کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی بر اپراتور وایمکس کشور

آیا مبين نت روابط عمومي ندارد؟

24 ارديبهشت 1391 ساعت 16:41

ایتنا - يكي از بديهي‌ترين و ابتدايي‌ترين كارهاي يك روابط عمومي كنترل كيفيت خدمات ارايه شده از سوي بخش‌هاي مختلف سازمان متبوع خود است.




آی تی آنالایز - شركت مبين نت با هدف ارائه خدمات در بخش اينترنت پرسرعت بر مبناي وايمكس در مزايده‌اي كه سازمان تنظيم مقررات در سال ۸۷ برگزار كرد برنده شد و در اسفند همان موفق به اخذ پروانه در تمامي استان‌ها شد.
حق لايسنس ارائه خدمات مبلغ ۱۰۸ ميليارد تومان بود كه ۴۰ درصد آن به صورن نقدي و مابقي در اقساط ۶ ماهه پرداخت شد.
بنا بر پروانه اين شركت موظف بود تا آذر ۸۸ مراكز استانها و در سال دوم بهره‌برداري ۹۰ شهر و تا سال ۹۰ نيز ۳۷۹ شهر به پوشش شبكه افزوده شود.

خبري از خبري نيست
شركت مبين نت ارتباط پركاري با رسانه‌ها ندارد.
در سه سال گذشته شايد تنها يك نشست خبري در اين شركت برگزار شده است. ظاهراً اين شركت خود را خصوصي تلقي كرده و بر خلاف شركت‌هاي دولتي، وظيفه‌اي براي اطلاع‌رساني به افكار عمومي براي خود قايل نيست، حال آن كه اين شركت در حيطه عمومي فعال بوده و ملزم به پاسخگويي به مشتركان خود هست. به هر حال فعلا اطلاعات بيشتري از عملكرد اين شركت در دست نيست. سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم كه نظارت بر پيشرفت كمي و كيفي بر خدمات اپراتورها را به عهده دارد، اطلاعات چنداني از پيشرفت و پس رفت مبين نت ارايه نداده است.

از خدمات مبين نت راضي هستيد؟
اما اگر چرخي در اينترنت زده و نظر كاربران را در فضاي مجازي بيابيد به مسائل جالبي برخورد مي كنيد. در اين گزارش سه نمونه از اظهارات كاربران در پي آمده است:

• "من وايمکس مبين نت دارم. سرعتش دائم در نوسان هست و ثابت نيست. قطع و وصلش خيلي زياد شده و سرعت اوائلي که داشت رو ديگه نداره. صفحات وب رو کمي و فقط کمي پر سرعت‌تر از ديال آپ باز ميکنه. جالب اينکه سرعت ۵۱۲ رو خريداري کردم اما راضي نيستم. فکر ميکنم دليل اصلي اين افت در خدمات به مبين نت برميگرده و استفاده از پهناي باند براي مشترکين زيادتر از استاندارد در ضمن در تمام نقاط گر گان آنتن نداره و در وسط شهر فقط يک آنتن داره به نمايندگي مبين نت در گرگان اعلام گرديد."
• "من ۴ ماهه که وايمکس مبين نت دارم که مثلا ۵۱۲ ميباشد اما از سرعت اي دي اس ال ۱۲۸ خيلي پايينتره !!!سرعت فوقالعاده پايين (در حد دايل آپ واقعي / ۵۶ کيلوبيت )اگه براي خريد بهشون زنگ بزني اپراتور با ۲ تا زنگ وصل ميشه ...اما وقتي به پشتيباني جهت شکايت از قطع شدن يا کندي سرعت زنگ ميزني نيم ساعت موزيک ميزاره و ميگه پيغام بگذاريد که در نهايت هم رسيدگي نميشه.در مقاطع مختلف هم از چندين ساعت تا چندين روز کاملا قطع بوده !!! بارها شکايت کردم اما ترتيب اثر داده نشد."
• "من وايمکس مبين نت (۱ مگ ) دارم(در اروميه) سرعتش دائما در حال نوسانه و گاهي اوقات شبيه ديال آپ ميشه در ضمن جديدا قطعي هم داره. قيمتش رو هم که بالا بردن. در مورد شکايت هم ، بيکار که نيستيم بيفتيم دنبال شکايت اگه سازمان مقررات راست ميگه خودش بياد تست کنه لازم نيست که مردم بيان شکايت بکنن. با تشکر!"

البته نظرات و كاربراني هم بودند كه از خدمات مبين نت رضايت داشتند اما موضوع اين گزارش رپورتاژ تبليغاتي براي اين شركت نيست بلكه گزارشي از مشكلات و كاستي‌هاي خدمات ايشان است.

وضعيت پوشش در چه حال است؟
پاسخ به اين سوال وظيفه سازمان تنظيم مقررات است، اما پايتخت نشين‌ها كه همه جا آنتن ندارد. نقاطي هم كه تحت پوشش است به واسطه ضعف سيگنال امكان استفاده از خدمات مبين نت را فراهم نمي كند. روي سايت اين شركت به ظاهر بخشهاي عمده شهر تهران تحت پوشش است، اما به متقاضيان خريد خدمات مبين نت اكيدا توصيه مي‌شود قبل از خريد، به هر شكل ممكن با استقراض مودم يكي از دوستان خود ابتدا از وجود پوشش واقعي اطمينان حاصل كرده و سپس اقدام به خريد كنند.
در غير اينصورت بعيد است امكان بازگشت پول و يا تغيير خدمات را داشته باشيد.

روابط عمومي و ارتباطي كه برقرار نمي‌شود
يكي از بديهي‌ترين و ابتدايي‌ترين كارهاي يك روابط عمومي كنترل كيفيت خدمات ارايه شده از سوي بخش‌هاي مختلف سازمان متبوع خود است. به عنوان يك روزنامه نگار و كاربر خدمات مبين نت، تاكنون موفق به شنيدن صداي يكي از اپراتورهاي بخش پشتيباني مبين نت نشده‌ام. انتظارهاي طولاني براي ارتباط و قطع ناگهاني ارتباط چيزيست كه عايدتان مي‌شود.
تلاش‌هاي پي در پي بي نتيجه مي‌ماند. اين بار به جاي وصل شدن به بن بست پشتيباني تصميم گرفتم به اپراتورها كه ظاهراً وقت به مراتب آزادتري دارند وصل شوم. البته چند لحظه بعد علت وقت آزاد اپراتورها هم برايتان روشن مي‌شود. گويي هر كاري داشته باشيد دوباره شما را به سيكل تماس براي شنيدن آهنگ وصل مي‌كنند.

بعد از سلام و احوالپرسي با اپراتور، متقاضي مكالمه با روابط عمومي مبين نت مي‌شوم، اپراتور مي‌گويد امرتان چيست، مي‌گويم خبرنگار هستم و سوالاتي دارم، اندكي تامل كرده و بعد مرا به فرد ديگري وصل مي‌كند، فرد ديگر گويا با تجربه تر است و با صداي بلندتر و تحكم آميزي حرف مي‌زند، "امرتان چيست آقا؟"، دوباره مي‌گويم خبرنگار هستم و مي‌خواهم با روابط عمومي شما حرف بزنم، مي‌گويد، "پرسيدم امرتان چيست آقا؟" اگرچه بر اساس تجربه سال‌ها كار از لحن صحبت اپراتور با تجربه تر مي فهمم كه قصدي براي كمك نيست اما خيلي كوتاه و براي جلوگيري از خستگي خودم مي گويم، "مي‌خواهم ضمن آشنايي با ايشان ببينم تا به حال خودشان با بخش پشتيباني شركت تماس گرفته‌اند؟"
اپراتور هم خيلي راحت بي‌آنكه نظري از من بخواهد مي‌گويد" خب پس شما شكايت داريد، بايد به بخش نظرات و انتقادات ما وصل شويد" و بعد هم بي آنكه فرصتي بدهد، تماس قطع مي‌شود.

دوباره تماس مي‌گيرم به اپراتور اول مي‌گويم سركار خانم "من تماس نگرفته‌ام كه در بخش نظرات و انتقادات صدايم را براي شما ضبط كنم بعد هم چرا همكار قبلي شما تماس را قطع كرد من مي‌خواهم با روابط عمومي شما حرف بزنم."
گويي سماجت من جواب مي‌دهد، خوشحال منتظر مي‌مانم، اين بار من به جايي وصل مي‌شوم كه فقط بوق مي‌زند و كسي پاسخگو نيست!


کد مطلب: 22159

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/22159/آیا-مبين-نت-روابط-عمومي-ندارد

ايتنا
  https://www.itna.ir