۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۳
دبیر علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی:

مخاطب و کاربر منفعل در سواد رسانه‌ای وجود ندارد

ایتنا - کمالی: سواد رسانه‌ای به مخاطب کمک می‌کند تا نه تنها از رسانه مدنظر بهره ببرد بلکه خود تولید کننده باشد و درحقیقت یک ارتباط دوسویه برقرار می‌کند.


دبیر علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه در سواد رسانه‌ای دیگر مخاطب و کاربر منفعل وجود ندارد، گفت: سواد رسانه‌ای حتی جنبه انتقادی هم می‌یابد و کاربر می‌تواند نظر خود را ارائه کند.


تقی کمالی در گفت‌وگو با ایتنا در تعریف سواد رسانه‌ای آن را یکی از مقولات جدیدی عنوان کرد که در قالب سوادهای تخصصی مطرح می‌شود و متناسب با تغییر و تحول در شرایط عصر و دوره حاضر متاثر از توسعه رسانه‌ها و فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بوجود آمده است.
وی ادامه داد: نحوه بکارگیری رسانه‌ها نیاز به مهارت و دانش دارد که از آن به عنوان سواد رسانه‌ای یاد می‌شود و به مخاطب کمک می‌کند تا نه تنها از رسانه مدنظر بهره ببرد بلکه خود تولید کننده باشد و درحقیقت یک ارتباط دوسویه برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده کنندگان از رسانه‌ها دو طیف مخاطب و کاربر هستند، در تعریف هر یک گفت: مخاطب همان افراد مرتبط با رسانه‌های جمعی و رسانه‌های معمول جامعه مانند رادیو، تلویزیون، نشریات و سینما هستند اما کاربر به فردی گفته می‌شود که خود محتوا تولید می‌کند و با محتوای رسانه‌های دیگر هم ارتباط می‌گیرد و بدین طریق رابطه‌ای دوسویه ایجاد می‌شود.
کمالی مخاطبان و کاربران را پیش از این، صرفا استفاده کنندگان تولیدات رسانه‌ای دانست و تصریح کرد: با توجه به فعالیت نوین رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای به مخاطب کمک می‌کند تا نسبت به آن چه تولید و عرضه می‌شود شناخت داشته باشد و از آن استفاده کند و حتی جنبه انتقادی هم می‌یابد.
وی ادامه داد: بدین صورت که دیگر مخاطب و کاربر منفعل نیست، بلکه نقد و نظر خود را هم بیان می‌کند و حتی موجب پربارتر شدن تولیدات رسانه‌ای می‌شود و از طرف دیگر مخاطب و سواد رسانه‌ای می‌تواند برای تولیدات مفید رسانه‌ای دلخواه و طیف همسالان و فکری و شغلی خود کاربر، هم نقش داشته باشد.

دبیر علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در پاسخ به این سوال که بازخورد علمی برگزاری این همایش برای مخاطب و کاربر و حتی عموم مردم چه می‌تواند باشد، گفت: دبیرخانه همایش، تلاش برای فضاسازی و جریان سازی در شکل‌گرفتن همت جمعی و اجتماعی دارد تا سواد ‌رسانه‌ای به تبع آن توسعه و ترویج یابد.
وی ادامه داد: رسانه‌های جدید به شکل زیاد در حال توسعه هستند و برای ایجاد این سواد در میان مخاطبان و افراد در ارتباط با این رسانه‌ها صرفا نمی‌شود به یک تشریفات معمول اکتفا کرد، بلکه باید همه ذینفعان این عرصه، بخش‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مدنی در ارتباط قرار بگیرند تا با ایجاد هم‌افزایی، فضای آگاهی بخشی در جامعه بوجود بیاید.
وی افزود: این برنامه ها در ایجاد مفاهمه و همزبانی بین همه آنانی که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند و همه آنانی که در رسانه‌ها فعالیت دارند می‌تواند تاثیرگذار باشد و در اثر برنامه‌های حوزه‌های همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی اعم از رویدادهای علمی و غیره، فضای هم اندیشی و گفت وگوها برای مخاطبان و دیگر افراد جامعه پیش‌بینی شده است.
کمالی با بیان اینکه صرفا به مخاطب توجه نمی‌کنیم، ادامه داد: مخاطبان گشایش گران مسیر هستند اما مردم هم مشارکت و نقش و کنش گری فعال خود را برای انتخاب رسانه برتر تولید رسانه فاخر ایفا می‌کنند و این می‌تواند سواد رسانه‌ای ایجاد کند.

به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه(روز فرهنگ عمومی) برگزار می‌شود.
همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 44952
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام