۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

هشدار درباره عضویت کودکان در شبکه های اجتماعی

ایتنا - شبکه‌های اجتماعی پرخطر‌ترین سایت‌ها برای کودکان می‌باشد.
هشدار درباره عضویت کودکان در شبکه های اجتماعی



در یک کار مطالعاتی که در انگلستان انجام شد نتایج قابل تامل و نگران‌کننده‌ای به‌دست آمده است. در این پژوهش ۵۰% کودکان مورد مطالعه بیان کردند،که موارد جنسی، خشونت و موارد مرتبط با بزرگسالان را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اند.


همچنین ۷۸% از کودکان مورد مطالعه در این تحقیق بیان کردند که آن‌ها قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال عضو شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. این در حالی است که عضویت در این سن با قوانین و ضوابط تعداد زیادی از این شبکه‌ها در تعارض است.

شبکه‌های اجتماعی پرخطر‌ترین سایت‌ها برای کودکان نتایج مطالعات دیگری که در این راستا از جمله در کشور خودمان انجام شده است، نشان می‌دهد که کودکان و افراد کم‌سن‌وسال نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر از مطالب و محتواهای نامناسب و غیر اخلاقی بازدید کرده‌اند.

هنگامی که خانواده‌ها قصد صحبت و گفتگو با فرزندان خود در این زمینه را دارند، فرزندان، والدین خود را به کم‌اطلاعی و پایین بودن سطح دانششان نسبت به فناوری و تکنولوژی متهم می‌کنند و بیان می‌کنند که با حضور در شبکه‌های اجتماعی قصد گفتگو و تبادل نظر با همسالان خود را دارند.

بنابراین لازم است که والدین با بالابردن سطح آگاهی خود نسبت به فضای مجازی و فناوری‌های جدید و .... با اعتماد به نفس بیشتری با کودکان خود صحبت کرده و آن‌ها را از خطرات و آسیب‌های این فضا مطلع کنند.

این مسئله بسیار مهم و حیاتی است که والدین به‌طور فعال در زندگی دیجیتال فرزندان خود مشارکت داشته باشند و آن‌ها را در فضای گسترده مجازی به تنهایی رها نسازند، بلکه سعی داشته باشند با حضور در کنار آن ها فضایی مطمئن و ایمن برای آن ها ایجاد کنند.

پدر و مادر باید مهارت لازم در ارتباط با فضای مجازی و دنیای فناوری را ابتدا خود بیاموزند و سپس به کودکان آموزش دهند. همچنین کارشناسان و پژوهشگران این عرصه در سرتاسر دنیا معتقدند در صورتی که مدیران و مسئولان شبکه‌های اجتماعی خود رگولاتوری و نظارت کافی بر روی عملکردشان را نداشته باشند نیاز به یک نظارت جدید و جدی‌تر خواهند داشت. همچنین نیاز است استانداردها و ضوابط و قوانین جدید و محکم‌تری برای آن‌ها تعریف شود.

منبع: ایران‌هشدار
کد مطلب: 42239
نام شما
آدرس ايميل شما