۰
plusresetminus
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵

جریان‌های تاثیرگذار تکنولوژی در سال ۲۰۱۵

ایتنا- شرکت‌های تکنولوژی باید در سه سال آینده روی این جریان‏های تاثیرگذار متمرکز شوند.
جریان‌های تاثیرگذار تکنولوژی در سال ۲۰۱۵


روندها یا جریان‏‌های تکنولوژی به‌نوعی مشخص‌کننده مسیرهایی است که شرکت‌های تکنولوژی روی آنها سرمایه‏‌گذاری و تمرکز ویژه‏ای کرده‏‌اند. به نوعی این مسیرها پتانسیل‏‌های تاثیرگذار طی سه سال آینده را معرفی می‏‌کند.

دیوید کرلی، قائم‌مقام گارتنر در این زمینه می‏‌گوید: «ما ۱۰ مورد از برترین روندهای فناوری را که سازمان‏‌ها نمی‏توانند در فرآیند برنامه‏‌ریزی راهبردی خود آنها را نادیده بگیرند شناسایی کرده‌‏ایم.

این لزوما به معنای برنامه‌ریزی و اجرای تمامی روند‌ها به یک میزان برای هر سازمان نیست، اما شرکت‌ها باید نگاهی آگاهانه برای تصمیم‌‏گیری در این خصوص در دوسال آینده داشته باشند.

به گفته کرلی «روند فناوری، سه حوزه اصلی را در سال ۲۰۱۵ تحت پوشش قرار می‏دهد، ادغام دنیای واقعی و مجازی، ظهور هوش در همه جا و تاثیر فناوری در تغییر مدل کسب‌وکار دیجیتالی.» در ادامه این هشت جریان استراتژیک در حوزه تکنولوژی معرفی شده‌‏اند:




محاسبات در همه جا
ابزارهای موبایل همچنان در حال فراگیر شدن هستند و از این رو گارتنر پیش‌بینی می‌کند که ارائه سرویس‌های مورد نیاز کاربران این ابزارهای موبایل در سخت‌افزارها و محیط‌ های نرم‌افزاری مختلف و نه‌تنها برای یک دستگاه خاص افزایش پیدا کند.

قائم‌مقام گارتنر می‏گوید: «ابزارهای موبایل و ابزارهای پوشیدنی حالا بخشی از یک محیط محاسباتی گسترده هستند که شامل چیزهایی از قبیل لوازم الکترونیکی مصرفی و صفحه نمایش متصل در محل کار و فضاهای عمومی است. این محیط که هر روز در حال گسترش است، باید خود را با نیازهای کاربران ابزارهای همراه منطبق کند. گسترش این محیط همچنین چالش‌های مدیریتی مهمی را برای نهادهای IT ایجاد می‌کند و همزمان باعث می‌شود این نهادها کنترل خودشان روی کاربران نهایی این ابزارها را از دست بدهند. این موضوع نیاز به افزایش توجه به ایده‌های تجربی کاربران هم دارد.»

اینترنت اشیا (IoT)
ترکیب پردازش داده‌‏ها ارائه خدمات دیجیتالی در همه جا براساس چهار مدل کاربری ایجاد شده است: مدیریت، کسب درآمد، عملکرد و توسعه.
این چهار مدل پایه می‏تواند در هر چهار نوع اینترنت اعمال شود.

شرکت‌ها نباید خودشان را به این فکر محدود کنند که تنها اینترنت اشیا پتانسیل لازم برای نفوذ و به‌کارگیری این چهار مدل را دارد. مثلا مدل پرداخت به ازای هر بار استفاده می‌تواند در دارایی‌هایی مانند تجهیزات صنعتی، خدماتی مانند پرداخت حق بیمه به ازای رانندگی، افرادی مانند مستاجران، مکان‏هایی مانند پارکینگ‌ها ‏و سیستم‌‏هایی مانند خدمات رایانش ابری به‌کار برده شوند. شرکت‌های مختلف در تمام صنایع می‏توانند این چهار مدل را به‌کار بگیرند.

چاپ سه‌بعدی
پیش‌بینــی می‌شود صادرات جهانی پرینترهای سه‌بعدی در سال ۲۰۱۵ رشد ۹۸ درصدی خواهد داشت و بعد از آن در سال ۲۰۱۶ صادرات این محصولات تا دو برابر افزایش پیدا می‏کند.

چاپ سه‌بعدی در سه سال آینده به نقطه اوج خود خواهد رسید، درحالی‌که بازار دستگاه‌های چاپ سه‌بعدی ارزان‌قیمت همچنان با سرعت رشد می‌کند و کاربرد صنعتی آنها به‌صورت قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربردهای جدید صنعتی، پزشکی و مصرفی نشان می‌دهد که چاپ سه‌بعدی ابزار ارزان‌قیمت، واقعی و با دوام برای کاهش هزینه‌ها از طریق ارتقا طراحی‌ها و کوتاه کردن فرآیند ساخت و تولید خواهد بود.

تجزیه و تحلیل پیشرفته، فراگیر و نامرئی
با افزایش حجم داده‏‏های تولید شده توسط سیستم‌های مختلف و رشد داده‏های ساختارمند یا بدون ساختار داخل یا بیرون یک کسب‌وکار، تجزیه و تحلیل داده‌ها به یک مرحله مرکزی و اصلی در روند پردازش داده تبدیل می‌شود. کرلی در این مورد می‌گوید: «هر راهکار کاربردی در حال حاضر به یک راهکار تجزیه و تحلیلی دیگر نیاز دارد.»

سازمان‌ها لازم است شیوه انتخاب بهترین فیلترینگ برای حجم زیاد داده‌های بیرون آمده از اینترنت اشیا، رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای پوشیدنی را مدیریت کنند تا در نهایت دقیقا اطلاعات درست را به فردی مرتبط در زمان مقتضی برسانند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌طوری عمیق اما به صورت نامرئی و در همه جا انجام می‌شود. کرلی معتقد است که: «BigData (‏حجم قابل‌توجهی از داده‏های پیچیده که پردازش سنتی آنها ممکن نیست) ابزاری مهم و توانمند برای این جریان است، اما لازم است تمرکز روی تغییر تفکر ابتدا درباره سوال و جواب‏‌های کلان و سپس خود BigDada اتفاق بیفتد، چون ارزش در پاسخ‌ها است نه در داده‌‏ها.


سیستم‌های محتوای غنی
ترکیب هوش و تجزیه و تحلیل فراگیر موجب توسعه سیستم‏ها شده و آنها را نسبت به محیط آگاه نگاه می‌دارد و در عین حال موجب عملکرد سریع آنها می‏شوند. امنیت آگاهی فراگیر، ابزار کاربردی جدیدی از این قابلیت نوین است، اما قابلیت‌های دیگری نیز پدیدار خواهند شد.

برنامه‌‏های کاربردی با درک متن درخواست کاربر نه‌تنها می‌توانند پاسخ امنیتی را تنظیم کنند، بلکه چگونگی تحویل اطلاعات به کاربران‏ را تا حدود زیادی در دنیای محاسبات پیچیده تسهیل می‌کنند.

دستگاه‌های هوشمند
تجزیه و تحلیل عمیق اعمال شده جهت فهم زمینه‌های فناوری، درک درستی از چارچوب دنیای دستگاه‌های هوشمند ارائه می‏دهد. این شالوده با ترکیبی از الگوریتم‏های پیشرفته به سیستم‏‌ها اجازه درک محیط اطراف، خود یادگیرندگی و عملکرد خودکار می‌‏دهد.

برای نمونه وسایل نقلیه خود راهبر، روبات‏های پیشرفته، دستیار شخصی مجازی و مشاوران هوشمند که در حال حاضر هم وجود دارند و به سرعت در حال تحول و توسعه هستند.

پردازش ابری/کاربری
همگرایی فناوری‏های رایانش ابری و رایانش موبایلی موجب تولید اپلیکیشن‏هایی می‏شود که می‏توانند در سایر دستگاه‌ها نیز به‌کار برده شوند. گارتنر معتقد است: «پردازش ابری با مدل جدید باعث گسترش محاسبات سلف سرویس (self Service Computing) می‏شود و برنامه‌های کاربردی داخلی و خارجی مختلفی براساس این مدل ساخته خواهند شد.»

درحالی‌که هزینه‌های شبکه و پهنای باند به نفع برنامه‌هایی است که از هوش و ذخیره‌سازی از دستگاه‌های سرویس گیرنده به‌طور موثر، هماهنگ و مدیریت شده استفاده می‌کنند، اساس و پایه ابر نیز خواهند بود.

در کوتاه‌مدت، تمرکز ابر/کاربر روی همگام‌سازی محتوا و وضعیت برنامه کاربردی در دستگاه‏‌های چندگانه و همچنین برنامه‏‌های قابل حمل در همه دستگاه‌ها خواهد بود. با گذشت زمان، برنامه‏‌های کاربردی برای پشتیبانی استفاده همزمان از چند دستگاه متحول خواهند شد.

امروزه پدیده نسل دوم صفحه نمایش‌ها بر مشاهده تلویزیون با استفاده از تلفن همراه تمرکز دارد. در آینده بازی‏‌ها و برنامه‏‌های کاربردی با استفاده از صفحه نمایش‌های چند گانه، exploit wearable‌ها و دیگر دستگاه‌ها یکسان خواهند شد و تجربه پیشرفته دیگری را ارائه خواهند کرد.

ریسک امنیت و محافظت از خود
تمام مسیرها به آینده دیجیتال به «امنیت» منتهی می‏شود. در عین حال در جهان کسب‌وکار دیجیتال، فاکتور امنیت نمی‌تواند مانعی برای توقف جریان
توسعه شود.

سازمان‌ها به‌طور روزافزون به این واقعیت پی می‏برند که تامین امنیت صددرصدی امری غیرممکن است. با پذیرش این واقعیت آنها به ارزیابی ریسک‌ها و راهکارهای بهبود امنیت خود به صورت دقیق‌تر و پیچیده‌تری می‌پردازند.
 
کد مطلب: 33376
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام