ايتنا - آخرين عناوين وب و اينترنت :: rss_full_edition http://itna.ir/web Wed, 18 Jan 2017 11:57:28 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Wed, 18 Jan 2017 11:57:28 GMT وب و اينترنت 60 احتمال افتادن بر دام فیشنگ برای جی‌میلی‌ها http://itna.ir/fa/doc/news/47600/احتمال-افتادن-دام-فیشنگ-جی-میلی-ها به تازگی ایمیل‌های فیشینگ جدید مختص جی‌میل ساخته شده است.به گزارش ایتنا از مهر، شرکت Wordfence که خدمات «پلاگ‌این» امنیتی Wordpress را تهیه می‌کند از ظهور ایمیل‌های خطرناک فیشینگ جدیدی برای جی‌میل خبر داده است. به گفته این شرکت امنیتی هکرها نخست ایمیلی به حساب کاربری جی‌میل فرد ارسال می‌کنند. این ایمیل اصولا از سمت یکی از افرادی فرستاده می‌شود که جزو فهرست مخاطبین فرد هستند و قبلا ایمیل آنها نیز هک شده است. این ایمیل حاوی اسکرین‌شاتی از آخرین ایمیل یا تماس دو کاربر است.هنگامی‌که دریافت کننده روی تصویر کلیک می‌کند، تب دیگری بازی می‌شود که از کاربر می‌خواهد دوباره وارد جی‌میل شود.مارک موندر مدیر ارشد اجرایی «ورد فنس» در این‌باره می‌گوید: این صفحه فیشینگ طوری طراحی شده که کاملا شبیه صفحه ورود جی‌میل باشد. همچنین در بخش آدرس accounts.google.com وجود دارد که سبب می‌شود کاربران باور کنند این صفحه بی‌خطر است. هنگامی‌که کاربر از این صفحه وارد ایمیل خود شود، تمام اطلاعات او به خطر می‌افتد.در واقع صفحه‌های ورود تقلبی که با کلیک کاربر روی یک عکس باز می‌شوند، فایل‌های آنلاین هستند که از طرح کلاه‌برداری Data URI استفاده می‌کنند. هنگامی‌که کاربران وارد جی‌میل خود می‌شوند، اطلاعات آنها برای هکر فرستاده می‌شود. ]]> وب و اينترنت Wed, 18 Jan 2017 07:59:39 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47600/احتمال-افتادن-دام-فیشنگ-جی-میلی-ها اینترنت اشیا، طعمه جدید هکرها http://itna.ir/fa/doc/news/47571/اینترنت-اشیا-طعمه-جدید-هکرها جهان در حال استفاده از مزایای بسیاری است که اینترنت اشیا ارائه می‌دهد. با این حال، همراه با این مزایا تهدیدهای بزرگی از حملات DDoS و رخنه در داده‌ها نیز وجود دارد و اینترنت اشیا هدفی ایده‌آل برای این حملات است.به گزارش ایتنا از ایسنا به نقل از تک‌تایمز، حملاتDDoS به معنای انکار توزیع‌شده سرویس است و این نوع از حمله سایبری به معنای به سازش یک سرویس آنلاین توسط درهم شکستن سرور از طریق منابع مختلف است. این حملات جدید نیست و حوادثی در سال ۲۰۱۶ رخ داده است که نشان می‌دهد این تهدیدات چقدر می‌تواند جدی باشد.سپتامبر سال ۲۰۱۶، پس از اینکه برایان کربس، روزنامه‌نگار یک مقاله مفصل در مورد vDos که یک سرویس DDoS است و به عنوان عامل تعدادی از حملات شناخته شده بود منتشر کرد، دچار یک حمله DDoS شد که حفاظتش در برابر ضدDDoS از دست رفت. چند ساعت پس از انتشار این مقاله، سایت کربس، به شدت مورد حمله قرار گرفت.یک حمله مشابه نیز یک ماه پس از حمله به کربس اتفاق افتاد و سایت‌های مانند PayPal و Reddit و Spotify با استفاده ازDVR ها، وب‌کم، دوربین‌های امنیتی، مانیتور کودک و دستگاه‌های دیگر با اتصال به اینترنت مورد حمله قرار گرفتند.نکته ترسناک در مورد این حملات تنها شدت آنها نیست، بلکه این واقعیت است که این حملات به وب‌کم، روتر، اشیا خانه و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز کشیده شده است. چنین دستگاه‌هایی به آسانی قابل دسترسی و دستکاری نیستند و حتی از ‌آنجایی که به ندرت مورد محافظت قرار می‌گیرند، به سختی قابل نظارت و کنترل هستند.حملات DDoS در سال ۲۰۱۷پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه اینترنت اشیا توسط حمله DDoS در معرض خطر قرار بگیرند. هر فرد یا کسب و کاری که به این دستگاه‌ها متکی هستند، از چنین حملاتی در امان نیستند. چشم‌اندازی که از خاموش شدن ایجاد می‌شود مانند اتفاقی که برای وب‌سایت کربس افتاد، فقط به خاطر اینکه یک گروه از افراد مخالف آنچه که گفته شده هستند، به اندازه کافی ترسناک است، اما چیزی که باعث می‌شود DDoSها به موضوع جدی‌تری تبدیل شوند، امکان یک مهاجم برای استفاده از این مزیت برای دسترسی به دستگاه‌های اینترنت اشیا و کسب درآمد است.تجزیه و تحلیل حملات DDoS در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد بیشترین تعداد حملات DDoS با ۳۴ درصد، از چین نشات گرفته است. این عدد نزدیک به آمریکا با ۲۶ درصد است. کشورهای دیگر مانند روسیه و آلمان نیز دنباله‌رو چین و ایالات متحده هستند و به ترتیب ۹ درصد و ۶ درصد حمله داشتند.اگر چه کارشناسان امنیتی انتظار دارند مجرمان اینترنتی حملات خود را بهبود دهند، استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا همچنان رو به رشد است. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند با استفاده از راهکارهای امنیتی از قبیل چک کردن ویژگی‌های امنیتی یک دستگاه اینترنت اشیا قبل از خرید، اتصالات سیمی در صورت امکان، استفاده از کلمات عبور قوی و به طور چک کردن منظم وب‌سایت‌های سازنده برای هرگونه ارتقا نرم‌افزار از حملات DDoS در امان بمانید. ]]> وب و اينترنت Tue, 17 Jan 2017 05:41:12 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47571/اینترنت-اشیا-طعمه-جدید-هکرها اقدام گوگل برای ارتقاء امنیت ابر http://itna.ir/fa/doc/news/47539/اقدام-گوگل-ارتقاء-امنیت-ابر کسب و کارها با هر حجم و اندازه‌ای باید به رمزنگاری داده‌های خود بپردازند، ضمن اینکه باید این کار را هم در مورد محل نگهداری داده‌ها انجام دهند و هم هنگامی که در میان شبکه منتقل می‌شوند.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از فورچون، شرکت گوگل سرگرم آزمایش یک سرویس امنیتی جدید است که می‌تواند با خدمات مطرح دو شرکت مشهور،‌یعنی وب آمازون(AWS) و آزور(Azure) از مایکروسافت، به رقابت جدی‌تری بپردازد.برای آزادسازی داده‌ها به منظور دیدن یا پردازش آنها، کاربران به کلیدهای رمزنگاری نیاز دارند که تقریباً به شکل گذرواژه‌های عجیب و غریب هستند، اما به دشواری می‌توان به آنها نفوذ کرد.گفته می‌شود سرویس جدید گوگل پیرامون مدیریت کلید ابر (KMS) به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به مدیریت کلیدهای رمزنگاری خود روی پلتفرم ابری گوگل بپردازند.جنیفر لین (مدیر امنیت ابر در گوگل) می‌گوید مدیریت کلید ابر گوگل که اکنون در فاز آزمایشی قرار دارد، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا کلیدهای رمزنگاری مربوط به داده‌های ذخیره شده در گوگل یا هر جای دیگر را روی ابر گوگل نگهداری کنند.شایان ذکر است گوگل پیش‌تر کلیدهای رمزنگاری مشتریانی که داده‌های خود را در ابرهای این شرکت ذخیره می‌کنند، در سمت سرور (server-side) مدیریت می‌کرد. ولی اکنون کسانی که خواهان مدیریت کلیدهای خودشان هستند، می‌توانند از این سرویس جدید نیز بهره‌مند گردند.گفتنی است مایکروسافت در سال ۲۰۱۵، یک سرویس مشابه با نام Azure Key Vault برای ابر عمومی خود راه‌اندازی کرده بود.  ]]> وب و اينترنت Mon, 16 Jan 2017 11:55:02 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47539/اقدام-گوگل-ارتقاء-امنیت-ابر پخش زنده فیس‌بوک جنجال آفرید! http://itna.ir/fa/doc/news/47555/پخش-زنده-فیس-بوک-جنجال-آفرید قابلیت پخش زنده فیس‌بوک این روزها مورد سوءاستفاده‌های مختلفی قرار گرفته و در آخرین رویداد از این دست یک دختر ۱۲ ساله اهل ایالت جرجیا تلاش خود برای خودکشی را از این طریق به طور زنده پخش کرد.به گزارش ایتنا از فارس به نقل از ریچموند، نکته تاسف آور این است که فیس‌بوک تا دو هفته از حذف این ویدئو خودداری کرد و تنها بعد از گذشت این مدت طولانی و دریافت شکایت‌های فراوان ویدئوی یاد شده را حذف کرد.همین بی‌توجهی باعث شد تا این ویدئو به طور گسترده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلفی پخش شود و علاوه بر فیس‌بوک در یوتیوب هم قابل مشاهده باشد.این دختر ۱۲ ساله که کاتلین نیکول نام داشت ۳۰ دسامبر از طریق برنامه موبایلی Live.me تصاویر زنده خودکشی خود را در فیس‌بوک پخش کرد. وی در این ویدئوی ۴۰ دقیقه‌ای علت خودکشی خود را سوءاستفاده جنسی یکی از اعضای خانواده اعلام می‌کند.او سپس لباس بلند سفیدرنگی بر تن کرده و خود را از طنابی که بر درختی در بیرون خانه آویزان کرده، دار می‌زند. وی قبل از این کار از بینندگان ویدئو عذرخواهی می‌کند.انتشار این ویدئو بحث و جدل در مورد پیامدهای ارائه خدمات پخش زنده ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی را تشدید کرده است. فیس بوک معتقد است این ابزار قدرتمند برای ثبت رویداد و حوادث مختلف قابل استفاده است. اما ظاهرا نمی‌توان تضمین کرد که همه کاربران از آن به طور مسئولانه استفاده کنند.پیش از این گروهی متشکل از چهار آمریکایی از این ابزار پخش زنده برای نمایش کتک زدن و شکنجه یک نوجوان عقب مانده ذهنی در فیس بوک استفاده کرده بودند. ]]> وب و اينترنت Mon, 16 Jan 2017 10:11:47 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47555/پخش-زنده-فیس-بوک-جنجال-آفرید وضع قوانین جدید برای اپ‌استورها در چین http://itna.ir/fa/doc/news/47543/وضع-قوانین-جدید-اپ-استورها-چین دولت چین تصمیم دارد قوانین خود برای صنعت فناوری را سختگیرانه‌تر کند. درهمین راستا «اپ استور»ها باید به طور دولتی ثبت شوند.به گزارش ایتنا از مهر به نقل از سی.نت، این کشور بزرگ‌ترین بازار فناوری در دنیا به حساب می‌آید. در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از ۵۵۰ میلیون تلفن هوشمندی که در چین وجود دارد با سیستم اندروید کار می‌کنند. اما «پلی استور »گوگل در این کشور ممنوع است. در این میان بسیاری از شرکت‌ها مانند «بایدو» و «تنسنت» اپ استورهایی ساخته‌اند تا به نوعی این شکاف ایجادشده را پر کنند. اما اکنون براساس دستور دولت تمام اپ استورها باید به طور رسمی ثبت شوند.براساس ابلاغیه سازمان فضای مجازی، این اپ استورها به درستی مدیریت نمی‌شوند و این اقدام به سودآوری بیشتر و ایمن‌تر شدن آنها کمک می‌کند.این دستور در حالی صادر می‌شود که در ماه جولای نیز قوانین جدید برای نویسندگان برنامه‌های موبایل اعلام شد.براساس قوانین جدید برای شرکت‌های برنامه نویس موبایل، آنها باید تا ۶۰ روز سابقه فعالیت‌های خود را حفظ کنند و قبل از جمع آوری داده‌های مربوط به اطلاعات شخصی و مکان فرد باید رضایت کاربر را در اختیار داشته باشند. ]]> وب و اينترنت Mon, 16 Jan 2017 06:34:18 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47543/وضع-قوانین-جدید-اپ-استورها-چین با روش‌هایی ساده در اینترنت از خود محافظت کنید http://itna.ir/fa/doc/news/47524/روش-هایی-ساده-اینترنت-خود-محافظت-کنید استفاده از پسوردهای تکراری برای حساب‌های مختلف از جمله بی‌احتیاطی‌هایی است که کاربران مرتکب می‌شوند که گاهی زیان‌های جبران‌ناپذیری نیز در پی خواهد داشت.به گزارش ایتنا از ایسنا، امنیت آنلاین در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین موضوعات شده است. اگرچه با وجود ماجرای ادوارد اسنودن، هک شرکت سونی، فاش شدن ایمیل‌های خصوصی هیلاری کلینتون، رخنه‌هایی که در یاهو منجر به هک شدن حساب کاربران شده بود و دیگر رخنه‌های امنیتی، هنوز هم کاربران امنیت لازم را برای حساب‌های آنلاین خود اجرا نمی‌کنند.افرادی هستند که کلمه‌های عبور خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارند. اگرچه ممکن است این کار و در اختیار قرار دادن کلمه عبور حساب‌های آنلاین یا شبکه وای-فای به دوستان مورد اعتماد آنچنان هم خطرناک نباشد اما استفاده از پسوردهای تکراری می‌تواند اشتباهی جبران‌ناپذیر محسوب شود.تقریبا تمامی جنبه‌های زندگی ما، دارای برخی اجزای آنلاین هستند و اگر شما به اشتراک‌گذاری کلمه عبور را وارد این آمیزه کنید، تمامی اطلاعات حساس شما به طور مداوم در معرض خطر قرار خواهند گرفت.کارشناسان امنیتی معتقدند تکرار کلمه‌های عبور از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد مرتکب می‌شوند. استفاده از رمزهای حساب‌های بانکی برای حساب‌های آنلاین نیز از اشتباهات مشابه است و این تصمیم به ظاهر بی‌ضرر برای به اشتراک گذاشتن کلمه عبور با دوستان می‌تواند موجب زیان‌های میلیونی شود.استفاده از نرم‌افزارهای پسورد منیجربرخی از کاربران نیز ممکن است در به خاطر سپردن کلمه‌های عبور متعدد شبکه‌های اجتماعی و تجربه‌های جدید آنلاین مشکلاتی داشته باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از عدم استفاده از پسوردهای تکراری، استفاده از پسورد منیجر است. بنابراین افراد می‌توانند برای جلوگیری از مورد هجوم قرار گرفتن اطلاعات تمامی حساب‌های خود، از مدیریت کلمه عبور یا پسورد منیجر (password manager) استفاده کنند.استفاده از دفترچه‌های کاغذی یا دیجیتالی برای ثبت اطلاعات اعتبارهای مختلف در اینترنت، راه‌هایی ارزان هستند، اما امنیت بالایی ندارند به همین دلیل استفاده از یک برنامه مختص مدیریت کلمه عبور (پسوردمنیجر)، راه‌حل مناسبی به نظر می‌رسد و یاد گرفتن چنین اپلیکیشنی می‌تواند به افراد در سازمان‌دهی و ایمن‌سازی مجموعه‌های اعتباری آنلاین در حال رشد شما کمک کند.روش کار اغلب پسوردمنیجرها به گونه‌ای است که افراد می‌توانند یک کلمه عبور اصلی (مَستر پسورد) برای این برنامه ایجاد کرده و سپس نام کاربری و کلمه عبور مورد نظر خود برای اعتبارهای متعدد را به آن بیفزایند. در طول این فرآیند، برخی از پسوردمنیجرها می‌توانند به صورت خودکار تمامی اطلاعات مربوط به ورود (لاگ‌این) را پیدا کرده و این اطلاعات را وارد بانک اطلاعاتی رمزگذاری خود ‌کنند.از آن پس، وقتی پسوردمنیجر شما مشغول به کار است و وارد سایتی می‌شوید که به اطلاعات ورود (لاگ‌این) نیازمند است، می‌توانید کلمه عبور اصلی خود را وارد کنید. پسوردمنیجر نیز بانک اطلاعاتی خود را جست‌وجو و نام کاربری و کلمه عبور خاص شما را برای آن سایت پر می‌کند. درواقع کافی است شما تنها یک کلمه عبور اصلی را به خاطر داشته باشید تا بتوانید به تمامی کلمه‌های عبوری که در برنامه ذخیره شده است دسترسی پیدا کنید.بسیاری از پسوردمنیجرها نسخه‌هایی برای ویندوز، مک‌ و اندروید دارند. برای اینکه کلمه عبور خود را هرجایی که می‌روید در اختیار داشته باشید، بسیاری از این برنامه‌ها می‌توانند بانک اطلاعاتی مربوط به کلمه عبور را در تمامی دستگاه‌ها و با اتصال ایمن به وب یا تنها با اتصال به شبکه وای‌فای شما هماهنگ (سینک) کنند.البته پسوردمنیجرها هم راه ۱۰۰ درصد مطمئن و قابل اعتمادی نیستند، همان‌طور که اطلاعات آنلاین ذخیره‌شده برای حداقل یک پسوردمنیجر (LastPass) هک شده است. بنابراین ممکن است حتی با وجود اینکه داده‌ها رمزگذاری شده بود، برخی از مردم ترجیح ‌دهند داده‌های کلمه عبور خود را دور از فضای ابری و نزد خود نگهداری کنند. با وجود این واضح است که استفاده از پسوردهای تکراری برای حساب‌های متعدد از لحاظ امنیتی اشتباه است. ]]> وب و اينترنت Sun, 15 Jan 2017 05:43:54 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47524/روش-هایی-ساده-اینترنت-خود-محافظت-کنید بیش از نصف کاربران ایرانی اینترنت به دنبال سرگرمی‌اند http://itna.ir/fa/doc/news/47509/بیش-نصف-کاربران-ایرانی-اینترنت-دنبال-سرگرمی-اند براساس آخرین بررسی‌های نظام پایش شاخص‌های ارتباطات کشور، ۶۵ درصد کاربران اینترنت در ایران عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و ۵۹ درصد کاربران نیز در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمی‌اند.به گزارش ایتنا از مهر، درگاه پایش جامعه اطلاعاتی برمبنای نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و با توجه به نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آخرین وضعیت استفاده از ICT در ایران را تا پایان سال ۹۴ اعلام کرد.۵۹ درصد کاربران به دنبال تفریح در اینترنت هستندطبق این برآوردها مشخص شد که وضعیت حضور کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی از سال ۹۲ که ۲۰ درصد بوده در پایان سال ۹۴ به ۶۵ درصد افزایش یافته است.این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵۹ درصد کاربران در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمی‌اند و ۷۱ درصد از این ابزار برای ارتباطات استفاده می‌کنند.فقط ۸ درصد کاربران ایرانی در اینترنت محتوا تولید می‌کننددر راستای فعالیت کاربران اینترنت در ایران مشخص شده است که تنها ۸ درصد کاربران ایرانی به تولید محتوا در فضای مجازی می‌پردازند.از این میان ۲ درصد تولیدات محتوا مربوط به نرم‌افزارهای اینترنت برای ویرایش، ۳ درصد محتوای تولید شده برای مدیریت صفحات شخصی، ۶ درصد محتوای ایجاد شده توسط کاربر شامل متن، عکس ، فیلم و موسیقی و نرم افزار و یک درصد نیز به تولید محتوا در قالب وبلاگ نویسی مربوط می شود.۱۳ درصد کاربران ایرانی از بانکداری الکترونیکی استفاده می‌کنندبراساس بررسی‌های شاخص‌های جامعه اطلاعاتی در ایران در خصوص فعالیت کاربران اینترنت مشخص شد که ۱۳ درصد فعالیت کاربران اینترنت در ایران به بانکداری الکترونیکی معطوف است. همچنین ۳۷.۵ درصد از کاربران از خدمات دولت الکترونیک و ۴۲ درصد از تجارت الکترونیک در اینترنت استفاده می‌کنند.در همین حال اعلام شده است که ۲ درصد کاربران در فضای اینترنت مشارکت الکترونیکی دارند و ۴.۵ درصد کاربران نیز از خدمات رایانش ابری استفاده می‌کنند.۲۷ درصد کاربران اینترنت در ایران بالای ۵۰ سال سن دارندبررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۴.۷ درصد کاربران اینترنت در ایران در گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستند و این درحالی است که ۲۷.۳ درصد کاربران اینترنت در ایران را گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال تشکیل می‌دهند.در همین حال فاصله جنسیتی بین کاربران اینترنت مرد و زن در ایران ۱.۹ درصد است و فاصله بین کاربران اینترنت شهری و روستایی ۲۵.۵ درصد برآورد می‌شود. ]]> وب و اينترنت Sat, 14 Jan 2017 07:50:09 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47509/بیش-نصف-کاربران-ایرانی-اینترنت-دنبال-سرگرمی-اند عدم اجرای "حق نشر" و شرط ورود شرکت‌های نرم‌افزاری معتبر http://itna.ir/fa/doc/news/47501/عدم-اجرای-حق-نشر-شرط-ورود-شرکت-های-نرم-افزاری-معتبر عدم رعایت کپی‌رایت علاوه بر مشکلاتی که برای تولیدکنندگان نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای و دیگر محصولات حوزه فناوری اطلاعات هنگام صادرات آنها ایجاد می‌کند، مانع از حضور پررنگ شرکت‌های معتبر خارجی در ایران نیز می‌شود. با وجود این به نظر می‌رسد هنوز تدبیری برای پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حق نشر اندیشیده نشده است.به گزارش ایتنا از ایسنا، موضوع رعایت کپی رایت و عدم رعایت آن در کشور حرف امروز نیست و همواره مشکلاتی را نیز در پی داشته است؛ از جمله اینکه شرکت‌های معتبر خارجی تمایلی به ارائه نرم‌افزارهای خود به صورت رسمی در کشور ما نداشته باشند و شرکت‌های ایرانی نیز خود را از پیش شکست‌خورده بدانند و یا خطر ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه را نپذیرند.قانون کپی‌ رایت برای کشورهای توسعه‌یافته جهان گنگ و ناشناخته نیست. با وجود این برخی کشورها با عدم رعایت آن حقوق تولیدکنندگان را زیر پا می‌گذارند. ایران نیز از کشورهایی است که مشمول قوانین کپی رایت نمی‌شود، در نتیجه انواع تولیدکنندگان کالاهای مختلف از این موضوع متضرر می‌شوند. از زمان شکل‌گیری قوانین کپی رایت بالغ بر ۸۰ سال می‌گذرد و با این حال هنوز هم ایران جزو کشورهایی است که در این زمینه خنثی عمل می‌کند.یکی از اشتباهات رایج در حوزه قوانین کپی رایت نگرش غیربومی به این نوع قوانین است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند کپی رایت صرفا از قاچاق و تکثیر محصولات تولید خارج از کشور ممانعت می‌کند، در حالی که این مسئله تا حد زیادی به شرکت‌های داخلی نیز ضربه می‌زند. این موضوع مدت‌هاست زمینه دلسردی بازی‌سازان داخلی را فراهم و مثل یک مانع ناپیدا، مسیر رشد و توسعه صنعت بازی‌سازی بومی را مسدود کرده است.در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری زیادی در کشور وجود دارند که اگرچه صلاحیت لازم برای تولید و نشر محصولات نرم‌افزاری را دارند، اما به دلیل ارائه محصولات مشابه خارجی با قیمت بسیار پایین‌تر به دلیل عدم رعایت کپی‌رایت، از این شرکت‌ها حمایت کافی نمی‌شود و آنها قادر به ارائه خدمات و محصولات خود نخواهند بود؛ در صورتی که به گفته سلجوقی -عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران- با حضور شرکت‌های خارجی قیمتی که افراد باید برای گواهی‌ محصولات آنها پرداخت کنند افزایش می‌یابد و ارزش کار شرکت‌های ایرانی مشخص می‌شود.کپی‌ رایت، شرط ورود شرکت‌های معتبر نرم‌افزاریناصرعلی سعادت -رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- معتقد است شرکت‌های خارجی و برندهای معتبری که نرم‌افزارهای عمومی می‌دهند، قطعا تا زمانی که بحث مالکیت معنوی یا کپی‌رایت در ایران رعایت نشود ورود نمی‌کنند، زیرا از مسائل بااهمیت برای افرادی که می‌خواهند وارد صنعت شوند، کپی‌رایت داخلی است.او همچنین با تاکید بر عدم رعایت کپی‌رایت به عنوان مهمترین علل عدم رشد صنعت نرم‌افزار کشور و لطمه‌ای که صنعت نرم‌افزار داخل می‌بیند، اظهار می‌کند: هزینه این لطمه بیشتر از این است که بخواهیم نرم‌افزاری را بدزدیم و کپی کنیم. اگر کپی‌رایت رعایت نشود، تولیدکننده داخلی می‌داند با تولید و صادرات نرم‌افزارش، کپی آن نیز همه جا عرضه می‌شود. بنابراین تا وقتی کپی‌رایت اجرا نشود، سرمایه‌گذاری حاضر نیست امنیت پولش را به خطر بیندازد و در صنعت نرم‌افزار سرمایه‌گذاری کند.اگرچه نصراللـه جهانگرد -رییس سازمان فناوری اطلاعات- در خصوص قوانین کپی‌رایت و رعایت آنها در ایران از فعالیت‌های کارشناسی روی موضوع کپی‌رایت محصولات دیجیتال و مولتی‌مدیا و اجرایی شدن آن در صورت موافقت مجلس خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد این موضوع همچنان هم در صنعت کشور محلی از اعراب ندارد.شاهین طبری -رئیس کمیسیون نرم‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای- درباره قانون کپی‌رایت جاری در ایران می‌گوید: کپی رایت در کشور ما به گونه‌ای است که برای مثال اگر کسی نرم‌افزار یک شرکت را کپی کند می‌توان به دادگاه شکایت کرد؛ درصورتی که اگر یک شرکت خارجی نرم‌افزار ما را کپی ‌کند، نمی‌توانیم معترض شویم، همان‌طور که ما نرم‌افزارهای خارجی را کپی می‌کنیم و آنها نمی‌توانند از ما شکایت کنند، چون ما جزو تعهد جهانی این موضوع نیستیم و به همین دلیل نرم‌افزارهای ما امنیت ندارد.وی با تاکید بر تفکری که در ایران مانع از پیوستن به کپی‌رایت جهانی است اظهار می‌کند: احساس قانون‌گذار و غالب در کشور این است که ما در نرم‌افزار، هنر و صنعت سرگرمی مانند فیلم و موزیک که شامل کپی رایت می‌شوند، چیز زیادی برای ارائه نداریم و یا همه تصور می‌کنند همین ویندوزی که ارائه می‌شود چندین میلیون دلار است و ارزش ندارد که ما بخواهیم به بازار جهانی بپیوندیم، در صورتی که واقعا این‌طور نیست.ورشکستگی شرکت‌های نرم‌افزاری، ناشی از عدم رعایت کپی‌ رایتهمچنین گلمر بحری از دیگر اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است غول‌های نرم‌افزاری به دلیل اینکه در ایران کپی‌رایت وجود ندارد هیچ وقت در ایران حضور نداشتند. او می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری ما بارها به این دلیل ورشکسته شده‌اند. تا وقتی که کسی که برنامه‌ای را می‌نویسد نتواند از نظر مادی و معنوی صاحب محصول باشد و از توزیع غیرقانونی آن شکایت کند، باعث ضربه زدن می‌شود و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی مخصوصا محصولات کاربردی هم به این دلیل تمایلی به ورود به ایران ندارند.از طرفی جواد امیری -معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- نیز با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپی رایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای عملا توجیه اقتصادی برای شرکت‌های ناشر ندارد، می‌گوید: مشکل عمده ما این است که بازی‌های خارجی با بهترین کیفیت با نازل‌ترین قیمت در بازار توزیع می‌شود اما بازی‌های ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازی‌های خارجی را نخواهند داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکست‌خورده است.مهرداد آشتیانی -معاون پیشین حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- نیز با بیان اینکه با رشد صنعت بازی‌های موبایلی در جهان و رشد دستگاه‌های همراه هوشمند در کشور، صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران هم به سمت بازی‌های موبایل گرایش پیدا کرده معتقد است: در حال حاضر درصد بالایی از تولیدات ما روی موبایل است. در موبایل به دلیل اینکه استورها یا فروشگاه‌های موبایل داخلی مثل کافه‌بازار و مایکت و ایران‌اپ خودشان کپی‌رایت را رعایت می‌کنند و بازی‌های خارجی به صورت قانونی و با رقم‌های بین‌المللی در این مارکت‌ها عرضه می‌شوند، رقابت برای بازی‌سازهای ایرانی وضعیت بهتری دارد.امیرحسین فصیحی از فعالان حوزه بازی‌سازی نیز با بیان اینکه نباید اجازه داده شود بازی‌های خارجی به صورت غیرقانونی دانلود شود، زیرا شرکت صاحب اثر این اجازه را نداده است، اظهار می‌کند: بازی‌سازی کامپیوتری در ایران به خاطر همین قضیه مرده است. اگر شرکتی در سال‌های گذشته یک بازی رایانه‌ای را پخش می‌کرد امروز دیگر حاضر به کار نیست. در واقع تا وقتی کپی‌رایت در ایران رعایت نشود این مساله راه‌حلی ندارد و مسائل را سخت‌تر می‌کند.همچنین حسن کریمی قدوسی -مدیرعامل بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای- مشکل فروش بازی‌های کامپیوتری را عدم رعایت‌ کپی‌رایت در ایران اعلام دانسته و می‌گوید: تا زمانی که کپی‌رایت رعایت نشود مثل حوزه نرم‌افزار، در حوزه فروش محصول به کاربر لطمه می‌خوریم و به سمت محصول سفارشی می‌رویم. بازی‌سازهای موبایلی چون بازار موبایل در کشور موجود است می‌توانند بازی‌های خود را بفروشند اما برای مارکت کامپیوتر تا زمانی که عملا عضو قانون کپی‌رایت نیستیم هیچ قانون جدی برای برخورد با متخلفین کپی وجود ندارد.بهبود اقتصاد با اجرای کپی رایتابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- معتقد است بزرگ کردن اقتصاد باید با اقداماتی مانند به رسمیت شناختن مالکیت معنوی یا همان کپی رایت انجام شود. او می‌گوید: قدرت ملی در شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فناوری تعیین می‌شود اما در ایران چون مالکیت معنوی نداریم بخش بزرگی از دارایی‌های ما نرخ گذاری نمی‌شود. بنابراین اگر مالکیت معنوی یا کپی رایت به صورت قانونی در کشور اجرا شده و حکومت خود را موظف به حمایت از آن بداند باعث افزایش اندازه اقتصادی و در نهایت افزایش قدرت ما در دنیا می‌شود.خسرو کردمیهن -رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- نیز عدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در «کنوانسیون برن» و قانون کپی رایت را از بزرگ‌ترین مشکلات می‌داند و می‌گوید: نازل بودن قیمت بازی‌های غیر مجاز در بازار یکی دیکر از آفات در جامعه است.حق نشر، حق تکثیر یا کپی رایت (Copyright) مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود. دارندگان حق تکثیر برای کنترل تکثیر و دیگر بهره‌برداری‌ها از آثار خود برای زمان مشخصی حقوق قانونی و انحصاری دارند و بعد از آن اثر وارد مالکیت عمومی می‌شود.محافظت در مقابل استفاده هر کشور از محصولات به قوانین ملی آن کشور بستگی دارد. با این وجود بیشتر کشورها برای آثار خارجی تحت شرایط خاص، محافظت‌هایی فراهم می‌کنند. دو کنوانسیون مهم بین‌المللی در زمینه حق نشر وجود دارند، یکی کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و دیگری کنوانسیون جهانی حق نشر (Universal Copyright Convention) است. با این همه، کشورهایی وجود دارند که برای کارهای خارجی، محافظت حق نشر کمی ارائه می‌دهند و یا اصلاً ارائه نمی‌دهند که ایران نیز جزو این کشورها محسوب می‌شود و مشکلاتی را نیز متحمل می‌شود. ]]> وب و اينترنت Sat, 14 Jan 2017 05:27:09 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47501/عدم-اجرای-حق-نشر-شرط-ورود-شرکت-های-نرم-افزاری-معتبر سهم 80 درصدی ویدئوها از ترافیک اینترنت http://itna.ir/fa/doc/news/47479/سهم-80-درصدی-ویدئوها-ترافیک-اینترنت رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به بیش از پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و به موازات آن مصرف داده نیز افزایش خواهد یافت تا آنجا که سهم ویدئو از ترافیک داده دنیا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.به گزارش ایتنا از ایسنا، علی‌اصغر عمیدیان در نشست "محتوا، اقدامات و دستاوردها" با اشاره به اینکه همزمان با افزایش اهمیت و ارزش محتوا رویکردهای بین‌المللی نیز در این زمینه تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در حوزه‌های بین‌المللی دو رویکرد Sponsored data یا محتوا و اطلاعات حمایت شده و رویکرد Net Neutrality یا بی‌طرفی نسبت به محتوا در زمینه ارائه خدمات محتوائی وجود دارد که در رویکرد اول برخی محتواهای خاص و پر درخواست از سوی برخی اپراتورها ارجحیت داده شده و حمایت می‌شوند و در این رویکرد مشتریان می‌توانند بدون استفاده از حجم ترافیک ماهانه و یا با نرخ ارزانتر از برخی محتواها بهره‌مند شوند.وی افزود: در رویکرد دوم با همه محتواها در شبکه بطور یکسان برخورد می‌شود و کشش مشترک نسبت به محتوا تعیین‌کننده است.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در کشور ضمن تاکید رویکرد یکسان به محتوا، حمایت از محتوای داخل و رویکرد Sponsored data مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: موضوع محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات در کشور دنبال شده است و در این حوزه بر الزاماتی مانند توجه به رونق تولید محتوای داخل متناسب با فرهنگ، دین و آداب و سنن کشور، تفکیک ترافیک داخل از ترافیک بین‌الملل، توجه به شکل‌گیری صحیح زنجیره تولید محتوا، توجه تولیدکننده محتوا و حمایت از محتوای داخل و توجه به مصرف‌کننده نهایی و تعرفه‌های ترجیحی تاکید شده است.عمیدیان درباره اقدامات رگولاتوری در حمایت از ارائه خدمات محتوائی اظهار کرد: مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و الزام به اضافه‌کردن حداقل یک سوم سقف حجم ترافیک داخلی به سقف حجم ترافیک بین‌الملل تا زمان اجرایی کردن تفکیک ترافیک داخل از خارج، کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت بین‌الملل و تعرفه انتقال در لایه‌های ۲ و ۳ به منظور کاهش هزینه‌های اپراتور و در نتیجه کاهش تعرفه داده برای کاربر نهائی از اقدامات حمایت‌گرانه در حوزه ارائه خدمات محتوای داخلی است که بازنگری در این مصوبه هم با هدف تغییر مدل قیمت‌گذاری از مبنای میزان حجم ترافیک مصرفی (Usage Base) به مبنای سرعت دسترسی به شبکه (Connection Base) و تعیین سقف تعرفه برای دسترسی به بسته‌های رایج مصرفی با در نظر گرفتن حجم ترافیک داخلی دو برابر حجم ترافیک بین‌الملل و یا تعرفه نصف انجام شده است.وی الزام سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت برای فراهم کردن امکان ارائه ترافیک تفکیک شده به سایر اپراتورها و همچنین تغییر مدل دریافت مبلغ حق‌السهم از سهم دارندگان پروانه از ارائه خدمات ارزش افزوده محتوائی مبتنی بر روش Money Collection و تعیین سقف اتصال اپراتورها به مراکز IXP زیرساخت به ازای ظرفیت پورت و اتصال رایگان مراکز داده غیردولتی مجاز به مراکز IXP زیرساخت را از جمله دیگر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حمایت از ارائه خدمات محتوائی در داخل کشور عنوان کرد. ]]> وب و اينترنت Wed, 11 Jan 2017 06:49:12 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47479/سهم-80-درصدی-ویدئوها-ترافیک-اینترنت لینکداین از فروشگاه‌های آنلاین حذف شد http://itna.ir/fa/doc/news/47457/لینکداین-فروشگاه-های-آنلاین-حذف کاربران گوشی‌های هوشمند در روسیه دیگر نمی‌توانند برنامه لینکداین را روی آیفون یا دستگاه‌های اندروید دانلود کنند.به گزارش ایتنا از  ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، درخواست برای حذف لینکدین از اپل و فروشگاه‌های آنلاین گوگل توسط مقامات روسی، پس از رای دادگاه مبنی بر انتقال سرورهای خدمات اینترنتی به داخل روسیه و لزوم ذخیره اطلاعات شهروندان در مرزهای کشور اتفاق می‌افتد.این کار اپل و گوگل را در یک موقعیت دشوار قرار می‌دهد. این شرکت‌ها حامیان سیاست‌های اینترنت آزاد هستند، اما در حال حاضر از آن‌ها خواسته شده عامل مسدود کردن سرویس‌های اینترنتی برای دولت روسیه باشند.حذف اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی و اپ‌استور به معنای قطع دسترسی به محتوا نیست، اما نشانه‌ای است مبنی بر اینکه کشورها می‌توانند غول‌های فناوری را مجبور به حذف برنامه‌ها کنند. مسدود کردن مستقیم وب‌سایت‌ها توسط چین، روسیه، ترکیه و کشورهای دیگر سال‌هاست از طریق ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت دولتی انجام می‌شود، اما اعمال فشار بر فروشگاه‌های آنلاین پدیده‌ای تازه است. ]]> وب و اينترنت Mon, 09 Jan 2017 08:06:16 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/47457/لینکداین-فروشگاه-های-آنلاین-حذف