ايتنا - پربيننده ترين عناوين مخابرات :: rss_full_edition http://itna.ir/telecom Sat, 12 Aug 2017 09:28:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sat, 12 Aug 2017 09:28:29 GMT مخابرات 60 حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت http://itna.ir/fa/doc/news/49694/حذف-قبوض-کاغذی-تلفن-ثابت معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به اعلام صورت حساب قبض یک‌ماهه از مرداد و حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت تا پایان سال، از مشوق‌هایی برای کسانی که قبض خود را بدون صورت‌حساب و به صورت مستقیم پرداخت می‌کنند خبر داد.داوود زارعیان با اشاره به اقدامات مخابرات در حوزه خدمات به مشتریان، گفت: تعیین کیفیت برای همه سرویس‌های مخابراتی از جمله این اقدامات است. بدین ترتیب که ما برای خدمات شاخص کیفیت تعریف می‌کنیم و اگر کیفیت پایین‌تر از حد مطلوب بود، به مشتریان خسارت پرداخت می‌کنیم.وی تجمیع دفاتر امور مشترکین را یکی دیگر از خدمات مخابرات دانست و افزود: ما قصد داریم به صورت موازی دو کار انجام دهیم. بدین ترتیب که مراجعه به یک مکانی خاص در همه کشور حذف شود و در همه نقاط سرویس دهد. همچنین اکنون ۱۲۰ مرکز در تهران داریم. به همین دلیل مراکز امور مشترکان را محدود خواهیم کرد تا سرویس‌ها به صورت تجمیع شده وجود داشته باشد.صورت‌حساب یک‌ماهه و حذف قبوض کاغذی تلفن ثابتمعاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با تاکید بر خدماتی برای جلب رضایت مشتریان به ویژه در حوزه تلفن ثابت، گفت: اعلام صورت حساب قبض یک‌ماهه یکی از اقدامات است و از ماه مرداد صورت حساب یک‌ماهه خواهیم داشت. حذف قبوض کاغذی در یک فرآیند هشت ماهه در کشور نیز از اقدامات دیگر است. افزایش کانال‌های ارسال و دریافت صورت حساب از اکنون شروع شده بدین ترتیب تا آخر سال قبض کاغذی حذف می‌شود.پرداخت مستقیم با همکاری بانکزارعیان پرداخت مستقیم (direct debit) را از دیگر سرویس‌های پرداخت دانست و اظهار کرد: کسانی که در بانک حساب دارند می‌توانند با بانک قرارداد بسته تا بدون دریافت صورت حساب قبض، بانکشان آن را به صورت مستقیم پرداخت کند. برای این کار مشوق‌هایی نیز از طرف مخابرات و بانک برای مشتریان در نظر گرفته شده تا انگیزه یافته و دیگر نیازمند قبض تلفن نباشند. وی با تاکید بر دیجیتال‌سازی و ساده‌سازی به عنوان دیگر خدمات مخابرات، گفت: دیجیتال‌سازی به این ترتیب است که رفت و آمد مردم حذف شده و همه سرویس‌های مخابرات تا پایان سال به صورت عملیاتی دیجیتالی شود. همچنین ما به دنبال این هستیم هر آنچه مشتری را معطل می‌کند، حذف کنیم و ساده‌سازی بنیادین به صورت اساسی و حذف پرونده‌های کاغذی از برنامه‌های ماست، زیرا این پرونده‌ها جای زیادی را اشغال می‌کنند در صورتی که مراجعه به آنها بسیار کم است.بی‌عدالتی در حق تلفن ثابتمعاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به تعرفه تلفن ثابت، اظهار کرد: در حوزه تعرفه‌گذاری تلفن ثابت یک ظلم تاریخی و بی‌عدالتی رخ داده است. در صورتی که مردم برای تلفن همراه دقیقه‌ای ۶۰ تومان پول می‌دهند، این هزینه برای تلفن ثابت چهار تومان است اما با آن مشکل دارند، در حالی که ایجاد و نگهداری تلفن ثابت دشوارتر است. بنابراین باید توجه داشت برای تلفن ثابت گرانی اتفاق نمی‌افتد اما مسوولان ارتباطاتی کشور اگر بخواهند به توسعه ارتباطات فکر کنند باید حداقل‌ها را در نظر بگیرند.زارعیان در ادامه با بیان این که باید نگرش تغییر کند زیرا اگر می‌خواهیم سرویس‌های خوب داشته باشیم مردم باید حداقل هزینه را پرداخت کنند، افزود: به دلیل تفکری که جا افتاده مردم تصور می‌کنند که هزینه تلفن ثابت گران است. در صورتی که تلفن ثابت در ایران تقریبا رایگان است. همچنین ۷۰ درصد مکالمات تلفن همراه زیر یک دقیقه است و چهار تومان هزینه دارد در صورتی که در همراه از همان لحظه اول ۳۰ تومان هزینه خواهد داشت.اخطار پرداخت به جای قطع تلفنوی در پاسخ به ابهامی که در خصوص اخطار به مشترکان پرمصرف تلفن ثابت داده می‌شود، گفت: مصوبه ۲۰۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این است که اگر صورت حساب خط اعتباری ثابت به ۲۰ هزار تومان و خط دائمی به ۳۰ هزار تومان رسید، خط باید قطع شود. با وجود این ما در چنین شرایطی تلفن‌ها را قطع نمی‌کنیم و به مشترکان اخطار می‌دهیم تا به پرداخت قبض خود اقدام کنند.معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به بسته‌های ترکیبی و تاکید به ایجاد این بسته‌ها، اظهار کرد: اکنون مخابرات بسته‌هایی شامل صوت و دیتا، صوت و دیتا و سرویس ابری، صوت و ADSL و سرویس ابری و تلویزیون اینترنتی دارد. همچنین در حال مذاکره با سرویس سیار برای اضافه شدن این بسته‌های ترکیبی هستیم.زارعیان همچنین درخصوص رقابت با شرکت‌های FCP‌ در راستای واگذاری تلفن روی فضای ابری توضیح داد: ما در حال حاضر واگذاری تلفن ثابت روی فضای ابری را شروع کردیم و تاکنون ۳۰۰۰ واگذاری انجام داده‌ایم. البته در مکان‌هایی که از نظر اقتصادی به صرفه باشد همین شبکه فعلی را گسترش می‌دهیم.وی با اشاره به راه‌اندازی سرویس تانوما توسط مخابرات، اظهار کرد: در تهران همه مناطق و در کشور نیز ۱۰ استان به این سرویس مجهز هستند. همچنین در تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان واگذاری داشته‌ایم. تاکنون نزدیک به ۷۰۰۰ واگذاری در تهران انجام شده است و تانوما به صورت جدی از اول مهرماه آغاز می‌شود. ]]> مخابرات Mon, 07 Aug 2017 07:09:37 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49694/حذف-قبوض-کاغذی-تلفن-ثابت نمایشگاه ایران تله کام ۲۰۱۷ برگزار می‌شود http://itna.ir/fa/doc/news/49349/نمایشگاه-ایران-تله-کام-۲۰۱۷-برگزار-می-شود نمایشگاه ایران تله کام ۲۰۱۷ از تاریخ ۲۴ لغایت ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد گردید.به گزارش ایتنا از دبیرخانه نمایشگاه تله کام، با توجه به آغاز فراخوان ثبت نام، از کلیه متقاضیان مشارکت در بخش داخلی درخواست شده تا درخواست اولیه خود را با تکمیل فرم مربوطه (قابل دسترسی در وب‌سایت نمایشگاه) جهت ثبت در بانک اطلاعاتی نمایشگاه، تا قبل از شروع جانمایـی اینترنـتی و رزرو اوليه -که در نیمه دوم مرداد ماه انجام خواهد شد- برای انجام مراحل عضویت در سایت جانمائي اينترنتي و امکان اطلاع‌رسانی به ایشان حداکثر تا تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۶ به ستاد برگزاري ارائه نمايند.علاقه‌مندان می توانند در صورت نیــــــــــاز به کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن‌ها و یا فاکس با ستاد برگزاری نمایشگاه بشرح زیر تماس حاصل فرمائید:- تلفـن(بخش اداری-ثبت نام) : ۳۶-۸۸۲۰۵۷۳۵- فـاکس: ۸۸۷۸۶۶۸۹- پست الکترونیک palarsamaneh@gmail.comهمچنین: سایت رسمی نمایشگاه ]]> مخابرات Mon, 03 Jul 2017 06:55:40 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49349/نمایشگاه-ایران-تله-کام-۲۰۱۷-برگزار-می-شود آزمایش سرویس‌های پهن باند اپراتور چهارم در تله‌کام ۲۰۱۴ http://itna.ir/fa/doc/news/32683/آزمایش-سرویس-های-پهن-باند-اپراتور-چهارم-تله-کام-۲۰۱۴ شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت درنمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ سرویس‌های پهن باند قابل ارائه درشبکه دسترسی فیبرنوری را با همکاری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و سرویس‌های پهن باند به نمایش می‌گذارد.به گزارش ایتنا از روابط عمومی اپراتورچهارم، شبکه دسترسی فیبرنوری شبکه ای است با قابلیت ارایه محتوای پهن باند با کیفیت HD, Ultra HD, Full HD, 3D که امکان ارائه سرویس‌های پهن باند چندرسانه‌ای و تعاملی دراین شبکه قابل تصور بوده و عینیت می‌یابد.دراین شبکه، ارائه کنندگان خدمات دیتا و اینترنت پرسرعت قادر خواهندبود، نیازکاربران به سرعت ۲۰ الی ۱۰۰ مگابیت برثانیه را بدون نیاز به تجهیزات اضافه تامین نمایند و این درحالی است که در شبکه‌های موجود کنونی و درفواصل محدود و کمتر از یک کیلومتر انتقال دیتا با سرعت بیش از۱۰ مگابیت واقعی عملا امکان‌پذیر نیست.ایرانیان نت به عنوان چهارمین اپراتور سراسری حوزه ارتباطات و نخستین اپراتور شبکه پهـن باندکشـور، با اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موظف به طراحی و ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری درسراسرکشور و ارائه خدمات پهن باند به هشت تا ده میلیون مشترک خانگی، تجاری، آموزشی و دولتی در سطح کشور است که نصب و بهره‌برداری از شبکه پسیو آن در چهار شهر تهران، تبریز، مشهد و کرج تا پایان سال جاری تحقق خواهد یافت.اپراتور چهارم سعی دارد در نمایشگاه تله کام ۲۰۱۴ شبکه دسترسی فیبرنوری را معرفی نموده، آخرین دستاوردها و توانمندی‌ها و پیشرفت‌های این پروژه ملی را به نمایش بگذارد.دراین نمایشگاه، بازدیدکنندگان از غرفه ایرانیان نت با شبکه FTTx به عنوان آخرین فناوری زیرساخت‌های ارتباطی آشنا می‌شوند و قابلیت‌های این شبکه را با برخی سرویس‌های کاربردی و قابل ارائه در شبکه پهن باند کشور مورد آزمایش قرار می‌دهند.سرویس‌هایی که در این غرفه قابل آزمایش برای بازدیدکنندگان خواهند بود عبارتند از: اینترنت پرسرعت واقعی، بازی آنلاین، تلویزیون تعاملی و دیگر سرویس‌هایی از قبیل تلفن اینترنتی و آموزش از راه دور که در این نمایشگاه ارائه خواهند شد.این سرویس‌ها عموما توسط شرکت‌های تولید کننده محتوا و دیگر اپراتورها برای ارائه بر بستر فیبرنوری آماده می شوند و اپراتور چهارم از طریق شبکه سراسری دسترسی فیبرنوری وظیفه انتقال آن را به کاربران عمومی برعهده دارد. اگر چه با راه اندازی این شبکه، برخی سرویس‌های مهم وکاربردی بعنوان سرویس‌های پایه راسا از سوی اپراتور چهارم به کاربران خانگی ارایه خواهد شد اما سیاست کلان وزارت ارتباطات، بهره‌مندی تمامی تولید کنندگان محتوی از شبکه سراسری فیبرنوری در ارایه محصولات خود به عموم مردم است به همین دلیل تامین نیاز به شبکه باند پهن کلیه اپراتورهای ارتباطی در صورت لزوم برعهده اپراتور چهارم گذاشته شده است.با راه اندازی شبکه دسترسی فیبرنوری، آموزش مجازی، گردشگری مجازی، دولت الکترونیک، خانه هوشمند، مراقبت از بیماران، تلویزیون تعاملی و اینترنت پرسرعت واقعی معنی خواهد یافت.از دیگر اهداف اپراتور چهارم برای حضور در نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت علاقه‌مندان داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در حوزه FTTx و معرفی سرویس‌های زیرساختی اپراتور چهارم از قبیل: فیبرتاریک، ظرفیت باند پهن نامحدود و محدود، سرویس اتصالات پهن باند نقطه به نقطه، سرویس بک هال اپراتوری و سرویس شبکه خصوصی مجازی به تولید کنندگان محتوی و ارایه کنندگان خدمات از قبیل PAP ها و ISP ها، بانک ها، ادارات دولتی ، ارگانها و سازمانهای عمو می و دولتی و دیگر متقاضیان پهن باند ارتباطی است.  ]]> مخابرات Wed, 01 Oct 2014 17:16:16 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/32683/آزمایش-سرویس-های-پهن-باند-اپراتور-چهارم-تله-کام-۲۰۱۴ ورود اپراتورهای خصوصی برای واگذاری خط ثابت به متقاضیان http://itna.ir/fa/doc/news/48901/ورود-اپراتورهای-خصوصی-واگذاری-خط-ثابت-متقاضیان مدیرعامل شرکت مخابرات درباره برنامه توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶ برای رفع صف انتظار فیش‌های تلفن ثابت، گفت: امسال قطعا وضعیت بهتر خواهد شد، البته سایر اپراتورهای ثابت نیز برای تامین تلفن‌های ثابت مورد نیاز متقاضیان وارد شده‌اند.به گزارش ایتنا از فارس، رسول سرائیان  درباره برنامه توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶ در کشور برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و رفع صف انتظار فیش‌های تلفن ثابت، گفت: اولویت نخست شرکت مخابرات ایران برای توسعه تلفن ثابت در سال ۹۶، توسعه شبکه فیبر نوری است که سبب ایجاد ظرفیت بیشتر و پاسخگویی به حجم زیادی از تقاضاها در این حوزه می‌شود.وی افزود: علاوه بر شرکت مخابرات، سایر اپراتورهای ثابت نیز با پروانه (FCP اپراتور ارتباطات ثابت) به این حوزه وارد شده‌اند و اکنون آنها نیز می‌توانند تلفن‌های ثابت مورد نیاز متقاضیان را تأمین کنند.مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: البته راهبرد این شرکت، پوشش حداکثر تقاضاها براساس وظیفه خود است.وی افزود: معتقدیم با ورود فیبر نوری در لایه دسترسی در تأمین نیازهای مردم اتفاق بزرگی خواهد افتاد و تلفن ثابت، اینترنت و سرویس‌های ویدئویی با ورود فیبر نوری پوشش داده می‌شوند.سرائیان خاطرنشان کرد: وضعیت بهتری نسبت به قبل در سال ۹۶ قطعاً ایجاد خواهد شد. ]]> مخابرات Wed, 10 May 2017 10:02:31 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48901/ورود-اپراتورهای-خصوصی-واگذاری-خط-ثابت-متقاضیان پارسیان همراه لوتوس، نسل جدید تلفن همراه به بازار آمد http://itna.ir/fa/doc/news/48441/پارسیان-همراه-لوتوس-نسل-جدید-تلفن-بازار-آمد ----------- گزارش آگهی ---------پارسیان همراه لوتوس، نسل جدید تلفن همراه(با پیش شماره ) به بازار آمد.شرکت "پارسیان همراه لوتوس" که یکی از شرکت های زیر مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان می باشد، به عنوان نسل جدید اپراتور های مخابراتی، موفق به اخذ پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه نوع اول( Full MVNO ) به شماره پروانه ۱۴-۱۰۰-۱۰۰ به تاریخ ۹۵/۱۲/۲۴ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد.سیم کارت های پارسیان همراه لوتوس با برخورداری از بالاترین سطح فناوری و تکنولوژی های ارتباطات سیار و همچنین با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت نسل جدید مبتنی بر شبکه‌های 3G، 4G/LTE، 4.5G قادر خواهد بود تا با بیشترین سطح پوشش ملی و بین المللی، خدمات تلفن همراه را با بهترین کیفیت و سرویس های متمایز به هموطنان عزیز ارائه نماید.پارسیان همراه لوتوس، با هدف ایجاد تحول در زندگی دیجیتال بر پایه خدمات ارزش افزوده در بستر تلفن همراه از سال ۱۳۹۶ آماده خدمت رسانی خواهد بود. مشترکین این اپراتور نوظهور این امکان را خواهند داشت که با تلفیقی از سرویس های پایه مخابراتی ( مکالمه، USSD ، SMS ، دیتا ) و سرویس های ارزش افزوده حوزه های متنوعی مانند Fintech، گردشگری و سلامت را در اختیار داشته و با استفاده از طیف گسترده این خدمات، زندگی دیجیتال را با شیوه ای جدید تجربه نمایند.   ]]> مخابرات Sat, 18 Mar 2017 19:00:18 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48441/پارسیان-همراه-لوتوس-نسل-جدید-تلفن-بازار-آمد چند پیش‌بینی از وضعیت صنعت مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/48952/چند-پیش-بینی-وضعیت-صنعت-مخابرات این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات (5G) اشاره می‌شود. توجه‌ها از قبل به این فناوری جلب شده است. کم‌کم صنعت مخابرات به این سمت می‌رود و می‌کوشد مسائل موازی را به‌طور همزمان مدیریت کند و این بار هدف 5G این است: «یک گیگابیت در هر ثانیه».به گزارش ایتنا از ایسنا، تلکامز با همکاری سازمان مشاوره موبایل پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۷ برای صنعت مخابرات را گردآوری و جمع‌بندی کرد.بر این اساس انتظار نمی‌رود که راه‌اندازی تجاری فناوری 5G تا قبل از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد. با وجود این‌که ورایزن راه‌اندازی 5G را در خطوط ثابت بی‌سیم (FWA) تا قبل از سال ۲۰۱۷ پیاده خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها این است که استقرار 5G حداقل شش سال طول خواهد کشید. براساس پیش‌بینی Northstream تا آن زمان، اپراتورها روی بهبود استانداردهای LTE بیشتر از رفتن به سمت 5G سرمایه‌گذاری خواهند کرد.شرکت Telcos روی ابزارهای LTE پیشرفته، از جمله MIMO و تجمع حامل سرمایه‌گذاری خواهد کرد. هزینه‌های استقرار ۵G زیاد خواهد بود و اپراتورها فقط خواهند توانست روی فناوری‌های 5G سرمایه‌گذاری کنند. این اتفاق فقط در صورتی رخ می‌دهد که بتوانند مزایای مسلم 5G را نسبت به 4G برای شرکت خود ضمانت کنند.اکثر اپراتورها در ابتدای کار می‌خواهند مطمئن شوند سه موردی که تحت سیطره 5G می‌توانند بهتر عمل کنند، از نظر اقتصادی برای آنها عملی و کاربردی است. این سه مورد اینترنت اشیا، ارتباطات قابل اطمینان و افزایش پهن باند تلفن همراه را شامل می‌شود.همه این اعلان‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که پیش از ۵G اتفاق افتاده‌اند، بدون شک در سال ۲۰۱۷ نیز در سطح اطلاع‌رسانی خواهند بود. صنعت مخابرات وابستگی ناسالمی به نسل بعدی دارد و با این وابستگی که احتمالا اجتناب‌ناپذیر است جلو می‌رود، اما هنوز نمی‌تواند آن را به واقعیت بدل کند. نگرانی مهم در این میان این است که صنعت به سمت بی‌معنایی برود و مخاطبان خود را بی‌تفاوت و بی‌حس کند.از سوی دیگر به نظر Northstream مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های شبکه در سال ۲۰۱۷ برای نصب و بهبود سیستم‌های فعلی ایجاد خواهند شد. همچنین اپراتورها نسبت به حفظ تعادل قدرت بین سه وندور اول جهان هوشیار خواهند بود.این مساله منجر به ثبات سهم بازار می‌شود و فشار قیمت را برای وندورهای زیرساخت کاهش می‌دهد. فشار افزایش قیمت در طولانی‌مدت باعث می‌شود وندورهای زیرساخت بازاری نامتعادل و نامطلوب برای اپراتورها خلق کنند؛ بنابراین حفظ سه وندور جهانی برای حفظ امنیت رقبات و توسعه فناوری جزو علائق اپراتورهاست.بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که سال ۲۰۱۶، سال دشواری برای اریکسون بود. عواملی طی سال‌ها باعث افت اریکسون شدند و ضعف عظیمی در بازارهای شبکه مرکزی این شرکت به وجود آوردند. این عوامل سبب شدند اریکسون نتواند در بازار متنوع امروز سرعت به خرج دهد و افت خود را جبران کند. به نظر می‌آید همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند بیورژ اکهولم که قبلا بیشترین سهام اریکسون را داشت، جایگزین هانس وستبرگ، مدیرعامل قبلی، شود.قیمت سهام اریکسون در سال ۲۰۱۶ تقریبا تا حدود ۵۰ درصد پایین آمد و احتمالا همین امر منجر به آزردگی سهامداران شد. اکهولم به این خاطر به عنوان مدیرعامل انتخاب شده است که بخشی از ضررها و زیان‌ها را به شرکت بازگرداند و وضعیت را بهبود بخشد. تیم تحقیقی تلکامز معتقد است امکان دارد که هیات مدیره تصمیم بگیرند بخشی از سهام اریکسون را به فروش برسانند تا اعداد و ارقام را به مسیر مناسب سوق دهند.Northstream پیش‌بینی می‌کند که فعالیت‌های NFV در سال ۲۰۱۷ رشد بیشتری خواهد داشت. انگیزه‌های زیادی وجود دارد: چون برخی خدمات جدید به کارکردهای شبکه مجازی و آینده آن وابسته است. در نتیجه NFV طی سال ۲۰۱۷ به سمت خدماتی مثل VoLTE, Carrier Cloud و غیره خواهد رفت. NFV همچنین زیرساخت‌های فعلی را بهبود خواهد بخشید. با وجود این‌که تمرکز اصلی NFV بر بهبود زیرساخت خواهد بود، شاهد خدمات جدیدش نیز خواهیم بود.این واقعیت که ورایزن هنوز دست از یاهو برنداشته، نشان می‌دهد اپراتورهای هوشمند برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود از رسانه جدا نمی‌شوند. راه‌حل جدید و امروزی برای کاهش APUU‌های اپراتورها وابسته به استروئید است، نه فقط رفتن سراغ کپی کردن محتوا، بلکه تولید آن. این استراتژی باعث می شود کاربران به سمت معدود ارائه‌دهندگانی بروند که از نظر فنی، تخصصی، اتصال، اینترنت اشیاء، محتوا و غیره با نیازهای آنها مطابق هستند.تحکیم ارتباط بین رسانه و مخابرات در اروپا نیز در جریان است. وندورها و شرکت‌هایی مثل اریسکون به احتمال زیاد سمت کسب‌وکارهای رسانه‌ای و تلویزیون ها می‌روند. در این میان هواوی نیز یکی از شرکت‌هایی است که می‌کوشد در تولید ویدئو پیشگام شود. همان‌قدر که میل کاربران به محتوای ویدئویی افزایش می‌یابد، کنترل این دریچه ارتباطی اهمیت بیشتری می‌یابد.درآمد اینترنت اشیا سهمی از کل درآمد در سطح جهانی است که طی چند سال اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر، برخی از اپراتورها یک درصد از درآمد خود را به خدمات اینترنت اشیاء اختصاص داده‌اند. با این حال به پیش‌بینی Northstream، این میزان در سال ۲۰۱۷ همان یک درصد یا کمتر هم باقی خواهد ماند. البته برخی از اپراتورهای پیشتاز در ایالات متحده آمریکا و اروپا از جمله AT&T و دافون، تلفنیکا و دویچه تلکام این میزان را به سه درصد نیز خواهند رساند.این تیم‌ها می‌کوشند فقط از طریق اتصال درآمد کسب نکنند، بلکه سراغ یکپارچگی سیستم‌ها، امنیت، تجزیه و تحلیل، مدیریت پلت‌فرم‌ها و راه‌حل‌های عمودی می‌روند. به علاوه، این اپراتورهای بزرگ در زمینه‌ی ماشین‌های خودکار بدون راننده وارد بازار خواهند شد. همان‌طور که اینترنت اشیاء در چند سال آینده رشد می‌کند، انتظار داریم شاهد تفاوت‌های بیشتری در درآمد اپراتورها در مناطق باشیم. همه این مسائل ارزش اینترنت اشیاء را مشخص می‌کند.ASR (بازشناسی اتوماتیک گفتار) رویکردی بالغانه‌تر در سال ۲۰۱۷ اتخاذ خواهد کرد و به سمت زندگی روزمره می‌رود، در واقع به جریانی غالب تبدیل می‌شود. ASR اپلیکیشن‌های گسترده‌ای خواهد داشت و تاثیر زیادی بر تلفن‌های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیاء خواهد گذاشت.در هر حال Northstream فکر می‌کند که اروپا می‌تواند بعد از آمریکا و چین در این نوآوری سهیم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. این‌که اروپا هنوز به صورت حرفه‌ای وارد ASR نشده، احتمالا ناشی از موانع زبان است. از سوی دیگر نبود سرمایه‌گذاری و روند کند بازارهای محلی اروپا نسبت به رشد سریع فناوری امروز جهان، از دیگر علت‌های عقب ماندن اروپا در زمینه‌ی ASR است. نوآوری سریع و تجارت اینترنت اشیاء، رشد ASR را پشتیبانی می‌کند به ویژه در مورد خانه‌ها و اتومبیل‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی.همچنین در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۵ درصد از کاربران ساعت‌های اپل از Siri استفاده می‌کردند: ۵۰ درصد استفاده روزانه و ۳۱ درصد نیز چند بار در روز یا بیشتر. این اعداد و آمار استفاده از Siri بین کاربران آی‌فون در حال افزایش است.براساس گزارش‌های گوگل، ۲۰ درصد از جست‌وجوها براساس ASR صورت گرفته است. با این حال، استفاده از ASR و سطح رضایت از آن در اروپا نسبی باقی‌مانده و نسبت به کشورهای انگلیسی زبان و چینی زبان محدودتر به کار رفته است. ASR به سرعت در حال رشد است. برای درک ظرفیت بیشتر ASR باید بتوان آن را با فناوری‌های هوش مصنوعی ترکیب کرد.هوش مصنوعی فناوری مهم سال ۲۰۱۶ بود از رایانه‌هایی که انسان‌ها را در بازی‌ها شکست می‌دهند گرفته تا اتوماسیون کارهایی که قبلا انسان‌ها آنها را انجام می‌دادند. مثل ارائه‌ی خدمات به مشتریان. یکی از محصولات جانبی محاسبات ابر توانایی ارائه و رونمایی از محاسبات فوق‌العاده در کارهای روزانه ما بوده که منجر به گسترش هوش مصنوعی شده است؛ اما باید به این مساله نیز توجه داشت که هوش مصنوعی با حذف تصمیم‌های انسانی در محیط کار وارد عمل می‌شود. باید این مهم را در نظر گرفت که در پایان ماجرا انسان‌ها ‌محصولاتی نباشند که توسط ماشین‌ها برداشت می‌شوند! ]]> مخابرات Mon, 15 May 2017 05:37:21 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48952/چند-پیش-بینی-وضعیت-صنعت-مخابرات اعتراض سهامداران به پول‌های راکد ۳۰ سال مخابرات http://itna.ir/fa/doc/news/49024/اعتراض-سهامداران-پول-های-راکد-۳۰-سال-مخابرات مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران به شکل متفاوتی برگزار شد.اداره مجمع را برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات در مقام نماینده دولت در هیات مدیره مخابرات برعهده داشت.تفاوت خواست صاحبان حقیقی سهام و سهامداران عمده، ابهامات زیاد در بند ۴ صورت‌های مالی، نوع اداره مجمع و پاسخ‌های رئیس مجمع به سهامداران حقیقی باعث اعتراض سهامداران حقیقی شد.بند ۴ صورت‌های مالی حسابرسی شده امروز جنجال‌برانگیز بود؛ زیرا در این بند مبالغ زیادی معادل یک درصد کل درآمد عملیاتی شرکت به عنوان بدهی راکد و سنواتی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بلاتکلیف مانده است.این مبالغ شامل ۱۳۱۸ میلیارد ریال اقلام راکد سنواتی است که ۳۱۵ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای آن نگه داشته شده است.وقتی توضیح مختصر مدیرعامل مخابرات درباره این بند نتوانست سهامداران حقیقی را از روی این بند عبور دهد، کمال بیگدلی معاون مالی شرکت اعلام کرد بسیاری از مطالبات سنواتی متعلق به ۴۰ تا ۳۰ سال کار شرکت مخابرات ایران است که روی هم انباشته شده و برای این ارقام ابهام دار دو راهکار وجود دارد اینکه کلا با یک مصوبه هیات مدیره این اعداد حذف و در سود و زیان دیده شوند و دوم اینکه به همین وضعیت در گزارش مالی سالانه دیده شوند.به گفته بیگدلی این مبالغ بلاتکلیف شامل ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دعوای حقوقی مخابرات با شرکت عمران کیش، ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منابع مشمول تحویل در اروپا، ۱۲ میلیارد تومان بیانیه الجزایر در دعوی ایران و آمریکا، ۳۳ میلیارد تومان طلب از کارخانجات مخابراتی، ۸۹ میلیارد تومان مانده بدهی‌های مردم و ۳۸ میلیارد تومان از پروژه کاشانه و چندین مورد دیگر است.با توجه به حساس شدن بند ۴ نماینده دولت از رئیس مجمع خواست تا همراه برنامه‌های توسعه تقویمی برای رفع و رجوع بدهی ها در نظر بگیرند که قنبری گفت: «به دنبال این نبوده‌ایم که به حسابرس مستقل کمک نکنیم و گزارش ریز ندهیم. مخابرات تسهیلات با نرخ بالا دارد و مشکل مدیریت نقدینگی و منابع است؛ اما قبول داریم که مواردی از جمله صندوق بازنشستگی و ساماندهی املاک روستایی را می‌توانسته‌ایم انجام دهیم و ان شالله امسال انجام می‌دهیم. »علاوه بر این، طرح دوباره پیشنهاد افزایش تعرفه تلفن ثابت در حالی که هنوز یک سال از افزایش اخیر تعرفه تلفن ثابت نمی‌گذرد، از دیگر اتفاق‌های مهم این مجمع بود.همواره در این مجمع مردمی که در طول سال از گرانی و افزایش قیمت ها گلایه دارند به آدم دیگری تبدیل می‌شوند و خواهان افزایش تعرفه تلفن ثابت هستند. امروز نیز این خواسته چندین بار تکرار شد. رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سهامداری که از پایین بودن تعرفه تلفن ثابت به نفع خود معترض بود، گفت: انشاءالله دولت کمک کند بار دیگر تعرفه‌ها اضافه شود اما با توجه به وجود رقبا و پایدار نبودن افزایش درآمد ناشی از افزایش تعرفه رویکرد اصلی شرکت افزایش خدمات است.همچنین در این جلسه پس از اینکه مدیرعامل مخابرات از وضعیت به نسبت بد شرکت در سال ۹۴ و بهتر شدن اوضاع در سال ۹۵ با افزایش ۱۵ درصدی درآمد عملیاتی شرکت گزارش می داد، سهامداران عمده خواستار تقسیم سود به میزان کمتر از سال گذشته بودند.سهامداران حقیقی به تقسیم سود ۵۰ تومانی نظر داشتند؛ نظر سازمان بورس تقسیم حداکثر سود ۳۷ تومانی بود و سهامدار عمده در صدای بلند اعتراض سهامداران حقیقی به سود ۳۳ تومانی رای داد. سود تقسیمی سال گذشته ۴۵ تومان به ازای هر سهم بوده است.قنبری در پاسخ به سوال یکی از سهامداران معترض که پرسید با وجود سهامداران عمده دارای ۴۰ درصد سهام چرا مردم را در مجمع دعوت می‌کنید؟، گفت: «تشریفات است». که صراحت بیان وی به مزاج صاحبان حقیقی سهام خوش نیامد.سهامداران از ابتدا تا پایان جلسه که رئیس مجمع با عجله جلسه را ترک کرد و چند سهامدار هنوز در سالن فریاد می‌زدند به این تصمیم اعتراض کردند. ]]> مخابرات Mon, 22 May 2017 04:59:49 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49024/اعتراض-سهامداران-پول-های-راکد-۳۰-سال-مخابرات برای تغییر نام یا وصل تلفن به حضور مالک نیازی نیست http://itna.ir/fa/doc/news/49048/تغییر-نام-یا-وصل-تلفن-حضور-مالک-نیازی-نیست به گزارش ایتنا از ایسنا،‌داوود زارعیان با اشاره به ساده‌سازی ارائه خدمات برای دفتر امور مشترکان مخابرات اظهار کرد: ساده‌سازی خدمات در چند حوزه وجود دارد. بخش اول که درخواست‌های زیادی در مورد آن وجود داشت، مساله‌ی نقل و انتقال تلفن بود. این کار در گذشته با حضور مالک انجام می‌شد اما ما در طرح ساده‌سازی حضور مالک را حذف کردیم.وی ادامه داد: بدین ترتیب هر کس در هر مکانی که تلفن را خریداری کرده اگر فقط در سند ذکر شده باشد، همکاران ما تلفن را به نام می‌زنند و اگر ذکر نشده باشد با ارائه سند و درخواست خریدار، این کار انجام می‌شود. این طرح در سراسر کشور مورد استقبال قرار گرفته و تقریبا بیشتر مشترکانی که دارای مشکل بودند مراجعه کرده و تلفن را به نام خود ثبت کردند.معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به موضوع حذف مدارک اضافی در ثبت‌نام توضیح داد: بحث دیگر موضوع حذف مدارک اضافی است. ما تمامی مدارک از جمله کپی شناسنامه و سند و غیره را که قبلا برای ثبت‌نام دریافت می‌کردیم، حذف کرده و اکنون ثبت‌نام با کپی کارت ملی انجام می‌شود. همچنین امکان ثبت‌نام از طریق پورتال به صورت غیرحضوری را فراهم کردیم که هم در حوزه تلفن ثابت و هم ADSL این طرح اجرا می‌شود.زارعیان در ادامه درباره وصل تلفن‌هایی که به صورت دوطرفه قطع شده‌اند، بیان کرد: بحث دیگر، وصل کردن تلفن‌ها برای مشترکینی است که به علت عدم پرداخت بدهی تلفن‌شان دوطرفه قطع شده است. بنابراین تلفن‌های کسانی که بدهی‌شان به ودیعه نرسیده، یک‌طرفه وصل می‌شود و در صورتی که مشترکین بدهی خود را پرداخت کنند، تلفن آنها مجددا وصل خواهد شد.وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که به سمت ساده‌تر کردن طرح برویم. بنابراین حذف کاغذ، پرونده و مراجعه را در دستور کار داریم. البته اگر کسی علاقه‌مند بود می‌تواند حضور یابد، اما ما در برنامه داریم که تا پایان امسال حذف کاغذ و مشتری را به‌طور کامل در دفاتر اجرا کنیم. ثبت‌نام و پرداخت از طریق پورتال نیز آغاز شده است. مکانیزه کردن دفاتر، امضای دیجیتالی و حذف کاغذ را نیز در دستور کار داریم که در تهران شروع شده و برخی از مراکز منطقه ۸ آغاز شده‌اند تا بتوانیم تا پایان سال کاغذ را حذف کنیم. ]]> مخابرات Wed, 24 May 2017 05:42:56 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49048/تغییر-نام-یا-وصل-تلفن-حضور-مالک-نیازی-نیست واگذاری مخابرات حرام و غیرقانونی بود http://itna.ir/fa/doc/interview/35783/واگذاری-مخابرات-حرام-غیرقانونی شرق - سال ١٣٩٢، پدیده عرصه سیاسی کشور نام گرفت، اما سیدمحمد غرضی به‌تازگی ظهور نکرده و بیش از نیم‌قرن تجربه سیاست‌ورزی را با خود یدک می‌کشد. از مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی تا وکالت و وزارت و درنهایت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته در کارنامه او وجود دارد. می‌گوید در انتخابات مجلس آتی هم ثبت‌نام خواهد کرد تا شعار «توسعه جمهوریت و اسلامیت» را پیگیری کند. واگذاری شرکت مخابرات را به دلیل اینکه مالکیت آن متعلق به مردم بوده، حرام و غیرقانونی برمی‌شمارد. بخشی از گفت‌وگوی روزنامه شرق با وی را در ادامه می‌خوانید:• یکی از نقاطی که در این مملکت در آن رانت ایجاد شد، مخابرات است. با توجه به اینکه شما سال‌های طولانی وزیر مخابرات بودید و به این قضیه کاملا اشراف دارید، خود شما هم فرمودید که موبایل را وارد کردید. در دهه ٧٠ وقتی موبایل در بازار حدود دو میلیون تومان فروخته می‌شد.قیمت آزاد دو میلیون تومان بود. دولتی ۵۰۰ هزار تومان بود.• ‌سؤالم این است که این قیمت واقعی بود که در بازار به فروش می‌رسید؟نه، قیمت واقعی نبود. به‌دلیل تقاضای بسیار، قیمت مصنوعی در بازار بالا رفت.• ‌دقیقا نکته همین‌جاست. تعداد زیادی از مردم خریدند یا ثبت‌نام کردند و پول زیادی وارد مخابرات شد. موبایل با قیمت جهانی اصلا مطابقت نداشت و خیلی گران‌تر از آن بود. فکر می‌کنم آقای معتمدی، وزیر وقت بودند که می‌گفتند کسانی‌که موبایل ثبت‌نام می‌کنند، قرار است سهام‌داران آینده در مخابرات باشند؛ به‌این‌معنا که این پول را از مردم می‌گیریم و در زیرساخت‌ها خرج می‌کنیم. زمانی‌که قرار شد مخابرات خصوصی شود، مردم سهام‌داران آن شرکت خصوصی خواهند شد؛ اما به یک‌باره در سال ۸۸ بدون اینکه ما مردمی که پول برای زیرساخت‌های مخابرات پرداخت کرده بودیم بدانیم شرکت مخابرات خصوصی و دراین‌میان رانت بزرگی ایجاد شد. این خصوصی‌سازی در مخابرات چگونه اتفاق افتاد؟یکی از جنگ‌هایی که من دارم و در آن قضیه احتمالا شهید زنده هستم و مشخص نیست چه زمانی بمیرم، مخابرات و تلفن است.• ‌یک تاریخچه از مخابرات برای ما بگویید.اولین‌باری که این اتفاق می‌افتد و قرار می‌شود که ارتباط با سیم در کشور برقرار شود، مرحوم صنیع‌الدوله در سال ۱۲۸۵، خدمت آقای مظفرالدین‌شاه می‌رود و مجوز این کار را دریافت می‌کند. این کار تا سال ۱۳۲۹، ادامه پیدا کرد. مرحوم مصدق در مجلس آن را به شرکت تلفن تبدیل می‌کند. ضمن اینکه هرکس که از ۱۲۸۵ تا ۱۳۲۹ تلفن داشته، صاحب سهم و صاحب سرمایه شرکت است. دولت هیچ کاری ندارد. مصدق برای اینکه بتواند توسعه را عمومی و پول بیشتری جذب کند و شبکه تلفن را توسعه بدهد، آن را به شرکت تلفن تبدیل می‌کند. قرار بر این می‌شود که زیر نظر وزارت پست مسئولیت داشته باشد. مدیرعامل این شرکت را هم کمیسیون پست مجلس تأیید کند. این کار توسعه پیدا می‌کند تا سال ۱۳۵۰. در سال ۱۳۵۰ تلفن جوابگو نیست؛ بنابراین آن را به شرکت مخابرات تبدیل می‌کنند. اختیار تعیین مدیرعامل را هم به وزیر می‌دهند.• ‌یعنی کاملا دولتی می‌شود؟خیر، مالکیت متعلق به صاحبان فیش، یعنی مردم بود؛ اما اداره شرکت در اختیار دولت است. آن زمان حدود بیست‌واندی سال بود که فیش‌های فروخته‌شده تبدیل به تلفن نشده بود؛ یعنی ۸۰۰ هزار تلفن در اختیار مردم است؛ اما ٥,١ میلیون فیش وجود دارد. من وزیر بودم، با آقای مهندس موسوی بر سر نحوه اداره کشور اختلاف داشتم. بالاخره ایشان من را برکنار کرد. به منزل رفتم تا اینکه ساعت ۱۰ شب حاج‌احمدآقا تماس گرفت و گفت مرحوم آقای منتظری از قم آمده و به امام(ره) گفته چرا غرضی را از دولت بیرون کرده‌اید. امام پاسخ می‌دهند من از موضوع خبر ندارم. احمدآقا را صدا کردند. احمدآقا می‌گویند ما با چهره خواب‌آلوده به خدمت امام رفتیم. امام می‌فرمایند به غرضی بگویید که هر وزارتخانه‌ای غیر از نفت و کشور که می‌خواهد برود.• ‌چرا؟ به این علت که شما قبل از آن وزیر نفت بودید؟بله، آقای موسوی گفته بود که نفت را خودم اداره می‌کنم. براساس دستور امام(ره) من هم رفتم و نگاه کردم در دولت کجا از همه ضعیف‌تر است؟ جانماز آب نمی‌کشم. به پست و تلگراف رسیدم. صبح به احمدآقا زنگ زدم و در میان گذاشتم. گفت آنجا خوب نیست، اما به‌هرحال وزیر پست شدم. یک هفته بعد رفتم ژاپن، وزیر مخابرات ژاپن از من پرسید که پیش‌ازاین در چه حوزه‌ای کار کردی؟ گفتم من وزیر نفت بودم. گفت تو بر دو بال تمدن سوار شدی؛ یکی انرژی و دیگری ارتباطات. من دیدم چه بازار بی‌نظیری است.• شما پیش‌ازاین فرمودید که قیمت دولتی موبایل ۵۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد دومیلیون‌و ٥٠٠ هزار تومان بود.وقتی من سال ۶۴ وارد وزارت پست و تلگراف شدم، تلفن ثابت در بازار از یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در مناطق تهران مختلف تهران قیمت داشت. در آن مقطع با ۶۰۰ هزار تومان می‌شد یک آپارتمان بگیریم. قیمت خط تلفن، از بعضی آپارتمان‌ها بیشتر بود. دیدیم که موقعیت خوبی است. گفتیم یک خط تلفن از یک پیکان بهتر است. در واقع یک خط تلفن یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت تلفن‌های دولتی ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان و پیکان ۸۰ هزار تومان بود. همین بازار باعث دعوا و دادوقال مجلس و دولت شد. در سال ۶۶، بودجه‌ای که من برای مخابرات به مجلس بردم، از بودجه نفت بیشتر بود. به‌هرروی، بعد از تصویب بودجه امر توسعه را در پیش گرفتیم. افتتاح پشت افتتاح، رفت‌وآمد به مجلس و... . تلفن تبدیل به یک ارگان وسیع اجتماعی شد. شبکه اطلاع‌رسانی، شبکه اینترنت، شبکه موبایل و...، تقریبا هر هفته‌ حرف جدیدی می‌زدیم.• ‌پست هوایی را هم شما آوردید.من که نه، ‌صد هزار کارمند مخابرات، تکنوکرات خوب و مهربان این زحمات را کشیده‌اند. ماجرای موبایل هم از اینجا شروع شد که من سال ۶۴ در دوبی ماشینی دیدم که آنتن بلند ١٠-١٥متری روی آن سوار بود. از همراهان پرسیدم این چیست؟ گفتند که این تلفن موبایل است. آن زمان اروپا به جی‌ام‌اس رسیده بود. یک شبکه که از شانگهای تا اروپا کشیده شده بود. رفتم آنجا و ثبت‌نام کردم و در سال ۶۷، عضو جی‌ام‌اس شدم. رفتیم برای پنج یا ۱۰ هزار شماره ثبت‌نام کردیم، هزار و ٦٠٠ نفر آمدند. ثبت‌نام هزارو ٦٠٠ نفر اعتبار کافی را تأمین نمی‌کرد. بر سر همین موضوع موبایل هم در دولت و مجلس جنگی برپا بود. آقای هادی غفاری پشت تریبون مجلس گفتند به غرضی رأی ندهید، ایشان می‌گوید وقتی آدمی می‌میرد، تلفن بزنیم تا کسی بیاید و جنازه او را بردارد. یا یک‌بار در هواپیما نشسته بودم، موبایل را به آدم بزرگی نشان دادم و گفتم آقا این تلفن است. گفت می‌تواند همه‌جا را بگیرد؟ گفتم بله؛ گفت کانادا را بگیر. کانادا را گرفتم صحبت کرد. از دور به او نگاه می‌کردم، تلفن را بررسی می‌کرد و دنبال سیم می‌گشت. فردی را خدمت فرد دیگری بردند که درباره موبایل توضیح بدهد. هرچه توضیح می‌دهند، متوجه نمی‌شود. به حضار می‌گوید: این دستگاه اذان می‌گوید؟ جواب می‌دهند خودش کار خاصی نمی‌کند. هرچه از آن طرف خط بگویند این دستگاه منتقل می‌کند. دوباره می‌پرسدخودش اذان نمی‌گوید؟ می‌گویند خیر. آن را به دیوار پرت می‌کند؛ درک آن زمان از پدیده تلفن به همین میزان بود. کار به جایی رسید که بر اثر ثبت‌نام مردم، نقدینگی من از بانک‌مرکزی بیشتر بود. هر زمان بانک‌ها محتاج می‌شدند، سراغ من می‌آمدند. هزارو ٦٠٠ خط را که توزیع کردم، به یکباره قیمت ۵۰۰ هزار تومان تبدیل به سه میلیون تومان شد. بلافاصله، یک گشایش اعتبار صد هزارتایی به مجلس بردم که موافقت نکردند. با وجود دادوقال فراوان موفق شدم ١٠ درصد آن را تأمین اعتبار کنم.‌• پس از آن ۱۰ هزار شماره را فروختید؟بله، بعد‌ها فروش خط راحت‌تر شد و بین مردم جا افتاد و رکوردش شکست. من کار می‌کردم، جریان اجتماعی‌ای که شکل گرفته بود، از جریان سیاسی پیشی گرفته بود. مردم نقدینگی خود را داده و خط تلفن می‌خریدند. مخابرات با پول مردم اداره می‌شد. اصولا به‌همین‌دلیل مالکیت مخابرات برای مردم بود، نه دولت. دولت صرفا نماینده مردم برای اداره این شرکت بود.• ‌شما می‌فرمایید که در زمان دکتر مصدق شرکت متعلق به مردم بوده، بعد از آن هم همین‌طور. پس مخابرات باید به مردم سود پرداخت می‌کرد. مگر شما به من که از خط تلفن ثابت استفاده می‌کردم سود پرداخت کردید؟قصد من توسعه بود. در مجلس با آقای دری دعوا کردیم. آقای دری تصمیم داشتند مالیات بر اندوخته را تصویب کنند. به ایشان گفتم این پول متعلق به مردم است. شرعی نیست و این را به‌دست من امانت سپرده‌اند که با آن کاری انجام دهم. او عصبانی شد و گفت غرضی شرع را هم تحریف می‌کند؛ اما پس از آن به من گفتند باید سود پرداخت کنید، گفتم چشم.• ‌مجلس به شما گفت باید سود بدهید؟بله، همین طیف‌هایی که مخالف بودند. می‌گفتند مقدار زیادی نقدینگی در اختیار دارید و باید به مالکان آن پول‌ها، سود پرداخت کنید. بر سر موضوع جنجال به وجود آمد. گفتم توسعه یا سود؟ چون اگر سود را پرداخت می‌کردیم دیگر امکان توسعه وجود نداشت. دعوا ادامه داشت و بالاخره سود پرداخت نکردم و به ساماندهی توسعه پرداختم.• ‌در ‌‌‌نهایت چه؟ بالاخره که باید سود می‌دادید.موضوع اصلی، روند تداوم توسعه بود. همین الان اگر سود حاصل از مخابرات را هزینه دولت الکترونیک کنید برنده هستید.• ‌تا زمانی‌که سود پرداخت شود نمی‌توان در راستای توسعه حرکت کرد؟تشکیل دولت الکترونیک ضروری‌تر از پرداخت سود است. هم‌اکنون از مجموعه امکانات موبایلی که در اختیار داریم و چندین ‌هزار سرویس روی آن است، نمی‌توانیم به‌طورکامل استفاده کنیم. باید شبکه و نرم‌افزار را توسعه دهیم. نه پول و نه کتاب چاپ کنیم. هیچ کاری نکنیم و این را انجام دهیم. سالی صد میلیارد تومان کتاب درسی چاپ می‌کنیم که مفت هم نمی‌ارزد. باید به‌جای آن رایانه‌ها را به هم شبکه کنیم و مثلا جغرافیا و... را از آن بگیریم. این سخنان را سال ۶۷ مطرح کردم و مجلس رأی داد اما نگذاشتند.• ‌من الان می‌خواهم روی این مطلب تمرکز کنم و به رانت مخابرات نزدیک بشویم. مالکیت آن مال مردم است؟بله.• ‌پس خود دولت نمی‌تواند این را خصوصی‌سازی کند؟خیر، اگر ان‌شاءالله در مجلس آینده رأی بیاورم این موضوع را دنبال می‌کنم. من نامه نوشتم که این اصل اشتباه است.• ‌اصل ۴۴؟اصل ۴۴ نیست. اصل ۴۴ مربوط به سرمایه‌گذاری دولت است اما کسانی می‌خوردند و می‌بردند و به جریانات سیاسی نزدیک بودند. اتفاقا از دوستان شما هم بودند.• ‌دوستان ما مخابرات را به کسانی که هویتشان مشخص نیست واگذار نکردند. این اتفاق در دولت دهم افتاد.یک روز آقای هاشمی در دولت به من گفت تو مخالف خصوصی‌سازی هستی. گفتم حالا یک مدیر کم‌عقل پیدا شده که یکی از واحدهای کشوری را توسعه بدهد، در جواب کسی که به شما گفته به غرضی بگویید که مخابرات را خصوصی‌سازی کند، بگویید غرضی گفت بهتر است برود راه‌آهن را خصوصی کند، مخابرات کار خودش را انجام می‌دهد. کشور جهان‌سومی همین است.• ‌از گفته‌های شما متوجه می‌شویم مخابرات متعلق به مردم بوده و با پول آنان رشد کرده است. بنابراین دولت حق نداشته آن را واگذار کند. درواقع مخابرات دولتی نبوده که بتوان آن را خصوصی‌سازی کرد.درست می‌گویید. من‌‌ همان زمان خدمت بزرگان رفته و گفتم مخابرات دولتی نبوده که خصوصی شود. پاسخشان این بود که توسط دولت مدیریت می‌شده است.• ‌اما مالکیت که خصوصی بود.الان شبکه مخابرات روزی ۲۵ میلیارد تومان به دولت پرداخت می‌کند و خود شرکت هم روزی ۲۵ میلیارد تومان درآمد دارد.• ‌یعنی ۲۵ میلیارد به جیب شرکت و ۲۵ میلیارد هم به دولت می‌رود؟۲۵ میلیارد دولت که محرز است اما ۲۵ میلیارد خودش را دقیق نمی‌دانم. اما توسعه طوری متوقف شده است که الان استان‌ها به پول موبایل‌ها دسترسی ندارند و پول آن دست دولتی‌هاست، سه هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارند و قدرت پرداخت ندارند.• ‌این خیلی مهم است که مردم ما نمی‌دانند که مخابرات اصلا دولتی نبوده که قابلیت خصوصی‌سازی داشته باشد.چه‌کسی می‌گوید نمی‌داند؟• ‌منظور مردم هستند که نمی‌دانند.مردم هم می‌دانند اما بیچاره‌ها چه کنند؟• ‌مخابرات توسط دولت دهم خصوصی می‌شود اما سهام‌دار آن مردم هستند. این غیرقانونی نیست؟هم غیرقانونی است و هم حرام شرعی.• ‌چرا به این فکر افتادند؟ چون پول زیادی آنجا بود؟موضوع بسیار ساده است. خصولتی شد. یک جوان ۳۰ساله را به‌عنوان رئیس شرکت مخابرات تعیین کردند و او شب در آپارتمان شخصی‌اش دچار گازگرفتگی شد. من گفتم اینجا را به قیمت ۱۶ هزار میلیارد تومان فروختند در حالی که زمین آنجا به‌تنهایی ۸۰ هزار میلیارد ارزش داشت.• ‌ چرا ۱۲ سال در مخابرات ماندید؟ برای مثال چرا در دولت آقای هاشمی جای دیگری نرفتید؟خیلی‌ها خواستند من را از مخابرات جدا کنند اما موفق نشدند. یک‌بار هم آقای هاشمی گفت برو آموزش‌وپرورش، قبول نکردم، گفت برو کشاورزی، باز هم قبول نکردم. گفتم آقای هاشمی اینجا خیلی کار دارد. دلیل اصلی آن فنی است. ارتباطات، اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار مثل جاده، هواپیما و کشتیرانی و نرم‌افزار زیربنا هستند.• ‌ما مخابرات را به‌عنوان نمونه برای ورود به بحث مطرح کردیم. خصوصی‌سازی از دولت آقای هاشمی شروع شد و اوج خصوصی‌سازی در دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد. از گوشه‌وکنار می‌شنیدیم که فلان شرکت یا فلان کارخانه خصوصی شده. قطعا مخابرات یک مشت نمونه خروار از خصوصی‌سازی‌ها بود و رانت‌هایی که در این بین بود. دقیقا چه اتفاقی افتاد؟در ایران، توسعه صرفا فیزیکی بوده است. تقریبا دوهزار میلیارد دلاری که ظرف این چندسال هزینه شد، حدود ۳۰ یا ۳۵ درصد از آن به دولت بازگشته است. مشکل اصلی ما نه در خصوصی‌سازی و نه در رانت است. سؤال اصلی این است که چرا تولید در ایران سود نمی‌دهد؟• ‌هزینه بالای تولید.کاملا درست است. کارگر و انرژی که ارزان است، پس چه‌چیزی گران است که هزینه تولید زیاد شده است. سرمایه گران است. شما هر پولی را بخواهید بگیرید، بیش از نرخ تورم، باید به بانک بپردازید. برای مثال اگر قرار شد ۵۰۰ میلیون وام بگیرید به بانک مراجعه و تقاضای وام می‌کنید. می‌پرسید چند درصد؟ قطعا جواب این‌است که بالا‌تر از تورم. رقبای شما در دنیا، هند، چین، ژاپن، استرالیا، ترکیه و پرتغال است. هزینه سرمایه اینها زیر پنج درصد است.• ‌در بحث خصوصی‌سازی گفتید که بردند و خوردند. یک بخش این موضوع سیاسی است و صرفا اقتصاد مطرح نیست. درحال‌حاضر هم که موضوع پول‌های کثیف مطرح است. پول‌هایی این بین از اختلاف قیمت ارز به‌دست آمد. کارخانه‌ای که فلان مبلغ ارزش داشت و بسیار کمتر از آن مبلغ واگذار شد. چقدر از این پول‌ها به سیاست می‌رود؟این پول‌ها وارد فساد سیاسی می‌شود و نتوانسته در خود سیاست وارد شود. منظور از فساد سیاسی گروه‌هایی هستند که عقبه اجتماعی ندارند و خود را دارای اعتبار می‌بینند. این پول‌ها را گرفته و خرج می‌کنند، مانند دولت نهم و دهم. بهترین مثال برای این، انتخابات ۹۲ است. انتخابات ۹۲ همه رانت‌های پولی قرار بود که برنده انتخابات باشد اما بازنده شد. بنابراین می‌گوییم پول‌های نجس توانایی فساد اجتماعی ندارد ولی بخشی از قدرت سیاسی را به خود مشغول می‌کنند. قدرت سیاسی اگر به ابزار فیزیکی تکیه کرد ازبین می‌رود.• برای واگذاری مخابرات، شما به موضوع اشراف کامل داشتید که آنجا مال مردم است و واگذارش کردند، با این روحیات چرا آن‌زمان فریاد نزدید؟من در جریان کار اجتماعی دو، سه قول به خودم دادم، یکی این بود که علیه کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند، صحبتی نکنم.• ‌اما این مورد یک اتفاق غیرقانونی بود.حتی اگر کسی الله‌اکبر گفته است، من حرمتش را نگه می‌دارم. علیه تصمیم‌گیری‌های نظام هم صحبتی نمی‌کنم. تجربه‌ام این‌گونه بوده که هر سخنی گفتم بعد از مدتی شاخص شده است. در یک مقطعی باید یک عده‌ای را معارض کنیم. پس صبر می‌کنیم تا آب از آسیاب بیفتد و بعد حرفمان را بزنیم. الان این حرف من خیلی طرفدار دارد.• ‌اما در مواردی خاص ممکن است کار از کار گذشته باشد.نه، اگر مجموعه عوامل انقلاب را بشود به سمتی قانع کرد که این کار‌ها در گذشته اشتباه بوده و انجام ندهید بهتر است. رحیمی بعد از مدتی به من گفت اشتباه کردیم مخابرات را واگذار کردیم. بالاخره آنها هم نیروهای جامعه هستند، قرار نیست ما نیرو‌ها را با هم درگیر کنیم.• ‌ماجرا این است که دولتی‌شدن، یعنی مالکیت و مدیریت در اختیار دولت باشد، اما ملی‌شدن یعنی مالکیت در اختیار مردم باشد و مدیریت در اختیار دولت باشد،‌ ولی در کشور ما ظاهرا خلط مبحث شده است. این دو مفهوم به‌گونه‌ای دیگر جاافتاده است.من مفصل در این‌باره صحبت کردم. وقتی دولت قدرتمند می‌شود، این مفاهیم با هم اشتباه می‌شود. دولت هویدا ثروتمند شد و گفت ما اینها را برای چه می‌خواهیم. دولت احمدی‌نژاد ثروتمند شد و همه اینها پیش آمد.• ‌من یک سؤالی براساس تجربه شما دارم. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که وقتی بنگاهی دولتی، خصوصی می‌شود، کارایی آن افزایش پیدا می‌کند، اما تجربه‌های واقعی نشان می‌دهد خیلی چیز‌ها خصوصی شده‌اند، ولی کارایی آنها افزایش نیافته است. برای نمونه راه‌آهن.بله، انحصار اصولا ضدتوسعه است. سرمایه‌ای که از دولت برای خصوصی‌سازان بیاید، ضدتوسعه است. هر دو این اتفاقات انجام شده است. حرف شما درست است. ضوابط تولید این است که باید مصرف‌کننده را در شرایط برابر با خارجی داشته باشیم. برای مثال هزینه پول کم باشد.• ‌در مورد شرکتی که مخابرات را خریداری کرده است، برای ما توضیحاتی می‌دهید. این سرمایه از کجا جمع شد؟اینها اکثرا دولتی هستند. هشت هزار میلیارد از بانک‌ها گرفته‌اند و الان هم در حال فروش زمین‌های مخابرات هستند.• ‌یعنی هم‌چنان هم کارآمدی ندارند و هم توسعه‌شان متوقف شد.عرض کردم که توسعه متوقف شد. پیمانکاران استان‌ها سه هزار میلیارد تومان طلبکار هستند، اما نمی‌توانند بگیرند.• ‌راهکارِ رفع این مشکل چیست؟خصوصی‌سازی زمانی موفق می‌شود که تورم روی سه درصد باشد.• ‌در این مورد خاص چطور؟ یک عده براساس یک‌سری روابط خاص، مخابرات که متعلق به مردم بوده است را خریده‌اند. چطور می‌شود آن را برگرداند؟احتمالا مجلس قادر به انجام این کار است.• ‌شما به مجلس راه پیدا کنید، این‌کار را انجام می‌دهید؟من تصمیم دارم در مجلس توسعه جمهوریت و اسلامیت را دنبال کنم. اگر موقعیت اجتماعی درست باشد که این به درگیری نینجامد، بله. ولی معمولا پیگیر مسائل این‌چنینی که هزینه زیادی دارد، نیستم.  ]]> مخابرات Tue, 28 Apr 2015 12:46:56 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/35783/واگذاری-مخابرات-حرام-غیرقانونی نخستين تجربه حضور يكپارچه سنديكاي RFID در تلكام http://itna.ir/fa/doc/news/20226/نخستين-تجربه-حضور-يكپارچه-سنديكاي-rfid-تلكام دبیر سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان یابی رادیویی(RFID)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان از غرفه‌های اين سندیکا گفت: غرفه‌سازی‌ها و توان تخصصی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تلکام مناسب بود، اما زمان برگزاری این نمایشگاه – که مصادف با ایام تعطیلات و همزمانی با نمایشگاه لوازم خانگی بود – مناسب نبود.محمد رضا کاویانی افزود: حضور افراد متخصص برای بازدید از سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی قابل ملاحظه نبود، چرا که مخاطبان این سندیکا نهادهای دولتی، سازمان‌ها، مراکز مرتبط با فناوری اطلاعات و دیگر موارد است و تبلیغات مناسبی دراین مکان‌ها انجام نشد.کاویانی در بخش دیگری از سخنان خود در باره این سندیکا گفت: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی به مدت یک سال و نیم است که به صورت قانونی شکل گرفته است و از دو سال قبل با حمایت مدیران صنایع اقدام به ثبت و تشکیل این سندیکا کردیم.وی افزود: هدف از تشکیل این سندیکا اين است كه بتوان مجموعه شرکت‌هایی که در شناسایی و مکان‌یابی رادیویی مانند RFID و GPS و کارت‌های هوشمند و مشابه آن فعالیت می‌کنند گرد هم آورده و در نهایت یک مجموعه قوی و پرقدرت در کشور ایجاد شود تا بتوان تمام فناوری‌های یاد شده را ساماندهی کرد، و پروژه‌های بزرگ مورد نیاز در کشور که در حال شکل‌گیری است و مورد نیاز صنعت است اجرا شوند چرا که اجرای پروژه‌های بزرگ در حوزه «آر.اف.آی.دی» و «جی.پی.اس» باید در دست شرکت‌هایی باشد که دارای توان فنی و توان اجرایی بالایی باشند.کاویانی خاطرنشان کرد: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی تلاش دارد تا هم‌افزایی لازم را ایجاد کند تا با تشکیل کمیته‌های مختلف از نظر فنی و علمی پروژه‌های کلان کشور را در دست بگیرد.وی افزود: این سندیکا با سطوح مختلف مدیریت کشوری مذاکراتی داشته است و طرف مقابل از جمله وزیران، معاونین وزیران و معاونان رییس جمهوری؛ نیازهای مختلف کشور در حوزه شناسایی، مکان‌یابی و ردیابی را اعلام کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مبارزه با قاچاق، تجارت الکترونیک، زنجیره تامین و توزیع، کنترل و ردیابی چرخه کالا اشاره کرد.کاویانی تعداد شرکت‌های عضو این سندیکا تاكنون را ۲۰ شرکت خواند و گفت: سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی در نمایشگام تلکام ۲۰۱۱ چهارمین حضور خود در نمایشگاه‌های تخصصی در کشور را تجربه کرده است.وی اضافه کرد: نمایشگاه تلکام ۲۰۱۰، نمایشگاه توسعه صادرات(که توسط اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن برگزار شد)، نمایشگاه ژئوماتیک(در سازمان نقشه‌برداری کشور) از دیگر تجربه‌های حضور سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی در نمایشگاه‌های تخصصی است.  ]]> مخابرات Sat, 19 Nov 2011 08:21:22 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/20226/نخستين-تجربه-حضور-يكپارچه-سنديكاي-rfid-تلكام