۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

مایکروسافت Google Erath را چهار سال قبل از گوگل ساخت!

ایتنا- در سال ۱۹۹۷ مایکروسافت اقدام به ساخت Terraserver کرد که در واقع سیستم ذخیره داده‌های غول پیکر مایکروسافت و جد دیتا سنتر بزرگ فعلی بود!
مایکروسافت Google Erath را چهار سال قبل از گوگل ساخت!


شاید این موضوع برای همه ما بسیار تعجب‌برانگیز باشد. در حالی که همه کاربران امروز ابزار جالب توجه و کاربردی Google Earth را به نام شرکت گوگل می‌شناسند، گفتن این سخن که مایکروسافت، چهار سال قبل از گوگل این ابزار را اختراع کرده است، جالب و در عین حال عجیب به نظر می‌رسد.


این موضوعی است که «بیزینس اینسایدر» به آن اشاره کرده است.

در این مرکز این شرکت اولین سیستم دسترسی عمومی به تصاویر ماهواره‌ای را راه‌اندازی و در واقع چهار سال قبل از گوگل، Google Earth را اختراع کرد!


در واقع Terraserver پروژه‌ای کلید خورده از سوی مایکروسافت بود که تصاویر ماهواره‌ای و فضایی را در اختیار عموم قرار می‌داد؛ اما متأسفانه مقامات این شرکت در آن زمان نتوانستند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای یک چنین سیستمی را درک کنند و این پروژه بعد از مدت زمانی کنار گذاشته شد. از نظر مقامات مایکروسافت، دیدن خانه افراد از فضا چیز چندان قابل توجهی برای کاربران نبود.

«تام بارکلی» یکی از دست‌اندرکاران این پروژه در این رابطه گفته است: مایکروسافت اهمیت چندانی به داده‌های موجود در Terraserver نمیداد. گوگل در ابتدا شرکت مبتنی بر اطلاعات بود و در نتیجه ارزش اطلاعات را می‌دانست.

وی می‌گوید: در اولین نسخه آزمایشی از این ابزار من اقدام به نمایش خانه بیل گیتس از فضا، البته به شکل نصفه و نیمه کردم که چندان قابل توجه نبود.

طی یک سال نخست، تیم ما ۲۰ هزار ایمیل دریافت کرد که اغلب آنها حاوی دو گونه پیام بود: "من عاشق Terraserver هستم و خانه خودم را پیدا کردم"، یا "من از این ابزار متنفرم، خانه من را نشان نمی‌دهد!".

آنچه به نظر می‌رسد این است که مقامات مایکروسافت در آن زمان در دسته دوم قرار داشتند و در نتیجه چهار سال بعد این گوگل بود که با روشی مشابه اقدام به راه‌اندازی یکی از سرویس‌هایی کرد که تا کنون جزو برترین و موفق‌ترین و در عین حال درآمدزاترین سرویس‌ها در این زمینه باشد.

در واقع Terraserver در سال ۱۹۹۷ و به شکلی که متولد شده بود، می‌توانست آینده مایکروسافت باشد اما مایکروسافت ترجیح به فروش آن کرد و اکنون این دیتاسنتر غول‌پیکر ده‌ها میلیارد دلار درآمد سالیانه دارد.

اطلاعاتی که گوگل از طریق راه‌اندازی سرویس Google Earth به دست می‌آورد، همانند آنچه از سرویس ایمیل، درایو و جستجو خوشه‌چینی می‌کند، بخشی از استراتژی کلان این شرکت شد که درآمدهای میلیاردی را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

منبع : تابناک
کد مطلب: 39280
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام