۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۸

ایجاد انحصار جدید برای رایتل

ایتنا - بیش از آنکه به نظر برسد این اپراتور دنبال خدمت‌رسانی در حوزه بیمه است اینطور برداشت می‌شود که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی با واگذاری اجباری سیم‌کارت به افراد تحت پوشش بیمه خود می‌خواهند که بالاخره این شرکت را به سوددهی برسانند و حصار تنگ سرمایه‌گذاری بدون بازگشت را بشکنند.


چند ماهی از ارائه آمار عجیب و خیره کننده " رشد ۸۰۰ درصدی مشترکان رایتل ظرف یک سال " بیشتر نمی‌گذرد که ظاهرا قرار است با اقدامی شاید مبتکرانه از سوی این شرکت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، این آمار رشدی خیره‌کننده‌تر داشته باشد.


به گزارش ایتنا از تسنیم، در حالی سه ماهه سوم سال گذشته به انتها رسید که مدیر عامل رایتل طی سخنانی رسمی از افزایش مشترکان این شرکت به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خبر داد در حالیکه پیش از آن و ظرف سه سال فعالیت تنها توانسته بود ۳۰۰ هزار مشترک جذب کند.
با وجود اینکه تاکنون زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه این اپراتور مشخص و چیزی درباره آن مطرح نشده است، فرض را بر این می‌گذاریم که فعالیت تجاری آن از سال ۹۰ شروع شده است؛ بنابراین رایتل ظرف یک سال به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک رسیده که طبق اظهارات مدیرش حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اپراتور سوم بسیار مؤثر بوده است.

در ارتباط با مشترکان فعال اپراتور ارغوانی که تا پایان سال ۹۲ حدودا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بود نیز در آذر ۹۳ گفته شد که به ۲.۷ میلیون رسیده است.
چنین رویه‌ای حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی در جذب مشترکان جدید طی هشت ماه است و علاوه بر آن، رایتل ظرف سه سال اول فعالیت خود ۳۰۰ هزار مشترک فعال داشته و از این جهت تصور رشد ۸۰۰ درصدی ظرف یک سال (از شهریور ۹۲) آمار قابل توجهی به نظر می‌رسد.
گذشته از چنین رشدی در اپراتور ۱۰۰ درصد دولتی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی، رایتل همچنان به سوددهی نرسیده است و جرایم میلیاردی نیز برای آن به دلیل تأخیر در راه‌اندازی شبکه و میزان پوشش‌دهی توسط وزارت ارتباطات بریده شده است.

نجات امینی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی نیز پیش از این پروژه رایتل را جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرده و گفته بود که هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سالانه در این پروژه از منابع داخلی سازمان تأمین اجتماعی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
وی گفته بود که رایتل هزینه‌های جاری‌اش را تامین می‌کند ولی منابع سرمایه‌گذاری آن از طرف سازمان تأمین اجتماعی تزریق می‌‌شود؛ نجات امینی همچنین نقطه سودآوری این اپراتور را زمانی عنوان کرد که بتواند ۹ میلیون سیم‌کارت واگذار کند.

البته این رشد کذایی در واگذاری سیم‌کارت‌ها توسط این اپراتور ادامه یافت و مجید صدری مدیر عامل این پروژه در فروردین امسال روبرو وزیر ارتباطات و در جمع اهالی صنف ICT عنوان کرد: تا اسفند سال گذشته (۹۲)، پنج میلیون و ۲۵۰ هزار سیم‌کارت فروختیم و امسال نیز برنامه داریم تا این تعداد را به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار سیم‌کارت برسانیم.
به گفته او تعداد مشترکان فعال اپراتور سوم نیز از یک میلیون در اسفند سال ۹۲ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار در اسفند ۹۳ رسید؛ پیش‌بینی شده این تعداد در سال جاری به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار برسد.

پس با در نظر گرفتن اینکه تاکنون پنج میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک رایتلی اعم از فعال و غیر فعال وجود دارد، همچنان تا رنج واگذاری ۹ میلیون، جای سه میلیون و ۷۵۰ هزار سیم‌کارت خالی است.
بنابراین رایتل هنوز زیان‌ده هست.

ظاهرا زیان‌دهی این اپراتور که بازه زمانی پنج سال را هم رده کرده برای مسئولان سازمان تأمین اجتماعی چندان قابل هضم نیست زیرا طی اقدامی جدید و البته عجیب می‌خواهند به دارندگان دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی سیم‌کارت واگذار کنند.
مدیر عامل اپراتور ارغوانی ایران به تازگی خبر از جایگزینی سیم‌کارت‌های رایتل با دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی داده و گفته است که از سال ۹۴ این کار انجام می‌شود.
این کار قرار است طبق اظهارات سید مجید صدری در قالب کارت هوشمند سلامت انجام شود زیرا رایتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی است و بر این اساس قرار است از امکانات این شرکت و اپراتور در راستای خدمات‌رسانی به حوزه بیمه شدگان تامین اجتماعی استفاده شود.
صدری این طرح را در راستای وعده مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرایی شدن طرح کارت هوشمند سلامت در سال ۹۴ عنوان کرده و گفته است که ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا در موعد مقرر این طرح اجرایی شود.
وی در ارتباط با پوشش بیش از ۴۰ میلیونی بیمه تأمین اجتماعی درباره ساز‌وکارهای ارائه سیم‌کارت به تمامی افراد تحت پوشش گفته است که قطعاً سازوکاری در نظر گرفته می‌شود که بیمه شدگان به راحتی بتوانند سیم‌کارت‌های مورد نظر را تهیه کنند.

حال با تمامی تفاسیر ارائه شده، بیش از آنکه به نظر برسد این اپراتور دنبال خدمت‌رسانی در حوزه بیمه است اینطور برداشت می‌شود که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی با واگذاری اجباری سیم‌کارت به افراد تحت پوشش بیمه خود می‌خواهند که بالاخره این شرکت را به سوددهی برسانند و حصار تنگ سرمایه‌گذاری بدون بازگشت را بشکنند.

اگر واقعا بازار هدف ۴۰ میلیونی مد نظر این اپراتور باشد، قطعا اپراتور اول ایران باید از همین الآن احساس خطر کند چرا که ممکن است از فردا پیشوند "اول" بودن را دودستی تقدیم اپراتوری جوان کند که تا دیروز به پا گرفتنش امیدی نبود.
 
کد مطلب: 35655
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام