۳
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۴

ضریب نفوذ 60 درصدی اینترنت در سال 91 و چند اما و اگر...

ایتنا- ضریب نفوذ شاخصی است که تعیین کننده میزان دسترسی اهالی جامعه به اینترنت محسوب می‌شود.
ضریب نفوذ 60 درصدی اینترنت در سال 91 و چند اما و اگر...


برروی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) آمار ضریب نفوذ اینترنت در شش ماهه اول سال جاری ۵۹.۵۰ درصد اعلام شد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۶.۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. 


به گزارش ایتنا از ایسنا، براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده درباره ضریب نفوذ اینترنت اکنون میزان دسترسی کاربران به دنیای مجازی به حدود ۶۰ درصد رسیده است که البته در این میان این سوال مطرح است که در این آمارها برای کاربر اینترنت چه تعریفی در نظر گرفته شده و چه کسی کاربر اینترنت نامیده شده است؟ این‌که آیا در حال حاضر با در نظر گرفتن تمامی گروه‌های سنی و بررسی تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور حدود دو سوم مردم کاربر اینترنت هستند؟

به عبارت دیگر آیا معنای ضریب نفوذ ۶۰ درصدی آن است که اکثر این افراد در محیط زندگی و کار خود به اینترنت دسترسی دارند و بخشی از نیازهای خود را از این طریق تامین می‌کنند و یا این‌که به طور مثال در یک بازه زمانی یک ماهه یا حتی بیشتر برای یک بار به یک سایت سرزده‌اند؟ پیش از این تا پایان سال ۹۰ ضریب نفوذ اینترنت کشور ۴۳.۲۳ درصد اعلام شده بود که این رقم در سال ۸۹ معادل ۳۲.۶۶ و در سال ۸۸ حدود ۲۶.۴۹ درصد بوده است.

اما نکته قابل توجه آن‌که در ارتباط با آمارهای ارائه شده در این زمینه اختلاف‌هایی میان آمارهای مرکز آمار به عنوان رسمی‌ترین مرجع آمارگیری کشور و وزارت ارتباطات و زیر مجموعه‌های آن مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال براساس گزارش‌های مرکز آمار در سال ۱۳۸۹ ضریب نفوذ اینترنت کل شهرهای کشور حدود ۱۸.۹ و روستاها حدود چهار درصد بوده است.

در حالی که بنابر آمارهای وزارت ارتباطات در سال ۸۹ حدود ۳۲.۶۶ درصد از جمعیت کشور به اینترنت دسترسی داشته‌اند. در این میان شاید مهمترین دلیل این تفاوت‌ها در اختلاف دیدگاه این دو بخش در تعریف کاربر اینترنت ریشه داشته باشد.

براساس تعاریف مرکز آمار، کاربر اینترنت فردی است که از ۱۲ ماه قبل از زمان آمارگیری تا زمان آمارگیری با اتصال به شبکه اینترنت به هر مدت، حداقل از یکی از خدمات اینترنت استفاده کرده باشد. بنابراین تعریف، ضریب نفوذ هم شاخصی است که تعیین کننده میزان دسترسی اهالی جامعه به اینترنت محسوب می‌شود.

اما آمارهای جدید ارائه شده در زمینه ضریب نفوذ اینترنت بر روی پایگاه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) منتشر شده که البته در موارد متعدد به طور غیررسمی تذکر داده می‌شود که آمارهای این سایت قابل استناد نیست اما به هر صورت با توجه به اعلام این مرکز، تعیین ضریب نفوذ کاربران اینترنت از طریق آمارگیری دارای معایبی چون زمان‌بر بودن و هزینه بالاست. 

به همین دلیل اطلاعات مربوط در این سایت براساس شاخص‌های شبکه محاسبه شده است.
کد مطلب: 25562
نام شما
آدرس ايميل شما


Mori
feedback
Iran, Islamic Republic of
هر سال یه چند درصد میارن روش که مثلا سر مارو شیره بمالن اره ضریب رفت بالا....
چند سال دیگه میرسه به 100% اونوقت از چین هم ضریب میزنه بالا:)))
خودتو گول نزن اقای وزیر وزراااا یه کاری واسه این اینترنت مملکت بکن خودتو گول نزن حاجی
روز قیامتی هم هست............
feedback
ای کاش دروغ هم کانتر داشت
مرتضی
feedback
آره همه چی آرومه و ما هم که بععععععععععععله . باور میکنیم آقا !!!باور میکنیم ولی مطمعنین که الان ضریب نفوذ 99% نیست؟البته ما که همه میدونیم الان دارین شکسته نفسی میکنین میگین 60% اگه یتونیم 50 تا دیگه بیایم روش بکنیم 110% دیگه عالی میشه اونطوری دیگه همه باور میکنن.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام