۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۸

بررسی تخصصی تصویربرداری نوکیا N۹-حسگر جدید

ایتنا - وقتی مهندسان نوکیا در حال مذاکره بودند که چطور تجربه نسبت تصویر ۱۶:۹ را بهتر کنند، اولین راهکاری که به ذهنشان رسید این بود که حسگری انتخاب کنند که نسبت آن ۱۶:۹ باشد.
بررسی تخصصی تصویربرداری نوکیا N۹-حسگر جدید



گوشی‌های موبایل از همان ابتدا نسبت تصویرشان ۴:۳ بوده است. با افزایش محبوبیت مشاهده تصاویر به صورت الکترونیک و در صفحات عریض (با نسبت ۱۶:۹)، نوکیا به این فکر افتاد که این تجربه را بهتر کند، زیرا روز به روز بیشتر رایج می‌شود.

به گزارش ایتنا، از زمان معرفی نوکیا N۹۰۰ و خانواده سیمبین ۳ اخیر که نوکیا N۸ از پیشگامان آن است، نوکیا از حسگرهای ۴:۳ استفاده می‌کند؛ اما با تنظیم پیش‌فرض ۱۶:۹ برای ثبت ویدئو و تصویر . رسیدن به فرمت ۱۶:۹ از حسگر ۴:۳ به این معنی است که باید سر و ته تصویر بریده می‌شد. این دقیقاً همان کاری است که بیشتر محصولاتی که نسبت ۱۶:۹ دارند انجام می‌دهند یا حتی در دوربین‌های دیجیتال امروزی این کار به صورت مجازی انجام می‌شود.

چند سال پیش، وقتی مهندسان نوکیا در حال مذاکره بودند که چطور تجربه نسبت تصویر ۱۶:۹ را بهتر کنند، اولین راهکاری که به ذهنشان رسید این بود که حسگری انتخاب کنند که نسبت آن ۱۶:۹ باشد. اگرچه، ۴:۳ هنوز هم خالی از فایده نبود؛ مخصوصاً در ثبت تصاویر عمودی. پس از آن، چالش اصلی چگونگی حفظ کیفیت در هر دو حالت بود، که این امر با ایده استفاده هر سنسوری که دقیقاً چنین امکانی را میسر سازد عملی بود.

تصاویری که توسط اپتیک شکل می‌گیرند مدورند نه چهارگوش. نکته اصلی در این طرح این است که چطور فضای ۱۶:۹ به طور متفاوتی درون دایره ایپتیکال جای می‌گیرد، در حالی‌که قبل از آن فضای ۴:۳ وجود داشته است. یکی از آنها طول تصویر را بیشتر می‌کند و دیگری عرض تصویر.

داشتن حسگری با چنین قابلیتی یعنی یک حسگر با پیکسل‌هایی بیشتر از نیاز شما در آنِ واحد! در نوکیا N۹ جدید، وقتی می‌گوییم یک محصول با دوربین ۸ مگاپیکسل، در حقیقت حسگر، ۸.۷ مگاپیکسل است. در تصویر بالا، فضای کلی که توسط حسگر تصویر پوشش داده و بخش‌هایی از حسگر که طبق نسبت تصویرِ انتخاب شده استفاده می‌شوند ، قابل مشاهده است.

در نتیجه، نوکیا N۹ تنها موبایلی است که به طور هوشمندانه‌ای تصویر عریض‌تری نسبت به حسگرهای معمولی که در صنعت به کار می‌رود ایجاد می‌کند و این انعطاف‌پذیری را برای کاربر فراهم می‌کند که بهترین نسبت تصویر را برای ثبت یک منظره انتخاب کند.

نوکیا از دیرباز مستقیماً با کارخانه‎های تولیدکننده قطعاتی کار می‌کرده که قطعات را به صورت سفارشی طراحی کرده و می‌سازند. این حسگر جدید مثل محصولات دیگری نظیر نوکیا N۸ تنها و منحصرا برای استفاده در محصولات نوکیا طراحی و ساخته شده است. هیچ محصول دیگری از برندهای دیگر به امکانات درخواستی نوکیا دست پیدا نمی‌کند.


اپتیک‌های کارل‌زایس در یک مقایسه با ۳۵ میلی‌متری‎ها معادل ۲۸ میلی‌متر و در حال حاضر عریض‌ترین اپتیک‌ها در صنعت به شمار می‌رود. هرچند، این طور فرض می‌شود که نسبت آن ۴:۳ است.

اگرچه، به دلیل اینکه از دایره تصویر به نسبت ۱۶:۹ به طور موثر استفاده شده، برای دست‌یابی به همان خط افق دیدی که نوکیا N۹ ایجاد می‌کند، به یک لنز وایدانگل ۲۶ میلی‌متری از حسگر تصویر ۴:۳ برای شباهت با آن نیاز است که به مراتب وسیع‌ترین و در حال حاضر گسترده‌تر از بسیاری از دوربین های دیجیتال است.

یک نکته مهم و لازم به ذکر این است که هنگام فیلم‌برداری نیز می‌توان پی به قابلیت وایدانگل برد. یعنی زمانی که بسیاری از دستگاه‌ها از برش‌های تصویر برای بهتر شدن کارایی آن استفاده می‌کنند.

علاوه بر لنز وایدانگل، مزایای کار کردن با اپتیک کارل‌زایس یعنی اینکه می‌توان میزان اعوجاج را تحت کنترل خود درآورد.
کد مطلب: 18843
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام