۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۱
دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

نوسانات بازار ارز و خطر واردات لپ‌تاپ‌های بی‌نام و نشان

ایتنا- افزایش 150 تا 200درصدی قیمت لپ‌تاپ‌ها، ممکن است بتواند راه را برای ورود لپ‌تاپ‌های تقلبی و قاچاق به کشور باز کند.
نوسانات بازار ارز و خطر واردات لپ‌تاپ‌های بی‌نام و نشان


دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌‌اي كشور معتقد است كه وجود محدوديت در حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوك‌هاي وارداتي مي‌تواند راه را براي ورود اجناس تقلبي و قاچاق باز كند. 


به گزارش ایتنا از ایسنا، حميدرضا قمي در این گفت‌وگو، به ذكر توضيحاتي درباره تاثيرات بالا‌رفتن و نوسان قيمت ارز در بازار نوت‌بوك پرداخت و اظهار كرد: مدتي بود نوت‌بوك و آيفون‌ها در حال تبديل شدن به يكي از ابزار‌آلات لازم در سبد خانواده‌ها بودند؛ در حال حاضر با اين شرايط تقاضا كاهش پيدا كرده و نوسانات قيمت ارز شرايط را به گونه‌اي پيش مي‌برد كه ديگر واردات براي وارد‌كنندگان مقرون به صرفه نبوده و آنها چنين عملي را موجه ندانند.

قمي با بيان اين‌كه اكنون بيش از افزايش قيمت ارز نوسانات است كه به بازار و وارد‌كنندگان صدمه مي‌زنند، يادآور شد: زماني با وجود تعرفه‌هاي گمركي، قيمت‌هاي ما با كشور‌هاي منطقه يكسان بود، اما اكنون اين وضعيت حتي در زمينه كاربرد تكنولوژي هم نگراني‌هايي ايجاد كرده است.

دبيركل سازمان نظام صنفي رايانه‌ای كشور هم‌چنين عنوان كرد: اين‌كه سطح عمومي جامعه و به ويژه دانشجويان نتوانند با آخرين تكنولوژي‌هاي روز آشنا و از آن‌ها بهره‌مند شوند اتفاق بدي است، چرا كه نرم‌افزار و سخت‌افزار صنعت‌هايي نيستند كه بتوانند به شكل خوشه‌‌اي رشد و توسعه پيدا كنند.

او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به صحبت‌هايي كه گاه در سطح جامعه منتشر شده و اين‌گونه اعلام مي‌كند كه ظرف‌ ماه‌‌هاي آينده ديگر واردات نوت‌بوك و لپ‌تاپ صورت نخواهد گرفت، خاطر نشان كرد: اينكه بخواهيم بگوئيم مطلقا واردات نخواهيم داشت غيرممكن است چرا كه بخش‌هاي صنعتي و توليدي به اين تجهيزات نياز دارند. ما لفظ كلي به كار نمي‌بريم.

وي همچنين عنوان كرد: اكنون شرايط به گونه‌اي شده كه گاهي شاهديم كه لپ‌تاپ‌هاي موجود در بازار ۱۵۰ و يا حتي ۲۰۰ درصد افزايش قيمت داشته‌اند كه اين موضوع به هرحال غيرموجه محسوب مي‌شود.

دبير كل سازمان نظام صنفي رايانه‌ای كشور در ادامه‌ صحبت‌هاي خود با اشاره به محدوديت حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوك‌هاي وارداتي با بيان اين‌كه چنين وضعيتي مي‌تواند راه را براي ورود اجناس تقلبي و قاچاق باز كند، توضيح داد: درست است كه هنوز به صورت انبوه گزارشي از واردات قاچاق نداشته‌ايم، اما به هرحال اين شرايط ويژه راه را براي ورود كالاهاي قاچاق، بي‌كيفيت و بدون نام و نشان هموار مي‌كند.

قمي ادامه داد: وقتي حداقل در كوتاه‌مدت براي كشور امكان ساخت لپ‌تاپ وجود ندارد، لازم است كه اقدامات خاصي در اين زمينه صورت گيرد و در اين ميان تا زماني كه ثبات كلي در بازار ارز حاكم نشود، هيچ صحبتي نمي‌توان كرد.

وي در ارتباط با تخصيص ارز هم گفت: تخصيص ارز هم ممكن است مشكل را براي عده‌اي و يا براي مدتي كوتاه حل كند، اما اصل موضوع را برطرف نخواهد كرد و اين‌كه اين ارز به دست مصرف‌كننده‌ واقعي برسد خود موضوع مهمي است.
کد مطلب: 23853
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام