۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۲
رئیس هیئت علمی نخستین همایش سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایتنا:

گستره علمی و معرفتی سواد رسانه‌ای با این همایش محکم می‌شود

ایتنا - خجسته: همیشه جا دارد برای سواد رسانه‌ای کار شود و هیچ کس فکر نکند سواد رسانه‌ای او کامل شده و به آخر رسیده است، چون باز رسانه‌ها دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جدیدتر پیدا می‌کنند و به حوزه دید جدیدتر می‌رسند که می‌تواند ناشناخته باشد.
گستره علمی و معرفتی سواد رسانه‌ای با این همایش محکم می‌شود


رئیس هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر این واقعیت که سواد رسانه‌ای کامل شدنی و پایان یافتنی نیست گفت: این همایش گستره علمی و معرفتی سواد رسانه‌ای را در کشور محکم می‌کند.


حسن خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا درباره اینکه چقدر مسئولیت احتماعی در سواد رسانه‌ای در کشورمان لحاظ می‌شود، گفت: باید دید اصلا سواد رسانه‌ای در ایران به طور رسمی وجود دارد یا نه.
وی ادامه داد: گاه افراد سواد رسانه‌ای دارند و کسانی که از رسانه استفاده می‌کنند به سطحی از سواد به طور ضمنی با ممارست و تمرین دست یافته‌اند. اما خود سواد رسانه‌ای می‌خواهد چارچوب عینی و روشنی به تولیدات، محصولات و انواع رسانه‌ها شاید با زاویه توسعه و شاید با زاویه مسئولیت اجتماعی نگاه کند.

این کارشناس رسانه یک وجه سواد رسانه‌ای را افزایش مهارت‌ها در استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای خاص در اختیار دانست و اظهار داشت: اما با نگاه مسئولیت اجتماعی ممکن است برای کودکان و نوجوانان، دسترسی به برخی از این مهارت‌ها را مجاز ندانید، بنابراین مسئولیت اجتماعی به این معناست که در حوزه سواد رسانه‌ای، دیدگاه و چارچوبی خاص برای نگاه شما فراهم می‌کند.

خجسته درباره اینکه سواد رسانه‌ای در کشور چقدر نمود عینی پیدا کرده و مخاطبان چه حد توانسته‌اند به این سواد دست یابند، تصریح کرد: سواد رسانه‌ای موضوع سهل و ساده‌ای نیست و پیچیده است و مانند این است که بگوییم عموم مردم چقدر اشعار حافظ را می‌فهمند.
وی ادامه داد: مردم درک عمومی از حافظ دارند اما حافظ شناسی کار ساده‌ای نیست، باید با خیلی از معارف گوناگون آشنا شوید تا حافظ را درک کنید و سواد رسانه‌ای هم چنین است.
رئیس هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: همین که مردم می‌توانند صحیح خواندن، اوزان، برخی واژه‌ها و معانی از اشعار حافظ را یاد بگیرند و آرام آرام بخشی از شعر را به آیه‌ای از قرآن و یا رویداد اجتماعی ارتباط دهند، سطح معرفت در خود ایجاد می‌کنند و سواد رسانه‌ای هم همینطور است.

وی ادامه داد: همیشه جا دارد برای سواد رسانه‌ای کار شود و هیچ کس فکر نکند سواد رسانه‌ای او کامل شده و به آخر رسیده است، چون باز رسانه‌ها دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جدیدتر پیدا می‌کنند و به حوزه دید جدیدتر می‌رسند که می‌تواند ناشناخته باشد.
خجسته تصریح کرد: حوزه دید تاثیرات در محتوا و معنا می‌گذارد که ممکن است ناشناخته باشد بنابراین این کار هیچگاه پایان ندارد؛ سواد رسانه‌ای لایه‌های گوناگونی دارد که برخی می‌توانند تا لایه های بالاتر بروند و برخی هم در لایه‌های پایینی می‌مانند.

رئیس هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی درباره تاثیرگذار بودن این همایش در آینده علمی گفت: کمترین حسن این همایش‌ها این است که عده‌ای از تحلیلگران موضوع را درگیر وجه خاصی از کار می‌کند، مثلا اساتید علوم ارتباطات، علوم اجتماعی‌، تعلیم و تربیت و علاقه‌مندان را به موضوع خاص متوجه می‌کند و از این تعداد عده‌ای هم متمرکز می‌شوند.
وی یکی از راه‌های گسترش یک موضوع و ارتقای آن را برگزاری همایش‌های اینچنینی برشمرد و افزود: این همایش‌ها موجب تبادل خواسته‌ها می‌شود و مخاطبان متوجه می‌شوند چه موضوع مهمی وجود داشته که از آن غافل شدند و یا اینکه دیگری می‌گوید فلانی روی چه حوزه مهمی دست گذاشته و آن را مطرح کرده است.
خجسته با بیان اینکه این همایش بدلیل مطلع بودن افراد از پایه‌های سواد رسانه‌ای بسرعت موجب رشد می‌شود اظهار داشت: همایش سواد رسانه‌ای ممکن است بخش‌های مغفول مانده را به سرعت به آنان منتقل کند.
وی افزود: در این همایش‌ها آرام آرام گستره علمی و معرفتی سواد رسانه‌ای در کشور محکم می‌شود؛ به اندازه کافی کارشناس در کشور است که روی این موضوع کار شود.
این کارشناس رسانه‌ای از توجه به سواد رسانه‌ای در وزارت ارشاد در حال حاضر، برخی دانشگاه‌ها، برخی سمن‌ها(سازمان‌ها مردم نهاد) و آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد: توجهات باید متمرکز شود و همه در جهت ضرورت‌های حوزه اجتماعی ایران فعال شوند.

به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می‌شود.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.

 
کد مطلب: 45097
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام