۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴

چگونه از فرزندان خود در برابر زورگویی‌های سایبری محافظت کنیم؟

ایتنا- تقریبا نیمی از کودکان به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در هر ۴ مورد ۱ مورد دچار این حادثه می‌شوند.
چگونه از فرزندان خود در برابر زورگویی‌های سایبری محافظت کنیم؟


مزاحمت سایبری (سوء استفاده اینترنتی) یکی از آزار دهنده‌ترین رفتارهایی است که ممکن است خیلی از ما تا به حال با این مشکل به صورت غیر مستقیم روبرو شده باشیم. این آزار و اذیت تاثیرات منفی بسیاری را بر کاربران به خصوص کودکان می گذارد. برای کسانی که با این پدیده آشنا نیستند باید بگوییم که این رفتار تهدیدی است که به صورت آنلاین قصد سوء استفاده یا آزار جنسی را دارد. این تهدید به طور خاصی برای سوء استفاده از کودکان یا تخریب شخصیت آنها طراحی شده است.


به گزارش ایتنا از کسپرسکی آنلاین، متاسفانه مزاحمت سایبری در فضای مجازی بسیار رایج شده است و در میان مجرمان محبوبیت بسیاری را پیدا کرده است. تقریبا نیمی از کودکان به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در هر ۴ مورد ۱ مورد دچار این حادثه می‌شوند.

اینترنت مزایای بسیار زیادی را دارد اما متاسفانه برخی صفات غیر انسانی در افراد به اشخاص این اجازه را می‌دهد تا مسائل اخلاقی را فراموش کنند و رفتارهای خارج از حالت معمول از خود نشان دهند و نتیجه آن هم این شود که اینترنت از تهدیدات متعدد مملو شود و به یک نگرانی بزرگ تبدیل شود. آسیب‌های روانی و افسردگی شدید اغلب عوارض مزاحمت‌های سایبری است.

مسلما برای نجات این مسئله ی اخلاقی هم راه‌هایی وجود دارد تا کودکان بتوانند کمترین آسیب را از فضای مجازی برای خود داشته باشند و نگرانی والدین هم در این رابطه کمتر شود.

این را به خوبی می‌دانیم که کودکان در فضای مجازی غوطه ور شده اند و این وابستگی در آنها چندین برابر بزرگسالان است. متاسفانه کودکان تمام اتفاقاتی که در فضای مجازی برای آنها رخ می‌دهد را جدی می‌گیرند و ذهن خود را بیش از حد درگیر آنها می‌کنند.


علت آن هم این است که کودکان روحیات ضعیف‌تری دارند و کم تجربه هستند و در بسیاری از مواقع نمی‌توانند تصمیم‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشند و خود را از مخمصه ای که به آن گرفتار شده‌اند، نجات دهند. خود شما به خاطر دارید که چندین بار در زندگی آنلاین خود به علت‌های مختلف دچار افسردگی و ناراحتی شدید؟ حال تصور کنید که فرزند شما با چنین لحظه هایی مواجه شود. در این وضعیت والدین هستند که باید راهنمایی‌های لازم را به فرزندان خود بدهند و آن‌ها را به سمت مسیری روشن هدایت کنند.

بخش بزرگ این مشکل، ناآگاهی والدین نسبت به مشکلات و مزاحمت‌های سایبری است. اکثر کودکان چنین مشکلاتی را با والدین خود در میان نمی‌گذارند و تعداد اندکی از آنها مشکلات خود را با والدین در میان می‌گذارند که این مسئله‌ای جدی و جای بحث دارد.

اما والدین چگونه می توانند در برابر مزاحمت‌های سایبری از کودکان خود محافظت کنند؟ ما چند توصیه برای شما داریم:
۱. اول از همه صبور باشید. این مشکل هم مثل دیگر مشکلات قابل حل خواهد بود، فقط برای حل کردن آن عجولانه عمل نکنید.

۲. منتظر نباشید فرزدتان بیاید و با شما صحبت کند. ممکن است چنین اتفاقی هرگز رخ ندهد. شما شخصی باشید که این موضع را مطرح می‌کنید و صحبت را با او به میان بکشید.

۳. طبیعی است که هر کسی باید برای خودش حریم شخصی داشته باشد و دخالت دیگران در این حریم کار درستی نباشد. اما این بدان معنی نیست که شما نظارتی بر فعالیت‌های آنلاین فرزند خود نداشته باشید. برای داشتن نظارتی درست کافی است که در شبکه‌های اجتماعی آن ها جزء دوستان آن ها باشید تا بتوانید از فعالیت‌های او در شبکه های اجتماع مطلع شوید. تنها ۲۰% از والدین این کار را انجام می دهند. این رقم را رشد دهید تا بتوانید بیشتر به آن‌ها نزدیک شوید.

۴. با فرزندان خود در مورد سوء استفاده‌های اینترنتی صحبت کنید و به آنها بگویید در زمانی که با چنین مشکلاتی مواجه شدند، شما را هم در میان بگذارند. برای آنها شرح دهید که سوء استفاه ی اینترنتی یک مشکل رایج است، این کار باعث می شود که او تصور نکند که تنها شخص اوست که دچار اشتباه شده است.

۵. هرگز فرزند خود را برای استفاده از وسایل ارتباطی محروم نکنید. در این مورد هم فرزندان برای استفاده از وسایل بیشتر حریص می‌شوند و در زمانی که با مشلات روبرو شوند هرگز شما را به عنوان یک دوست برای در میان گذاشتن مشکلات خود انتخاب نمی‌کنند.

۶. با فرزند خود در مورد مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی صحبت کنید. چگونگی تغییر در تنظیمات حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی را به آنها نشان دهید و آموزش های لازم را در این باره به آن‌ها بدهید.

۷. برای محافظت از کودکان از اپلیکیشن‌های کنترل والدین استفاده کنید. به عنوان مثال، لابراتوار کسپرسکی محصول Kaspersky Safe Kids را برای امنیت فرزندان در کنار دیگر محصولات امنیتی اش به کاربران توصیه می کند. شما می‌توانید این اپلیکیشن را برای ویندوز، مک، iOS و اندروید دانلود کنید.
کد مطلب: 49419
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام