۰
plusresetminus
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۳
پیرامون ضحبت‌های اخیر معاون وزیر ارتباطات

چشم‌انداز پهنای باند اینترنت

ایتنا - چنانچه شرکت زیرساخت خانه تکانی و تحولی در ساختار مدیریتی و بدنه کارشناسی و چابک کردن سیستم‌هایش نکند بعید است بتوانیم به این اهداف برسیم.
چشم‌انداز پهنای باند اینترنت


جمال صوفیه(تحلیلگر ICT )

صحبت‌های اخیر معاون وزیر ارتباطات در خصوص بسیار نامطلوب بودن وضعیت فعلی پهنای باند دسترسی به اینترنت اگرچه دیرهنگام است و مسئولین باید از سال‌ها پیش که کشورهای دور و بر، یکی یکی از ما جلو می‌افتادند و سال به سال در رتبه‌بندی‌های جهانی با کاهش و تنزل رتبه مواجه بودیم به فکر چاره ای می‌افتادند اما بازگو کردن آن و اذعان به آن و تلاش در جهت پر کردن این شکاف و عقب افتادگی خود، گام و بیان مثبت و سازنده‌ای است و باید آن را ارج گذاشت.

امید است که مسئولان رده اول و به ویژه تیم اقتصادی دولت نیز به خوبی اهمیت حوزه فاوا را در به پیش بردن اقتصاد و افزایش GDP و افزایش بهره‌وری و اشتغال و صرفه‌جویی‌های کلانی که از این ناحیه متوجه مردم و کشور می‌شود بشوند و به پتانسیل بالای سوددهی و بازگشت سرمایه ده الی پانزده برابری فاوا باور داشته باشند.

این که حداقل ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل باید ۵ ترابیت شود که معادل ۵ درصد ظرفیت جهانی است مستلزم این است که ظرفیت ۱۰۰ گیگابیتی فعلی ۵۰ برابر شود که به خوبی پیداست چه حجمی از کار و سرمایه‌گذاری و مدیریت و توانمندی واقعی را متوجه تنها متولی فعلی اینترنت یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت می‌کند و این که این شرکت هم چه فرصت عظیمی برای سوددهی خواهد داشت و مهم‌تر از آن چقدر می‌تواند به سوددهی کشور کمک کند. شرکتی که متاسفانه به دلیل مشکلات و اغلب ضعف و بی‌ثباتی مدیریتی از برآورده کردن نیاز و خواسته اغلب مشتریانش ناکام مانده است.

اینجاست که باید گفت چنانچه شرکت زیرساخت خانه تکانی و تحولی در ساختار مدیریتی و بدنه کارشناسی و چابک کردن سیستم‌هایش نکند بعید است بتوانیم به این اهداف برسیم.
ضمن این که تا زمان رسیدن به چنین میزانی از ظرفیت پهنای باند احتمالا نیاز چند برابر خواهد شد.
شرکتی که متاسفانه برای سرمایه‌گذاری‌هایش حتی در دریافت بدهی‌ها و طلب‌هایش از مخابرات ایران و دیگر نهادها و ارگان‌های دولتی و نظامی با مشکل جدی روبروست.

نکته دیگر آن است که هر روز که می‌گذرد ضرورت وارد شدن بازیگران توانا و خصوصی به صحنه اینترنت بین‌الملل روشن‌تر می‌شود و بعید است شرکت زیرساخت با بدنه کاملا دولتی و نبود انگیزه کافی برای برداشتن گام‌های بسیار بلند و در غیاب رقابتی واقعی از پس این مهم برآید.
 
کد مطلب: 29347
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام