۰
plusresetminus
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲

خطرات در کمین کلمات عبور کدامند؟

ایتنا - مورد تاسف برانگیز بعدی این بود که یک هفتم کاربران فقط از یک کلمه عبور برای تمام حسابهای کاربری استفاده می کردند.


به گزارش رسیده از روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ قدمت استفاده از کلمات عبور به ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. رومی ها هر روزه از کلمات عبور برای سازماندهی و مدیریت اقدامات واحدهای نظامی شان استفاده می‌کردند.
اما امروزه با تکاملی که در عصر دیجیتال صورت گرفته است مادر بزرگها هم از یک یا دو کلمه عبور را حتما دارند و این در حالی است که در عصر ما کلمات عبور در بخشهایی از زندگی به طور اجباری قرار دارند و ایفای نقش می‌کنند.

لابراتوار کسپرسکی در یک مطالعه تحقیقاتی اخیرا میزان محافظت کاربران از حسابهای آنلاین‌شان را مورد بررسی قرار داد. در پایان نتیجه بدست آمده به این صورت بود که:
تقریبا یک سوم از کاربران دارای دو یا سه کلمه عبور مشابه بودند برای ورود به حسابهای کاربری شان از آنها استفاده می کردند.
مورد تاسف برانگیز بعدی این بود که یک هفتم کاربران فقط از یک کلمه عبور برای تمام حسابهای کاربری استفاده می کردند.

گذشته از مساله تعداد کاراکترهای یک کلمه عبور، کیفیت ترکیبات آن دارای اهمیت بیشتری می باشد.
یک دهم کاربران مورد مطالعه اظهار داشتند که کلمات عبورشان کمتر از ۸ کاراکتر دارد.
در حدود ۱۲% از این کاربران از حروف بزرگ و کوچک یا کاراکترهای خاص استفاده نمی کردند.
بدانید که کلمه های عبور این چنینی بهیچ عنوان امن نیستند.
آیا اینها تنها مشکلات سروکار داشتن با کلمات عبور است؟ خیر. برخی از کاربران قادرند تنها تعدادی از کلمات عبورشان را به ذهن بسپارند. نیمی از کاربران کلمات عبور را بر روی کاغذ یادداشت می کردند برخی دیگر بر روی تلفن همراه برخی دیگر هم در یک فایل متنی در کامپیوتر قرار می دادند و تقریبا یک سوم کاربران کلمات عبور را بر روی مرورگر ذخیره می کردند تا با سرعت بیشتری از آنها بهره مند شوند.

لطفا همیشه به یاد داشته باشید که: اگر تنها از یک کلمه عبور برای تمام حسابهای کاربری تان استفاده می کنید، مجرمان فقط نیاز به هک یکی از این حسابها دارد تا به راحتی به تمام حسابهای کاربری دیگرتان دست پیدا کنند.

نگران کننده ترین بخش این تحقیقات برای لابراتوار کسپرسکی عدم آگاهی کاربران در خصوص ایمنی بود.
یک چهارم کاربران معتقد بودند که چون در دستگاهشان اطلاعات مهمی ندارند پس هیچ تهدیدی متوجه آنها نمی شود. هیچگاه فکر نکنید که مجرمین سایبری صرفا به سراغ سایتها یا حسابهای کاربری دولتی می روند، مجرمان سایبری علاقه مند به بدست آوردن هر نوع داده ای هستند و کلمات عبور کلیدی برای دستیابی به این داده ها می باشند. بسته به مهارتهای این مجرمین عملکردشان نیز متفاوت خواهد بود ممکن است برخی از این مجرمان صرفا اینترنت بانکها را مورد حمله قرار دهند برخی دیگر به سراغ حسابهای کاربری فیسبوک بروند برخی دیگر ویروس و هرزنامه از طریق شما ارسال کنند.

اگر هنوز هم با این توضیحات نگران نشده اید زمان آن رسیده است که درک درستی از در معرض خطر بودن استفاده از کلمات عبور ضعیف داشته باشید. کلمات عبور ضعیفی که می توانند برای بستگان، دوستان، همکاران و شرکای کاری قابل حدس باشند. در اینجا سه قانون ساده وجود دارد که باید همیشه در نظر بگیرید:
• رمز کلمه ای است که باید منحصر بفرد باشد و بایستی از روشهای گوناگون برای ساختن آن استفاده کنید.
• به عنوان محافظت از ایمیل خود آدرس آن را در هر جایی وارد نکنید و در بخش تنظیمات حتما از دو لایه احراز هویت استفاده کنید.
• هرگز کلمات عبور خود را بر روی کاغذ یا هارد دیسک ذخیره نکنید. این کار امنیت ندارد. کلمات عبور را تا جای ممکن به حافظه خود بسپارید.
اگر برایتان مشکل است تا این قواعد امنیتی را رعایت کنید باید در این صورت از یک نرم افزار ویژه استفاده کنید. Kaspersky Password Manager در حال حاضر به عنوان یکی از راه حلهای امنیتی کسپرسکی ساخته شده است. این نرم افزار می تواند مانند یک سرویس مستقل عمل کند. این محصول برای کمک به کاربران در جهت داشتن امنیت هنگام کار با شبکه های اجتماعی، ایمیل، محیطهای مختلف اینترنتی از قبیل فروشگاههای آنلاین و دیگر موارد مورد استفاده در وب می باشد.
Kaspersky Password Manager با ایجاد ترکیبات قابل اعتماد شرایطی فراهم می کند تا در هنگام نیاز به ورود حساب کاربری کلمه عبور براحتی قابل درج باشد بدون نیاز به اینکه آن را در ذهن خود ذخیره کنید. این نرم افزار نیز با تمام سیستم عامل های محبوب دنیا مانند ویندوز، مک، اندروید و iOS سازگاری دارد.
 
کد مطلب: 39613
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام