۰
plusresetminus
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
در نشست سیلیکون ایرانی بررسی شد؛

تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری در جهان

سیلیکون نباید تقلید محض باشد
ایتنا- کارآفرینان ایرانی با بازگویی تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی، تاکید کردند که سیلیکون ایرانی باید با واقعیت‌ها و بازارهای بومی منطبق بوده و نباید تقلید محض از ایده سیلیکون ولی باشد.
تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری در جهان


به گزارش ایتنا از مهر، رویداد «سیلیکون ایران» در دومین روز از برپایی پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس با هدف میزبانی از کارآفرینان و علاقه‌مندان به طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه برگزار شد.


یکی از پنل‌های نشست کارآفرینان ایرانی (سیلیکون ایران) به موضوع شکل‌گیری شتابدهنده‌های کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها اختصاص داشت که مدیران دانشگاهی و شرکت‌های خلاق و نوآور ایرانی و دانش بنیان در این پنل به بازگویی تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی پرداختند.

در این پنل حسین صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس ، حمیدرضا ربیعی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف، مصطفی نقی‌پورفر مدیر واحد نوآوری و فناوری دانش بنیان فناپ و احمدرضا مسرور، مدیر یکی از شتابدهنده‌های کسب و کار و رضا کلانتری‌نژاد مدیر مرکز نوآوری و آفرینشگاه شزان حضور داشتند.

حمیدرضا ربیعی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف در این پنل گفت: کارآفرینی یک زیست‌بوم است که درون محیطی قرار می‌گیرد که برای آن آمادگی وجود دارد؛ در این زیست‌بوم، نیروی انسانی، آموزش، قوانین، خلاقیت و نوآوری وجود دارد. تمام مدل‌هایی که در دنیا هستند، منطبق بر زیست‌بوم خودشان توسعه یافته‌اند. بدین‌معنا که اگر سیلیکون‌ولی موفق بوده دلیلی نمی‌شود که در ایران نیز موفقیت‌آمیز باشد. باید با واقعیت‌ها و بازارهای بومی منطبق شود نه آنکه یک تقلید محض باشد.

وی به مساله فرهنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی پذیرش کارآفرینان و صاحبان ایده‌های خلاقانه در ایران اشاره کرد و خلا آن را در جامعه ما محسوس دانست.

در این پنل مصطفی نقی‌پورفر مدیر نوآوری و فناوری فناپ نیز با اشاره به اقدامات این مرکز به عنوان تجربه شکل‌گیری یک شتاب‌دهنده در ایران گفت: این مرکز از سال ۹۲ برای تکمیل زنجیره ارزش نوآوری و کمک به توسعه کسب‌وکارها شکل گرفت و پس از آن مفاهیمی مانند کافه آی.تی که محلی برای مراوده و ملاقات افراد با نخبگان آی‌.تی و پخته‌تر کردن ایده‌هایشان در محیطی دوستانه است، ایجاد شد.

در این چرخه مرکز شتاب‌دهی تریگ‌آپ از سال گذشته راه‌اندازی شد و تاکنون موفق به ثبت ۱۹۳ ایده شده است که ۲۲ ایده به مرحله پیش‌شتاب‌دهی راه یافته است و از مجموع آنها ۸ ایده در سال ۹۴ انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه ۷ تیم در مرکز شتاب‌دهی تریگ‌آپ، اواسط خردادماه، خدمات و محصولات خود را برای جذب سرمایه‌گذار معرفی می‌کنند، تاکید کرد: صرف‌نظر از مراکز شتاب‌دهی به عناصر دیگری نظیر شبکه سرمایه‌گذار، شبکه مربیان و محتوای آموزشی نیاز است. از سوی دیگر بازار و استراتژی بقا از جمله مشکلات جدی استارت‌اپ‌ها عنوان می‌شود.

همچنین رضا کلانتری نژاد در این پنل تصریح کرد: همواره فاصله‌ای عمیق میان خروجی مراکز دانشگاهی و آنچه که در بازار قابل تبدیل شدن به ارزش است، وجود دارد.

احمدرضا مسرور نیز در مورد راه‌اندازی مراکز شتاب‌دهی در کشور گفت: اوایل تصور ما این بود که در طول ۱۰ هفته می‌توان روی ایده‌ها برای تبدیل شدن به شرکت کار کرد، اما در طول مسیر، برنامه‌مان را تغییر دادیم و به فرآیندی ۹ ماهه رسیدیم و دریافتیم که بیش از ایده، باید روی تیم سرمایه‌گذاری کنیم. تیم در کنار اینکه باید محصول اولیه داشته باشد، باید کوچک بوده و بتواند نیازهای اولیه خود را تامین کند.

به گفته وی، مرحله پیش‌شتابدهی سه ماه به طول می‌انجامد و مبلغی که روی تیم سرمایه‌گذاری می‌شود از این بازه زمانی به بعد است. کمترین سرمایه‌گذاری که تا به حال توسط مرکز شتابدهی دیموند انجام شده ۳۰ میلیون تومان و بالاترین رقم سرمایه‌گذاری نیز ۱۶۰ میلیون تومان بوده است.

در طول این فعالیت‌، ۴۵۰ ایده دریافت کرده‌ایم که از این تعداد، ۳۳ ایده به مرحله پیش‌شتابدهی راه یافته‌اند و از مجموع آنها نیز روی ۵ ایده تا به حال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مسرور خروج تیم‌ها از شتابدهنده‌ها و آشنا نبودن مربیان خارجی با زیرساخت‌های بومی ایران را از جمله چالش‌های استارت‌اپ‌ها عنوان کرد.

در این رویداد، پنل دیگری نیز با موضوع «روش‌های مدیریت نوآوری در شرکت‌های نوآور» برگزار شد.
کد مطلب: 43105
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام