۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۷

الکامپ بیست و دوم؛ وعده‌های بی‌سرانجام و در انتظار تحقق

ایتنا - آیا با سه غرفه‌دار خارجی، دعوت از شرکت‌های تازه‌تاسیس استارت‌آپ و در نهایت حضور رییس جمهوری به عنوان سخنران، شاهد برگزاری بهترین نمایشگاه بین المللی ایران فراهم خواهیم بود یا نه؟


پیرو درج توضیحاتی در خصوص نامه دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خطاب به هفته‌نامه عصر ارتباط، که البته با پاسخی از سوی ایشان همراه نشد، همانطور که وعده دادیم، بخش‌هایی از عملکرد گذشته و طرح‌های در دست اجرای سازمان نصر ایران و تهران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در حال حاضر از آنجا که مجوز برگزاری الکامپ بیست و دوم نیز به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران واگذار شده و در روزهای آتی شاهد برگزاری آن خواهیم بود، نقدا به بررسی این رویداد در شماره حاضر پرداختیم.

الکامپ ۲۲ که از بیست و پنجم تا بیست و هستم آذرماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، همچون سال گذشته به صورت مشترک برگزار می‌شود به این مفهوم که سازمان نصر ایران برگزارکننده و شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا مجری بیست و دومین نمایشگاه الکامپ خواهد بود. هر چند که این تقسیم کار در برگزاری الکامپ در نوع خود جدید است.

طبق وعده‌هایی که برگزار‌کنندگان الکامپ در پایان نمایشگاه سال گذشته مطرح کردند قرار بود از همان فردای روز پایان کار الکامپ بیست و یکم فعالیت‌ها برای اجرای بی‌اشتباه و بی‌کم و کاست الکامپ ۲۲ آغاز شود و حتی قرار شد که ستادی تشکیل شده تا مسوول رسیدگی به برنامه‌ریزی صحیح برای الکامپ ۲۲ باشد.
هر چند که اخباری از عملکرد ستاد مذکور تا چند ماه قبل منتشر نشد اما با توجه به واگذاری مجوز برگزاری الکامپ از ۶ ماه قبل از برگزاری انتظار می‌رود نمایشگاه با مساله و مشکل خاصی در اجرا مواجه نباشد.

وعده‌هایی که به نتیجه نرسید
در روز اختتامیه الکامپ سال گذشته ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سخنرانی خود خطاب به رییس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران مواردی را مطرح کرد که مرور آنها خالی از لطف نیست.

الکامپ سال گذشته در فضایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع برگزار شد به همین جهت سعادت در سخنرانی خود گفت: برای الکامپ سال آینده، حداقل ۴۰ هزار متر مربع فضا می‌خواهیم.
نکته قابل توجه آنکه این وعده نه تنها محقق نشد بلکه نمایشگاه الکامپ امسال هزار متر کوچکتر هم شد! و امسال در ۲۲ هزار متر مربع برگزار خواهد شد.

دومین وعده مربوط به زمان برگزاری نمایشگاه بود. سعادت در این خصوص گفته بود، "ما برای نمایشگاه سال آینده چند خواسته مشخص داریم. یکی این که نمایشگاه به جای آذرماه در مهرماه برپا شود چرا که فاوا از صنایع محوری کشور است و استقبال مردم از نمایشگاه بسیار زیاد است و همین امسال هم مردم در برف و آلودگی و ترافیک به نمایشگاه آمدند."
اما این خواسته و وعده هم محقق نشد و نمایشگاه امسال در همان مقطع سال گذشته یعنی ۲۵ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.

سومین خواسته هم به ساعات بازدید از نمایشگاه مربوط می‌شد که سعادت از رییس سازمان نمایشگاه‌ها خواسته بود تا ساعت ۱۹ امکان حضور مراجعان وجود داشته باشد که باید منتظر ماند و دید این وعده چه سرانجامی خواهد یافت.

موضوع دیگری که رییس این سازمان در سال گذشته مطرح کرد این بود: « الکامپ سال آینده، بهترین نمایشگاه بین‌المللی ایران خواهد شد.» اگرچه این ادعایی بزرگ بود اما از آنجا که هیچ شاخص و متری برای تحقق آن وجود ندارد، چندان قابل ارزیابی نیست. اگرچه در خصوص تاکید بر بخش بین‌المللی نمایشگاه ظاهرا به گفته مدیران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، برخی برندهای بزرگ قید حضور در این نمایشگاه را به علت تعیین تکلیف انتخابات آمریکا زده‌اند.
البته در این مورد نیز امکان بررسی بیشتر وجود ندارد.

سکوت در قبال مساله ارزی-ریالی
یکی از قدیمی‌ترین چالش‌ها در برگزاری تمام ادوار نمایشگاه الکامپ اما به مساله حاشیه‌ساز و البته مهم نحوه محاسبه ارزی-ریالی قیمت غرفه‌ها مربوط می‌شود. نکته قابل توجه آنکه سال گذشته متراژ دقیق ارزی-ریالی الکامپ مشخص نشد و مهمتر آنکه در نشست خبری سازمان نظام صنفی با حضور برخی خبرنگاران، هیچ اشاره‌ای به این مساله نشد.
حال آنکه در زمان برگزاری الکامپ بیستم که این سازمان در ده روز مانده به برگزاری، از اجرای نمایشگاه انصراف داد، یکی از مهمترین دلایل و خواسته‌ها همین موضوع نحوه محاسبه نرخ ارزی-ریالی غرفه‌ها بود.

این که در دوره مذکور چه اتفاق یا توافقی در خصوص این مساله رخ داده، موضوعی است که از آن بی‌خبر هستیم و به علت عدم حضور در این نشست، امکان طرح پرسش محقق نشد.
موضوع چگونگی جانمایی غرفه‌ها در سالن‌ها نیز از جمله مواردی است که در برخی سال‌ها حاشیه‌ساز می‌شود و در این مورد هم به روال روشن و مشخصی اشاره‌ای نشده است.

وعده‌های در انتظار تحقق
دعوت از رییس جمهوری - در حالیکه حتی وزیر ارتباطات در الکامپ‌های سال‌های اخیر معمولا غایب بوده، حالا رییس سازمان نظام صنفی گفته: سال گذشته رئیس جمهور در نمایشگاه الکامپ حضور نداشت، اما با توجه به اینکه امسال وزرا می‌خواهند عملکرد دولت را نشان دهند، در حال برنامه ریزی هستیم که آقای روحانی برای افتتاحیه نمایشگاه امسال و یا در روزهای برگزاری حضور داشته باشند.
اگرچه تاثیر چنین حضوری حداکثر یک سخنرانی و تاکید بر تاکیداتی همچون اهمیت ICT خواهد بود، اما به هر حال این وعده‌ای است که باید منتظر نتیجه آن ماند.

اعزام ۱۰ استارت‌آپ به سبیت آلمان- یکی دیگر از وعده‌های جدید در الکامپ ۲۲ موضوع تخصیص فضایی ویژه کسب و کارهای نوپا و در نهایت اعزام ۱۰ استارت‌آپ منتخب به نمایشگاه سبیت آلمان است.
البته در خصوص چگونگی انتخاب استارت‌آپ‌ها هنوز اطلاعاتی ارایه نشده اما این موضوع نیز یکی دیگر از وعده‌های در انتظار تحقق است.

حضور قطعی و مستقل سه کشور – اگرچه همانطور که ذکر شد، به گفته مدیران سازمان نظام صنفی مذاکرات با برخی برندهای بزرگ در حاشیه نمایشگاه جیتکس برای حضور در الکامپ ایران به علت انتخابات آمریکا منتفی شد، اما آنطور که اعلام شده قرار است سه کشور چین، کره جنوبی و تایوان به شکل مستقل در غرفه‌های خود در الکامپ ۲۲ حضور داشته باشند.
برگزاری الکامپ‌های بعدی- موضوع دیگر وعده برگزاری الکامپ‌ در سال‌های ۹۶ و ۹۷ است که چیز زیادی برای پرداختن به آن وجود ندارد.

جمع‌بندی و نتیجه
در نهایت این که مواردی که در پی آمد مهمترین و اصلی‌ترین وعده‌ها در اجرای بیست و دومین نمایشگاه الکامپ است و موضوع دیگری که روی آن تاکید شده باشد، یافت نشد. لذا اگر فرض را بر تحقق تمام این وعده‌های مهم بگذاریم، باید بازگردیم به ابتدای این گزارش و وعده "برگزاری بهترین نمایشگاه بین‌المللی ایران" و به طرح این پرسش پرداخت که آیا با سه غرفه‌دار خارجی، دعوت از شرکت‌های تازه‌تاسیس استارت‌آپ و در نهایت حضور رییس جمهوری به عنوان سخنران، شاهد برگزاری بهترین نمایشگاه بین المللی ایران فراهم خواهیم بود یا نه؟ پاسخ به این پرسش به عهده مخاطبان.
(منبع: عصر ارتباط)
 
کد مطلب: 46634
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
وعده‌هایی که به نتیجه نرسید

وعده‌های در انتظار تحقق


چه عبارات تلخ و آشنایی هستند در این مملکت!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام