردیم و از همان ابتدا با استقبال گسترده مخاطبین سیستم‎های مالی و اداری مواجه شدیم. طبیعتاً این استقبال همراه بود با مجموعه‌ای وسیع از خواسته‌ها و نیازهای جدید که به طور مستمر به جانب شرکت روانه می‏‌شد. بازخوردهای ارزشمندی که از مشتریان خود دریافت می‎کردیم، و البته تا همین امروز نیز ادامه دارد، چه در قالب پیشنهاد و چه انتقاد، همواره مهم‌ترین نیروی محرکه شرکت به سمت جلو بوده است.
با افزایش تعداد مشتریان و نیاز شدید به توسعه، تصمیم به افزایش نیرو و ایجاد واحدها و دپارتمان‌های تخصصی درون شرکت گرفتیم تا بتوانیم به شکلی ساخت‏یافته‌تر و منظم‌تر به توسعه محصولات و خدمات خود بپردازیم. نتیجه این امر، حضور بیش از یکصد کارشناس تمام وقت در یازده دپارتمان تخصصی و اداری است که با تمام قوا مشغول توسعه و تکمیل یا ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای مالی و اداری تدبیر هستند. ضمن اینکه چندین نماینده رسمی نیز در استان‌های دیگر کشورمان با هماهنگی دفتر مرکزی، ارائه نرم‏‌افزار تدبیر را در خارج از تهران به عهده دارند.

■ لطفاً قدری هم درباره محصولات و خدمات تدبیر برایمان بگویید.
□ محصول ما، که با نام تجاری تدبیر ارائه می‏‌شود، یک نرم‌افزار جامع و یکپارچه مالی، اداری، صنعتی و بازرگانی است که از مؤلفه‌ها یا زیرسیستم‏‌های مختلف تشکیل شده است؛ این زیرسیستم‎ها در قالب یک نرم‌افزار یکپارچه، روی بستر اطلاعاتی یا پایگاه داده مشترک عمل می‏کنند. خریدار
شرکت پردازش موازی سامان در سال ۱۳۷۷ خورشیدی رسماً فعالیت خود را با گروه کوچکی از کارشناسان ارشد کامپیوتر و مشاورین مالی و حسابداری آغاز کرد
تدبیر می‏‌تواند، بسته به نیازهای حال و آینده سازمان خود، هر ترکیبی از این زیرسیستم‏‌ها را، البته با رعایت وابستگی‏‌ها و پیش‏‌نیازها، انتخاب و خریداری نماید. همچنین خریداری و افزودن مؤلفه‌های جدید در آینده به سهولت امکان‌پذیر است و هیچ وقفه‌ای در عملیات جاری سازمان ایجاد نخواهد کرد.
تدبیر در حال حاضر بیش از هفده زیرسیستم کاملاً یکپارچه دارد که برخی از آنها عبارتند از: حسابداری مالی، خزانه‌داری، خرید و فروش، تدارکات، انبار و حسابداری انبار، اموال و دارایی‏‌های ثابت، بودجه و اعتبارات، خدمات پس از فروش، پخش و توزیع، طرح‌های توسعه فروش، سفارشات خارجی، کنترل تولید، بهای تمام شده، حقوق و دستمزد، اتوماسیون اداری، هوش تجاری و داشبورد مدیریتی. فهرست کامل این محصولات، همراه با برخی از مشخصات فنی، در وب سایت شرکت پردازش موازی سامان (به آدرس www.sppc.co.ir) قابل دسترسی است.
خدمات ما هم، طبیعتاً، در راستای توسعه و تکمیل این محصولات با ارائه مستمر نسخه‌های جدید، استقرار سیستم، آموزش نرم‌افزار به خریداران و کاربران و همچنین پشتیبانی عملیاتی نرم‌افزار است. برای پشتیبانی عملیاتی سناریوهای مختلفی داریم که شامل پشتیبانی تلفنی، ریموت، آنلاین یا حضوری (اعزام کارشناس به محل مشتری) می‎باشد.

■ تدبیر را در بازار سیستم‏‌های مالی و اداری به خاطر پشتیبانی بسیار خوب و سهولت استفاده از نرم‌افزارهایش می‏‌شناسند. حال به ما بگویید رویکرد تدبیر در برابر تغییرات سریع تکنولوژی و نیازهای بازار چیست.
□ بدیهی است شرکتی که به عنوان یکی از پیشگامان نرم‌افزارهای مالی و اداری در کشور مطرح می‏باشد نمی‏‌تواند بدون پاسخگویی مناسب به نیازهای متغیر بازار، از جمله در زمینه تکنولوژی، یا معادل فارسی آن، فناوری به حضور خود در بازار ادامه دهد. همان‏گونه که در ابتدای بحث اشاره کردم، نیروی محرکه اصلی ما در تدبیر خواسته‌ها، پیشنهادات و انتقادات کاربرانمان بوده است و همچنان لحظه به لحظه در حال پایش نیازهای مشتریان و تلاش برای ارائه پاسخ مناسب به آن هستیم. به عنوان مثال، در شرکت ما از حدود ده سال پیش، کمیته‌ای از نمایندگان فنی کلیه واحدهای عملیاتی شرکت، تحت عنوان کمیته بررسی درخواست‌ها، تشکیل شده که وظیفه آن تحلیل فنی و عملیاتی درخواست‌ها و پیشنهادات کاربران در رابطه با امکانات نرم‌افزارهای تدبیر است. من همواره افتخار عضویت مستقیم یا علی‏‌البدل در این کمیته را داشته‌ام و همیشه به عنوان نماینده منافع مشتری در عالی‌ترین سطح سازمان، در جریان جزئیات تصمیم‌گیری این کمیته بوده‌ام.
از جزئی‌ترین تغییر در واسط کاربر یا گام‌های عملیاتی یکی از فرم‌های برنامه گرفته تا طراحی و پیاده‌سازی یک زیرسیستم کاملاً جدید یا چگونگی ارائه نرم‌افزار روی یک پلتفرم متفاوت،
نیروی محرکه اصلی ما در تدبیر خواسته‌ها، پیشنهادات و انتقادات کاربرانمان بوده است و همچنان لحظه به لحظه در حال پایش نیازهای مشتریان و تلاش برای ارائه پاسخ مناسب به آن هستیم
تماماً در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار می‎گیرد.

■ می‎توانید به نمونه‌هایی از تصمیمات این کمیته که تأثیرات راهبردی در عملکرد تدبیر داشته اشاره کنید؟
□ پرسش بسیار خوبی است. مهم‌ترین نمونه‌ها، عموماً مربوط به طراحی و تولید زیرسیستم‎های کاملاً جدید بوده است. برای مثال، در چهار سال اخیر ما با توجه به نیازهای صنایع و مؤسساتی که از نرم‌افزارهایمان استفاده می‏‌کنند، همچنین آنهایی که علاقه‌مندیم از نرم‌افزارمان استفاده کنند، اقدام به طراحی و پیاده‏‌سازی سیستم‎های سفارشات خارجی، کنترل تولید، طرح‌های توسعه فروش (که در بازار بیشتر به نام سیستم اشانتیون معروف است، لیکن مدیریت طرح‌های اشانتیون، تنها بخشی از عملکرد وسیع آن است) و نرم‌افزارهای هوش تجاری و داشبورد مدیریتی پرداخته‌ایم. تمامی این تصمیمات در همین کمیته گرفته شده است. البته باید بگویم که مانند هر شرکت پویا و پیشروی که ارزش بالایی برای نام و نشان خود قائل است و در نتیجه باید مدام در حال حرکت، تغییر و پوست انداختن باشد، ما هم گاهی مرتکب اشتباهات کوچک و بزرگ می‏‌شویم. اما این فرهنگ را در سازمان و بین کارشناسان گرانقدرمان ایجاد کرده‌ایم که از اشتباهات خود بیاموزیم. در واقع یکی از دلایل ایجاد چنین کمیته‌ای نیز، درس‌هایی بود که از برخی از تصمیم‌گیری‌های سریع و انفرادی در گذشته گرفتیم. امروز هیچ تصمیم مهمی در تدبیر توسط یک نفر به تنهایی اتخاذ نمی‏‌شود و این امر در همه سطوح سازمان، به ویژه در سطح مدیریت ارشد، صادق است.


■ اگر از دید یک کارشناس جویای کار نگاه کنیم، تدبیر برای استخدام شدن و کار کردن چگونه جایی است؟
□ من خودم هفده سال است که در استخدام تدبیر هستم و قطعاً به نظرم محل کار خوبی است و گر نه اینقدر در اینجا دوام نمی‌آوردم! لیکن، به جد می‏گویم که در تدبیر، ارتباط ما با همکارانمان، هیچگاه و به هیچ وجه، از نوع رابطه رییس و مرئوس نبوده و نخواهد بود. در همه سطوح سازمان، ارتباطات دوستانه و محترمانه است. مدیران ما به کارشناسانمان دستور نم‌ی‏دهند، بلکه از آنها خواهش می‏‌کنند. اعتماد در شرکت ما، در مقایسه با شرکت‌های ایرانی و حتی بسیاری از شرکت‌های خارجی، در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. ما به همکارانمان اعتماد داریم و آنها نیز به مدیرانشان اعتماد دارند و می‌دانند که هرگز در تدبیر سخن دروغ نخواهند شنید. از فریب‏‌ها و نیرنگ‌های کوچک و بزرگ تجاری و اداری در سازمان ما خبری نیست. ما در تدبیر، چه با مشتریانمان و چه با همکاران عزیزمان همواره با صداقت کامل کار می‏‌کنیم. در موارد اندکی نیز این گونه رفتار برایمان هزینه‌هایی داشته لیکن معتقدیم که سود آن صدها برابر بیشتر بوده است.
همواره بر آموزش و افزایش توان فنی نیروهایمان تأکید داشته‏‌ایم. دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی داخل یا خارج از شرکت همواره در جریان است. تأکید زیادی روی
در دوران پساتحریم باید چابک‌تر باشیم. مدیرانمان را باید با جدیدترین مباحث فناوری، مدیریتی و بازاریابی، این بار با نگاهی منطقه‌ای و جهانی آشنا کنیم
مطالعه داریم و همه پرسنل می‏‌توانند و تشویق می‏‌شوند که بخشی از زمان خود را در طول روز صرف مطالعه کنند. برنامه‏‌های رفاهی و تفریحی همه‌ساله در واحدهای مختلف شرکت برگزار می‏‌شود همچنین جشن‌ها و مراسم مختلفی در سطح واحدها و بعضاً در سطح کل شرکت برگزار می‎کنیم.
ولی نکته‌ای که به نظر من از همه این بحث‌ها مهم‌تر است این است که همکارانمان را، به عنوان انسان‌های ارزشمندی که بخش مهمی از عمرمان را در کنار هم می‏‌گذرانیم، از صمیم قلب دوست داریم.

■ آقای مقصودی، از برنامه‌هایتان در آینده برایمان بگویید.
□ برای آینده کار زیاد داریم، خیلی زیاد. هم در زمینه توسعه محصولاتمان و هم در زمینه ایجاد تحول در سازمان و فرایندهای عملیاتی آن. می‌بینیم که به تدریج درهای کشورمان به روی جامعه بین‌المللی باز می‏‌شود. فضای کار و رقابت در سطح بین‌المللی با آنچه که ما در فضای نسبتاً بسته کشورمان در سال‌های گذشته به آن خو گرفته‌ایم تفاوت‌های جدی و بنیادی دارد. در دوران پساتحریم باید چابک‌تر باشیم. مدیرانمان را باید با جدیدترین مباحث فناوری، مدیریتی و بازاریابی، این بار با نگاهی منطقه‌ای و جهانی آشنا کنیم. البته این تحولات را همواره باید از خودمان و از مدیران ارشد سازمان آغاز کنیم. اقداماتی را در راستای تغییر پلتفرم نرم‌افزار و ارائه نسخه‌هایی به صورت تحت وب از چند سال پیش آغاز کرده‌ایم و اواخر امسال یا اوایل سال آینده نسخه تحت وب تعدادی از زیرسیستم‌های تدبیر را ارائه خواهیم کرد. اقداماتی نیز در زمینه توسعه هوش تجاری شروع کرده‌ایم که کاملاً همراستا با روندهای بین‌المللی است. امروزه اگر نگاهی به ادبیات فنی مربوط به علوم کامپیوتر و نرم‌افزار بیندازید، خواهید دید که بحث تحلیل‎های ریاضی و آماری (یا به اصطلاح Analytics ) روی داده‌ها و کلاً بحث داده‌های بزرگ (Big Data) چه جایگاهی پیدا کرده و چه رقم‌هایی در ابعاد میلیارد دلار در این تجارت جابه‌جا می‎شود. راه‎اندازی و بهره‌برداری از یک سیستم هوش تجاری سنتی در سازمان، شاید گامی کوچک برای ورود به این دنیای جدید باشد، که متأسفانه، بسیاری از تصمیم‌گیرندگان فعلی در شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی، حتی همین گام کوچک را، در بهترین حالت، با تردید برمی‌دارند.
اقدامات مهمی نیز در زمینه طراحی و پیاده‌سازی سیستم‎های حسابداری صنعتی و کنترل تولید انجام داده‌ایم و باز البته کارهای زیادی در پیش داریم. ضمن اینکه نگهداری و توسعه محصولات فعلی و ارائه خدمات با بهترین کیفیت به بیش از چهار هزار و هفتصد مشتری تدبیر همواره اولویت شماره یک ما در هر گونه تصمیم‎گیری برای حال یا آینده تدبیر است.

■ از اینکه در این گفتگو شرکت کردید و اطلاعات با ارزش خود را با ما و خوانندگانمان به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم.
□ خواهش می‎کنم. از لطف شما و پرسش‎های خوبتان سپاسگزارم.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۱۴:۴۵
تبریک میگویم.
توی بازار ایران اینهمه سال دوام آوردن سخت است.
تبریک مجدد