۰
plusresetminus
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۰

شبكه‌هاي اجتماعي چگونه كسب‌و‌كار را متحول كرده‌اند

به نظر مي‌رسد اين شبكه‌هاي اجتماعي راهي منحصر به فرد براي ارتباط با مخاطباني‌ است كه مديران و افراد مشهور مي‌خواهند با آنان ارتباط داشته باشند.
شبكه‌هاي اجتماعي چگونه كسب‌و‌كار را متحول كرده‌اند
در سال ۲۰۱۰، شبكه‌هاي اجتماعي از ابزار ارتباطي جوانان به ابزاري براي ارتباط ميان مشتريان و كارفرمايان تبديل شد.
به‌ عبارت ديگر، رابطه يك‌سويه ميان مشتري و فروشندگان را تبديل به ارتباطي دوسويه و متعامل كرد.

اين يكي از دلايلي است كه مجله تايم، چهره سال خود را مارك زوكربرگ، بنيانگذار فيس‌بوك اعلام كرد.

سال گذشته، بسياري از مردم اگر به فيس‌بوك مي‌آمدند براي گشت‌زني و به اشتراك گذاشتن اخبار و اطلاعات آخرين مهماني‌ يا جشن‌شان بود. اين درحالي است كه امروزه بيش از ۶۰۰ ميليون كاربر از سراسر دنيا در اين سايت فعالند. در ۴۰ سال گذشته چنين سرعتي در همه‌گير شدن يك امر بي‌سابقه بوده است.

بيش از ۳۰۰ ميليون نفر حداقل روزي يك ساعت با فيس‌بوك سر و كار دارند.
با وجود اينكه افراد فقط اجازه تايپ ۱۴۰ كلمه را در توييتر دارند، اما نزديك به ۲۰۰ ميليون نفر نيز در اين شبكه فعالند. ۱۰۰ ميليون نفر ديگر هم سرگرم سايت LinkedIn هستند.
اين حجم عظيم مخاطب در حالي از ابزارهاي شبكه اجتماعي سود مي‌برند كه اوايل اين دهه خبري از شبكه‌هاي اجتماعي نبود.

در
در شبكه‌هاي اجتماعي سلسله مراتب معمول در دسترسي به اطلاعات وجود ندارد. همه با هم مساوي‌اند و امكان خوبي براي دسترسي به اخبار و اطلاعات جديد وجود دارد.
همين حال، مديران شركت‌هايي چون IBM، پپسي، اپل، مايكروسافت و كساني چون رئيس مدرسه بازرگاني هاروارد نيز عضو اين شبكه‌هاي اجتماعي‌اند.
دليل اين استقبال چيست؟

به نظر مي‌رسد اين شبكه‌هاي اجتماعي راهي منحصر به فرد براي ارتباط با مخاطباني‌ است كه اين مديران و افراد مشهور مي‌خواهند با آنان ارتباط داشته باشند.
آنها مي‌توانند بدون آنكه واسطه‌اي- همچون روابط‌عمومي، نويسنده متن‌هاي سخنراني- در ميان باشد، هرجا و هرزمان كه خواستند با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

حال ديگر خبري از پيام ويدئويي ضبط شده و يا نگراني از مسافرت مديران با هواپيما و دسترسي نداشتن به ابزار ارتباطي در آن و يا به مقصد نرسيدن پيام صوتي نيست. بدين ترتيب، كلماتي كه در صفحه خود بكار مي‌برند قابل اعتماد‌تر و از قدرت تاثيرگذاري بيشتر برخوردار است.

در شبكه‌هاي اجتماعي سلسله مراتب معمول در دسترسي به اطلاعات وجود ندارد. همه با هم مساوي‌اند و امكان خوبي براي دسترسي به اخبار و اطلاعات جديد وجود دارد.

مهم‌ترين تهديد شبكه‌هاي اجتماعي ممكن است متوجه مديران مياني يك سازمان باشد كه تا پيش از اين كار واسطه‌گري و رساندن اخبار و اطلاعات را نيز برعهده داشتند و اكنون شبكه‌هاي اجتماعي كار آنها را انجام مي‌دهد.

كليد موفقيت در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي اختيار دادن به افرادي است كه كار واقعي را با سرعت بيشتر و بدون سلسله مراتب ويژه‌اي انجام مي‌دهند.
كليد موفقيت در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي اختيار دادن به افرادي است كه كار واقعي را با سرعت بيشتر و بدون سلسله مراتب ويژه‌اي انجام مي‌دهند.
يعني كساني كه كار طراحي، ساخت و فروش و بازاريابي براي توليدات را برعهده دارند.
بدين ترتيب، شركت‌هاي بازاريابي براي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و فرستادن پيام‌هايي كه بر اساس ويژگي‌هاي شخصي مشتريان براي آنها فرستاده مي‌شود، با هم رقابت مي‌كنند.

اكنون، آنها انقلابي در كار بازاريابي خود به‌وجود آورده‌اند؛ يعني به جاي اينكه در رسانه‌ها براي همه مخاطبان آگهي بدهند، سراغ بازار فروش هدفمند و مشتريان خود رفته‌اند و بازاريابي را براي آن دسته از مشترياني انجام مي‌دهند كه به محصول آنان نياز دارند.

براي نمونه شركت پپسي به‌جاي تبليغ محصولات خود در ليگ ملي فوتبال آمريكايي(Super Bowl) براي دسترسي به ميليون‌ها نفر از مشتريان خود از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كند. بنابراين از لحاظ رهبري درست يك شركت تجاري، شبكه‌هاي اجتماعي راهبردي درست و لازم در قرن ۲۱ محسوب مي‌شود و از آنجايي كه شفافيت در شبكه‌هاي اجتماعي براي عضويت در آن ضروري است شما در شبكه‌اي كه عضو هستيد مي‌گوييد كيستيد، چه علايقي داريد و به چه ديدگاه‌هايي معتقديد.

از سوي ديگر، اين پديده سبب مي‌شود تا تاجران بزرگ اطمينان و اعتماد از دست رفته‌شان در ۱۰ سال گذشته را بازيابند. به همين دليل ابتداي مطلب گفتم بكارگيري شبكه‌هاي اجتماعي در كسب و كار مهم‌ترين عامل پيشرفت كار تجارت در سال ۲۰۱۰ بوده است.
کد مطلب: 16295
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام