۰
plusresetminus
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۹
مصاحبه اختصاصی دنیای کامپیوتر و ارتباطات با مدیر منطقه‌ای بیت دیفندر

خیز بلند بیت دیفندر برای تسخیر بازار ایران

ایتنا - با مشاهده تاریخی خواهید دید در تمام این تهدیدها مابین حدود ۱۸ تا ۲۰ شرکت مطرح جهانی همیشه بیت دیفندر جزو اولین شرکت‌هایی بوده که برای نابودی این بدافزارها ابزار تولید نموده است و ما سرمایه‌گذاری خود را در این زمینه معطوف نموده‌ایم.
خالد معاشر، مدیر منطقه‌ای بیت دیفندر
خالد معاشر، مدیر منطقه‌ای بیت دیفندر


یاشار بهمند - روند فعالیت‌های گذشته ما و تعدد مصاحبه‌های انجام شده با مدیران شرکت‌های بین‌المللی نشان داده است که نگاه و دیدگاه مدیران این شرکت‌ها به بازار ایران همیشه برای ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات مهم بوده است. قبلا خلاصه‌ای از گفت‌وگوی خالد معاشر، مدیر منطقه‌ای بیت دیفندر را با ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به استحضار شما رساندیم. آنچه در سخنان معاشر بیشتر خودنمایی می‌کند، نگاه مثبت این شرکت به بازار ایران و یافتن فرصت‌هایی جدید برای گسترش فعالیت‌های این شرکت در ایران است. اما در انجام مصاحبه از کمک یکی دیگر از مدیران بیت دیفندر نیز کمک گرفتیم. این شخص کسی نبود بجز پژمان تجلایی یکی از مدیران سابق، باسابقه بیش از ۱۰ ساله بدرالکتریک و مدیر کشوری ایران برای بیت دیفندر که می‌توان گفت افزایش فعالیت‌های بیت دیفندر در این روزها و فعالیت‌هایی چون سایت فارسی بیت دیفندر به آدرس www.bitdefender.ir مدیون اوست.


• روند فعالیت‌های بیت دیفندر را تا به امروز در بازار ایران به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟
ما چندین سال در ایران حضور داشتیم و در این سال‌ها شناخت خوبی نسبت به بازار شما پیدا کرده ایم. رشد ما در سال‌های گذشته بسیار آهسته بوده ولی با توجه به رشدی که در ارتباطات ایران در این سال ها به وجود آمده و افزایش تعداد کانکشن‌های اینترنت به خصوص پرسرعت انتظار رشد سریع‌تری در این بازار داریم. رشد ارتباطات در ایران را ما فرصت می‌دانیم و قصد داریم از این فرصت استفاده کنیم و انتظار رشد خوبی در این بازار داریم. اگر بخواهیم بازار شما را با دیگر کشورها مقاسیه کنیم، می‌توانیم به انتظار رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازار ایران در مقابل رشد ۵ درصدی در بازار اروپای غربی را مثال بزنیم. موقعیت امروز خودمان را برای شما اینگونه می‌توانم تشریح کنم که ما محصولات بسیار جدیدی را برای عرضه به بازار داریم که از جمله آنها می‌توان به محصولات بیت دیفندری اشاره کرد که بر پایه پردازش ابری است.

• سهم بیت دیفندر امروز در بازار ایران چقدر است؟
به دست آوردن چنین آمارهایی در منطقه و بخصوص کشور ایران برای ما بسیار سخت است چرا که هیچ نهادی وجود ندارد که چنین آمارهایی را استخراج نماید. اما در آمارهایی که برخی نشریات و یا حتی برخی از شرکت ها اعلام کردند، حجم بازار آنتی ویروس در ایران بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار اعلام شده است که همانگونه که ملاحظه می‌کنید بازه بسیار وسیعی دارد. ما سال گذشته با حدود ۲۵۰۰ شماره به صورت اتفاقی تماس گرفتیم و حدود ۷۵ درصد آنها اعلام کردند که از مشتریان بیت دیفندر هستند که از نظر ما هم این آمار به هیچ عنوان منطقی نیست. هیچکدام از همکاران در سایر محصولات هم به صورت واضح و صحیح آمارهای خود را اعلام نمی‌کنند که چند بسته آنتی ویروس و یا نسخه‌هایی با چند کاربر فروخته‌اند و تمام آمارهای ما برحسب حدس و گمان است. اما با تمام این وجود ما جایگاه خود را بین ۳ برند اول بازار ارزیابی می‌کنیم.

• بعد از گسترش فعالیت‌هایی که امروز توسط بیت دیفندر انجام شده است، پیش‌بینی فروش بیت دیفندر تا انتهای سال چند نسخه در مجموع خانگی و شرکتی است؟
سهم ۴۰ درصدی در بخش محصولات شرکتی و سهم ۳۰ درصدی در بخش محصولات خانگی در برنامه کاری ما تعریف شده است، اما اگر بخواهیم محصولات جدیدمان به خصوص محصولاتی که از تکنولوژی پردازش ابری استفاده می‌کنند را هم مدنظر قرار دهیم، این تعداد بیشتر هم می شود. اما برای اینکه بدانیم برای چه بازاری داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم باید کامپیوترها را مدنظر قرار دهیم. بنا به گزارش IDC حدود ۶ میلیون کامپیوتر در ایران به اینترنت متصل است، که این تعداد شامل مشتریان Dial up تا Wimax می شوند. اگر تصور کنیم که برای ۸۰ درصد این کامپیوترها مهم است که در معرض تهدیدات امنیتی واقع می شوند، ما حدود ۵ میلیون فرصت برای فروش محصولاتمان را داریم.

• چه شناحتی نسبت به بازار ایران دارید؟
بازار ایران را می‌توان با ۳ ویژگی اصلی معرفی کرد: دینامیک و فعال بودن، حساس به قیمت بودن و رو به رشد بودن آن. به نظر من بزرگترین مشکل بازار شما هم عدم رعایت کپی‌رایت است. عدم رعایت کپی‌رایت می‌تواند نخریدن نرم‌افزار نباشد، شما می‌توانید به سمت نرم‌افزارهای متن باز بروید. ما می‌توانیم بازار امروز شما را با رومانی ۱۲ سال پیش مقایسه کنیم. آنها به سمت متن باز رفتند و در پروژه‌ای سیسم عامل ملی را تحت مدیریت بسیار خوبی با ۳ هزار مهندس نرم‌افزار و ۱۲ هزار برنامه‌نویس انجام دادند. اما در رابطه با نظر من در مورد بازار ایران باید بگویم که با توجه به آمارهای IDC من نسبت به آینده این بازار خوشبین هستم.

• با توجه به نکاتی که گفتید بازار امنیت ایران بسیار مثبت است، اما این روزها ایران آماج اهداف بدافزارها است. با توجه به افزایش تهدیدات علیه ایران آیا بیت دیفندر که درصدد گرفتن سهم بیشتر در بازار است، خود را برای مقابله با بحران‌هایی چون استاکس نت یا شعله آماده نموده است؟
اولین نکته ای که باید عنوان شود، سابقه چندین ساله بیت دیفندر در بازار ایران است. بازار ایران و تهدیدات موجود در آن برای ما نا آشنا نیست و ما در این بازار حضور داریم. ما اینجا هستیم، چرا که به توانمندی خودمان اعتقاد داریم و توانسته‌ایم از آزمون‌های گذشته سربلند بیرون بیاییم. ما به صورت پیش فرض خود را برای مقابله با تهدیدات آماده می‌کنیم، چرا که مسئولیت ما این کار است. نرم‌افزارهای ما در حدود ۸۰ میلیون ویروس را شناسایی می‌کند این یعنی حتی اگر شما ۹۹/۹۹ درصد ویروس ها را شناسایی کنید، ۸۰۰ هزار ویروس را آزاد گذاشته اید و این بسیار خظرناک است.
ما تلاش داریم که همیشه تمام ویروس ها را شناسایی نماییم و در اکثر موارد جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که این ویروس‌ها را شناسایی نمودیم. یکی از کارنامه‌های موفق مجموعه ما در زمینه ویروس downadup است که ۲ سال پیش و قبل از استاکس نت نوشته شد و ۶ ورژن داشت. این ویروس بسیار خوب نوشته شده بود که مانند ویروس استاکس نت به دنبال در اختیار گرفتن سیستم ها بود و می‌توانست خسارات مالی و حتی نظامی بسیاری زیادی به بار بیاورد ولی ما موفق شدیم این ویروس را به خوبی کنترل کنیم. ما وجود این تهدیداتی را فرصتی برای خودمان می دانیم که می‌تواند توجه مردم و مسئولین را به بحث امنیت معطوف نماید. این تهدیدات می‌تواند بانک‌ها، ارتش، سازمان‌ها و بسیاری مراکز شما را از کاربیاندازد ولی ما اینجا هستیم که بتوانیم از اطلاعات شما محافظت نماییم و شما را در برابر تهدیداتی چون استاکس نت، فلیم و ... امن نگاه داریم. در ضمن من می‌توانم بگویم که فقط کشور شما در معرض تهدیدات امنیتی نیست، با توجه به اینکه پایگاه اصلی بیت دیفندر کشور رومانی است، با مقاسیه ساده ایران با این کشور شما متوجه خواهید شد که حجم تهدیدات امنیتی موجود در این کشور بسیار بیشتر از ایران است.

• عملکر بیت دیفندر در دو بدافزار استاکس نت و فلیم چگونه بوده است؟
استاکس نت اولین بار توسط esert که یک مرکز رسمی در ایران بود گزارش شد، و نمی‌توان گفت کدام آنتی‌ویروس برای اولین بار آن را شناسایی کرد گر چه در صحبت‌ها از آنتی ویروسی ناشناخته سخن به میان آمد ولی در عرض ۴ ساعت پس از اولین گزارش این ویروس توسط شرکت ما نیز شناسایی شد. اما ما اولین گروهی بودیم که ضد این بدافزار را تولید کردیم و بر روی سایتمان قرار دادیم.
در مورد فلیم کسپرسکی پیشگام بود، و ما هم جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که توانستیم ضد این بدافزار را تولید نماییم. با مشاهده تاریخی خواهید دید در تمام این تهدیدها مابین حدود ۱۸ تا ۲۰ شرکت مطرح جهانی همیشه بیت دیفندر جزو اولین شرکت‌هایی بوده که برای نابودی این بدافزارها ابزار تولید نموده است و ما سرمایه‌گذاری خود را در این زمینه معطوف نموده‌ایم.

• از ابتدای مصاحبه چندین بار به ویژگی‌های خاص بیت دیفندر اشاره کردید، آیا می‌توانید به مواردی اشاره کنید که برای بازار ایران جذاب باشد.
بیت دیفندر یکی از سه برترین صاحب تکنولوژی در حوزه Anti-Malware است. این شرکت تنها شرکتی است که توانسته هر ۱۶ جایزه برترین‌های حوزه ضدهرزنامه را بدست آورد. بیت دیفندر از زمان تأسیس همواره به دنبال نوآوری بوده است، همیشه این را در نظر داشته است که تغییرات محیطی سریع خواهد بود. همچنین می داند که بهترین تکنولوژی و شریک باید بتواند مشتری را در جهان برخط امن نگه دارد. از این رو یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه امنیت بوده که سعی نموده هر سال نوآوری در این خصوص ارائه نماید.
سال ۲۰۰۱، Firewall : اولین آنتی ویروسی که با محصول خود فایروال نرم‌افزاری ارائه نموده است.
سال ۲۰۰۳، Samba 3 Protection : اولین آنتی ویروسی که محصول تجاری آنتی ویروس برای لینوکس عرضه کرده است.
در سال ۲۰۰۴، Anti-Spam: بیت دیفندر محصول ضدهرزنامه خود را در قالب یک تکنولوژی عرضه میکند.
در سال ۲۰۰۶، B-HAVE : سیستم پیشرفته شناسائی بدافزارها مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌گردد.
در سال ۲۰۰۷، Mobile security : محافظت برای موبایل‌های هوشمند و PDA ها.
در سال ۲۰۰۹، Active Virus Control : بیت دیفندر اولین نسخه از کنترل فعال ویروس را ارائه کرد.
در سال ۲۰۰۹، BitDefender QuickScan : سریعترین راه برای اسکن سیستم‌های رایانه‌ای عرضه شد.
درسال ۲۰۱۰،BitDefender Safego : محافظت از اکانت‌ها در فیس‌بوک را انجام می‌دهد.
در سال ۲۰۱۱، : Security for Virtualized Environmentsاولین ارائه کننده راهکار VMware vShield ۵ برای مراکز داده و محیط‌های مجازی سازی.
در سال ۲۰۱۱، Cloud Security for Endpoints : ارائه راهکارهای امنیتی مبتنی بر محاسبات ابری.

• با توجه به صحبت‌هایی که در مورد کپی‌رایت انجام دادید و همچنین این نکته که حساس بودن به قیمت را یکی از ویژگی‌های بازار ایران اعلام کردید، آیا تمهیدات خاصی برای کاربران ایرانی در نظر گرفته‌اید؟
با توجه به ویژگی‌های بیت دیفندر، به نظر ما قیمت محصولات ما نه تنها بالا نیست، بلکه پایین هم هست. با توجه به قیمت، بیت دیفندر در بین محصولات میانه بازار قرار دارد و ما تلاش خواهیم کرد که تخفیفات ویژه ای در بین گروه‌هایی ویژه اعمال کنیم. مثلاً آفرهای ویژه ای برای مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها، سازمان ها، بانک ها و ... ایجاد خواهیم کرد و انگیزش‌هایی را برای خرید این گروه ها ایجاد خواهیم کرد و ما تلاش خواهیم کرد قیمت استفاده از آنتی ویروس را برای کاربران نه تنها ایران بلکه کل منطقه خاورمیانه پایین بیاوریم.

• آیا تحریم می‌تواند تاثیری در رفتار بیت دیفندر در بازار ایران بگذارد؟
ما یک کمپانی رومانیایی هستیم و ما از این قضیه نه تنها تاثیر منفی نمی بینیم بلکه به تحریم به عنوان یک فرصت می نگریم که بتوانیم حضور خوبی در بازار ایران داشته باشیم.

• سیاست بیت دیفندر در قبال نمایندگان چیست؟ آیا با همین دو نماینده (بدرالکتریک و شبکه گستر) ادامه می دهید یا روندی مانند کسپرسکی ادامه می دهید که تعداد نمایندگان آن اکنون بیش از ۳۰ شرکت است؟
ما از عملکرد بدرالکتریک راضی بودیم ولی چون قصد گسترش بازار را داشتیم شبکه گستر را نیز به مجموعه نمایندگان خود افزودیم. امروز هم از عملکرد هر دو شرکت رضایت داریم ولی این امکان در آینده وجود دارد که با توجه به وسعت ایران و بزرگی بازار برای گسترش فعالیت‌هایمان بخواهیم به تعداد نمایندگان خود اضافه کنیم ولی سیاست ما همواره پشتیبانی از نمایندگان است و به هیچ وجه تلاش نخواهیم کرد که نمایندگانمان با هم رقابت کنند. سیاست ما در بازار رقابت با دیگر برندهاست و تلاش خواهیم کرد بین نمایندگانمان حوزه ها را تفکیک کنیم و از رقابت قیمتی بین نمایندگانمان پرهیز خواهیم کرد. در حقیقت تعریف ما از نماینده بیت دیفندر بودن ایجاد شرایط برد-برد برای بیت دیفندر و نماینده است و هدف ما به هیچ وجه صرفا فروش محصول (برد برای بیت دیفندر) بدون توجه به منافع نماینده (باخت برای نماینده) نمیباشد.

• بیت دیفندر پیش از این هم از کانال‌های غیررسمی وارد ایران شده است، با توجه به اینکه هدف شما مدیریت این برند در ایران است، آیا تمهیداتی برای این کار اندیشیده‌اید؟
این محصولات در حوزه شرکتی نیستند و بیشتر کاربران خانگی را مدنظر قرار داده اند. با توجه به تعداد اندک فروش این نسخه ها ما تهدیدی از سوی این شرکت ها احساس نمی‌کنیم. اما اگر روزی بخواهیم با این نسخه ها مقابله کنیم چندین روش برای این کار خواهیم داشت که یکی از آنها نسخه فارسی بیت دیفندر است. همانگونه که می‌دانید محصولات این شرکت چند سالی است که در نسخه فارسی ارائه می شوند و نسخه فارسی می‌تواند برگ برنده ما به نسبت نسخه‌هایی باشد که در دیگر نقاط جهان فروخته می شود. از سوی دیگر به صورت تکنیکالی امکان محدود کردن دسترسی نسخه‌های غیره به دیتاسنترهای بیت دیفندر وجود دارد.

• فکر کنم از انجین(Engine) بیت دیفندر در چندین آنتی ویروس دیگر استفاده می‌شود. آیا می‌توان گفت یکی از اهداف بیت دیفندر فروش انجین به ایرانی‌ها است؟
در اکثر آزمون‌های AV اگر شما دقت کنید برندهای بیت دیفندر، بولگارد، اف سکیور، کسپرسکی و جی دیتا را بین ۵ تای اول خواهید دید. از بین اینها کسپرسکی انجین خاص خود را دارد و بقیه این آنتی ویروس‌ها از انجین بیت دیفندر استفاده می‌کنند و این نشان دهنده توان ما است. شما اگر به بازار چین هم نگاه کنید خواهید دید که برترین آنتی ویروس این بازار، آنتی ویروسی چینی است که از انجین بیت دیفندر استفاده می‌کند.
اما اینکه فروش این محصولات چه سودی برای بیت دیفندر دارد، در محدوده اطلاعات من نیست و من نمی دانم ولی مطمئنم که ما در ایران دنبال فروش محصولات بیت دیفندر هستیم. اما اگر شما می‌خواهید از این انجین استفاده کنید باید با مقامات دیگری در شرکت بیت دیفندر صحبت کنید. اما به نظر من این مسئله به توانمندی ها و قابلیت‌های خود شرکت‌های ایرانی برمی گردد. من در سخنان خودم در مورد سیستم عامل ملی در رومانی گفتم و اعتقاد دارم سیستم عامل ملی بر پایه متن باز پیشنهاد بسیار خوبی برای شما ایرانی ها باشد. با مقایسه بین تعداد ویروس‌های موجود در سیستم عامل‌های متن باز و ویندوز می‌توانید متوجه شوید که تعداد ویروس‌های موجود در یک سیستم عامل متن باز به مراتب کمتر از ویندوز است و در این صورت خبری از تهدیدهایی چون فلیم و استاکس نت نیز نخواهد بود.
 
کد مطلب: 23778
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام