مستانه منصوری (
رهنمون) - همینکه بگویید خانه تاریک است، لامپی روشن میشود. گرمتان که میشود، دما پایین میآید. از درون خانه، بیرون آن و حتی خیلی دور از آن همه جزئیات زیر نظر شماست.
یک بازی استراتژیک را توصیف نمی کنیم؛ اینها و بسیاری از امکانات دیگر هدیهای است از دنیای تکنولوژی به خانه شما. خانههایی که "هوشمند" خوانده میشوند.
خانه هوشمند، آنطور که شما میخواهید گوش به فرمان شماست و علاوه بر لوکس و مدرن بودن مزایایی از قبیل کاهش مصرف انرژی، آرامش و راحتی و نظم را به ارمغان میآورد. هر چند هوشمندسازی در بخشهایی از ساختمان مانند بازکردن در پارکینگ عادی شده است اما خانههای هوشمند جذاب در مفهومی گستردهتر، چند سالی است که در ایران با استقبال روبرو شدهاند و در حقیقت افراد بسیاری وسوسه کوبیدن در خانهای هوشمند را دارند.
پیگیری همین وسوسه، بهانهای است که به سراغ آقای خالدان، مدیر عامل شرکت مبنا توسعه اندیشه، فعال در زمینه
هوشمند سازی هتل و ساختمان و ارائه تجهیزات مرتبط برویم تا با کسب و کارشان بیشتر آشنا شویم.
• آقای خالدان، فکر می کنید دلیل اصلی هوشمند کردن خانه ها در ایران چیست؟ مردم بیشتر برای دسترسی آسانتر و سهولت استفاده از تجهیزات الکترونیکی، روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، مدیریت از راه دور منزل و ... به هوشمندسازی روی میآورند. هرچند در حال حاضر سهم ساختمانهای مجهز به این سرویس بسیار کم است ولی روال رو به رشدی دارد.
• استقبال مردم از هوشمندسازی را چگونه میبینید؟
با وجود نو بودن این صنعت در نظام ساختمان، خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده و مردم با این تکنیک بیشتر از یک واژه ارتباط برقرار کردهاند. اتوماسیون در واقع میانبری مطمئن برای رسیدن به اهداف کنترلی و پایشی ساختمان، سهولت استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و روشنایی و مدیریت کنترل منزل از راه دور است که سالها در تخیل مردم جا داشته و امروز عملی شده است. برای مثال اگر خودروهای قدیمی بدون کولر و بالابر شیشه و قفل برقی را نسبت به اتومبیل های مدرن امروزی مقایسه کنید، دیگر هیچ رغبتی به استفاده از خودروهای قدیمی وجود ندارد.
• آیا تبلیغات و چشم و هم چشمی این بازار را رونق میدهد و یا احساس نیاز مردم؟ هر دوی این موارد سهم خود را در این بازار دارند. در تبلیغات که نیاز اساسی بستر فروش است، ما سعی میکنیم هوشمندسازی را هم به مردم معرفی کنیم که علم به آن خود بخود نیاز را هم ایجاد میکند. از سوی دیگر چشم و هم چشمی هم به سرعت رشد و تکثیر این تکنولوژی کمک میکند.
• جدیدترین تکنولوژیهای هوشمند سازی در ایران کدامها هستند و چقدر با کشورهای پیشرفته فاصله داریم؟
تمامی تجهیزات مدرن و بهروز هوشمندسازی در ایران قابلیت ارائه و فروش را دارند. تفاوت ما بیشتر در بسته اینترنت است که اولاً همه جا و به سهولت در دسترس نیست و دوم اینکه در مقایسه با اینترنت نسل چهارم مرسوم در دنیا، سرعت اینترنت ایران بسیار پایین است و در مقابل کاربردهای تحت وب اغلب به مشکل میخوریم.
• برای هوشمند کردن خانه چقدر باید هزینه کرد و مخاطبان شما بیشتر چه کسانی هستند؟ خوشبختانه سیستم هوشمندسازی مبنا به گونه ای طراحی شده که از حداقل قیمتها هم میتوان شروع کرد و مطابق سلیقه و بودجه مشتری در گامهای بعدی به توسعه آن پرداخت. جامعه مخاطبان ما را هم بیشتر گروه جوان و تحصیلکرده و سازندگان مطرح و برندساز کشور تشکیل میدهند.
• مزیت رقابتی شما نسبت به سایر شرکتهای فعال در این زمینه چیست؟ حذف کابل و عدم تغییر در سیمکشی ساختمان، قابلیت توسعه سیستم پس از اجرا، سرعت بسیار بالای پیادهسازی سیستم، قیمت مناسب و امکان تجهیز ساختمانهای نو و حتی قدیمی از جمله مزایایی است که توسط مبناگروپ ارائه میشود. همچنین ما با دموی نصب شده در دفتر مرکزی، این امکان را فراهم کردهایم که مشتریان قبل از خرید بتوانند عملکرد سیستم را لمس کرده و با دید بازتری تفاوت خانه سنتی و هوشمند را احساس کنند و در صورت تمایل آگاهانه خرید کنند.
• به نظر شما هوشمند کردن خانه چه تاثیری روی افزایش قیمت آن دارد و آیا املاکیها به زودی می توانند روی آن مانور دهند؟ تجهیزات خانه هوشمند مبنا به دلیل قیمت بسیار مناسب در اکثر نقاط کشور قیمتی حدود دو مترمربع از قیمت فروش خانه را به خود اختصاص میدهد که رقم بسیار ناچیزی است و حتی سازنده میتواند آن را به عنوان یک آپشن رایگان روی ملک خود ارائه کند. ولی مشخص است که بین انتخاب خانه هوشمند و غیرهوشمند با قیمت تقریبا همسان، مشتری ترجیح میدهد گزینه هوشمند را انتخاب کند.