کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قائم مقام وزیر علوم عنوان کرد؛

همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری فضایی گسترش می‌یابد

خبرگزاری مهر , 10 مرداد 1395 ساعت 13:23

ایتنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار کرد: موقعیت‌های بسیار زیادی برای همکاری‌های مشترک پژوهشگاه فضایی ایران با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه بین‌المللی وجود دارد.




قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران در حوزه فناوری‌های فضایی تاکید کرد و گفت: رشد مراکز پژوهشی کشور، نیازمند حضور فعال در عرصه جهانی است.

به گزارش ایتنا از مهر، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همراه با عطاالله کوهیان معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی این وزارتخانه از پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کرد.

هدف از این دیدار، توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری‌های فضایی و بررسی محورهای همکاری بود.

در این دیدار، ابتدا گزارش فعالیت‌ها و پروژه‌های در دست اجرای پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده‌های تابعه در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل فضایی ارائه و زمینه‌های همکاری با طرف‌های خارجی در خصوص شناسایی، جذب و انتقال فناوری‌های فضایی مطرح شد.

در این خصوص، حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، آمادگی این پژوهشگاه را برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه پروژه‌های ماهواره‌ای سنجشی و مخابراتی و نیز برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بین‌المللی اعلام کرد.

در ادامه نیز، قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، به تشریح فعالیت‌های گسترده این مرکز در همکاری‌های علمی، آموزشی و فناورانه با دیگر کشورها پرداخت.

وی گفت: با توجه به توانمندی‌ علمی و فناوری کشور و درون‌زا بودن دانش و نوآوری در جمهوری اسلامی ایران، رشد بالنده و توسعه‌ای بیشتر مراکز فناوری، آموزشی و پژوهشی کشور نیازمند حضور فعال در عرصه جهانی و انجام فعالیت‌های بین‌المللی است.

قائم مقام وزیر علوم افزود: مراکز پژوهشی و آموزشی اگر در چارچوب یک برنامه مدون، بین‌المللی نشوند، پیشرفتی نمی‌توانند داشته باشند.

سالار آملی یادآور شد: با فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته، ۱۴۰ پروژه تحقیقاتی میان مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخل و خارج از کشور به توافق رسیده و اجرای آن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این دیدار فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با پژوهشگاه فضایی ایران بوده است، تاکید کرد: گام برداشتن در زمینه فناوری‌های نوین (HighTech) در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است و حوزه فضا نیز یکی از این زمینه‌ها است.

سالار آملی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه فناوری از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم اما لازم است کشش بازار در جامعه فراهم شده و کشش فناوری‌های نوین نیز باید در سیاست‌های کلان مسئولان دیده شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار کرد: موقعیت‌های بسیار زیادی برای همکاری‌های مشترک پژوهشگاه فضایی ایران با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه بین‌المللی وجود دارد.

وی از مسئولان پژوهشگاه خواست برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ابتدا برنامه پنج‌ساله خود را در حوزه بین‌الملل تدوین کرده و بر اساس آن، حوزه کشورهای هدف و نیز حوزه نفوذ خود را در انتقال فناوری‌های صلح‌آمیز فضایی تعیین کنند.


کد مطلب: 44505

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/44505/همکاری-های-بین-المللی-حوزه-فناوری-فضایی-گسترش-می-یابد

ايتنا
  https://www.itna.ir