۰
plusresetminus
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۲
عضو شورای سیاستگذاری همایش سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایتنا:

خروجی همایش سواد رسانه‌ای به دستورالعملی برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود

ایتنا - فخاری: این همایش و گفتاری که درباره سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود به گفتمان‌سازی و جریان‌سازی سواد رسانه‌ای کمک می‌کند و گفتمان مبارک و خوبی است.
خروجی همایش سواد رسانه‌ای به دستورالعملی برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود


عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، ماموریت سواد رسانه‌ای را بدون مسئولیت اجتماعی ناقص دانست و گفت: خروجی این همایش باید به دستورالعملی برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود.


ناصر فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا، تبعات بی‌سوادی رسانه‌ای را در دو حوزه فردی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: اگر شبکه‌های اجتماعی را بعنوان رسانه‌های در اختیار بدانیم باید گفت که این رسانه دعوت به فردگرایی است نه جمع‌گرایی؛ یعنی یعنی کمبودهای فردی و مشکلات روانی افراد می‌تواند در قالب این رسانه تجلی پیدا کند.
وی ادامه داد: فردی که مقداری مشکلات اجتماعی دارد و درون‌گرا است بوسیله این ابزاری که دعوت به فردگرایی می‌کند اجازه می‌دهد فرد در نهان خود، خود را بزرگ نشان داده و جلوه دروغ‌نمایی کند و یا ساعات بسیاری را در آن سپری کند که این تبعات فردی و شخصی عدم سواد رسانه‌ای است.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای، درباره تبعات اجتماعی فقدان سواد رسانه‌ای اظهار داشت: بخش دیگر تبعات عدم وجود سواد رسانه‌ای که تبعات اجتماعی است، از تبعات شخصی فراتر می رود؛ مثلا فردی که مسئول، استاد دانشگاه، معلم و متعلم است اما سواد رسانه‌ای ندارد، در رفتار و گفتار خود در فضای کاری و رسانه‌ای تبعات اجتماعی ایجاد می‌کند.
به گفته وی، این مسئول وقتی چیزی بیان می‌کند ملاحظات آن رسانه و مخاطبان را در نظر نمی‌گیرد؛ طوری که همین الان در رسانه ملی شاهد چنین مواردی هستیم، گاهی فیلم‌هایی در رسانه ملی پخش می‌شود که متناسب با سن و سال جوانان و نوجوانان نیست و هیچ برنامه‌ای برای تفکیک آنها وجود ندارد، نوجوان و جوان فیلمی که در آن الفاظ شرم‌آور استفاده می‌شود را به همراه خانواده نگاه می‌کند و این موضوع وقتی رعایت نشود ترویج بی‌حیایی می‌کند. دیدن این گونه فیلم‌ها توسط کودک با والدین، پرده‌دری در روابط خانوادگی و اجتماع به همراه خواهد داشت.

رییس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی سواد رسانه‌ای را در دو بخش بهره‌بردار رسانه یعنی خانواده‌ها و تولید و پخش کننده یعنی رسانه ملی عنوان کرد و گفت: هر دو طرف مسئول هستند، خانواده باید سواد رسانه داشته باشند ملاحظات هر برنامه و سن و سال را بشناسد و صدا و سیما هم در محتوای برنامه مسئول است.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف استفاده از فرصت‌ها و آسیب ندیدن در برابر تهدیدهاست و از آموزش برای ارتقای فهم سیاسی اجتماعی و دینی استفاده در خانواده‌ها استفاده می‌شود؛ برنامه طراحی شده در شبکه‌های مجازی توسط جبهه غرب است غرب با فرهنگ خود سکویی را طراحی کرده و در اختیار ما قرار داده و او که خود با فرهنگ خود آن را تولید کرده دارد آسیب می‌بیند و کنترل آن برای غرب سخت شده است چه برسد به ما؛ لذا استفاده نکردن از فضای رسانه‌ای که بیشتر مترادف آن یعنی شبکه‌های مجازی را در نظر می‌گیریم، حتما آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت و وجود آن می‌تواند موجب استفاده از فرصت‌ها و جلوگیری از تهدیدها شود.

فخاری درباره اینکه آیا این سکوهای طراحی شده از سوی غرب باید متناسب با فرهنگ کشور بومی‌سازی شود یا نه، اظهار داشت: توصیه‌ام در دو بخش است؛ یکی اینکه طراحی سکوی شبکه‌های اجتماعی باید از فردگرایی خارج شود. باید سکویی داخلی و سامانه‌هایی طراحی شود تا بجای مخاطب بودن فرد، خانواده و جمع‌گرا باشد و همه افراد خانواده بتوانند در آن حضور داشته باشند.
وی دومین توصیه را محتوا عنوان کرد و ادامه داد: محتوا باید متناسب با فرهنگ بومی ما تولید شود و سوم اینکه سامانه‌ها را در داخل کشور داشته باشیم. این متفاوت از بخش اول یعنی طراحی پلتفرم اما برای کوتاه مدت است.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با ذکر مثالی افزود: فرضا از تلگرام یا سامانه‌های دیگر استفاده می‌کنیم حتما سرورها و کنترلرها در داخل کشور قرار بگیرد تا جلوی نفوذ غرب و برنامه دشمن را بگیرد ، چون این برنامه‌ها قطعا برای دوستی با ما طراحی نشده و باید با دشمن مقابله کرد و در غیراینصورت آثار مخرب بر فرهنگ و اجتماع ما خواهد داشت که این بحث کوتاه مدت است.
نائب رئیس هیئت علمی همایش بحث میان مدت را طراحی محتوای متناسب با فرهنگ کشور برشمرد و ادامه داد: این بخش ممکن است پنج سال طول بکشد؛ اما در بخش اول حتما مسئولین برای آموزش در داخل و بهره‌برداری و وارد کردن سرورها و پلتفرم‌ها به داخل کشور فشار وارد کنند.

فخاری درباره تاثیر سواد رسانه‌ای بر مسئولیت اجتماعی، تصریح کرد: اگر سواد رسانه‌ای منجر به مسئولیت اجتماعی نشود ماموریت خود را انجام نداده است.
وی ادامه داد: هدف سواد رسانه‌ای، افزایش فهم افراد در بهره‌برداری از رسانه است اما برخی دوستان می‌گویند گفتن سواد رسانه‌ای و برگزاری این همایش آیا دلزدگی ایجاد نمی‌کند؟ که من معتقدم امثال این همایش و گفتاری که درباره سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود به گفتمان‌سازی و جریان‌سازی سواد رسانه‌ای کمک می‌کند و گفتمان مبارک و خوبی است.
عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه این موضوع هنوز جای کار دارد، اضافه کرد: انقدر باید تکرار شود تا دغدغه همه قرار بگیرد.
وی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر بخواهیم کاری دراین کشور انجام شود یاید تبدیل به گفتمان شود، ادامه داد: اگر فهم ما از شبکه‌های مجازی افزایش پیدا کند حتما باید توصیه کنیم سواد رسانه‌ای در مدارس دانشگاه و محیط اجتماعی افزایش یابد.

وی همچنین با قدردانی از همه آنانی که دغدغه سواد رسانه‌ای دارند و این موضوع را به همایش تبدیل کردند، تاکید کرد: خروجی این کار باید بتواند به دستورالعمل‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی کشور تبدیل شود؛ یعنی به تصمیم‌سازی بینجامد و مسئولین بتوانند آن را در نظام اجرایی کشور وارد کنند.

به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می شود.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 45165
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام