۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
تا سال ۲۰۲۰ و با رشد اتصالات اینترنتی

کاربران موبایل از اپراتورها بی‌نیاز می‏شوند

ایتنا- امروزه دیگر حتی کشتی‌های قاره پیما به لطف هات‌اسپات‌ها به اینترنت wifi مجهز شده اند!
کاربران موبایل از اپراتورها بی‌نیاز می‏شوند


این روزها هات اسپات‌ها یا همان مراکز عمومی ارائه اینترنتی وای‌فای رایگان دیگر همه جا و دسترسی به آنها کار چندان سختی نیست.
دیگر اینترنت وای‌فای از خانه‌ها و اداره‌ها به اغلب اماکن عمومی مانند رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها رسیده است.
حالا دیگر قطارها، هواپیماها و خودروها هم مجهز به وای‌فای شده‌اند؛ حتی کشتی‌های کروز قاره پیما هم از قابلیت وای‌فای بهره می‌برند.


این خبر بسیار خوبی برای کاربران موبایل‌های هوشمند است که اتفاقا هر روز جمعیت‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر شما هم یک موبایل هوشمند دارید، این روند به معنای آن است که می‌توانید بیشتر آنلاین باشید، ویدئوی آنلاین ببینید، فیلم دانلود کنید، وبگردی کنید و البته هزینه بسیار کمتری هم برای گیگابیت‌هایی مربوط به حجم اطلاعات مصرف شده‌تان به شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی بپردازید.

علاوه‌بر اینها، فراموش نکنید که با افزایش سطح دسترسی کاربران موبایل‌های هوشمند به اینترنت وای‌فای، تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی همه از طریق اینترنت وای‌فای ارسال می‌شوند و به این ترتیب همچنان هزینه‌های پرداختی به اپراتورها کمتر و کمتر می‌شود.

هفته گذشته نتایج یک تحقیق انجام شده توسط گروه تحقیقاتی Macquarie Group در این زمینه منتشر شد. این نتایج نشان می‌داد که کاربران اینترنت پر سرعت که به صورت فعال از وای‌فای استفاده می‌کنند، به شکل منظم بیش از ۳۰ دلار در هر ماه روی صورتحساب تلفن خودشان صرفه‌جویی می‌کنند.

با این اوصاف دیگر کاربران چه نیازی به به شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی خواهند داشت؟

جالب است بدانید که بسیاری از کاربران گوشی‌های موبایل در کشورهای اروپایی در حال حاضر دیگر از خدمات اپراتورها و سرویس‌دهندگان مخابراتی‌شان استفاده نمی‌کنند.

این در حالی است که اینترنت وای‌فای هنوز به صورت کامل در دسترس تمام کاربران در آمریکا قرار ندارد و به همین دلیل آنها نمی‌توانند به‌طور کامل اپراتورهای مخابراتی‌شان را کنار بگذارند.

با این همه اما بعضی از افراد به درستی نگرانی‌های زیادی به خاطر امنیت اینترنت وای‌فای عمومی دارند. نسل جدید هات اسپات‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا به صورت همزمان از سرویس‌های وای‌فای و 4G استفاده کنند و از سیستم‌های رمز گذاری پیشرفته و بهتری هم بهره ‌گیرند. با این وجود، بر اساس پیش‌بینی‌هایMacquarie Group، احتمالا مشکلات مربوط به امنیت شبکه‌های وای‌فای عمومی تا سال ۲۰۱۶ رفع نخواهد شد.

«کوین اسمیتن» یکی از تحلیلگران گروه تحقیقاتی Macquarie Group در این مورد می‌گوید: «هنوز چند سال دیگر مانده است تا اغلب کاربران موبایل در آمریکا به‌دنبال گسترش دسترسی به اینترنت وا‌ی‌فای عمومی، استفاده از خدمات اپراتورهای مخابراتی و ارائه‌دهندگان خدمات LTE را کنار بگذارند.»

زمان برای خدمات 4G و ارائه دهندگان آن هنوز تیک تاک می‌کند. محدودیت‌های شبکه 4G در دنیای تکنولوژی طبیعی هستند، چون امواج رادیویی محدود هستند و شما به عنوان یک کاربر تنها می‌توانید بخشی از اطلاعات را در یک مگاهرتز پهنای باند بگنجانید.
این همان دلیلی است که دو اپراتور مخابراتی بزرگ AT&T و Verizon به خاطر آن برای استفاده مشتریان و کاربرانشان از خدمات اینترنت، محدودیت حجمی ماهانه اعمال می‌کند.

براساس گزارش Macquarie Group، تنها حدود یک‌سوم کاربران اینترنت کابلی در آمریکا از میزان حجم دانلود هر ماه خودشان روی شبکه‌های وای‌فای خانگی اطلاع دارند، اما دوم‌سوم کاربران اینترنت بی‌سیم درک درستی از میزان مصرف خودنداشته و مجبورند آن را محاسبه کنند.

با این اوصاف است که شرکت‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت کابلی در حال حاضر در حال چاره‌اندیشی هستند. ارائه‌دهندگان مهم و اصلی اینترنت پرسرعت حالا با یکدیگر متحد شده و شبکه‌های وای‌فای خودشان را در سراسر کشور و حتی در بسیاری از کشورهای دیگر با هم پیوند داده‌اند.

کمیسیون ارتباطات فدرال یا FCC هم ردیف جدید و بزرگی از امواج رادیویی را برای وای‌فای ارائه داده است که قطعا باعث نگرانی و اعتراض شرکت‌ها و اپراتورهای کابلی خواهد شد.

این اتفاق قطعا تهدید بزرگی برای چهار شرکت مخابراتی بزرگ آمریکا به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال Verizon می‌تواند براساس پیش‌بینی‌های Macquarie Group یک‌چهارم از ترافیک اینترنت موبایل خودش را تا سال ۲۰۱۸ به شبکه‌های وای‌فای منتقل کند که این کار هزینه‌ای در حدود ۴/۱ میلیارد دلار در هر سال برای این شرکت خواهد داشت.

شرکت Verizon می‌‌تواند این درآمدهای از دست رفته را از طریق شراکت با شرکت‌های کابلی مانند Comcast جبران کند. این شرکت می‌تواند فرکانس بی‌سیم خودش را بهComcast بفروشد و به این ترتیبComcast هم بتواند خدمات 4G ارائه کند.

همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت بی‌سیم برای مشارکت با شرکت‌های کابلی به دنبال گرفتن امتیازات بیشتری باشند.

پرواز بالن‌های وای‌فای گوگل
مدتی پیش گوگل از یک پروژه جالب و منحصربه‌فرد به نام بالن‌های وای‌فای خودش رونمایی و اعلام کرد که با استفاده از این بالن‌ها به شهرها و کشورهای مختلف، سرويس اينترنت وای‌‏فای ارائه کند.

این موضوع یکی دیگر از تهدیدات جدی علیه اپراتورهای مخابراتی است و بسیاری از آنها این روزها هنوز درگیر این هستند که آیا این کار منع قانونی نداشته و دخالت مستقيم در کار اپراتورهای مخابراتي به حساب نمی‌آید. با این حال گوگل با استفاده از این پروژه، خدمات اینترنت پرسرعت را در شهرهای مختلف آمریکا ارائه کرد.

اين شرکت اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۵ نزديک به ۳۴ شهر را تحت پوشش اينترنت پرسرعت کابلی خودش قرار می‏دهد و در همین شهرها هم اينترنت پرسرعت وای‌فای ارائه خواهد کرد.

جالب اینکه موسسه تحقيقاتی IDC در این مورد بررسی‌هایی انجام داده است که نشان می‌دهد گوگل قصد دارد همزمان با ارائه سرويس‏های اينترنت پرسرعت خودش، دسترسی به اينترنت وای‌فای پرسرعت را هم در اين شهرها فراهم کند تا مشتريانش بتوانند در هر کجا و در هر زمان و شرايطی به اينترنت گوگل دسترسی داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان از این کار استقبال کرده و معتقدند که اجرای این پروژه می‌تواند تاثیر زیادی روی کيفيت سرويس‏های ارائه شده از طرف اپراتورهای مخابراتی بگذارد و بازار رقابتی را به نفع کاربران ايجاد کند.

اینترنت پر سرعت در وسط اقیانوس
حالا دسترسی به اینترنت بی‌سیم پرسرعت حتی روی آب‌ها و اقیانوس‌ها هم ممکن شده است. خطوط کشتیرانی Carnival Cruise به‌تازگی یک سیستم موج بلند اینترنت پر سرعت را معرفی کرده‌اند که امکان برقراری ارتباطات اینترنتی در ۱۰۱ کشتی این شرکت را فراهم می‌کند.

مسافران امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای نقطه‌ای در کشتی‌ها را در سال‌های اخیر داشته‌اند، اما شرکت کشتیرانی Carnival Cruise می‌گوید که این سیستم جدیدش ارتباط اینترنتی بهتر و با کیفیت‌تری را با امکان دسترسی به قابلیت‌هایی مانند استریم ویدئو برای کاربران و مسافران فراهم می‌کند.

«رامون میلان» مدیر ارشد اطلاعات شرکت کشتیرانی Carnival Cruise در این مورد می‌گوید: «شرکت ما برای ارائه این امکان، چالشی بزرگ و نظیر آنچه در صنعت هوانوردی وجود دارد را پشت سر گذاشته است.
در واقع همان‌طور که مسافران پروازها تمایل زیادی به استفاده از اینترنت پرسرعت در طول سفر هوایی خودشان دارند، مسافران کشتی هم علاقه زیادی دارند تا روی دریا و اقیانوس‌ها بتوانند به خدمات اینترنت بی‌سیم و پر سرعت دسترسی داشته باشند.
اینجا اما یک کشتی در وسط اقیانوس است؛ جایی که هیچ زیرساختی وجود ندارد. به همین دلیل ما مجبور بودیم از خلاقیت و نوآوری بهره بگیریم.»

این سیستم جدید با استفاده از برقراری اتصالات زنجیره‌ای میان سیستم‌های وای‌فای دو بندر، اینترنت ماهواره‌ای و اینترنت وای‌فای موج بلند کار می‌کند که از آنتن‌های زمینی هم برای برقراری ارتباط تا فاصله ۴۰ مایلی از ساحل بهره می‌گیرد.

مجموعه این امکانات باعث شده‌اند که سرعت اینترنت در این سیستم تا ۱۰ برابر سریع‌تر از چیزی باشد که قبلا مسافران دریایی و تنها با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای تجربه می‌کردند.
کد مطلب: 33177
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام