۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰
مدیرکل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت تشریح کرد

جزئیات ارائه فیبر تاریک به خصوصی‌ها

ایتنا- شرکت ارتباطات زیرساخت بااینکه صاحب شبکه فیبر داخل کشور است اما درنظر دارد که بخش خصوصی را نیز در این امر دخیل کند.
جزئیات ارائه فیبر تاریک به خصوصی‌ها


مدیرکل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت، ارائه فیبر تاریک به بخش خصوصی در شرایطی که فیبرها بدون استفاده و اتصال به سیستم‌های انتقال هستند را راهی برای استفاده بهینه از منابع و امکانات ارتباطات کشور و همچنین کاهش انحصار زیرساخت اعلام کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، مجید میرزایی  با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت صاحب شبکه فیبر داخل کشور است، اما ما برنامه داریم که در ارائه فیبر بخش خصوصی را هم دخیل کنیم، اظهار کرد: پیش از این هم فیبر داشتیم، اما توسعه لازم را انجام داده و کماکان در حال توسعه هستیم و همچنین با شرکت‌های خصوصی تعامل می‌کنیم که موضوع فیبر تاریک هم در همین راستاست و می‌خواهیم بخش خصوصی توسعه‌های لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر کاهش انحصار زیرساخت با واگذاری فیبر تاریک به بخش خصوصی اظهار کرد: ما وقتی فیبر تاریک را به بخش خصوصی بدهیم مقداری از انحصار زیرساخت را کم می‌کنیم و به بخش خصوصی اجازه می‌دهیم با اجازه دولت هر کاری خواستند روی فیبرها انجام دهند، حتی در بخش‌هایی به آنها اجازه داده می‌شود که فیبر بکارند، بنابراین این کار از انحصار زیرساخت کم می‌کند.

مدیرکل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه همکاری بخش خصوصی برای این است که توسعه شبکه سریع‌تر و روان‌تر انجام شود، افزود: سیستم‌های دولتی بروکراسی خاص خود را دارند و قطعا زمان مشخصی می‌برد برای این‌که ما بتوانیم سرویس ارائه کنیم، ولی با دخالت بخش خصوصی از جمله اپراتورها و شرکت‌های دارنده پروانه FCP، هم هزینه‌ها برای بخش دولتی کاهش کرده و هم سرعت ارائه سرویس افزایش پیدا می‌کند.

میرزایی هدف از ارائه فیبر تاریک را استفاده بهینه از منابع و امکانات ارتباطات کشور دانست و بیان کرد: فیبر تاریک همان فیبرنوری خام است که سیستم‌های انتقال دیگر اتصال نداشته باشد. درواقع زمانی که اطلاعات روی فیبرها قرار دارد، اصطلاحا به آنها فیبر روشن یا فیبر در حال استفاده گفته می‌شود و وقتی اطلاعاتی رویشان نیست، به آنها فیبر تاریک گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه از واگذاری فیبر تاریک دو هدف عمده داریم، گفت: اول این‌که از امکانات استفاده بهینه می‌کنیم، زیرا وقتی می‌گوییم فیبر مازاد را می‌دهیم یعنی فیبری که به هر دلیل طی چند سال اخیر در زمین کاشته و برای آن هزینه و سرمایه‌گذاری شده است ولی استفاده‌ای از آن نمی‌شود را به بخش خصوصی می‌دهیم که در این صورت درآمدی برای دولت ایجاد و از هدررفتن منابع جلوگیری می‌شود و استفاده بهینه از امکانات و منابع است.

مدیرکل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: هدف دوم این است ‌که با توجه به اینکه بخش خصوصی بازار را بیشتر از ما لمس می‌کند و در بخش‌هایی که خودش نیاز و مشتری دارد، اما ما اطلاعی نداریم، از امکانات ما استفاده کرده، با یک قرارداد دوطرفه هزینه‌ای می‌پردازند، فیبر را در اختیار می‌گیرند و سرویس می‌دهند و این یک معامله برد-برد برای دو طرف است.

میرزایی درباره اجاره دادن فیبر تاریک توضیح داد: وقتی می‌گوییم فیبر تاریک اجاره می‌دهیم منظورمان این است که بخشی از فیبر را به شرکت خصوصی می‌دهیم تا سرویس‌ها را روی آن دایر کنند و هر اطلاعاتی که می‌خواهد روی آن رد و بدل کند. البته ما فیبر زیادی نداریم، اما عملا فیبرهایی هستند که استفاده‌ای از آنها نمی‌شود و آنها را به فیبر خام تبدیل کرده و به بخش خصوصی می‌دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: درواقع قرار است با بخش مازاد فیبرمان این کار را انجام دهیم، یعنی در جایی که مازاد فیبر داریم، دو سر آن را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم که روی آن تجهیزات گذاشته و از آن استفاده می‌کنند. البته هنوز تعرفه‌ای برای واگذاری فیبر مشخص نشده است.
کد مطلب: 45178
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام