۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۵

هک کردن ربات‌های جراح؛ چالش تازه دنیای فناوری

ایتنا- استفاده از ربات‌ها برای انجام فعالیت‌های پزشکی و پرستاری می‌تواند جان بیمار را به خطر بیندازد.
هک کردن ربات‌های جراح؛ چالش تازه دنیای فناوری


محققان می‌گویند موفق به حمله سایبری به یک ربات جراح شده و به سادگی کنترل آن را در جریان جراحی به دست گرفته‌ و با این کار کنترل آن را از دست پزشکان مسئول خارج کرده‌اند.


به گزارش ایتنا از فارس، این ربات که Raven II نام دارد به دنبال حمله‌ای ساده از نوع Dos از کنترل خارج شده است.

با توجه به افزایش استفاده از ربات‌ها برای انجام فعالیت‌های پرستاری، پزشکی و آزمایشگاهی هک کردن آنها و سوءاستفاده از این محصولات می‌تواند جان بیماران و سلامت افراد بستری شده را به خطر بیندازد.

موفقیت این حمله سایبری امنیت جراحی‌های رباتیک که از طریق اینترنت و از راه دور کنترل می‌شوند را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

این نوع جراحی که به telesurgery مشهور شده به جراح امکان می‌دهد تا با استفاده از یک سیستم رباتیک و از راه دور اقدامات لازم را بر روی یک بیمار انجام دهد.

از این روش جراحی برای مداوای بیماران در نقاط دور افتاده و در جریان سوانح و بلایای طبیعی استفاده می‌شود و با توجه به افزایش ۲۰ درصدی خرید ربات‌های جراح انتظار می‌رود پزشکان زیادی از این مدل جراحی استقبال کنند، اما مشکل امنیت جراحی‌های یاد شده هنوز حل نشده است.

مشکل مذکور ربات‌های جراح را به سلاحی مرگبار برای آسیب زدن به بیماران مبدل می‌کند.

محققان دانشکده‌های مهندسی برق و رایانه دانشگاه واشنگتن می‌گویند این وضعیت مشابه با استفاده از بدافزار استاکس نت برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران است.

آنان با حمله سایبری به ربات Raven II حتی توانستند سیستم توقف اضطراری آن موسوم به E-stop را هم از کار بیندازند تا افراد حضار در محل هم نتوانند جلوی اقدامات تخریبی ربات را بگیرند.

ربات یاد شده دارای دو بازو با سرپنجه‌های ظریف برای در دست گرفتن ابزار جراحی است و دستورات لازم را از طریق اینترنت دریافت می‌کند.

ربات مذکور از طریق رایانه و سیستم‌عامل خاصی موسوم به Robot Operating System (ROS) کنترل می‌شود.

این سیستم عامل متن باز از پروتکل‌هایی عمومی بهره می‌گیرد که دستکاری و کنترل آنها توسط هکرها به سادگی ممکن است.

با این کار ربات دستورات جراح اصلی را نادیده گرفته و به طور موقت یا دائمی از دستورات هکرها پیروی می‌کند.

هکرها حتی می‌توانند در سرعت حرکت بازوهای ربات اختلال ایجاد کنند و همین کار برای وارد آوردن آسیب‌های غیرقابل جبران به سلامت ربات کافی است.
کد مطلب: 35780
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام