۰
plusresetminus
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۷
عضو هیئت علمی جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی:

آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای سواد رسانه‌ای

ایتنا - گاهی فرزند یک خانواده به راحتی در مورد شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند و خود در گروه‌های مختلف عضو است اما والدین حتی نمی‌توانند کامپیوتر را روشن کنند تا اینکه بدانند داخل آن چه اطلاعاتی است.


عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان سهم ناچیز سواد رسانه‌ای از پیوست فرهنگی گفت: آموزش و پرورش پایه‌‌ای‌ترین و بهترین جایگاه برای سهم سواد رسانه‌ای در پیوست فرهنگی است.


حمیدرضا بابایی در گفت‌وگو با ایتنا با تعریف ساده و روان از سواد رسانه‌ای افزود: سواد رسانه‌ای ‌نوعی درک متکی بر مهارتی است که افراد نسبت به انواع رسانه‌ها دارند و شناختی است از پیام‌ها یا اطلاعاتی که به فرد داده می‌شود تا بتواند براساس آن، آنها را ازهم تفکیک و شناسایی کند.
وی با ذکرمثالی ادامه داد: فرض کنیم فردی یک نوع بیماری خاص دارد و مجبور است مراقبت‌های ویژه‌ای ‌در مورد هر چیز خاصی بویژه رژیم غذایی داشته باشد؛ اگر فرد نسبت به مواد غذایی مختلف آگاهی داشته باشد می‌تواند این مراقبت هوشمندانه را در انتخاب غذای خوب و مناسب داشته باشد. ممکن است غذایی با وجود داشتن شکل و ظاهر و مزه عالی، برای سلامتی آن فرد مضر باشد.

معاون پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای به ما قدرت تمیز قائل شدن از اخبار خوب و مناسب با اخبار دروغین را می‌دهد تا بتوانیم آنچه مناسب است را تفکیک و از آن استفاده کنیم.

بابایی در پاسخ به این سوال که سهم سواد رسانه‌ای در پیوست فرهنگی کشور چه میزان است و آیا اصلا سهمی وجود دارد یا نه، اظهار داشت: سال‌ها اطلاعات طبقه‌بندی شده و منسجم نسبت به سواد رسانه‌ای وجود نداشت، کشور با انواع اشکال رسانه‌ها مانند رادیو و تلویزیون مواجه بود و در شکل‌های جدیدتر اطلاع‌رسانی، مخاطبین در معرض ویدئو اینترنت، ماهواره و انواع شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند که متاسفانه در این مورد ضعف اساسی داریم و نتوانستیم شرایط آموزش سواد رسانه‌ای را که به چه صورت باید باشد، تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه دنیای غرب پیشرفت گسترده‌ای ‌در این خصوص داشته‌اند، ادامه داد: اگرچه بسیاری از این رسانه‌ها از غرب برخاسته‌اند اما در برابر اینها برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنها در برنامه‌ریزی خود می‌دانستند اگر شرایط اجتماعی به گونه‌ای ‌شد که فرزندان به سمت افراط‌گرایی مانند داعش بروند چه اقدامی باید انجام دهند و پیوست فرهنگی سواد رسانه‌ای در اینجاست که معنا و مفهوم می‌یابد.
بابایی با تاکید بر داشتن پیوست فرهنگی برای هر چیزی، تصریح کرد: داشتن پیوست فرهنگی باعث می‌شود بدانیم برای تقابل با آن چه جایگاهی داریم، چگونه می‌توانیم بچه‌های خود را مصون کنیم و افراد را به این تکنیک سواد رسانه‌ای مسلح کنیم که در اینجا برنامه‌های خود را تنظیم کنند.

وی افزود: اما متاسفانه یا اصلا برنامه نداریم و یا اینکه جسته و گریخته عمل می‌کنیم درحالی که اقدام باید اساسی باشد و از دوران کودکی یا نوجوانی فرد یعنی زمان شکل گرفتن شخصیت آنان باید با شیوه‌های هوشمندانه و مناسب زمان و سن افراد، گفتمان و برنامه داشته باشیم.
عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، آموزش و پرورش را پایه‌‌ای‌ترین جایگاه برای تامین برنامه پیوست‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: باید به آموزش و پرورش برنامه دهیم تا در کتاب‌های درسی و بازی‌های خود وارد کنند و سپس در بخش‌های خانواده و همسالان و دوستان هم ورود کنیم.

معاون پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از والدین از دنیای جدید عقب هستند، اظهار داشت: گاهی فرزند یک خانواده به راحتی در مورد شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند و خود در گروه‌های مختلف عضو است و می‌تواند اطلاعات جمع کند اما والدین حتی نمی‌توانند کامپیوتر را روشن کنند تا اینکه بدانند داخل آن چه اطلاعاتی است.
وی با ابراز تاسف از اینکه حتی افرادی با تحصیلات بالا با بسیاری از فناوری‌های روز دنیا آشنایی ندارند، خواستار همگام کردن والدین برای درک بهتر این فضا و تشخیص خوب از ناخوب شد و ادامه داد: والدین بعد از همگام شدن تشخیص خواهند داد چه چیزی در فضای رسانه‌ای برای یک فرد متعهد خوب اجتماعی به درد می‌خورد.
بابایی همچنین خواستار سهم سواد رسانه در پیوست فرهنگی در سطح همسالان و اعضای محیطی شد و گفت: همسالان و اعضای محیطی را هم باید بتوان با برنامه‌های فرهنگی و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه فرهنگی کار می‌کنند، کنترل کرد.

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر تدوین برنامه خوب و مدون با نگاه کلی برای افزایش سطح سواد و درک افراد، خاطرنشان کرد: این کار همچنین ما را در برابر خسارت وارده از اطلاعات غلط و نادرست مصون نگه می‌دارد.
وی پیوست را پروژه‌ای دانست که می‌خواهیم پیاده کنیم و قبل از پیاده ساختن آن باید پیوست‌های فرهنگی تهیه شود تا ببینیم چه تاثیرات اجتماعی و فرهنگی دارد.

عضو هیئت علمی جشنواره سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه قبل از وارد شدن به بحث رسانه‌های پیچیده و امروزی، چیزی نمی‌دانستیم و منفعل بودیم، گفت: حتی الان بسیاری از اندیشمندان روی سواد رسانه‌ای کار می‌کنند اما ما تحقیقات را در سطح جامعه نیاوردیم و عملیات‌سازی نکردیم؛ در حقیقت این پژوهش را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و نتایج، در اختیار مردم جامعه و متصدیان فرهنگی کشور نگذاشتیم تا مردم از آن بهره ببرند و مسئولان با توجه به این نتایج و تجربیات بسته فرهنگی در برابر سواد رسانه‌ای تهیه کنند.

به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی-پژوهشی و ترویجی–کاربردی، دهم تا دوازدهم آبان ماه(روز فرهنگ عمومی) برگزار می شود.
شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریور ماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 45062
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام