ايتنا - پربيننده ترين عناوين مخابرات :: rss_full_edition http://itna.ir/telecom Tue, 06 Jun 2017 09:09:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Tue, 06 Jun 2017 09:09:05 GMT مخابرات 60 نظارت رگولاتوری بر شرکت مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/49102/نظارت-رگولاتوری-شرکت-مخابرات معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت‌نام الکترونیکی تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران در راستای کاهش مراجعات با پیگیری رگولاتوری توضیح داد.به گزارش ایتنا از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه رگولاتوری به شرکت مخابرات اعلام کرد که سامانه متمرکز راه‌اندازی کند تا کاربران از هر جای ایران بتوانند از طریق این سامانه ثبت‌نام کنند، گفت: با راه‌اندازی این سامانه توسط شرکت مخابرات علاوه بر اینکه ما به ثبت‌نام کاربران آگاهی داریم، مخابرات نیز به صورت متمرکز در کل کشور می‌داند چه میزان تقاضا برای تلفن وجود دارد و حتی روال پرداخت نیز از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. البته کاربران همچنان می‌توانند به مراکز مخابراتی مراجعه کنند.وی همچنین بیان کرد: طبق الحاقیه پروانه شرکت مخابرات این شرکت موظف شده است از پایان سال هفتم به بعد پروانه‌اش یعنی سال ۹۶، در صورت تقاضای تلفن ثابت، ظرف یک ماه تلفن را به مشترکان ارائه دهد. لازم بود رگولاتوری به صورت متمرکز روی این فرآیند نظارت داشته باشد و روال مربوط را دنبال کند. از آنجایی که سامانه‌های مخابرات در استان‌های مختلف برای ثبت‌نام وجود داشت اما الکترونیکی نبود، فضای بررسی فراهم نمی‌شد.معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در ادامه با بیان اینکه در الحاقیه پروانه شرکت مخابرات، شرایط و نحوه برخورد با تخلفات کاملا مشخص است، افزود: اگر مخابرات به مفاد پرونده عمل نکند اخطار می‌گیرد. ممکن است مخابرات مستنداتی ارائه کند که به دلایلی نتوانسته تلفن را ارائه دهد. اگر این دلایل مورد قبول سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی واقع نشود، می‌تواند شامل جریمه نیز شود که شامل جریمه‌های نقدی و تعلیق و کاهش پروانه نیز خواهد بود. رگولاتوری در این چارچوب می‌تواند طبق توافقنامه‌ای که با شرکت مخابرات دارد برخورد کند.فلاح درباره لزوم نظارت به فرآیند تلفن ثابت توضیح داد: پروانه مخابرات سال ۸۷ صادر شد و سال ۹۳ برای اخذ ارتقای نسل سه و چهار شامل الحاقیه شد. رگولاتوری احساس کرد توسعه تلفن ثابت به مرور از دستور کار شرکت مخابرات خارج می‌شود و آنها هم دلایل خود را داشتند زیرا شاید تلفن ثابت با توجه به سیستم‌های جدید دیگر جذابیت خود را نداشته باشند. با وجود این ممکن است در دنیا تلفن ثابت رشد منفی هم داشته باشد اما در ایران همچنان به تلفن ثابت نیاز است، به همین خاطر تاکید کردیم مخابرات نباید توسعه تلفن ثابت را متوقف کند بلکه باید ظرف حداکثر یک ماه تلفن ثابت را دایر کند. ]]> مخابرات Wed, 31 May 2017 04:27:53 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49102/نظارت-رگولاتوری-شرکت-مخابرات ضرورت استفاده از استارت آپ‌ها در مخابرات ایران http://itna.ir/fa/doc/news/49119/ضرورت-استفاده-استارت-آپ-ها-مخابرات-ایران به گزارش  ایتنا از ایسنا، شرکت مخابرات ایران در حوزه حمایت از شرکت‌های نوپا، اعلام کرده که از تمامی ایده های نو و خلاقانه در این زمینه استقبال می‌کند. در صورتی که هر یک از کارکنان در حوزه کسب وکارهای نو و استارت آپ ها، فعالیتی یا ایده و راهکاری داشته باشند میتوانند اعلام کنند.به گفته کارشناسان، شرکت مخابرات ایران با توجه به نیازهای متنوع و وسیع مشتریان و سایر صنایع در دنیای فناوری امروز، باید سازمان‌دهی جدیدی در حوزه خدمات کسب‌وکارهای اصلی شرکت و همچنین کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات جدید انجام دهد و گروه‌های جدیدی را در داخل سازمان در قالب R&D شکل داده و یا با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا که وظیفه بررسی مشکلات و لزوم ارائه سرویس‌های جدید و نحوه ارائه آن را انجام داده هم به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازد و هم از این طریق فرصتی برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا فراهم آورد و با مشارکت با ایشان خدمات نوین دیجیتال را به مشتریان ارائه کند.بنا بر اعلام، در سه ماه گذشته از ابتدای شروع این فعالیت در مخابرات سعی شده با نمایندگان شرکت‌های شتاب‌دهنده برتر و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه ملاقات و مسائل و مشکلات را با ادبیات کاربردی و در کنار مطالعات دانشگاهی کلاسیک مورد بررسی قرار گیرد و در این رهگذار نقاط قوت و ضعف این فعالیت را از زبان فعالین این حوزه شنیده شود.از سوی دیگر با شرکت در همایش‌ها و رویدادهای استارت آپی با جوانان مستعد و فعالین در کسب‌وکارهای نوپا هم‌کلام شده و عملکرد شتاب دهنده ها را موردبررسی و نیازهای این کسب‌وکارها را مورد مداقه قرار داده شده، این موضوع هرچند برای ما کاری زمان‌بر و سخت بود اما با اطلاعاتی که به دست آمد تصمیم‌گیری را برای ادامه کار و نحوه آن ساده کرد و مدیران شرکت مخابرات را بیشتر ترغیب به انجام این مهم نمود.به گفته علمایی، مشاور مدیرعامل، مدیرکل تنظیم مقررات و مجری توسعه شرکت‌های نوپا در شرکت مخابرات ایران، این شرکت به دنبال ایجاد و توسعه شبکه‌ای از شرکای تجاری است. برای اینکه بخواهیم طبق هدف ره نگاشت، خدمات جدید را در کلاس جهانی به مشتری ارائه کنیم؛ باید شرکای جدیدی را به شبکه ارتباطی خودمان اضافه کنیم؛ یعنی علاوه بر شبکه‌سازی و توسعه آن در حوزه ICT و مخابرات، به دنبال توسعه شبکه‌ای از شرکای تجاری نیز هستیم.شرکت مخابرات ایران از سال‌های دور همیشه حامی شرکت‌های تولیدکننده در بخش سوئیچ و انتقال بوده و گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته است و همیشه در حمایت از تولیدات داخلی پیشرو بوده است. اکنون نیز به هر شرکت نوپا که بتواند سرویس‌های جدید را برای مشتریان شرکت مخابرات ایران ارائه کند و به تجارت و کسب‌وکار داخلی به‌عنوان یک مؤلفه درون‌زای اقتصادی عمل نماید، حاضریم به‌عنوان شریک تجاری از او حمایت کنیم.به گفته او این اقدام در حال حاضر هم به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و هم به‌عنوان اقدامی برای توسعه بخش مخابرات در کشور، در شرکت مخابرات ایران در حال پیگیری است و امید است به‌زودی اجرایی گردد. همین امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه مخابرات و ICT، صورت بگیرد که باعث توسعه بخش و اشتغال‌زایی می‌شود و هدف مخابرات ایران نیز همین است. هدفی که منجر می‌شود به اینکه شرکت مخابراتی با یک شبکه تمام IP و با استفاده از سیستم‌های IT به ارائه سرویس در کلاس جهانی برساند تا مشتری در هر نقطه، سبد سرویس های موردنظر خود را باکیفیت موردنظر دریافت کند.نکته مهم دیگری که شرکت مخابرات ایران در حمایت از شرکای تجاری‌اش، به آن توجه دارد این است که تاکنون بر روی ارائه سرویس‌های زیرساختی در شرکت کارهای تخصصی انجام‌نشده است. شرکت مخابرات ایران این امکان را دارد که در بخش‌های سرویس‌های زیرساخت حمایت‌های لازم را برای شرکای تجاری خود انجام دهد و سرویس‌هایی را در این قالب در اختیار آن‌ها قرار دهد.شاید لفظ حمایت شرکت مخابرات از شرکت‌های نوپا این تصور را ایجاد کند که این شرکت برای حمایت‌های صرفاً مالی از اقدام می‌کند؛ اما واقعیت امر این است که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس بیشتر از اینکه به حمایت‌های مالی دل‌بسته باشند، نیازمند بازار شرکت مخابرات ایران هستند؛ بازاری با ۹۰ میلیون مشترک بالقوه که در اختیار شرکت مخابرات ایران است.از طرف دیگر مخابرات ایران، یک سیستم صورتحساب گیری برای مشتریانش دارد. دغدغه بسیاری از شرکت‌های نوپا این است که چطور درآمدهایشان را از مشتریان اخذ کنند؛ بنابراین شرکت مخابرات ایران این بستر مناسب را برای شرکای تجاری‌اش فراهم می‌کند تا صورتحساب‌ها را بدون دغدغه از مشتریان اخذ کنند؛ بنابراین این دو مورد بسیار پراهمیت‌تر از حمایت مالی مخابرات است که برای شرکای تجاری ارائه می‌گردد. درواقع مخابرات همچون تعداد زیادی از شتاب‌دهندگان در کشور، نیازهای شرکت‌های نوپا را به طور مؤثر و موردی تعیین می‌کنند که با حمایت‌های آن‌ها، یک شریک تجاری برای خود می‌سازند. ]]> مخابرات Sat, 03 Jun 2017 04:57:15 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49119/ضرورت-استفاده-استارت-آپ-ها-مخابرات-ایران خطوطی که امکان دریافت اینترنت ندارند جمع‌آوری می‌شوند http://itna.ir/fa/doc/news/49082/خطوطی-امکان-دریافت-اینترنت-ندارند-جمع-آوری-می-شوند داوود زارعیان درباره الزام کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حذف و جمع‌آوری خطوط PCM تلفن ثابت و برنامه شرکت مخابرات ایران برای جایگزین کردن این خطوط، اظهار داشت: توسعه خطوط PCM از چند سال پیش در شبکه مخابرات ایران متوقف شده و در سال‌های اخیر نیز نصب PCM به صورت موردی و بنا به درخواست انجام می‌شد. به گزارش ایتنا از فارس،‌ معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: پیش از این بخش عمده‌ای از خطوط PCM در سراسر کشور جایگزین شده و در حال حاضر تعداد PCM ها زیاد نیست اما برنامه تعویض تمامی PCMها را در دستور کار داریم. وی تأکید کرد: برنامه شرکت مخابرات ایران، جمع‌آوری تمام خطوط PCM و جایگزین کردن آنهاست که در این باره هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شد و کمیته‌ای برای مطالعه و تعیین روش جایگزین کردن این خطوط مأمور شد که نتیجه این کمیته ۲ تا ۳ هفته آینده مشخص می‌شود. خطوط PCM خطوطی هستند که مخابرات به دلیل کمبود کابل مسی از طریق آن خطوط تلفن را در اختیار مشترک قرار می داد و این خطوط امکان دریافت اینترنت روی تلفن ثابت را ندارند. ]]> مخابرات Mon, 29 May 2017 04:53:45 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49082/خطوطی-امکان-دریافت-اینترنت-ندارند-جمع-آوری-می-شوند روند نزولی نصب تلفن ثابت در کشور http://itna.ir/fa/doc/news/49137/روند-نزولی-نصب-تلفن-ثابت-کشور دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات، آخرین آمار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را که مربوط به پایان سال ۹۵ می‌شود، منتشر کرد.به گزارش ایتنا از مهر، براساس آمار ارائه شده، شرکت‌های مخابراتی در کشور اعم از شرکت مخابرات و بخش خصوصی تاکنون در مجموع ۳۵ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۴۱۴ خط تلفن نصب کرده‌اند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۲۸ خط دایر شده و مشغول به کار است.برآوردها نشان می‌دهد که در ۶ ماهه پایانی سال ۹۵ طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات، ۳۷ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۷ خط تلفن در کشور نصب و ۳۰ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۷۱ خط تلفن مشغول به کار بود. برمبنای این آمار، نصب و راه اندازی تلفن ثابت در کشور روند نزولی دارد و میزان دایری تلفن نیز با کندی صورت می گیرد.در این راستا ضریب نفوذ تلفن ثابت به ۳۸.۵۴ درصد رسیده که تا پایان شهریورماه ۳۸.۲۲ درصد گزارش شده بود.هم اکنون مطابق با آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات، ۵۵ هزار و ۲۰۷ روستا دارای ارتباط هستند و از این تعداد ۴۹ هزار و ۲۹ روستا تلفن خانگی دارند. این درحالی است که تا پایان شهریورماه سال ۹۵، تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۵ هزار و ۳۰۵ روستا گزارش شده بود و ۴۹ هزار و ۵۹ روستا دارای تلفن خانگی بودند که در این شاخص نیز ارتباط رسانی به روستاها روند نزولی داشته و تعداد دایری تلفن خانگی در روستاها نیز به کندی صورت می گیرد.برمبنای این آمار، یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۶۹۳ مشترک روستایی از سیستم موبایل روستایی (WLL ) برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و ۱۱۵ هزار و ۷۶۴ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است. در همین حال شمار دستگاه موبایل جاده ای (GSM ) به ۳ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسیده است.این آمار درحالی است که تا پایان شهریور ۹۵ تعداد مشترکان WLL روستایی یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۹۳ مشترک ، تعداد تلفن همگانی ۱۲۴ هزار و ۶۴۱ دستگاه و تعداد دستگاه موبایل جاده ای ۴۰ هزار و ۳۵۳ دستگاه اعلام شده بود.برآوردها نشان می دهد که ۲۷ هزار و ۳۹۷ روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند که آمار ارائه شده تا شهریورماه سال ۹۵ حاکی از آن بود که ۲۴ هزار و ۲۰۵ روستا از محل طرح مخابرات اجباری (USO ) به اینترنت پرسرعت مجهز شده بودند. براین اساس در ۶ ماهه دوم سال ۹۵ حدود ۳ هزار روستا به اینترنت پرسرعت تجهیز شده‌اند. ]]> مخابرات Tue, 06 Jun 2017 04:31:06 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49137/روند-نزولی-نصب-تلفن-ثابت-کشور شمارش معکوس برای آغاز بزرگ‌ترين رويداد صنعت مخابرات و ارتباطات کشور http://itna.ir/fa/doc/news/32599/شمارش-معکوس-آغاز-بزرگ-ترين-رويداد-صنعت-مخابرات-ارتباطات-کشور نمايشگاه ايران تله كام ۲۰۱۴ از تاريخ ۱۴ لغايت ۱۷ مهرماه ۱۳۹۳ در سالن‌های ۶، ۷ ،۸-۹، ۱۰-۱۱، ۱۲-۱۳، ۱۴-۱۵ ۲۷،۲۵A و فضای باز مربوطه در فضائي به وسعت تقريبي سی هزار مترمربع در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار خواهد گرديد.به گزارش ایتنا در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات و اطلاع‌رساني متجاوز از ۲۱۰ شرکت و واحد توليدی داخلی و ۶۸ شرکت خارجی يا نمايندگي‌های آنان از ۱۴ کشور جهان آخرين دستاوردهای خود را در زمينه ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات در معرض ديد کارشناسان و علاقه‌مندان خواهند گذارد. حضور شرکت‌های خارجی یا نمایندگی آنان در نمایشگاه امسال از رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته برخوردار می‌باشد.همزمان با نمايشگاه، كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌های تخصصي جانبي در مباحث موضوعي نمايشگاه توسط استادان، دست‌اندركاران و كارشناسان صنعت مخابرات و ارتباطات كشور نيز برگزار خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت رسمي نمايشگاه به نشانی www.irantelecomfair.com مراجعه نمایید.    ]]> مخابرات Sat, 27 Sep 2014 07:40:43 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/32599/شمارش-معکوس-آغاز-بزرگ-ترين-رويداد-صنعت-مخابرات-ارتباطات-کشور نخستين تجربه حضور يكپارچه سنديكاي RFID در تلكام http://itna.ir/fa/doc/news/20226/نخستين-تجربه-حضور-يكپارچه-سنديكاي-rfid-تلكام دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی(RFID)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان از غرفه‌های اين سندیکا گفت: غرفه‌سازی‌ها و توان تخصصی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تلکام مناسب بود، اما زمان برگزاری این نمایشگاه – که مصادف با ایام تعطیلات و همزمانی با نمایشگاه لوازم خانگی بود – مناسب نبود.محمد رضا کاویانی افزود: حضور افراد متخصص برای بازدید از سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی قابل ملاحظه نبود، چرا که مخاطبان این سندیکا نهادهای دولتی، سازمان‌ها، مراکز مرتبط با فناوری اطلاعات و دیگر موارد است و تبلیغات مناسبی دراین مکان‌ها انجام نشد.کاویانی در بخش دیگری از سخنان خود در باره این سندیکا گفت: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی به مدت یک سال و نیم است که به صورت قانونی شکل گرفته است و از دو سال قبل با حمایت مدیران صنایع اقدام به ثبت و تشکیل این سندیکا کردیم.وی افزود: هدف از تشکیل این سندیکا اين است كه بتوان مجموعه شرکت‌هایی که در شناسایی و مکان‌یابی رادیویی مانند RFID و GPS و کارت‌های هوشمند و مشابه آن فعالیت می‌کنند گرد هم آورده و در نهایت یک مجموعه قوی و پرقدرت در کشور ایجاد شود تا بتوان تمام فناوری‌های یاد شده را ساماندهی کرد، و پروژه‌های بزرگ مورد نیاز در کشور که در حال شکل‌گیری است و مورد نیاز صنعت است اجرا شوند چرا که اجرای پروژه‌های بزرگ در حوزه «آر.اف.آی.دی» و «جی.پی.اس» باید در دست شرکت‌هایی باشد که دارای توان فنی و توان اجرایی بالایی باشند.کاویانی خاطرنشان کرد: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی تلاش دارد تا هم‌افزایی لازم را ایجاد کند تا با تشکیل کمیته‌های مختلف از نظر فنی و علمی پروژه‌های کلان کشور را در دست بگیرد.وی افزود: این سندیکا با سطوح مختلف مدیریت کشوری مذاکراتی داشته است و طرف مقابل از جمله وزیران، معاونین وزیران و معاونان رییس جمهوری؛ نیازهای مختلف کشور در حوزه شناسایی، مکان‌یابی و ردیابی را اعلام کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مبارزه با قاچاق، تجارت الکترونیک، زنجیره تامین و توزیع، کنترل و ردیابی چرخه کالا اشاره کرد.کاویانی تعداد شرکت‌های عضو این سندیکا تاكنون را ۲۰ شرکت خواند و گفت: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی در نمایشگام تلکام ۲۰۱۱ چهارمین حضور خود در نمایشگاه‌های تخصصی در کشور را تجربه کرده است.وی اضافه کرد: نمایشگاه تلکام ۲۰۱۰، نمایشگاه توسعه صادرات(که توسط اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن برگزار شد)، نمایشگاه ژئوماتیک(در سازمان نقشه‌برداری کشور) از دیگر تجربه‌های حضور سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی در نمایشگاه‌های تخصصی است.  ]]> مخابرات Sat, 19 Nov 2011 08:21:22 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/20226/نخستين-تجربه-حضور-يكپارچه-سنديكاي-rfid-تلكام واگذاری مخابرات حرام و غیرقانونی بود http://itna.ir/fa/doc/interview/35783/واگذاری-مخابرات-حرام-غیرقانونی شرق - سال ١٣٩٢، پدیده عرصه سیاسی کشور نام گرفت، اما سیدمحمد غرضی به‌تازگی ظهور نکرده و بیش از نیم‌قرن تجربه سیاست‌ورزی را با خود یدک می‌کشد. از مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی تا وکالت و وزارت و درنهایت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته در کارنامه او وجود دارد. می‌گوید در انتخابات مجلس آتی هم ثبت‌نام خواهد کرد تا شعار «توسعه جمهوریت و اسلامیت» را پیگیری کند. واگذاری شرکت مخابرات را به دلیل اینکه مالکیت آن متعلق به مردم بوده، حرام و غیرقانونی برمی‌شمارد. بخشی از گفت‌وگوی روزنامه شرق با وی را در ادامه می‌خوانید:• یکی از نقاطی که در این مملکت در آن رانت ایجاد شد، مخابرات است. با توجه به اینکه شما سال‌های طولانی وزیر مخابرات بودید و به این قضیه کاملا اشراف دارید، خود شما هم فرمودید که موبایل را وارد کردید. در دهه ٧٠ وقتی موبایل در بازار حدود دو میلیون تومان فروخته می‌شد.قیمت آزاد دو میلیون تومان بود. دولتی ۵۰۰ هزار تومان بود.• ‌سؤالم این است که این قیمت واقعی بود که در بازار به فروش می‌رسید؟نه، قیمت واقعی نبود. به‌دلیل تقاضای بسیار، قیمت مصنوعی در بازار بالا رفت.• ‌دقیقا نکته همین‌جاست. تعداد زیادی از مردم خریدند یا ثبت‌نام کردند و پول زیادی وارد مخابرات شد. موبایل با قیمت جهانی اصلا مطابقت نداشت و خیلی گران‌تر از آن بود. فکر می‌کنم آقای معتمدی، وزیر وقت بودند که می‌گفتند کسانی‌که موبایل ثبت‌نام می‌کنند، قرار است سهام‌داران آینده در مخابرات باشند؛ به‌این‌معنا که این پول را از مردم می‌گیریم و در زیرساخت‌ها خرج می‌کنیم. زمانی‌که قرار شد مخابرات خصوصی شود، مردم سهام‌داران آن شرکت خصوصی خواهند شد؛ اما به یک‌باره در سال ۸۸ بدون اینکه ما مردمی که پول برای زیرساخت‌های مخابرات پرداخت کرده بودیم بدانیم شرکت مخابرات خصوصی و دراین‌میان رانت بزرگی ایجاد شد. این خصوصی‌سازی در مخابرات چگونه اتفاق افتاد؟یکی از جنگ‌هایی که من دارم و در آن قضیه احتمالا شهید زنده هستم و مشخص نیست چه زمانی بمیرم، مخابرات و تلفن است.• ‌یک تاریخچه از مخابرات برای ما بگویید.اولین‌باری که این اتفاق می‌افتد و قرار می‌شود که ارتباط با سیم در کشور برقرار شود، مرحوم صنیع‌الدوله در سال ۱۲۸۵، خدمت آقای مظفرالدین‌شاه می‌رود و مجوز این کار را دریافت می‌کند. این کار تا سال ۱۳۲۹، ادامه پیدا کرد. مرحوم مصدق در مجلس آن را به شرکت تلفن تبدیل می‌کند. ضمن اینکه هرکس که از ۱۲۸۵ تا ۱۳۲۹ تلفن داشته، صاحب سهم و صاحب سرمایه شرکت است. دولت هیچ کاری ندارد. مصدق برای اینکه بتواند توسعه را عمومی و پول بیشتری جذب کند و شبکه تلفن را توسعه بدهد، آن را به شرکت تلفن تبدیل می‌کند. قرار بر این می‌شود که زیر نظر وزارت پست مسئولیت داشته باشد. مدیرعامل این شرکت را هم کمیسیون پست مجلس تأیید کند. این کار توسعه پیدا می‌کند تا سال ۱۳۵۰. در سال ۱۳۵۰ تلفن جوابگو نیست؛ بنابراین آن را به شرکت مخابرات تبدیل می‌کنند. اختیار تعیین مدیرعامل را هم به وزیر می‌دهند.• ‌یعنی کاملا دولتی می‌شود؟خیر، مالکیت متعلق به صاحبان فیش، یعنی مردم بود؛ اما اداره شرکت در اختیار دولت است. آن زمان حدود بیست‌واندی سال بود که فیش‌های فروخته‌شده تبدیل به تلفن نشده بود؛ یعنی ۸۰۰ هزار تلفن در اختیار مردم است؛ اما ٥,١ میلیون فیش وجود دارد. من وزیر بودم، با آقای مهندس موسوی بر سر نحوه اداره کشور اختلاف داشتم. بالاخره ایشان من را برکنار کرد. به منزل رفتم تا اینکه ساعت ۱۰ شب حاج‌احمدآقا تماس گرفت و گفت مرحوم آقای منتظری از قم آمده و به امام(ره) گفته چرا غرضی را از دولت بیرون کرده‌اید. امام پاسخ می‌دهند من از موضوع خبر ندارم. احمدآقا را صدا کردند. احمدآقا می‌گویند ما با چهره خواب‌آلوده به خدمت امام رفتیم. امام می‌فرمایند به غرضی بگویید که هر وزارتخانه‌ای غیر از نفت و کشور که می‌خواهد برود.• ‌چرا؟ به این علت که شما قبل از آن وزیر نفت بودید؟بله، آقای موسوی گفته بود که نفت را خودم اداره می‌کنم. براساس دستور امام(ره) من هم رفتم و نگاه کردم در دولت کجا از همه ضعیف‌تر است؟ جانماز آب نمی‌کشم. به پست و تلگراف رسیدم. صبح به احمدآقا زنگ زدم و در میان گذاشتم. گفت آنجا خوب نیست، اما به‌هرحال وزیر پست شدم. یک هفته بعد رفتم ژاپن، وزیر مخابرات ژاپن از من پرسید که پیش‌ازاین در چه حوزه‌ای کار کردی؟ گفتم من وزیر نفت بودم. گفت تو بر دو بال تمدن سوار شدی؛ یکی انرژی و دیگری ارتباطات. من دیدم چه بازار بی‌نظیری است.• شما پیش‌ازاین فرمودید که قیمت دولتی موبایل ۵۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد دومیلیون‌و ٥٠٠ هزار تومان بود.وقتی من سال ۶۴ وارد وزارت پست و تلگراف شدم، تلفن ثابت در بازار از یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در مناطق تهران مختلف تهران قیمت داشت. در آن مقطع با ۶۰۰ هزار تومان می‌شد یک آپارتمان بگیریم. قیمت خط تلفن، از بعضی آپارتمان‌ها بیشتر بود. دیدیم که موقعیت خوبی است. گفتیم یک خط تلفن از یک پیکان بهتر است. در واقع یک خط تلفن یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت تلفن‌های دولتی ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان و پیکان ۸۰ هزار تومان بود. همین بازار باعث دعوا و دادوقال مجلس و دولت شد. در سال ۶۶، بودجه‌ای که من برای مخابرات به مجلس بردم، از بودجه نفت بیشتر بود. به‌هرروی، بعد از تصویب بودجه امر توسعه را در پیش گرفتیم. افتتاح پشت افتتاح، رفت‌وآمد به مجلس و... . تلفن تبدیل به یک ارگان وسیع اجتماعی شد. شبکه اطلاع‌رسانی، شبکه اینترنت، شبکه موبایل و...، تقریبا هر هفته‌ حرف جدیدی می‌زدیم.• ‌پست هوایی را هم شما آوردید.من که نه، ‌صد هزار کارمند مخابرات، تکنوکرات خوب و مهربان این زحمات را کشیده‌اند. ماجرای موبایل هم از اینجا شروع شد که من سال ۶۴ در دوبی ماشینی دیدم که آنتن بلند ١٠-١٥متری روی آن سوار بود. از همراهان پرسیدم این چیست؟ گفتند که این تلفن موبایل است. آن زمان اروپا به جی‌ام‌اس رسیده بود. یک شبکه که از شانگهای تا اروپا کشیده شده بود. رفتم آنجا و ثبت‌نام کردم و در سال ۶۷، عضو جی‌ام‌اس شدم. رفتیم برای پنج یا ۱۰ هزار شماره ثبت‌نام کردیم، هزار و ٦٠٠ نفر آمدند. ثبت‌نام هزارو ٦٠٠ نفر اعتبار کافی را تأمین نمی‌کرد. بر سر همین موضوع موبایل هم در دولت و مجلس جنگی برپا بود. آقای هادی غفاری پشت تریبون مجلس گفتند به غرضی رأی ندهید، ایشان می‌گوید وقتی آدمی می‌میرد، تلفن بزنیم تا کسی بیاید و جنازه او را بردارد. یا یک‌بار در هواپیما نشسته بودم، موبایل را به آدم بزرگی نشان دادم و گفتم آقا این تلفن است. گفت می‌تواند همه‌جا را بگیرد؟ گفتم بله؛ گفت کانادا را بگیر. کانادا را گرفتم صحبت کرد. از دور به او نگاه می‌کردم، تلفن را بررسی می‌کرد و دنبال سیم می‌گشت. فردی را خدمت فرد دیگری بردند که درباره موبایل توضیح بدهد. هرچه توضیح می‌دهند، متوجه نمی‌شود. به حضار می‌گوید: این دستگاه اذان می‌گوید؟ جواب می‌دهند خودش کار خاصی نمی‌کند. هرچه از آن طرف خط بگویند این دستگاه منتقل می‌کند. دوباره می‌پرسدخودش اذان نمی‌گوید؟ می‌گویند خیر. آن را به دیوار پرت می‌کند؛ درک آن زمان از پدیده تلفن به همین میزان بود. کار به جایی رسید که بر اثر ثبت‌نام مردم، نقدینگی من از بانک‌مرکزی بیشتر بود. هر زمان بانک‌ها محتاج می‌شدند، سراغ من می‌آمدند. هزارو ٦٠٠ خط را که توزیع کردم، به یکباره قیمت ۵۰۰ هزار تومان تبدیل به سه میلیون تومان شد. بلافاصله، یک گشایش اعتبار صد هزارتایی به مجلس بردم که موافقت نکردند. با وجود دادوقال فراوان موفق شدم ١٠ درصد آن را تأمین اعتبار کنم.‌• پس از آن ۱۰ هزار شماره را فروختید؟بله، بعد‌ها فروش خط راحت‌تر شد و بین مردم جا افتاد و رکوردش شکست. من کار می‌کردم، جریان اجتماعی‌ای که شکل گرفته بود، از جریان سیاسی پیشی گرفته بود. مردم نقدینگی خود را داده و خط تلفن می‌خریدند. مخابرات با پول مردم اداره می‌شد. اصولا به‌همین‌دلیل مالکیت مخابرات برای مردم بود، نه دولت. دولت صرفا نماینده مردم برای اداره این شرکت بود.• ‌شما می‌فرمایید که در زمان دکتر مصدق شرکت متعلق به مردم بوده، بعد از آن هم همین‌طور. پس مخابرات باید به مردم سود پرداخت می‌کرد. مگر شما به من که از خط تلفن ثابت استفاده می‌کردم سود پرداخت کردید؟قصد من توسعه بود. در مجلس با آقای دری دعوا کردیم. آقای دری تصمیم داشتند مالیات بر اندوخته را تصویب کنند. به ایشان گفتم این پول متعلق به مردم است. شرعی نیست و این را به‌دست من امانت سپرده‌اند که با آن کاری انجام دهم. او عصبانی شد و گفت غرضی شرع را هم تحریف می‌کند؛ اما پس از آن به من گفتند باید سود پرداخت کنید، گفتم چشم.• ‌مجلس به شما گفت باید سود بدهید؟بله، همین طیف‌هایی که مخالف بودند. می‌گفتند مقدار زیادی نقدینگی در اختیار دارید و باید به مالکان آن پول‌ها، سود پرداخت کنید. بر سر موضوع جنجال به وجود آمد. گفتم توسعه یا سود؟ چون اگر سود را پرداخت می‌کردیم دیگر امکان توسعه وجود نداشت. دعوا ادامه داشت و بالاخره سود پرداخت نکردم و به ساماندهی توسعه پرداختم.• ‌در ‌‌‌نهایت چه؟ بالاخره که باید سود می‌دادید.موضوع اصلی، روند تداوم توسعه بود. همین الان اگر سود حاصل از مخابرات را هزینه دولت الکترونیک کنید برنده هستید.• ‌تا زمانی‌که سود پرداخت شود نمی‌توان در راستای توسعه حرکت کرد؟تشکیل دولت الکترونیک ضروری‌تر از پرداخت سود است. هم‌اکنون از مجموعه امکانات موبایلی که در اختیار داریم و چندین ‌هزار سرویس روی آن است، نمی‌توانیم به‌طورکامل استفاده کنیم. باید شبکه و نرم‌افزار را توسعه دهیم. نه پول و نه کتاب چاپ کنیم. هیچ کاری نکنیم و این را انجام دهیم. سالی صد میلیارد تومان کتاب درسی چاپ می‌کنیم که مفت هم نمی‌ارزد. باید به‌جای آن رایانه‌ها را به هم شبکه کنیم و مثلا جغرافیا و... را از آن بگیریم. این سخنان را سال ۶۷ مطرح کردم و مجلس رأی داد اما نگذاشتند.• ‌من الان می‌خواهم روی این مطلب تمرکز کنم و به رانت مخابرات نزدیک بشویم. مالکیت آن مال مردم است؟بله.• ‌پس خود دولت نمی‌تواند این را خصوصی‌سازی کند؟خیر، اگر ان‌شاءالله در مجلس آینده رأی بیاورم این موضوع را دنبال می‌کنم. من نامه نوشتم که این اصل اشتباه است.• ‌اصل ۴۴؟اصل ۴۴ نیست. اصل ۴۴ مربوط به سرمایه‌گذاری دولت است اما کسانی می‌خوردند و می‌بردند و به جریانات سیاسی نزدیک بودند. اتفاقا از دوستان شما هم بودند.• ‌دوستان ما مخابرات را به کسانی که هویتشان مشخص نیست واگذار نکردند. این اتفاق در دولت دهم افتاد.یک روز آقای هاشمی در دولت به من گفت تو مخالف خصوصی‌سازی هستی. گفتم حالا یک مدیر کم‌عقل پیدا شده که یکی از واحدهای کشوری را توسعه بدهد، در جواب کسی که به شما گفته به غرضی بگویید که مخابرات را خصوصی‌سازی کند، بگویید غرضی گفت بهتر است برود راه‌آهن را خصوصی کند، مخابرات کار خودش را انجام می‌دهد. کشور جهان‌سومی همین است.• ‌از گفته‌های شما متوجه می‌شویم مخابرات متعلق به مردم بوده و با پول آنان رشد کرده است. بنابراین دولت حق نداشته آن را واگذار کند. درواقع مخابرات دولتی نبوده که بتوان آن را خصوصی‌سازی کرد.درست می‌گویید. من‌‌ همان زمان خدمت بزرگان رفته و گفتم مخابرات دولتی نبوده که خصوصی شود. پاسخشان این بود که توسط دولت مدیریت می‌شده است.• ‌اما مالکیت که خصوصی بود.الان شبکه مخابرات روزی ۲۵ میلیارد تومان به دولت پرداخت می‌کند و خود شرکت هم روزی ۲۵ میلیارد تومان درآمد دارد.• ‌یعنی ۲۵ میلیارد به جیب شرکت و ۲۵ میلیارد هم به دولت می‌رود؟۲۵ میلیارد دولت که محرز است اما ۲۵ میلیارد خودش را دقیق نمی‌دانم. اما توسعه طوری متوقف شده است که الان استان‌ها به پول موبایل‌ها دسترسی ندارند و پول آن دست دولتی‌هاست، سه هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارند و قدرت پرداخت ندارند.• ‌این خیلی مهم است که مردم ما نمی‌دانند که مخابرات اصلا دولتی نبوده که قابلیت خصوصی‌سازی داشته باشد.چه‌کسی می‌گوید نمی‌داند؟• ‌منظور مردم هستند که نمی‌دانند.مردم هم می‌دانند اما بیچاره‌ها چه کنند؟• ‌مخابرات توسط دولت دهم خصوصی می‌شود اما سهام‌دار آن مردم هستند. این غیرقانونی نیست؟هم غیرقانونی است و هم حرام شرعی.• ‌چرا به این فکر افتادند؟ چون پول زیادی آنجا بود؟موضوع بسیار ساده است. خصولتی شد. یک جوان ۳۰ساله را به‌عنوان رئیس شرکت مخابرات تعیین کردند و او شب در آپارتمان شخصی‌اش دچار گازگرفتگی شد. من گفتم اینجا را به قیمت ۱۶ هزار میلیارد تومان فروختند در حالی که زمین آنجا به‌تنهایی ۸۰ هزار میلیارد ارزش داشت.• ‌ چرا ۱۲ سال در مخابرات ماندید؟ برای مثال چرا در دولت آقای هاشمی جای دیگری نرفتید؟خیلی‌ها خواستند من را از مخابرات جدا کنند اما موفق نشدند. یک‌بار هم آقای هاشمی گفت برو آموزش‌وپرورش، قبول نکردم، گفت برو کشاورزی، باز هم قبول نکردم. گفتم آقای هاشمی اینجا خیلی کار دارد. دلیل اصلی آن فنی است. ارتباطات، اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار مثل جاده، هواپیما و کشتیرانی و نرم‌افزار زیربنا هستند.• ‌ما مخابرات را به‌عنوان نمونه برای ورود به بحث مطرح کردیم. خصوصی‌سازی از دولت آقای هاشمی شروع شد و اوج خصوصی‌سازی در دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد. از گوشه‌وکنار می‌شنیدیم که فلان شرکت یا فلان کارخانه خصوصی شده. قطعا مخابرات یک مشت نمونه خروار از خصوصی‌سازی‌ها بود و رانت‌هایی که در این بین بود. دقیقا چه اتفاقی افتاد؟در ایران، توسعه صرفا فیزیکی بوده است. تقریبا دوهزار میلیارد دلاری که ظرف این چندسال هزینه شد، حدود ۳۰ یا ۳۵ درصد از آن به دولت بازگشته است. مشکل اصلی ما نه در خصوصی‌سازی و نه در رانت است. سؤال اصلی این است که چرا تولید در ایران سود نمی‌دهد؟• ‌هزینه بالای تولید.کاملا درست است. کارگر و انرژی که ارزان است، پس چه‌چیزی گران است که هزینه تولید زیاد شده است. سرمایه گران است. شما هر پولی را بخواهید بگیرید، بیش از نرخ تورم، باید به بانک بپردازید. برای مثال اگر قرار شد ۵۰۰ میلیون وام بگیرید به بانک مراجعه و تقاضای وام می‌کنید. می‌پرسید چند درصد؟ قطعا جواب این‌است که بالا‌تر از تورم. رقبای شما در دنیا، هند، چین، ژاپن، استرالیا، ترکیه و پرتغال است. هزینه سرمایه اینها زیر پنج درصد است.• ‌در بحث خصوصی‌سازی گفتید که بردند و خوردند. یک بخش این موضوع سیاسی است و صرفا اقتصاد مطرح نیست. درحال‌حاضر هم که موضوع پول‌های کثیف مطرح است. پول‌هایی این بین از اختلاف قیمت ارز به‌دست آمد. کارخانه‌ای که فلان مبلغ ارزش داشت و بسیار کمتر از آن مبلغ واگذار شد. چقدر از این پول‌ها به سیاست می‌رود؟این پول‌ها وارد فساد سیاسی می‌شود و نتوانسته در خود سیاست وارد شود. منظور از فساد سیاسی گروه‌هایی هستند که عقبه اجتماعی ندارند و خود را دارای اعتبار می‌بینند. این پول‌ها را گرفته و خرج می‌کنند، مانند دولت نهم و دهم. بهترین مثال برای این، انتخابات ۹۲ است. انتخابات ۹۲ همه رانت‌های پولی قرار بود که برنده انتخابات باشد اما بازنده شد. بنابراین می‌گوییم پول‌های نجس توانایی فساد اجتماعی ندارد ولی بخشی از قدرت سیاسی را به خود مشغول می‌کنند. قدرت سیاسی اگر به ابزار فیزیکی تکیه کرد ازبین می‌رود.• برای واگذاری مخابرات، شما به موضوع اشراف کامل داشتید که آنجا مال مردم است و واگذارش کردند، با این روحیات چرا آن‌زمان فریاد نزدید؟من در جریان کار اجتماعی دو، سه قول به خودم دادم، یکی این بود که علیه کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند، صحبتی نکنم.• ‌اما این مورد یک اتفاق غیرقانونی بود.حتی اگر کسی الله‌اکبر گفته است، من حرمتش را نگه می‌دارم. علیه تصمیم‌گیری‌های نظام هم صحبتی نمی‌کنم. تجربه‌ام این‌گونه بوده که هر سخنی گفتم بعد از مدتی شاخص شده است. در یک مقطعی باید یک عده‌ای را معارض کنیم. پس صبر می‌کنیم تا آب از آسیاب بیفتد و بعد حرفمان را بزنیم. الان این حرف من خیلی طرفدار دارد.• ‌اما در مواردی خاص ممکن است کار از کار گذشته باشد.نه، اگر مجموعه عوامل انقلاب را بشود به سمتی قانع کرد که این کار‌ها در گذشته اشتباه بوده و انجام ندهید بهتر است. رحیمی بعد از مدتی به من گفت اشتباه کردیم مخابرات را واگذار کردیم. بالاخره آنها هم نیروهای جامعه هستند، قرار نیست ما نیرو‌ها را با هم درگیر کنیم.• ‌ماجرا این است که دولتی‌شدن، یعنی مالکیت و مدیریت در اختیار دولت باشد، اما ملی‌شدن یعنی مالکیت در اختیار مردم باشد و مدیریت در اختیار دولت باشد،‌ ولی در کشور ما ظاهرا خلط مبحث شده است. این دو مفهوم به‌گونه‌ای دیگر جاافتاده است.من مفصل در این‌باره صحبت کردم. وقتی دولت قدرتمند می‌شود، این مفاهیم با هم اشتباه می‌شود. دولت هویدا ثروتمند شد و گفت ما اینها را برای چه می‌خواهیم. دولت احمدی‌نژاد ثروتمند شد و همه اینها پیش آمد.• ‌من یک سؤالی براساس تجربه شما دارم. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که وقتی بنگاهی دولتی، خصوصی می‌شود، کارایی آن افزایش پیدا می‌کند، اما تجربه‌های واقعی نشان می‌دهد خیلی چیز‌ها خصوصی شده‌اند، ولی کارایی آنها افزایش نیافته است. برای نمونه راه‌آهن.بله، انحصار اصولا ضدتوسعه است. سرمایه‌ای که از دولت برای خصوصی‌سازان بیاید، ضدتوسعه است. هر دو این اتفاقات انجام شده است. حرف شما درست است. ضوابط تولید این است که باید مصرف‌کننده را در شرایط برابر با خارجی داشته باشیم. برای مثال هزینه پول کم باشد.• ‌در مورد شرکتی که مخابرات را خریداری کرده است، برای ما توضیحاتی می‌دهید. این سرمایه از کجا جمع شد؟اینها اکثرا دولتی هستند. هشت هزار میلیارد از بانک‌ها گرفته‌اند و الان هم در حال فروش زمین‌های مخابرات هستند.• ‌یعنی هم‌چنان هم کارآمدی ندارند و هم توسعه‌شان متوقف شد.عرض کردم که توسعه متوقف شد. پیمانکاران استان‌ها سه هزار میلیارد تومان طلبکار هستند، اما نمی‌توانند بگیرند.• ‌راهکارِ رفع این مشکل چیست؟خصوصی‌سازی زمانی موفق می‌شود که تورم روی سه درصد باشد.• ‌در این مورد خاص چطور؟ یک عده براساس یک‌سری روابط خاص، مخابرات که متعلق به مردم بوده است را خریده‌اند. چطور می‌شود آن را برگرداند؟احتمالا مجلس قادر به انجام این کار است.• ‌شما به مجلس راه پیدا کنید، این‌کار را انجام می‌دهید؟من تصمیم دارم در مجلس توسعه جمهوریت و اسلامیت را دنبال کنم. اگر موقعیت اجتماعی درست باشد که این به درگیری نینجامد، بله. ولی معمولا پیگیر مسائل این‌چنینی که هزینه زیادی دارد، نیستم.  ]]> مخابرات Tue, 28 Apr 2015 12:46:56 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/35783/واگذاری-مخابرات-حرام-غیرقانونی آزمایش سرویس‌های پهن باند اپراتور چهارم در تله‌کام ۲۰۱۴ http://itna.ir/fa/doc/news/32683/آزمایش-سرویس-های-پهن-باند-اپراتور-چهارم-تله-کام-۲۰۱۴ شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت درنمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ سرویس‌های پهن باند قابل ارائه درشبکه دسترسی فیبرنوری را با همکاری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و سرویس‌های پهن باند به نمایش می‌گذارد.به گزارش ایتنا از روابط عمومی اپراتورچهارم، شبکه دسترسی فیبرنوری شبکه ای است با قابلیت ارایه محتوای پهن باند با کیفیت HD, Ultra HD, Full HD, 3D که امکان ارائه سرویس‌های پهن باند چندرسانه‌ای و تعاملی دراین شبکه قابل تصور بوده و عینیت می‌یابد.دراین شبکه، ارائه کنندگان خدمات دیتا و اینترنت پرسرعت قادر خواهندبود، نیازکاربران به سرعت ۲۰ الی ۱۰۰ مگابیت برثانیه را بدون نیاز به تجهیزات اضافه تامین نمایند و این درحالی است که در شبکه‌های موجود کنونی و درفواصل محدود و کمتر از یک کیلومتر انتقال دیتا با سرعت بیش از۱۰ مگابیت واقعی عملا امکان‌پذیر نیست.ایرانیان نت به عنوان چهارمین اپراتور سراسری حوزه ارتباطات و نخستین اپراتور شبکه پهـن باندکشـور، با اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موظف به طراحی و ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری درسراسرکشور و ارائه خدمات پهن باند به هشت تا ده میلیون مشترک خانگی، تجاری، آموزشی و دولتی در سطح کشور است که نصب و بهره‌برداری از شبکه پسیو آن در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.اپراتور چهارم سعی دارد در نمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ شبکه دسترسی فیبرنوری را معرفی نموده، آخرین دستاوردها و توانمندی‌ها و پیشرفت‌های این پروژه ملی را به نمایش بگذارد.دراین نمایشگاه، بازدیدکنندگان از غرفه ایرانیان نت با شبکه FTTx به عنوان آخرین فناوری زیرساخت‌های ارتباطی آشنا می‌شوند و قابلیت‌های این شبکه را با برخی سرویس‌های کاربردی و قابل ارائه در شبکه پهن باند کشور مورد آزمایش قرار می‌دهند.سرویس‌هایی که در این غرفه قابل آزمایش برای بازدیدکنندگان خواهند بود عبارتند از: اینترنت پرسرعت واقعی، بازی آنلاین، تلویزیون تعاملی و دیگر سرویس‌هایی از قبیل تلفن اینترنتی و آموزش از راه دور که در این نمایشگاه ارائه خواهند شد.این سرویس‌ها عموما توسط شرکت‌های تولید کننده محتوا و دیگر اپراتورها برای ارائه بر بستر فیبرنوری آماده می شوند و اپراتور چهارم از طریق شبکه سراسری دسترسی فیبرنوری وظیفه انتقال آن را به کاربران عمومی برعهده دارد. اگر چه با راه اندازی این شبکه، برخی سرویس‌های مهم وکاربردی بعنوان سرویس‌های پایه راسا از سوی اپراتور چهارم به کاربران خانگی ارایه خواهد شد اما سیاست کلان وزارت ارتباطات، بهره‌مندی تمامی تولید کنندگان محتوی از شبکه سراسری فیبرنوری در ارایه محصولات خود به عموم مردم است به همین دلیل تامین نیاز به شبکه باند پهن کلیه اپراتورهای ارتباطی در صورت لزوم برعهده اپراتور چهارم گذاشته شده است.با راه اندازی شبکه دسترسی فیبرنوری، آموزش مجازی، گردشگری مجازی، دولت الکترونیک، خانه هوشمند، مراقبت از بیماران، تلویزیون تعاملی و اینترنت پرسرعت واقعی معنی خواهد یافت.از دیگر اهداف اپراتور چهارم برای حضور در نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت علاقه‌مندان داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در حوزه FTTx و معرفی سرویس‌های زیرساختی اپراتور چهارم از قبیل: فیبرتاریک، ظرفیت باند پهن نامحدود و محدود، سرویس اتصالات پهن باند نقطه به نقطه، سرویس بک هال اپراتوری و سرویس شبکه خصوصی مجازی به تولید کنندگان محتوی و ارایه کنندگان خدمات از قبیل PAP ها و ISP ها، بانک ها، ادارات دولتی ، ارگانها و سازمانهای عمو می و دولتی و دیگر متقاضیان پهن باند ارتباطی است.  ]]> مخابرات Wed, 01 Oct 2014 17:16:16 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/32683/آزمایش-سرویس-های-پهن-باند-اپراتور-چهارم-تله-کام-۲۰۱۴ پارسیان همراه لوتوس، نسل جدید تلفن همراه به بازار آمد http://itna.ir/fa/doc/news/48441/پارسیان-همراه-لوتوس-نسل-جدید-تلفن-بازار-آمد ----------- گزارش آگهی ---------پارسیان همراه لوتوس، نسل جدید تلفن همراه(با پیش شماره ) به بازار آمد.شرکت "پارسیان همراه لوتوس" که یکی از شرکت های زیر مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان می باشد، به عنوان نسل جدید اپراتور های مخابراتی، موفق به اخذ پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه نوع اول( Full MVNO ) به شماره پروانه ۱۴-۱۰۰-۱۰۰ به تاریخ ۹۵/۱۲/۲۴ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد.سیم کارت های پارسیان همراه لوتوس با برخورداری از بالاترین سطح فناوری و تکنولوژی های ارتباطات سیار و همچنین با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت نسل جدید مبتنی بر شبکه‌های 3G، 4G/LTE، 4.5G قادر خواهد بود تا با بیشترین سطح پوشش ملی و بین المللی، خدمات تلفن همراه را با بهترین کیفیت و سرویس های متمایز به هموطنان عزیز ارائه نماید.پارسیان همراه لوتوس، با هدف ایجاد تحول در زندگی دیجیتال بر پایه خدمات ارزش افزوده در بستر تلفن همراه از سال ۱۳۹۶ آماده خدمت رسانی خواهد بود. مشترکین این اپراتور نوظهور این امکان را خواهند داشت که با تلفیقی از سرویس های پایه مخابراتی ( مکالمه، USSD ، SMS ، دیتا ) و سرویس های ارزش افزوده حوزه های متنوعی مانند Fintech، گردشگری و سلامت را در اختیار داشته و با استفاده از طیف گسترده این خدمات، زندگی دیجیتال را با شیوه ای جدید تجربه نمایند.   ]]> مخابرات Sat, 18 Mar 2017 19:00:18 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48441/پارسیان-همراه-لوتوس-نسل-جدید-تلفن-بازار-آمد سرویس فیبر نوری مخابرات در منازل افتتاح شد http://itna.ir/fa/doc/news/48740/سرویس-فیبر-نوری-مخابرات-منازل-افتتاح مرحله نخست گسترش شبکه دسترسی به فیبر نوری در منازل توسط شرکت مخابرات ایران، امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مخابرات شهید فرد اسدی تهران افتتاح شد.به گزارش ایتنا از ایسنا، بر این اساس، انتقال فیبر نوری در هشت استان تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه و کرج آغاز به کار کرد. بدین ترتیب در استان تهران ۲۴۵ هزار پورت، اصفهان ۸۵ هزار پورت، مشهد ۸۰ هزار پورت، شیراز ۶۱ هزار پورت، خوزستان ۶۱ هزار پورت، کرج ۲۸ هزار پورت و کرمانشاه ۲۰ هزار پورت فیبر نوری آماده واگذاری به متقاضیان است.اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و 4K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا از جمله سرویس‌های قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری است. ]]> مخابرات Mon, 24 Apr 2017 06:13:27 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48740/سرویس-فیبر-نوری-مخابرات-منازل-افتتاح