۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۴

رویکرد متفاوت خودروسازان و گوگل درباره خودروهای بدون راننده

ایتنا- خودکار شدن خودروها تا حدودی می‌تواند خطرات تصادف را کاهش دهد.
رویکرد متفاوت خودروسازان و گوگل درباره خودروهای بدون راننده


یکی از پیشتازان طرح خودروهای بدون راننده در دانشگاه کارنگی ملون پیتزبورگ می‌گوید، خودروهای بدون راننده قدم به قدم رشد خواهند کرد و انسان برای یک مدت طولانی در آینده همچنان باید این خودروها را کنترل کند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، اظهارات راج راجکومار در حالیست که کریس اورمسان - رئیس برنامه خودروهای بدون راننده گوگل، ۲۵۰۰ مایل آنطرف‌تر در کالیفرنیا نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: یک خودروی بدون راننده کامل که هیچ نیازی به دخالت انسان ندارد گزینه ایمن‌تری نسبت به خودروهای کنونی است و تا سال ۲۰۲۰ آماده تولید خواهد بود.

خودکار شدن خودروها تا حدودی می‌تواند خطرات تصادف را کاهش دهد اما در عین حال می‌تواند چالش‌های ایمنی جدیدی را ایجاد کند که با فناوری‌های کنونی قابل حل نیستند.

اورمسان یکی از همکاران سابق راجکومار در دانشگاه کارنگی ملون گفت: نگران اینست که رانندگان در مواقعی که یک خودروی بدون راننده ناگهان از آنها می‌خواهد که شروع به تصمیم‌گیری درباره مسیر خودرو کنند، آنها حواسشان نباشند.

وی افزود: هرچه فناوری بهتر شود، رانندگان اعتبار کمتری خواهند داشت.

رویکرد گوگل درباره خودروهای بدون راننده با استراتژی صنعت خودروسازی درباره این فناوری خودروهای خوکار که ظرف دو تا سه سال آینده در خودروها مشاهده خواهد شد متفاوت است.

شرکت‌های خودروسازی برتر همچون جنرال موتورز و فولکس واگن و تسلا موتورز تحت برنامه‌ای که توسط راجکومار ترسیم شده مسیر حرکت به سمت خودروهای بدون راننده را طی می‌کنند.

آنها در حال سرعت بخشیدن به برنامه‌های آوردن خودروهای بدون راننده به بازار در چند مرحله هستند که از امسال شروع می‌شود.

گروه کوچکی از مالکان خودروهای تسلا در حال تست سیستم اتوپایلوت این خودرو هستند که به راننده اجازه رها کردن فرمان در بزرگراه‌ها و پارک کردن خودکار را می‌دهد.

شرکت تسلا اعلام کرد: انتظار دارد که اواخر امسال این فناوری به شکل گسترده‌تری عرضه شود.

فناوری که به خودرو اجازه پارک خودکار را می‌دهد در حال حاضر در بازار وجود دارد و روز به روز خودروهای بیشتری به این فناوری مجهز می‌شوند که به طور خودکار ترمزها را به کار می‌اندازد، فرمان را می‌چرخاند یا یک فاصله مشخص را با خودرو جلویی حفظ می‌کند.

حرکت خودروسازان به سمت رانندگی نسبتا خودکار سریعتر از اقدام قانونگذاران برای تصویب مقررات جدید در جاده هاست.

برخی کارشناسان که اورمسان یکی از آنها است، نگران این هستند که رانندگان ممکن است در مواقعی که خودرو روی حالت خودکار است و نیاز به کنترل راننده وجود دارد، نتوانند واکنش به موقع داشته باشند.

کارشناسان می‌گویند، هشیار کردن یک راننده برای در دست گرفتن کنترل خودرو در مواقع ضروری یکی از بزرگترین چالش‌های ایمنی برای سازندگان خودروهای نسبتا خودکار است.

براساس مطالعه ای که توسط سازمان ایمنی بزرگراه‌های آمریکا انجام شده، بسته به سطح خودکار بودن خودرو و شدت هشدار، ۱۷ ثانیه طول می‌کشد تا برخی رانندگان به درخواست در دست گرفتن کنترل خودرو واکنش نشان دهند.

در این مدت زمانی اگر خودرویی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، بیش از ۴۰۰ متر حرکت خواهد کرد.

از زمانیکه هشدارهای صوتی و تصویری وارد خودروهای خودکار شده‌اند، زمان واکنش رانندگان به چند ثانیه کاهش یافته است.

سازمان ایمنی بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرد: اما هشدارهایی هستند که برخی شرکت‌کنندگان در این مطالعه متوجه آنها نشدند.

وقتی سرنشین خودروی بدون راننده توجه خود را معطوف کارهای دیگری همچون فرستادن یک ایمیل میکند آمادگی آنها برای واکنش به امور و هشدارهای مربوط به رانندگی دچار تاخیر می‌شود.

اورمسان می‌گوید: قابلیت کمک راننده همچون ترمز اتوماتیک در مواقعی که حسگرها یک تصادف قریب‌الوقوع را حس می‌کنند بسیار ارزشمند است اما یک خودروی کاملا خودکار می‌تواند بسیار ایمن‌تر از یک سیستم کمک راننده باشد.

شرکت‌های فناوری خودرویی همچون کانتیننتال و شرکتی همچون انویدیا در حال همکاری با خودروسازان در زمینه سیستم‌های نیمه خودکار و پشتیبانی از پروژه گوگل هستند.

انتظار می‌رود سیستم‌های کمک راننده نیمه خودکار ۳۰۰۰ دلار به قیمت یک خودرو بیفزایند. هنوز قیمت یک خودروی کاملا خودکار مشخص نشده است.
کد مطلب: 37967
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام