۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۸

رگولاتوری! دقیقا کجایی؟

ایتنا - سال‌هاست رسانه‌ها خطاب به رگولاتور و اپراتورها، انتقادات سختی کرده‌اند اما نه رسانه‌ها به جایی رسیدند، نه اپراتورها، نه رگولاتوری. دست آخر هم همه چیز روی دوش مشترکان افتاد؛ اگر سیم‌کارتی به نام شماست و شما حتی روح‌تان خبر ندارد، باز هم شما مسوول هستید!


شبنم کهن‌چی - سامانه استعلام سیم‌کارت بیش از ۳ ماه است راه‌اندازی شده که البته راه‌اندازی چنین سامانه‌ای را باید به فال نیک گرفت. اما با راه‌اندازی این سامانه به نظر می‌رسد رگولاتوری دست به سینه عقب نشسته، کار خود را تمام دانسته و تمام مسوولیت را به دوش مشترکان انداخته است.


شاید شما هم طی چند روز گذشته پیامکی از رگولاتوری دریافت کرده باشید که اعلام کرده «مسوولیت استفاده از سیم‌کارت به عهده کسی است که سیم‌کارت به نام وی ثبت شده است». رگولاتوری از تمام مشترکان سیم‌کارت تلفن همراه خواسته تکلیف سیم‌کارت‌هایی که به نام آنهاست را روشن کنند.

این در حالی است که ما سال‌هاست از رگولاتوری می‌خواهیم تکلیف سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان را روشن کند و جلوی سواستفاده از اطلاعات شخصی کسانی که برای فروش سیم‌کارت استفاده می‌شود را بگیرد. سال‌هاست رسانه‌ها خطاب به رگولاتور و اپراتورها، انتقادات سختی کرده‌اند اما نه رسانه‌ها به جایی رسیدند، نه اپراتورها، نه رگولاتوری. دست آخر هم همه چیز روی دوش مشترکان افتاد؛ اگر سیم‌کارتی به نام شماست و شما حتی روح‌تان خبر ندارد، باز هم شما مسوول هستید!

در این مورد اما چند نکته قابل توجه وجود دارد: اول اینکه مگر وظیفه رگولاتوری چیزی غیر از جلوگیری از سواستفاده غیرقانونی در حوزه مرتبط، رسیدگی به امور غیرقانونی و ساماندهی وضعیت است؟ اگر قرار است همه چیز روی دوش مشترک باشد و هر ده روز یک بار دایم کنترل کند ببیند سیم‌کارتی به نامش ثبت شده یا خیر، رگولاتوری دقیقا چه می‌کند؟

نکته دوم اینکه وضعیت موجود، یعنی میلیون‌ها سیم‌کارت بی نام و نشان فعال در کشور چطور به وجود آمده است؟ غیر از این است که زمانی که رگولاتوری موظف بود مقابل فروش سیم‌کارت بی نام و نشان را بگیرد، کاری نکرد و حالا با مشکلی به نام میلیون‌ها سیم‌کارت بی‌هویت روبه‌رو هستیم که مشترکان باید حلش کنند.

نکته سوم اینکه مشترکان اگر می‌خواهند همیشه مطمئن باشند سیم‌کارتی به نام آنها به صورت غیرقانونی فعال نشده باید هر ده روز یک بار کنترل کنند ببینند آیا از اطلاعات‌شان سواستفاده شده؟ آیا به نام آنها سیم‌کارتی فروخته شده است؟ معنی این کنترل ِ دایم از سوی مشترکان این است که رگولاتوری نه تنها هیچ راهکاری برای تحت فشار قرار دادن اپراتورها جهت جلوگیری از فروش سیم‌کارت به صورت غیر قانونی پیدا نکرده بلکه ظاهرا تمایلی هم به این کار ندارد.

نکته چهارم اینکه از ۷۵ میلیون سیم‌کارت فعال (به روایت آمار وزارت) حدود ۵۰۰ هزار سیم‌کارت در سامانه رگولاتوری، استعلام شده‌اند؛ یعنی حدود ۰.۶ (شش دهم) درصد.

نکته پنجم اینکه به نظر می‌رسد رگولاتوری اصرار دارد مسوولیت استفاده غیرقانونی از سیم‌کارت‌ها را بر دوش مشترکان بیندازد و از خودش سلب مسوولیت کند. اگر فرض کنیم رگولاتوری در این حوزه نقشی مانند قوه قضاییه دارد، چطور است که به جای پیگیری جدی فروش سیم‌کارت بی نام و نشان و سواستفاده از اطلاعات مردم، جریمه اپراتور متخلفی که این سیم‌کارت‌ها را فعال کرده، کشف شبکه‌های توزیع متخلف در اپراتورها حالا کناری نشسته و خطاب به مشترکان می‌گوید: «تو مسوول خودت هستی! گفتم که بعد مشکل پیش اومد نگی نگفتم».

بعد از سال‌ها فریاد زدن که آقای رگولاتوری تکلیف اپراتورهای فعال کننده سیم‌کارت‌های بی نام و نشان و دارنده شبکه توزیع متخلف را روشن کن، حالا باید تلنگر بزنیم به رگولاتوری و بگوییم آقای رگولاتوری شما وظیفه‌ای داری که با دست روی دست گذاشتن و پاس دادن توپ به مشترکان انجامش نمی‌دهی. حالا که قرار است اپراتورها تخلف کنند و مشترکان خودشان بروند دنبال دزد و متخلف، شما دقیقا کجای ماجرایی؟(منبع:فناوران)
 
کد مطلب: 43635
نام شما
آدرس ايميل شما