۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۶

هشدار دولت آمریکا درباره نفوذ هکرها به تاسیسات زیربنایی

وحشت از خاموشی‌هایی شبیه اوکراین
ایتنا- هنوز مشخص نیست چه فرد یا افرادی در حملات هکری به نیروگاه برق اوکراین دست داشته‌اند.
هشدار دولت آمریکا درباره نفوذ هکرها به تاسیسات زیربنایی


دولت اوباما به شرکت‌ها و نهادهای متولی تاسیسات زیربنایی در این کشور هشدار داده که نیروگاه‌های برق، تاسیسات توزیع آب و شبکه‌های حمل و نقل در معرض حملات سایبری پیچیده هستند.


به گزارش ایتنا از فارس، کاخ سفید نگران است که حملات گسترده هکرها به نیروگاه‌های برق اوکراین که دو ماه قبل بخش بزرگی از این کشور را در خاموشی فرو برد در ایالات متحده تکرار شود.

محققان و نیروهای امنیتی آمریکا بعد از بررسی گسترده حملات هکری در اوکراین در ۲۳ دسامبر سال گذشته به این نتیجه رسیدند که از کارافتادن نیروگاه‌های برق در این کشور ناشی از حملات سایبری بوده است. مهاجمان از راه دور ابتدا شبکه‌های تولید و توزیع برق در اوکراین را شناسایی کرده‌اند و سپس اطلاعات مربوط به اپراتورهای این سیستم را سرقت کرده‌اند و روش از کار انداختن سیستم‌های یاد شده را آموخته‌اند و در نهایت بیش از ۲۲۵ هزار نفر را در اوکراین از استفاده از نعمت برق محروم کردند.

مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز تحقیقات خود را در این زمینه تکمیل نکرده‌اند و لذا دقیقا نمی‌دانند چه فرد یا افرادی مسئول این حملات بوده‌اند. اما مقامات اوکراینی روس‌ها را از این بابت سرزنش می‌کنند و می‌گویند این اقدام بخشی از تلاش روس‌ها برای مرعوب کردن رهبران سیاسی اوکراین بوده تا آنان بدانند روسیه می‌تواند هر زمان که اراده کرد برق اوکراین را قطع کند.

یکی از مقامات برجسته سیاسی در آمریکا در این مورد گفته است: ممکن است حق با اوکراینی‌ها باشد. اما ما هنوز شواهد کاملی در این زمینه نداریم و مهاجمان توانسته‌اند تاحدی سوابق اقدامات خود را مخفی کنند.

حتی در صورت به نتیجه رسیدن تحقیقات ممکن است کاخ سفید تصمیم بگیرد از افشای هویت مهاجمان خودداری کند، چنانچه آمریکا تصمیم گرفت علنا چین را به خاطر سرقت فایل‌های امنیتی مربوط به ۲۲ میلیون کارمند فعلی و سابق اداره مدیریت پرسنل این کشور سرزنش نکند.

منابع مطلع می‌گویند مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در حال بررسی احتمال دست داشتن ارتش روسیه یا هکرهای وطن پرست این کشور در حمله به شبکه توزیع برق اوکراین هستند. نکته قابل تامل این است که این حمله با هوشیاری به گونه‌ای طراحی شده بود که کل شبکه برق اوکراین از کار نیفتد. آنان می‌گویند هدف از این کار ارسال پیام به مقامات اوکراینی بوده است.

یکی از موارد جالب دیگر در جریان این حمله روش‌های مورد استفاده بوده است: بدافزاری که برای نفوذ به شبکه توزیع برق اوکراین طراحی شده بود به سمت سیستم‌های کنترل صنعتی در این کشور هدایت شد. این سیستم‌ها به عنوان واسطه بین رایانه‌ها و سوئیچ‌هایی عمل می‌کنند که برق را توزیع کرده و شبکه‌های انتقال نیرو را مدیریت می‌کنند. از سیستم‌های مذکور برای کنترل شبکه توزیع آب، ماشین‌آلات مخلوط کننده موارد شیمیایی در کارخانه‌ها و ... هم استفاده می‌شود.

مشهورترین حمله‌ای که به این شیوه انجام شد مربوط به حملات کرم استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران بود که قرار بود دستگاه‌های سانتریفیوژ و غنی سازی اورانیوم در سایت نظنز را نابود کند. البته آمریکایی‌ها تمایلی به بیان این مثال ندارند، چون کرم استاکس نت توسط آنها و با همکاری اسرائیل به عنوان اولین حمله سایبری دولتی بر ضد یک کشور دیگر انجام شد.

کارشناسان امنیتی در آمریکا هشدار می‌دهند که حملات یاد شده ممکن است در آینده علیه خود ایالات متحده تکرار شود و هکرها با استفاده از آسیب‌پذیری‌های سیستم‌های رایانه‌ای در ایالات متحده به شبکه‌های توزیع برق حمله کنند.

رابرت ام.ای از موسسه SANS در این مورد می‌گوید: انجام حملات سایبری بین‌المللی علیه شبکه‌های توزیع برق در این وسعت تاکنون بی‌سابقه بوده است. اگر چه عامل این حملات دقیقا مشخص نیست، اما مشخص است که این کار برای ارسال یک پیام سیاسی انجام شده است.

وی می‌افزاید: وسعت این حملات آنقدر بوده که توجه همگان را به خود جلب کند. اما آنقدر هم بزرگ نبوده که منجر به واکنش گسترده شود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا سه‌شنبه هفته قبل هشداری صادر کرد و برای اولین‌بار جزئیاتی از حملات سایبری در اوکراین را بر مبنای یافته‌های متخصصان دولتی که به اوکراین مسافرت کرده بودند، افشا کرد.

این وزارتخانه حملات مذکور را بسیار پیچیده توصیف کرده و افزوده این فرایند حدود ۳۰ دقیقه به طول انجامیده و در جریان آن مجاری ارتباطی ایمن شبکه توزیع برق این کشور قطع شده و سپس هکرها با استفاده از یک بدافزار به نام KillDisk بسیاری از سوابق اقدامات خود در سیستم‌های رایانه‌ای و فایل‌های مختلف ضروری را پاک کرده یا از کار انداخته‌اند. آنها همچنین رابط کاربری میان رایانه‌ها و انسان‌ها را پاک کرده و جلوی فعالیت عادی اپراتورها را گرفته‌اند.

هکرها حتی دسترسی به شبکه پشتیبان توزیع برق را هم مختل کرده‌اند تا بعد از مختل شدن این شبکه راه‌اندازی آن از طریق این نسخه پشتیبان ممکن نباشد. تنها عاملی که تا حدی منجر به نجات شبکه توزیع برق اوکراین شده اتکای بخش عمده آن به فناوری‌های قدیمی و عدم استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای پیشرفته کشورهای غربی بوده است.

کارشناسان آمریکایی می‌گویند نکته مهم در این زمینه آن است که ایالات متحده نمی‌تواند اقدام مشابهی را برای نجات از حملات هکری انجام دهد. زیرا ۳۲۰۰ شرکت در این کشور در زمینه تولید و توزیع برق فعالیت می‌کنند و آنان باید توازن دقیقی میان میزان برق تولیدشده و میزان برق مورد استفاده برقرار کنند.

این کار تنها از طریق یک سیستم متکی به اینترنت قابل انجام است. اوکراینی‌ها شانس آوردند و از سیستم‌های قدیمی و عقب‌مانده استفاده می‌کردند.

در گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا توصیه‌هایی برای مقابله با خطر این حملات هکری ارائه شده است. اولین توصیه آن است که افراد خارج از سیستم تنها قادر به مشاهده زیرساخت‌ها و شبکه‌های تولید و توزیع برق باشند، اما نتوانند آنها را تغییر دهند یا از کار بیندازند.

اما اتکای این سیستم‌ها به اینترنت و امکان مدیریت آنها از طریق یک لپ‌تاپ یا حتی گوشی اجرای چنین توصیه‌ای را دشوار می‌سازد.
کد مطلب: 41615
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام