ایتنا - کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۲۵ مارس (۶ فروردین) اعلام کرد تحقیقاتی را در مورد یک سرویس پولی شرکت متا که که به کاربران اجازه میدهد با پرداخت مبلغی مشخص دیگر تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام را مشاهده نکنند، انجام خواهد داد.
توسط اتحادیه اروپا؛
احتمال ممنوعیت اشتراکهای پولی فیسبوک در اروپا
7 فروردين 1403 ساعت 5:28
ایتنا - کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۲۵ مارس (۶ فروردین) اعلام کرد تحقیقاتی را در مورد یک سرویس پولی شرکت متا که که به کاربران اجازه میدهد با پرداخت مبلغی مشخص دیگر تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام را مشاهده نکنند، انجام خواهد داد.
این اشتراک پولی متا که در نوامبر سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد، با هزینه ۱۰ یورو در ماه کاربران فیس بوک و اینستاگرام را قادر میکند دیگر تبلیغات شرکتهای ثالث را مشاهده نکرده و به صورت آنلاین ردیابی نشوند.
این اشتراک پولی در ماههای اخیر مورد انتقاد رقبا و کاربران قرار گرفته و کمیسیون اروپا گفته است که متا باید گزینههای جایگزین رایگان ارائه کند.
بروکسل در بیانیهای مطبوعاتی گفته است مشخص نیست آیا مدل «پرداخت از روی رضایت» فعلی، که اخیرا برای کاربران اروپایی معرفی شده است، با بند ۲ از ماده ۵ قانون بازارهای دیجیتال این اتحادیه مطابقت داشته باشد و به همین خاطر تحقیقاتی را علیه این شرکت آمریکایی آغاز کرده است.
این بند قانونی، شرکتهای بزرگ را ملزم میکند «وقتی قصد دارند دادههای شخصی کاربران خود را در سرویسهای مختلف پلتفرم اصلیشان استفاده کنند»، باید اول رضایت کاربران را کسب کنند.
متا سرویس اشتراک پولی را پس از آن به راه انداخت که مقامات اروپایی این شرکت را به دلیل رویکردش در مساله پردازش اطلاعات شخصی کاربران جریمه کرده بود. طبق مقررات عمومی حفاظت از دادهها در اتحادیه اروپا (GDPR)، پلتفرمهای آنلاین موظفند دادههای شخصی کاربران اینترنت را به طور قانونی و با کسب رضایت آنها پردازش کنند.
متا پیشتر از بیم امتناع کاربران از دادن رضایت، از درخواست جداگانه از آنها خودداری میکرد و همان موافقت کاربر با مقررات فیسبوک به هنگام ثبتنام را برای این جمعآوری دادههایشان کافی میدانست. مقامات ایرلندی اما این را کافی ندانسته و در سال ۲۰۲۲ جریمهای ۳۹۰ میلیون یورویی را برای شرکت متا صادر کردند.
کد مطلب: 78157
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/78157/احتمال-ممنوعیت-اشتراک-های-پولی-فیس-بوک-اروپا