۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
درون دولت با رفع فیلترینگ موافق است

هزینه برای فیلترینگ، بیهوده است

ایتنا- یک حقوقدان: هرچه برای فیلترینگ هزینه کنیم؛ از جیبمان رفته است.
هزینه برای فیلترینگ، بیهوده است


نصب فیلترشکن‌ها روی کامپیوتر، موبایل، تبلت و امثال آن از آب خوردن راحت‌تر است. دهه‌ اول انقلاب با ویدیو به شدت مخالفت می‌شد. برایش دادگاه تشکیل داده بودند. ویدیوها را توقیف و فیلم‌ها را می‌سوزاندند. افرادی هم ویدیو را با حوله می‌گرفتند و می‌گفتند حرام است.
تکنولوژی یک ماشین نیست که واردش نکنیم، تکنولوژی سوار بر امواج است و با آن نمی‌توان مقابله کرد. نمی‌توان روی کامپیوتر؛ یک کاور کشید که امواج واردش نشوند!

نعمت احمدی(حقوقدان و وکیل دادگستری) اظهار داشت: جلوی علم را نمی‌توان گرفت. تکنولوژی و علم پابه پای هم پیش می‌روند.

وی بیان کرد: با فیلترینگ مخالفم. هر هزینه‌ای که برای فیلترینگ می‌شود؛ از دست ما رفته. تکنولوژی سرنخش جای دیگری است. به‌صورت فیزیکی پیشرفت نمی‌کند که اجازه ورودش را بگیریم. تکنولوژی ماشین نیست که وارد نکنیم، تکنولوژی سوار بر امواج است و با آن نمی‌توان مقابله کرد. نمی‌توان روی کامپیوتر؛ یک کاور کشید که امواج واردش نشوند!

احمدی با اشاره به صحبت‌های اخیر
تکنولوژی یک ماشین نیست که واردش نکنیم، تکنولوژی سوار بر امواج است و با آن نمی‌توان مقابله کرد
رئیس‌جمهور گفت: امروزه نصب فیلترشکن‌ها روی کامپیوتر، موبایل، تبلت و امثال اینها از آب خوردن راحت‌تر است. سایت‌های مختلفی وجود دارند که شیوه فیلترشکن‌سازی را هم آموزش می‌دهند. همه چیز آنقدر ساده است که نیازی به تخصص ندارد.

او ادامه داد: نمی‌توان از ورود علم و تکنولوژی جلوگیری کرد. باید به فکر این بود که در مقابل این مسأله چه کار کرد. تکنولوژی مانند یک چاقوست. با این چاقو هم می‌توان کره برید و هم آدم کشت.

وی با بیان اینکه لندن یکی از شهرهایی است که سرتاسرش دارای وایفاست، گفت: شخص با یک اشاره به موبایل و لپ‌تاپ خود می‌تواند وارد دنیای اینترنت شود. چه اتفاقی برایشان افتاده؟! این بستگی به ذات و نیاز انسان‌ها دارد. هرکس بسته به علاقه و تناسب خویش از این تکنولوژی استفاده می‌کند. اگر هزینه‌هایی را که صرف فیلترینگ می‌کنیم برای فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

احمدی اظهار داشت: اینترنت از نگاه من به یک سمساری می‌ماند که در آن هر چیزی از هر جنسی پیدا می‌شود. فیلترینگ نمی‌تواند جلوی این نیازها را بگیرد. مثل دهه اول انقلاب که ویدیو تازه وارد شده بود و با آن به شدت مخالفت می‌شد. حتی یک شعبه دادگاه در همین خیابان وزرا تشکیل داده بودند که ویدیوها
امروزه نصب فیلترشکن‌ها روی کامپیوتر، موبایل، تبلت و امثال اینها از آب خوردن راحت‌تر است
را توقیف می‌کردند و فیلم‌ها را می‌سوزاندند، حتی افرادی بودند که ویدیو را با حوله می‌گرفتند و می‌گفتند که حرام است!

وی در رابطه با قول‌های دولت جدید درجهت رفع فیلترینگ گفت: به نظرم همین که نگاه دولت به این سمت است که فیلترینگ باید برداشته شود، بسیار خوب است. اما متأسفانه اشخاص و گروه‌های تأثیرگذاری چون برخی مراجع، هنوز نتوانستند خودشان را قانع کنند.

احمدی با اشاره به این موضوع که اراده دولت، به خصوص اراده دکتر روحانی و وزیر ارتباطات، آقای واعظی؛ این است که باید همگام با تکنولوژی پیش برویم، افزود: این موانعی که برای فیلترینگ ایجاد می‌کنند؛ چیزی جز هدر کردن هزینه نیست. افراد و گروه‌هایی که به این واقعیت واقف نیستند؛ با آزادی اینترنت مخالفت می‌کنند، بدون اینکه راهکاری ارائه دهند. دولت در درون خودش با رفع فیلترینگ مشکلی ندارد اما در مقابلش مجموعه‌هایی هستند که با این قضیه مخالف می‌کنند.

این حقوق‌دان و وکیل دادگستری گفت: ما در همه زمینه‌ها آسیب داریم. مثلاً در حوزه کتاب ممیزی‌ها وحشتناک است. کسانی هستند که کتاب‌هایشان مدت‌ها در وزارت ارشاد خاک خورده و منتشر نمی‌شود. همینطور در حوزه موسیقی و دیگر زمینه‌ها. کسانی که با نگاهی به شدت خشن به موضوع
به نظرم همین که نگاه دولت به این سمت است که فیلترینگ باید برداشته شود، بسیار خوب است. اما متأسفانه اشخاص و گروه‌های تأثیرگذاری چون برخی مراجع، هنوز نتوانستند خودشان را قانع کنند
نگاه می‌کنند؛ باید بدانند که دارند مشت به سندان می‌کوبند. بازهم می‌گویم که در مقابل تکنولوژی نمی‌توان ایستادگی کرد. عده‌ای فقط نگاه خودشان را مثبت می‌دانند و نگاه بقیه را منفی.

وی ادامه داد: باید این دید را داشته باشیم که تکنولوژی دست دیگرن است و حالت مادی هم ندارد. جسم نیست که جلوی مرز بازرسی برای آن تابلوی ایست بگذاریم و مانع ورودش شویم. از آسمان وارد می‌شود.

نعمت احمدی با اشاره با این موضوع که برخی سخنان درباره اینترنت و دنیای مجازی به علت دوگانگی بودن؛ مقبولیت ندارد به سخنی از رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: "رطب خورده کی منع رطب کند". فردی که موضوعی را منع می‌کند نباید خودش هم از آن استفاده کند. مسئولی که برای خودش سایت دارد، چطور کسی حرفش را در این زمینه قبول کند؟

وی افزود: بشر در مقابل ابزار جدید تکنولوژی آنقدر ناتوان است که خواسته‌ها و آروزهایش برآورده نمی‌شود. در جامعه فعل حرام زیاد هست و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. دنیای مجازی هم چنین است. فضا مسموم است. پس بیایید بخش‌های مسموم را بشناسیم و بشناسانیم.

احمدی در رابطه با ملی شدن اینترنت گفت: این قضیه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. این امواج از هرجایی راه پیدا می‌کنند.

این وکیل دادگستری در پایان متذکر شد: فقط باید آن عالم و دانشمند به فرزندش، شاگردش و مقلدش؛ بخش‌های آسیب‌پذیر را بشناساند نه اینکه آن را منع کند چراکه اینگونه انسان به آن حریص‌تر می‌شود.
 
کد مطلب: 32627
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
از جیب ملت بله اما از جیب مسولان و دلواپسان خیر..... گفتند تا ۶۰ سال دیگر نفت داریم !!!! :-)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام