به گزارش ايسنا از ستاد اطلاعرساني پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «محمد رضا فاضلي» پژوهشگر با بيان اين مطلب در ميزگرد گروه پژوهشي «فناوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي»، نقش اينترنت و محصولات فناوري نوين اطلاعات را در ميان رسانههاي كشور روزافزونتر خواند و بررسي ابعاد فرهنگي - اجتماعي اين محصولات را يكي از مهمترين دستورات كار گروه عنوان كرد. وي افزود: رشد بالا و مخاطبان وسيعي كه در حوزه اينترنت هستند بررسي ابعاد گوناگون در مورد آن را اجتناب ناپذير ساخته و باعث به وجود آمدن پژوهشهاي متعددي در اين زمينه شده است. فاضلي ادامه داد: «اينترنت» ابعاد اجتماعي متفاوتي دارد و ما را با بازتوليد هويتهاي مختلف مواجه ميسازد. به گفته وي «اينترنت» به عنوان يكي از صورتهاي محصولات فرهنگي داراي اهميت اجتماعي بسيار است و با توجه به استفادهي بالاي كاربران از اينترنت، در ميان رفتارهاي فراغتي جايگاه بسيار ويژهاي دارد. در ادامه ميزگرد، پژوهش «جهان فرهنگي كاربران ايراني اوركات» بررسي شد كه بر اساس يافتههاي آن «اوركات» گستردهترين شبكه از لحاظ دوستيابي است و ايرانيان مقام سوم در اين شبكه را بعد از آمريكا و برزيل دارند. همچنين در اين شبكه تعداد زنان از مردان بيشتر است، 64 درصد افراد مجردند و بيشتر اعضا سنيني بين 25-19 سال را تشكيل ميدهند. مسعود كوثري، مجري طرح يادشده ميانگين اجتماعات در شبكه «اوركات» را 50-40 اجتماع، عنوان كرد و گفت: از لحاظ گرايشهاي سياسي، غيرسياسيها بيشترند و پس از آن گرايشهاي «خيلي اقتدارگرا»، «ليبرال چپ و راست» و «محافظه كار» قرار دارد. به گفته وي 87 درصد با انگيزه دوستيابي، 33 درصد با انگيزه كار و شغل و 17 درصد با انگيزه قرار ملاقات وارد اين شبكه شدهاند. كوثري تعداد كاربران در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز و اصفهان را بيشتر از ساير شهرها دانست و افزود: 80 درصد افراد به موسيقي سنتي، 20 درصد موسيقي پاپ، 60 درصد به هنرپيشگان مرد، 20 درصد به هنرپيشگان زن و 20 درصد به تركيبي از اين دو علاقهمندند. اين پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران، فيلمهاي هاليوودي را فيلمهاي محبوب اعضاء شبكهي «اوركات» ذكر كرد و گفت: چهار شخصيت «آلبرت انيشتين»، «دكتر علي شريعتي»، «الهي قمشهاي» و «مصدق» بيشترين محبوبيت و شهرت را دارند. كوثري «اوركات» را يك شبكه دوستيابي و يك دوستيابي شبكهيي دانست و بيان داشت: اينترنت و رسانههاي نوين امكان يك نوع مقاومت نشانهشناختي به كاربر ميدهد و در مقابل فرهنگ رسمي، يك امتزاج فرهنگي ايجاد و به شكلگيري هويتهاي جديد كمك ميكنند. وي به روند جهاني شدن در عصر حاضر اشاره كرد و گفت: ما به عصر اطلاعات پساصنعتي وارد شده و از نظمهاي ژئوپولتيكي عبور كردهايم. مجري طرح «جهان فرهنگي كاربران ايراني در اوركات» اهداف ورود افراد به فضاهاي مجازي را ايجاد ارتباطات، تحصيل، تفريح و سرگرمي، تسهيل امور، تجارت و رايگيري دانست و ادامه داد: اينترنت به عنوان يك عرصه عمومي نوين بيشتر از ساير رسانهها، تعاملي و دو طرفه است و افراد تنها مخاطب نيستند بلكه توليد كننده نيز هستند و از آزادي بسيار برخودارند.