۰
plusresetminus
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۵
در معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصویب شد

ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط در تلفن همراه

ایتنا- سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان های اجتماعی برخط در تلفن همراه، از اولویت‌های موضوعی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی هستند.
ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط در تلفن همراه


معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط در تلفن همراه، سیاست‌های حاکم بر نگاشت نهادی برنامه‌ ملی فضای مجازی، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی و پیوست فرهنگی را از اسنادی دانست که آماده ارائه به شورای عالی فضای مجازی هستند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، امیر خوراکیان امروز در نشست مرکز ملی فضای مجازی با اشاره اولویت‌های معاونت محتوای این مرکز، گفت: سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان های اجتماعی برخط در تلفن همراه، سیاست‌های حاکم بر نگاشت نهادی برنامه‌ ملی فضای مجازی، آموزش عمومی و فرهنگ سازی و پیوست فرهنگی از اولویت‌های موضوعی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی هستند که در قالب سند آماده طرح شدند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها اظهار کرد: بیشترین استفاده از فضای مجازی توسط عموم از طریق پیام‌رسان‌هاست و در طول شش ماه گذشته با بررسی‌های کارشناسی با وزارت ارتباطات و ارشاد سندی آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: رویکردهای این سند حمایت گسترده از پیام‌رسان‌های داخلی که قابلیت‌ها و ظرفیت های خود را به حدی برسانند که نیاز عموم را برطرف کنند بدیهی است و رویکرد دیگر ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی و سیاست‌های سندی که می خواهد در این راستا طرح شود، صیانت از هویت ملی، اعتماد سازی و صیانت از حقوق شهروندی و حریم خصوصی، امنیت ملی و توسعه و تسهیل محتوانی داخلی است.

خوراکیان با اشاره به سند نگاشت نهادی برنامه ملی بیان کرد: با تصویب این سند اتفاقات خوبی برای تسهیل فعالیت تشکل‌ها در فضای مجازی خواهیم داشت و کمک می‌کنیم برخی از خلاهای قانونی در حوزه فضای مجازی و بعضی موانع و محدودیت‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی نمونه‌ای از فضای حقیقی است، افزود: فضای مجازی آسیب‌ها و فرصت‌هایی دارد و در خصوص این فضا باید آموزش‌هایی به کاربران داده شود. بنابراین در ارتباط با آموزش عمومی اقداماتی را در نظر گرفتیم و در کنار سند نگاشت نهادی با نگاه تقویت نقش مرکز ملی فضای مجازی در حال تهیه هندسه مفهومی آموزش عمومی در حوزه فضای مجازی هستیم.

وی با بیان اینکه هندسه مفهومی آموزش تا قبل از پایان سال ۱۳۹۵ تصویب می‌شود، ادامه داد: اهداف کلی آموزش انتظارات در سطح دانش، نگرش و رفتار، سرفصل های آموزشی در این هندسه پیش‌بینی می‌شوند و مهارت‌های عمومی در مواجهه با فضای مجازی کامل می‌شود.

خوراکیان با تاکید بر طرح محتوا متناسب با نقش‌های گوناگون اجتماعی بیان کرد: علاوه بر ابلاغ سند، هندسه مفهومی نقشه محتوای آموزش های عمومی در ارتباط با فضای مجازی با شفافیت در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و حمایت از ساختار بنیان خانواده، آموزش از راه دور، نقش‌ گروه‌های مرجع و اولویت دادن به جوانان و نوجوانان از اولویت‌های این سند است.

وی پیوست فرهنگی را در دو قالب اپراتورهای همراه و نظام پیوست‌نگاری دانست و افزود: با این شیوه‌نامه برای هر سرویس عمومی در فضای مجازی پیوست فرهنگی تهیه و ابلاغ می‌کنیم.

خوراکیان دیگر اولویت‌های معاونت محتوا را سیاست‌های حاکم بر تدوین‌ برنامه‌های دانش‌نامه‌های برخط، صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، فضای مجازی سالم و مفید، تولید محتوا متناسب با نیازهای جامعه، الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات، خط و زبان فارسی در فضای مجازی، آموزش از طریق فضای مجازی، کتاب خانه های دیجیتال و بانک‌های اطلاعاتی الکترونیکی، آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و تدوین مباحث رصدی فضای مجازی اعلام کرد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی اولین رویکرد این مرکز در حوزه معاونت محتوا را تقویت نقش قرارگاهی مرکز دانست و افزود: بخش عمده فعالیت این مرکز به تهیه پیش‌نویس اسناد برای شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد و همراه با این اقدام مسئله برگزاری جلسات کارشناسی با دستگاه‌های مربوطه درباره اولویت‌ها و توافق بر سر اقدامات و نقاط مشترک که البته نیاز به مصوبه خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه دومین رویکرد نگاه فرصت محور به فضای مجازی است افزود: فضای مجازی تهدیدها و فرصت‌هایی دارد اما در کنار تدابیری که در کنار آسیب‌های مجازی لازم است و مقام معظم رهبری به این موضوع تاکید دارند و خطاب به روحانیون تاکید کردند که فضای مجازی را بشناسند و به آن به عنوان فرصتی برای تبلیغ ارزشهای دینی و رشد و تعالی جامعه نگاه کنند.

خوراکیان رویکرد سوم معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی را اهتمام به بخش خصوصی دانست و بیان کرد: بخش خصوصی در قالب شرکت‌ها و مراکز مختلف وسازمان‌های مردم نهاد است که برای ما ظرفیت جدی هستند و ما تحقق مصوبات شورا را تنها از طریق سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی دنبال نمی‌کنیم و تاکید داریم این مصوبات از طریق سازمان های مردم نهاد هم نیز دنبال شود و پیگیری این مصوبات در ارتباط با فضای مجازی از طریق بخش خصوصی ممکن خواهد بود.

وی همچنین رویکرد چهارم را متناسب با مناسبت‌ها دانست و افزود: مرکز ملی فضای مجازی نباید از سیاست‌ها و برنامه‌های ملی غافل باشد و باید نسبت به تناسبات روز برای مثال در ارتباط با اربعین و انتخابات فعال‌تر عمل کند.

خوراکیان همچنین با اشاره به بسته آموزش ویژه مبلغان مذهبی اظهار کرد: از موضوعات مهم جریان تبلیغ دینی به خصوص در ماه محرم است و مقام معظم رهبری نیز به ضرورت آشنایی طلاب با فضای مجازی تاکید کردند. ما با بسته فرهنگی می‌توانیم کمک کنیم بسته تبلیغی وظیفه خود را شناخته و آگاهی بخشی به مردم را انجام دهد.

وی با تشریح بسته فرهنگی برای مبلغان مذهبی اظهار کرد: در بخش اول کتاب «همیار مبلغ» در ۶ فصل بیانات رهبری در حوزه مجازی، معرفی و کلیات فضای مجازی، طرح کلید واژه و اصطلاحات و مسائل مرتبط با فضای مجازی با هدف آشنایی، آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی، راهکارهای مواجهه با آسیب‌ها و فرصت‌های فضای مجازی تدوین شده و در بخش دوم بسته چند فایل پاورپوینت با این نگاه که مبلغان دینی آموزش‌هایی را داشته باشند و حدود ۲۰ طرح گرافیکی آموزشی نیز تهیه شده است. این بسته تحت عنوان «حقیقت مجازی» قبل از شروع دهه ماه محرم در اختیار مبلغین قرار می‌گیرد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش این مرکز در شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: مسئولیت معاونت محتوا الزامات فرهنگی این شبکه است. البته در سال‌های گذشته کاری برای شبکه انجام نشده اما اخیرا جلساتی در این راستا با سازمان‌ها ترتیب داده شده و مصوبه مرکز ملی فضای مجازی نقشه عمل دستگاه‌ها در شبکه تبیین و فعالیت‌های زیرساختی محقق شده است و شبکه به دور از سیاسی‌بازی دنبال می‌شود و در فازهای بعدی شاهد پیشرفت شبکه خواهیم بود.

خوراکیان با اشاره به بحث محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی اظهار کرد: ما در استفاده از هنر و قالب‌ها و ابزارهای گوناگون برای تبدیل معارف قرآنی به محصول قابل عرضه در فضای مجازی ضعف داریم بنابراین در تلاشیم به نهادهای این حوزه کمک کنیم تا شاهد محصولات جذاب تری در این زمینه باشیم.

وی همچنین در پاسخ به مواضع مرکز ملی فضای مجازی درباره انتقال سرورهای پیام رسان‌های خارجی به داخل کشور اظهار کرد: جهت گیری اصلی ما حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است و اگر ما پیام‌رسانی داشته باشیم که نیاز عمومی را برطرف کند الزامی برای انتقال سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی نداریم. البته به میزانی که پیام‌رسان ‌خارجی با ما همکاری کنند از حمایت‌های ما برخوردار شده و پیام‌رسان‌های داخلی نیز متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها مرحله به مرحله از حمایت‌های ما بهره‌مند می‌شوند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نحوه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: به اعتقاد من مشکل پیام‌رسان‌های داخلی مالی نیست بلکه مشکل دانش فنی است و ما در تلاشیم برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه آن‌ها را حمایت کنیم البته با نگاهی حاکمیتی نمی‌توان به ایجاد پیام‌رسان داخلی اقدام کرد و بخش خصوصی باید در این زمینه فعالیت کند.

خوراکیان به الزامات پیام‌رسان‌های خارجی اشاره کرد و افزود: پیام‌رسان‌های قانونی متعدد برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که باید مورد بررسی قرار گیرند. این پیام‌رسان‌ها باید اصولی که مورد مطالبه همه مردم است از جمله حریم خصوصی افراد، عدم استفاده از داده‌های بزرگ، برطرف کردن برنامه های سودجویی فرهنگی و مالی را رعایت کنند. پیام‌رسان‌های خارجی از خلا موجود در ایران در حوزه نرم‌افزارهای پیام رسان استفاده کردند اما اگر این فضای خالی تبدیل به فضای رقابتی شود مردم حق انتخاب خواهند داشت.

وی همچنین درباره ضمانت اجرایی اسناد طرح شده در مرکز ملی فضای مجازی توضیح داد: نگاشت نهادی، نشست‌هایی که قبل از تنظیم اسناد با دستگاه‌ مربوطه تشکیل می شود و تقویت رویکرد نقش قرارگاهی مرکز با پیگیری زمان‌بندی و ارسال گزارش به مراجع بالادستی می‌تواند ضمانت اجرایی اسناد را ایجاد کند.
کد مطلب: 45553
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام