۰
plusresetminus
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲

جزئیات ۲ دستورالعمل برای فعالیت انتخاباتی کاندیداها در فضای مجازی

ایتنا- مطابق با ٢ دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی که برای تبلیغات و فعالیت در فضای مجازی در زمان انتخابات، به تصویب رسیده، مسئولیت انتشار محتوا برعهده منتشر کننده آن خواهد بود.
جزئیات ۲ دستورالعمل برای فعالیت انتخاباتی کاندیداها در فضای مجازی


به گزارش ایتنا از مهر، در آستانه انتخابات پیش رو با توجه به گسترش کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت تبلیغاتی، رعایت ضوابط و مقررات در استفاده از این فضا، امری ضروری است.


از این رو محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو در فضای مجازی به خبرنگار مهر گفت: دستورالعملی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است که مربوط به قبل از انتخابات مجلس می شود و این دستورالعمل برای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید اجرایی شود.

وی افزود: موضوع تبلیغات در فضای مجازی در حیطه مسئولیت وزارت ارتباطات نبوده و کاندیداها باید طبق دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی از آن تبعیت کنند.

شورای عالی فضای مجازی کشور در مصوبه بیست و هفتم جلسه این شورا در اسفندماه سال ٩٤ و همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری هفتم دستورالعمل فعالیتهای تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی را تدوین و ابلاغ کرد.

تاکید براین نکته که نامزدها و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند، از بندهای مهم این دستورالعمل است.

هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه نامزدها اعلام شده است.

ضابطه مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش‌های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی از دیگر اهداف این دستورالعمل است.

از سوی دیگر و با توجه به روند رو به رشد کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سی و چهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در آذرماه سال ۹۵ نیز به موضوع فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی مربوط می شد و طبق این مصوبه مسئولیت انتشار محتوا نیز برعهده منتشرکننده آن خواهد بود.

برمبنای این دستورالعمل که از سوی مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارشاد ابلاغ شده است، تمام نامزدهای انتخابات فقط باید در کانال‌ها و صفحات مجوزدار و قانونی داخلی و خارجی فضای مجازی که در سامانه شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) ثبت شده است، تبلیغات کنند.

طبق این دستورالعمل تمامی صاحبان کانالهای فضای مجازی و خدمات مشابه آن در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور، که بیش از ۵ هزار عضو یا دنبال کننده دارند، باید به ثبت برسند.

برمبنای مصوبه سی و چهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی تمامی شبکه‌ها و کانال‌های فعال در فضای مجازی باید نسبت به ثبت در سامانه تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

درصورت عدم ثبت، فعالیت کانال‌ها و خدمات مشابه ثبت نشده غیرقانونی خواهد بود. مرجع تشخیص این خدمات مشابه، مرکز ملی فضای مجازی است و این مرکز با توجه به وظایف و تکالیف خود در نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی، نسبت به رعایت این دستورالعمل باید نظارت کند.

در راستای رعایت قانون مربوط به تبلیغات در فضای مجازی، علاوه بر موضوع ساماندهی کانال‌های فضای مجازی که مسئولیت انتشار محتوا را بر عهده منتشرکننده گذاشته است، موضوع ساماندهی هویت خطوط ارتباطی ثابت و سیار نیز در این مصوبه الزامی شده است.

شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات را مکلف کرده که هویت تمامی خطوط تلفن ثابت و سیار و سایر خدمات ارتباطی را مشخص کرده و از فعالیت اشتراک‌های تلفن ثابت، سیم کارت‌های تلفن همراه و سایر خدمات ارتباطی بدون هویت مشخص، ممانعت به عمل آورد.

مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی مسوولیت برخورد با کانال‌ها و فیلتر کردن صفحات متخلف نیز برعهده پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) گذاشته شده است.

چندی پیش یک مقام مسول در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: تاکنون ۶۲۰۰ کانال تلگرام و نزدیک به ۱۰۰۰ صفحه اینستاگرام در سامانه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نام کرده‌اند.
کد مطلب: 48770
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام