۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
برای نخستین‌بار در جهان؛

باتری سدیم یونی ویژه سیستم‌های موبایل ساخته شد

ایتنا- محققان با کمک سدیم توانستند برای اولین‌بار باتری در حد استاندارد "۱۸۶۵۰" تولید کنند.
باتری سدیم یونی ویژه سیستم‌های موبایل ساخته شد


محققان در فرانسه گام بلندی به سوی راه‌اندازی تجهیزات الکترونیکی با استفاده از باتری‌های قابل شارژی برداشته‌اند که این‌بار خبری از لیتیوم در آن نیست.


به گزارش ایتنا از مهر، استفاده از باتری‌های قابل شارژ لیتیومی موجب شده تا صنعت تجهیزات الکترونیکی نظیر سیستم‌های همراه رونق چشمگیری پیدا کند اما ساخت این دسته از باتری‌ها به جهت محدود بودن لیتیوم و هزینه‌های مربوط به آن به تدریج به فرآیندی چالشی تبدیل می‌شود.

اکنون گروهی از محققان در فرانسه به سراغ ماده دیگری رفته‌اند که به وفور در زمین یافت می‌شود: سدیم. این نمک شناخته شده از نظر قیمت نیز نسبت به لیتیوم برتری دارد.

آنها توانسته‌اند برای نخستین‌بار در جهان باتری در حد استاندارد "۱۸۶۵۰" تولید کنند که در آن از یون‌های سدیم استفاده شده است.

این همان ساختار شناخته شده باتری‌هایی است که در رایانه‌های همراه، چراغ قوه‌های LED و حتی خودروی برقی مدل S شرکت تسلا موتورز دیده می‌شود.

این نوآوری در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ارائه شده است. یکی از این محققان می‌گوید: باتری سدیم یونی که امروز از آن رونمایی شد دقیقا الهام گرفته شده از فناوری باتری‌های لیتیوم یونی است.

به بیان دیگر، مانند یون‌های لیتیوم در باتری‌های لیتیوم یونی، یون‌های سدیم از یک الکترود به الکترود دیگری از طریق مایع مخصوص عبور می‌کنند که در خلال فرآیند شارژ تغییری در مواد به کار رفته در ساختار باتری نیز ایجاد نمی‌شود.

محققان فرانسوی ساختار مواد به کار رفته در این نوآوری را محرمانه نگاه داشته‌اند اما مدل پیش ساخته آنها امیدوار کننده بوده است.
کد مطلب: 39531
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام