۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱

بهداشت و درمان، هدف تروریسم سایبری

ایتنا - در بیمارستانی که، همه چیز از کمربندی که پای بیمار را بالا نگه می‌دارد تا پمپ تزریق دارو به رایانه متصل هستند، اگر پمپ تزریق دارو هک شود و دوز دارو توسط هکر تغییر کند چه اتفاق کشنده‌ای در انتظار بیمار خواهد بود؟
بهداشت و درمان، هدف تروریسم سایبری


منافع اقتصادی کلانی که در سرقت کارت‌های اعتباری، هک کردن پایانه‌های فروش POS، و گرو گرفتن اطلاعات حساس کاربران و اخاذی، برای تروریست‌های سایبری نهفته است، آنها را بر آن داشته تا تکنولوژی را به خدمت گرفته و هر روز راه تازه‌ای برای بدست آوردن پول بیشتر کشف و امتحان کنند.


به گزارش رسیده به ایتنا از ایمن رایانه پندار، به تازگی مواردی خاص از حملات مشاهده شده است که در مقیاس بزرگ و به طور خاص برای صنایع طراحی شده است، مانند شرکت‌های صنعتی، هتل‌ها و یا موسسه‌های مالی.
اما تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یک بیمارستان به دام یک جنایتکار سایبری بیافتد؟ Panda Labs، آزمایشگاه امنیتی شرکت پاندا سکیوریتی نشریه الکترونیکی جدیدی بنام “Cyber-Pandemic” ارائه می‌کند که در آن نمونه‌هایی از تهدیدهای واقعی بصورت داستان بیان می‌شود و همه خوانندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

سابقه حملات
هر چند صنعت بهداشت و درمان از فناوری پیشرفته‌ای استفاده می‌کند ولی نقص‌های امنیتی بزرگی نیز در آن وجود دارد که آنها را به هدف خوب و راحتی برای هکرها تبدیل کرده است. مقدار بسیار زیادی از اطلاعات حساس بیماران در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و ارائه دهندگان بیمه بهداشت و درمان وجود دارد که در بازار سیاه بسیار گران بهاست.

نمونه‌هایی از بدنام‌ترین حملات:
- سال ۲۰۰۸ بیمارستان دانشگاه یوتا در امریکا اعلام کرد که اطلاعات خصوصی متعلق به ۲.۲ میلیون از بیمارانش به سرقت رفته است.
- در سال ۲۰۱۵ دومین شرکت بزرگ بیمه در ایالات متحده، Anthem در یک حمله سایبری سوابق ۸۰ میلیون مشتری خود را از دست داد.
- در سال ۲۰۱۶ در نتیجه حمله سایبری به مرکز پزشکی هالیوود در لس آنجلس، دسترسی کارکنان بیمارستان به سوابق پزشکی بیماران از بین رفت، کلیه تجهیزات پزشکی متصل به شبکه خاموش شد و این بیمارستان به حالت تعلیق درآمد چراکه نمی‌توانست روند درمانی بیماران خود را تکمیل کند. از طرفی توان پرداخت باج ۳.۷ میلیون دلاری را نیز به تروریست‌های سایبری نداشت.

تروریسم سایبری در کمین سلامت ما
دامنه نفوذ تروریسم سایبری در حال گسترش است. این که آنها قادرند حتی تجهیزات پزشکی یک بیمارستان را هم در اختیار بگیرند نگران کننده است.


در سال ۲۰۱۳، دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت: "پزشکان او ارتباط بی‌سیم دستگاه تنظیم ضربان قلب او را غیرفعال کردند. زیرا آنها معتقد بودند هک دستگاه توسط هکرها بمنظور ارسال شوک الکتریکی به قلب بسیار محتمل است." همچنین گزارشی از هک پمپ انسولین وجود دارد که موجب می‌شود تزریق انسولین به بیماران دیابتی با اختلال همراه شود و این یعنی تهدید زندگی بیماران.

در بیمارستانی که، همه چیز از کمربندی که پای بیمار را بالا نگه می‌دارد تا پمپ تزریق دارو به رایانه متصل هستند، با در نظر گرفتن این موضوع که هک کردن تمام این تجهیزات بسادگی میسر است، اگر پمپ تزریق دارو هک شود و دوز دارو توسط هکر تغییر کند چه اتفاق کشنده‌ای در انتظار بیمار خواهد بود؟!! این در حالیست که بیش از ۴۰۰،۰۰۰ عدد از این پمپ‌ها در سراسر جهان وجود دارد.

چگونه قربانی این حملات نباشیم:
در اینجا برخی از توصیه های Panda Lab برای اجتناب از این لطمات آمده است:
- باید یک استراتژی امنیت سایبری داشته باشیم. در این استراتژی حفاظت پیشرفته و انسداد تهدیدات را توأما ببینیم.
- نکته ضعف مشترک در تمام سیستم‌های آلوده شده یک چیز است: عدم کنترل. آنچه را که نمی‌بینیم نمی‌توانیم مهار کنیم. پس لازم است از راهکارهای امنیت سایبری استفاده کنیم که قادر به کنترل تمام فرآیندهای در حال اجرا، در هر دستگاه متصل به شبکه است. راهکار دفاع تطبیقی یا Adaptive Defense راهکار بسیار مناسبی است.
- در سیاست‌های کنترلی کارکنان و سیستم‌های آنها به منظور تنظیم مورد نیاز حریم خصوصی و انطباق آنها با استانداردهای امنیتی تجدید نظر کنیم.
- تمام سیستم عامل‌ها و سیستم‌های شبکه را به‌روز نگه داریم.
- کلیه دسترسی‌ها به شبکه را چک نموده و حتی‌المقدور محدود کنیم.
 
 
کد مطلب: 43921
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام