۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰

یک میلیون کاربر گوگل کروم همچنان در معرض خطر افزونه هک شده

ایتنا – چندی پیش یک افزونه ویژه مرورگر گوگل کروم توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته و کنترل کامل این افزونه به دست هکرهای افتاده بود؛ لیکن به نظر می‌رسد که علیرغم هشدارهای ارائه شده همچنان تعداد بالایی از کاربران در معرض خطر این افزونه قرار دارند.
یک میلیون کاربر گوگل کروم همچنان در معرض خطر افزونه هک شده


یکی از قابلیت‌های مهم نرم‌افزارهای مرورگر وب، امکان افزودن برخی نرم‌افزارهای کوچک است که غالباً توسط شرکت‌ها و افراد مستقل برنامه‌نویسی و ارائه می‌شوند و توانایی جدیدی به کاربران این مرورگرها اعطا می‌کنند. این توانایی‌ها طیف وسیعی از نیاز افراد را برآورده می‌سازند و از همین روست که این نرم‌افزارهای کوچک (افزونه‌ها) محبوبیت خاصی میان کاربران یافته‌اند و گاه حتی به عنوان امتیاز یک مرورگر شناخته می‌شوند.

البته بدیهی است که این افزونه‌ها ارتباط ارگانیک با مرورگر اصلی ندارند و به همین دلیل همیشه می‌توانند منشاء ایجاد مشکل و گاه تهدید و آسیب‌پذیری برای افراد گردند.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک افزونه ویژه مرورگر گوگل کروم توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته و این مهاجمان توانسته‌اند کنترل کامل این افزونه را به دست گیرند.
نکته جالب اینکه با وجود این خطر جدی و علیرغم هشدارهای عمومی ارائه شده، به نظر می‌رسد همچنان تعداد بالایی از کاربران بی‌توجه به هشدارها در معرض خطر این افزونه قرار دارند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی express، افزونه مزبور که Copyfish نام دارد، اساساً برای استخراج متن از عکس و فایل‌های پی‌دی‌اف در مرورگر کروم طراحی شده و از محبوبیت قابل توجهی بین کاربران برخوردارند که در طول هفته‌های گذشته به یک موضوع داغ در محافل امنیتی و رسانه‌ای بدل شده است.


در طرف اصلی ماجرا، متخصصان امنیتی و حتی صاحبان اصلی این افزونه اعلام کرده بودند که دیگر هیچ نوع کنترلی بر روی این افزونه وجود ندارد و ممکن است استفاده‌کنندگان، هر آن با یک بحران بزرگ روبرو شوند.
 
با این‌ وجود، واقعیات نشان دهنده آن است که کاربران این افزونه چندان توجهی به هشدارهای امنیتی ندارند، زیرا ارقام و آمارهای جدید منتشر شده توسط متخصصان امنیتی حاکی از این است که در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر این افزونه همچنان به استفاده از آن ادامه می‌دهند.
آمار دقیقی که در این خصوص منتشر شده نشان از آن دارند که تعداد یک میلیون و ۴۴ هزار کاربر فعال از این افزونه استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که اطلاعات این کاربران می‌تواند به‌سادگی توسط هکرها در دسترس بوده و مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

بدین‌ ترتیب بار دیگر یادآور می‌شویم که اگر افزونه Copyfish را بر روی سیستم خود دارید، به‌سرعت هرچه تمام آن را از روی گوگل کروم پاک کنید تا از خطر بزرگی که تهدیدتان می‌کند در امان باشید.
 
کد مطلب: 49718
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام