۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲

آیا 11 میلیون سیم‌کارت قطع می‌شود؟

ایتنا- آیا واقعا 11میلیون سیم‌کارتی که کدملی کاربر آنها ثبت نشده باشد، قطع می‌شوند؟!
آیا 11 میلیون سیم‌کارت قطع می‌شود؟


تسنیم - سیم‌کارت مشترکانی که کد ملی آنها در سامانه اپراتورها ثبت نشده و طبق برآوردها تعداد آنها ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تخمین زده می‌شود، فردا قطع می‌شود؟


اواخر مهر ماه سال جاری معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری به نمایندگی از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بحث ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد نام و نشانی معتبر را پیش کشید.

غلامرضا داداش زاده با بیان این مطلب گفت: مطلقاً هیچ سیم‌کارت ثبت نشده‌ای وجود ندارد بلکه قبل از اینکه سازمان تنظیم مقررات محدودیت فروش سیم‌کارت‌ها را به اشخاص حقیقی و حقوقی وضع کند، برخی افراد سیم‌کارت‌هایی را به طور حجمی و با اطلاعات شخصی ناقص خریداری کرده بودند که امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد.

وی اظهار کرد: لازم است اپراتورها واگذاری سیم‌کارت را براساس اخذ نشانی کامل اشخاص حقیقی و حقوقی به تعداد مشخص حداکثر ۱۰ سیم‌کارت برای اشخاص حقیقی انجام داده و نشانی کامل در پایگاه داده‌های اپراتورها ثبت شود.

معاون نظارت و اعمال مقررات ادامه داد: درصدد هستیم در آینده نزدیک از طریق اخذ اطلاعات در سامانه‌های رسمی کشور، اپراتورها احراز هویت و آدرس تایید شده را داشته باشند و با اتصال سامانه ثبت‌نام اپراتورها به سامانه‌های رسمی کشور، شناسایی افراد دارای سیم‌کارت به راحتی صورت گیرد.

یکی دو ماه از این موضوع نگذشته بود که ابلاغیه‌ای برای اپراتورها در جهت ساماندهی سیم‌کارت‌های جعلی ارسال شد تا اطلاعات صاحبان سیم‌کارت درج شود؛ اولتیماتومی هم به آن دست از مشترکان که تاکنون کد ملی آنها در سامانه اپراتورهای موبایل ثبت نشده بود داده شد تا در جریان قطع سیم‌کارتشان قرار گیرند.

به این دست از مشترکان مهلت داده شد تا نیمه بهمن ماه، کد ملی خود را به سامانه‌های در نظر گرفته شده که برای همراه اول شماره پیامکی ۸۹۸۰ و ایرانسل ۲۷۲ است، ارسال کنند در غیر این صورت سیم‌کارت آنها قطع خواهد شد.

مسئولان مخابراتی کشور معتقدند که سیم‌کارت‌ها بعد از این تاریخ اگر بخواهد قطع شود تا مشترکان اطلاعات هویتی خود را وارد سیستم کنند، با قطع بودن سیم‌کارت عملا چنین امکانی وجود نخواهد داشت و باید به شکل حضوری به دفاتر امور مشترکان مراجعه کنند.

با این حال، یک روز بیشتر به پایان مهلت زمانی (نیمه بهمن) باقی نمانده و طبق اعلام قبلی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که اوایل بهمن صورت گرفت تنها ۲۰ درصد از مشترکان اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه اپراتورها کرده‌اند.

لازم به ذکر است، مشترکانی که کد ملی آنها در هنگام خرید سیم‌کارت در پایگاه داده اپراتورها ثبت شده نیازی به ارسال مجدد اطلاعات‌شان ندارند اما آن دست از مشترکان قدیمی اپراتورها که پیش از ارائه کارت ملی اقدام به خرید سیم‌کارت کرده‌اند ملزم به انجام این کار هستند.

داداش زاده همچنین پیش از این گفته بود که هر دو اپراتور (همراه اول و ایرانسل) به یک میزان دارای سیم‌کارت‌های اشکال‌دار با هویت جعلی هستند.
با توجه به اینکه سیم‌کارت‌های اشکال‌دار یکی از اپراتورها حدود هشت میلیون است، می‌توان از صحبت‌های معاون رگولاتوری این استنباط را کرد که تعداد کل سیم‌کارت‌های اشکال‌دار کشور ۱۶ میلیون است.

با توجه به اینکه اپراتورها اطلاع‌رسانی و درخواست برای تکمیل اطلاعات را از آبان ماه سال جاری به شکل جدی شروع کردند اما در بهمن ماه اعلام شد که ۲۰ درصد این مشترکان (سیم‌کارت‌های اشکال‌دار) اقدام به ارسال اطلاعات خود کرده‌اند، با گذشت چند هفته از این موضوع در حالت خیلی خوشبینانه می‌توان گفت که تاکنون ۳۰ درصد از مالکان سیم‌کارت‌های اشکال‌دار اقدام به ثبت اطلاعات هویتی خود در بانک اطلاعاتی اپراتورها کرده‌اند.

بنابراین وضعیت مالیکت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک سیم‌کارت‌های اپراتورهای اول و دوم همچنان مشخص نیست؛ فردا موعد قطع این دست سیم‌کارت‌هاست.

هرچند بعید به نظر می‌رسد که فردا سیم‌کارت‌های اشکال‌دار از منظر رگولاتوری قطع شود اما رویه خوب آغاز شده این نوید را می‌دهد که حداقل تا سال آینده دیگر با چنین سیم‌کارت‌هایی در کشور مواجه نباشیم.
کد مطلب: 34527
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام