ايتنا - پربيننده ترين عناوين وب ايراني :: rss_full_edition http://itna.ir/iranian_web Sat, 27 Aug 2016 16:06:55 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sat, 27 Aug 2016 16:06:55 GMT وب ايراني 60 معادل لایک در زبان فارسی http://itna.ir/fa/doc/note/27397/معادل-لایک-زبان-فارسی مهدی رودکی--------------------------این روزها بسیار می‌شنویم که«پیجمون کلی لایک خورد»«پُستم کلی لایک خورد»اگر بتوان معادلی زنده و رایج برای "لایک" یافت، به احتمال بسیار به زبان رایج راه خواهد یافت.اما معادل برای لایک چیست؟این جملات در زبان فارسی کاملا عادی و رایج هستند:مهسا، شلوارمو پسند کرد.کامیار، شلوارمو پسندید.می‌خریش؟ پسند شد؟حال این کاربردها را بررسی کنیم:پست من هزار بار لایک خورد.پست من هزار تا لایک گرفت.پست من هزار تا لایک خورد.نوشته من هزار بار پسندیده شد.نوشته من هزار بار پسند شد.نوشته من هزار تا پسند گرفت.با وجود کاربردهای رایج و نه غیرمنسوخ گفته شده، آیا می‌توان این کاربردها را پیشنهاد داد؟«می‌پسندم، نمی‌پسندم، سه پسند» در برابر «Like, Unlike, ۳ Likes»شما چطور؟ لایک می‌کنید یا می پسندید؟معادل سازی و بومی سازی تا کجا؟بومی سازی کار ساده ای نیست. حتی اگر کلمات پیشنهادی پذیرفته و رایج شوند، یافتن معادلی تصویری برای انگشت شست رو به بالا یا پایین سخت‌تر است.می‌دانید که انگشت شست رو به بالا(البته با زاوایه ای دیگر!) در فرهنگ ما، معنای متفاوتی دارد.حال چه باید کرد؟ اگر به این مقوله نیز چون علایم رانندگی نگاه کنیم، مشکلی نباید وجود داشته باشد. با پذیرش نمادهای بین‌المللی رانندگی، فرهنگ ملی ما به خطر نیفتاد و هیچ کس نیز چنینی حسی ندارد.ساده‌ترین راه برای نماد تصویری لایک فیس بوک نیز همان کار است و عملا هم، پذیرفته شده است.مته به خشخاش گذاشتن و تلاش برای معادلسازی همه واژه‌ها و همه مفاهیم غیربومی، در دنیای امروز پسندیده نیست. فرهنگ‌ها و ملت‌ها با یکدیگر تعامل دارند و همیشه نکات مثبت یکدیگر را جذب می‌نمایند. و چه بسا داد و ستد فرهنگی، نشانه‌ای از ملت‌های مدرن باشد که البته همین طور هم است. با ورود چند واژه از زبانی به زبان دیگر، هستی زبان پذیرنده بر باد نمی‌رود. اما اینکه ایستا بمانیم و دغدغه ما تنها بومی سازی باشد، جای تامل بسیار دارد.ما برای دنیا چه داریم؟  ]]> وب ايراني Thu, 05 Sep 2013 18:52:24 GMT http://itna.ir/fa/doc/note/27397/معادل-لایک-زبان-فارسی راه‌اندازي موتور جست‌وجوي ملي در سال ۹۱ http://itna.ir/fa/doc/interview/20932/راه-اندازي-موتور-جست-وجوي-ملي-سال-۹۱ همشهري - يکی از عناصری که در شبکه ملی اطلاعات تعریف می‌شود موتورهای جست‌وجوی داخلی است.برای راه‌اندازی چنین موتور جست‌وجویی، چالش‌ها و مشکلاتی بر سر راه وجود دارد.در این زمینه با مهندس علي‌اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت‌وگو کرده‌ایم.• آیا در قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت در باره راه‌اندازی موتور جست‌وجوی ملی چیزی ذکر شده است؟در قانون نیامده ولی به اقتضای نیاز، کلمه اینترنت در قانون آمده است و ما باید کاربران را به اینترنت وصل کنیم. البته غیر از این خیلی از کشورهای دنیا مثل چین، روسیه و ایتالیا موتورهای جست‌وجوی ملی خودشان را دارند. حتی گوگل را خودشان مدیریت می‌کنند. در چین، گوگل بعد از «بایدو» است در روسیه، کره‌جنوبی و اروپا موتورهای جست‌وجوی داخلی مقام اول را دارا هستند.• آنطور که در نمایشگاه سبیت آلمان ارائه شده بود، مصری‌ها هم موتور جست‌وجوی مستقلی دارند و کشورهای اسلامی خیلی از این موضوع استقبال کرده‌اند.بله دقیقا، در نروژ با یک مدیر‌ آی‌تی این کشور ملاقات داشتم او می‌گفت در آن کشور اینترنت فامیلی دارند یعنی به خانواده‌ها اینترنت باز نمی‌دهند. اینترنت فامیلی می‌دهند. همان موقع با عربستانی‌ها جلسه داشتیم که اسپانسر کل نمایشگاه مذکور، عربستان بود. آنها گفتند، وایت‌لیست داریم البته ما بلک‌لیست داریم پس در همه کشورها محدودیت‌ها و ملاحظات وجوددارد.• راه‌اندازی موتور جست‌وجوی ملی الان به کجا رسیده است؟در بحث موتور جست‌وجو چند فعالیت در حال انجام است یکی اینکه فراخوانی دادیم تا کسانی که می‌خواهند اپراتور موتور جست‌وجو شوند، بیایند که تعدادی مراجعه کرده‌اند. اینها به‌عنوان فراهم‌کنندگان جست‌وجوی رایانه‌ای(فجر) نامیده می‌شوند، تصمیم داریم چند اپراتور را در این زمینه در کشور معرفی کنیم، البته دیگران هم اگر فعالیت کنند مانعی ندارد، ولی آنها باید تعهدات و سطوحی را رعایت کنند، مثلا در بحث خط و زبان فارسی، رعایت مسائل قابل پالایش و موارد شبیه به این. یکی از کارهایی که باید وزارت ارتباطات انجام دهد، تهیه بسته حمایتی و ارجاع کار به اپراتورهای خصوصی است که عنوانش را فجر گذاشتیم.•  چند شرکت از این موضوع استقبال کردند؟حدود ۱۰ شرکت توانمند پیشنهادهای خود را ارائه داده‌اند، منتها کمی در کارشان نقص دارند که در حال بازنگری هستیم.• پیش‌بینی شما برای راه‌اندازی این موتور جست‌وجوی ملی چه زمانی است؟ما می‌خواهیم همه موتورهای جست‌وجوگر را حمایت کنیم. الان تمام موتورهای جست‌وجوگر داخلی و پروژه‌های مرتبط با آن را شناسایی کرده‌ایم و بعضا در سال ۹۱ فاز ۱ و ۲ آن به بهره‌برداری می‌رسد بنابراین امسال در حوزه ساماندهی کار می‌کنیم و سال ۹۱ مرحله گذر است و حداقل یکی دو موتور جست‌وجوگر عملیاتی می‌شود.• طی ۱۰ تا ۱۵ سالی که اینترنت وارد ایران شده هیچ کس از خدمات‌دهندگان محتوا و سرویس‌های اینترنتی مانند بلاگ‌سرویس‌ها و موتورهای جست‌وجوی فارسی حمایت نکرده است و در واقع دولت هیچ کمکی به آنها نکرده است این نخستین‌بار است که از زبان یک مسئول دولتی می‌شنویم که دولت می‌خواهد کمک کند.حالا باید دید کمک چه هست، اگر منظورتان کمک مالی است که آن هم شرایطی دارد الان در وزارتخانه از محل وجوه اداره شده و اختیاراتی که قانون بودجه می‌دهد وام و تسهیلات می‌دهیم و وام‌های کم بهره با مدت بازپرداخت طولانی به ۱۰ گروه تعلق می‌گیرد که در حوزه وب فعال هستند و منتفع هم شده‌اند، هر مجموعه‌ای که به وام نیاز دارد و اگر شرکت حقیقی باشد دعوت می‌کنم حتما مراجعه کنند.الان معاونت علمی و فناوری هم کمک‌های خیلی خوبی می‌کند. این در حالی است که در طرح تکفا، شرکت‌های متعددی برای گرفتن وام ایجاد و بعداً هم منحل شدند یعنی وام را گرفتند و بعد منحل شدند. البته اقبال مردم و کاربران به این محصولات خیلی مهم است، یعنی اگر بخواهیم موتور جست‌وجو راه‌اندازی کنیم و کاربران اقبال نداشته باشند جزو سرمایه‌گذاری بدون عایدی می‌شوند. سیاست وزارت ارتباطات این است که از بخش خصوصی حمایت کند و حمایت در حدی باشد که بخش خصوصی روی پای خودش بایستد و خودگردان باشد. شرایطی که ما به‌وجود می‌آوریم باعث خواهد شد که کاربران به آنها اقبال داشته باشند.  ]]> وب ايراني Mon, 30 Jan 2012 08:57:08 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/20932/راه-اندازي-موتور-جست-وجوي-ملي-سال-۹۱ محتوای پربازدیدترین سایتها در ایران/ میزبانی نیمی از سایتها در داخل کشور http://itna.ir/fa/doc/news/28341/محتوای-پربازدیدترین-سایتها-ایران-میزبانی-نیمی-داخل-کشور معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از رصد و پایش نحوه میزبانی پربازدیدترین سایتهای ایرانی تا پایان مهرماه جاری خبر داد و گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته از میان ۴۳۶ سایت پربازدید ایرانی، بالغ بر ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.به گزارش ایتنا ار مهر، علی اصغر انصاری از رشد انتقال میزبانی سایتهای اینترنتی به داخل کشور با رقم ماهانه ۳ تا ۵ درصد خبر داد و اظهار داشت: از میان ۵۰۰ سایت اینترنتی که بیشترین بازدید را در میان ایرانیها به خود اختصاص داده اند ۴۳۶ سایت ایرانی و مابقی غیرایرانی هستند که از این تعداد بالغ بر ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.وی با اشاره به آخرین وضعیت میزبانی پربازدیدترین سایتهای اینترنتی گفت: در میان سایتهای پربازدید، بیشترین رقم متعلق به سایت خبرگزاریها و وبسایتهای خبری است که تعداد آنها در این بررسی ۱۱۰ سایت بوده که از این رقم، میزبانی ۷۲ سایت در داخل کشور انجام می شود.انصاری با بیان اینکه رتبه دوم پربازدیدترین سایتهای ایرانی به سایتهای بازی و سرگرمی تعلق دارد، ادامه داد: در این رتبه بندی ۶۲ سایت بازی و سرگرمی در جمع پربازدیدها قرار دارد که همه این ۶۲ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند.معاون سازمان فناوری اطلاعات سرویس دهندگان دانلود را سومین سایت پربازدید توسط کاربران ایرانی برشمرد و گفت: از میان ۲۵ سایتی که این سرویس را ارائه می کنند ۱۵ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند؛ همچنین فروشگاههای اینترنتی رتبه بعدی این ارزیابی را به خود اختصاص داده اند که از میان ۲۵ سایت پربازدید در این گروه، میزبانی ۱۸ سایت در داخل کشور انجام می پذیرد.وی با تاکید براینکه تمامی ۲۲ سایت دولتی و حاکمیتی پربازدید، در داخل کشور میزبانی می شوند خاطرنشان کرد: سرویس دهندگان خدمات تبلیغاتی رتبه بعدی این ارزیابی را تشکیل می دهند که از میان ۲۲ سایت پربازدید ایرانی، ۹ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند. در همین حال ۱۷ وبلاگ نیز در میان پربازدیدترین سایتهای اینترنتی هستند که ۶ وبلاگ هاستینگ داخلی دارند.مهندس انصاری با اشاره به تعداد ۱۸ سرویس دهنده برنامه های کاربردی و محتوای موبایل - اپ استور- در میان پربازدیدترین وبسایتهای ایرانی تصریح کرد: در این میان میزبانی ۹ سایت در داخل کشور انجام می شود.وی از سایتهای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی نیز به عنوان یکی از پربازدیدترین سایتها از نگاه کاربران نام برد و گفت: از میان ۱۶ سایت پرمراجعه با محتوای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی، میزبانی ۱۰ سایت در داخل کشور صورت می پذیرد.معاون سازمان فناوری اطلاعات با تاکید براینکه در مجموع از میان ۴۳۶ سایت پربازدید ایرانی، ۲۸۷ سایت در داخل کشور میزبانی می شوند، گفت: شواهد نشان می دهد که میزبانی وبسایتهای دانلود و سرویس دهندگان برنامه های کاربردی موبایل در داخل کشور رونق خاصی پیدا کرده به نحوی که اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی میزبانی این سایتها را برای افزایش حجم ترافیک خودشان به عهده می گیرند و این امر به رونق میزبانی سایتها در داخل کشور منتج شده است. ]]> وب ايراني Sun, 10 Nov 2013 10:17:38 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/28341/محتوای-پربازدیدترین-سایتها-ایران-میزبانی-نیمی-داخل-کشور ماجراي مختل شدن بلاگفا به روايت مدير سايت http://itna.ir/fa/doc/interview/22308/ماجراي-مختل-شدن-بلاگفا-روايت-مدير سايت بلاگفا- از روز ۳۰ ارديبهشت‌ماه شروع تا صبح ۳۱ اردیبهشت به دلیل اختلال در دسترس نبود كه دليل اين اختلال را یک حمله اینترنتی از نوع DDOS اعلام شد. به گزارش ایتنا، بلاگفا در اطلاعيه‌اي كه بر روي سايت خود منتشر كرده، اعلام كرد: با عرض پوزش به دلیل اختلال در دسترسی به سایت که از روز سی‌ام ارديبهشت‌ماه شروع و تا صبح سی و یک اردیبهشت ادامه داشت متاسفانه به دلیل یک حمله اینترنتی از نوع DDOS که در واقع ارسال حجم بالایی از درخواست‌ها به سایت با هدف کند شدن و اختلال در خدمات سایت است، سایت برای مدتی از ارائه بخشی از خدمات خود بازماند. حجم حملات به حدی بود که نیازمند تغییرات اساسی و استفاده از تجهیزات جدیدی در شبکه‌ی سرورهای سایت بودیم.اكنون سايت بلاگفا مجدد فعاليت‌هاي خود را از سر گرفته است و مديرعامل اين سايت با تاكيد بر اينكه اين حمله بي‌شك از داخل كشور صورت گرفته به عدم برخورد جدي با متخلفان فضاي سايبري اعتراض دارد.عليرضا شيرازي - مدير سايت بلاگفا - در گفت‌وگو با ايسنا درباره جزئيات اين موضوع اظهار كرد: ما در تاريخ سي ارديبهشت‌ماه مورد حملاتي شديد قرار گرفتيم و به يك‌باره با حجم بسيار بالايي از درخواست‌ها مواجه شديم كه اين مسئله برايمان مشكل ايجاد كرد تا حدي كه درنهايت براي حل مشكل و مقابله با حملات صورت گرفته مجبور شديم سايت خود را به صورت موقت خاموش كنيم. وي با بيان اين‌كه خوشبختانه بلاگفا موفق شده است با به‌كارگيري روش‌هاي فني خاص اين حملات را كنترل كند و دوباره به فعاليت بپردازد، افزود: ما پس از اين‌كه به مدت يك روز سايت خود را خاموش كرديم، متوجه شديم كه حملات به مراتب شديد‌تر شده است و حملات مختلفي نسبت به سايت ما صورت مي‌گيرد.مدير عامل بلاگفا با بيان اين‌كه ترتيب دادن چنين حملاتي به هيچ عنوان با چند رايانه امكان‌پذير نيست، اظهار كرد: براي حمله‌اي در اين حد حتما بايد هكرها از بات‌نت يا شبكه‌اي گسترده از رايانه‌ها بهره‌مند باشند كه قطعا بهره‌گيري از اين امكانات هزينه‌اي بالا دارد. به‌طوري كه گفته مي‌شود اجاره يك بات‌نت خوب براي يك‌روز حدود هزار دلار است، بنابراين قطعا افراد هدف خاصي داشته‌اند كه اين حجم سرمايه‌گذاري كرده‌اند تا بلاگفا را از كار بيندازند.شيرازي در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر هيچ مشكلي براي كاربران بلاگفا وجود ندارد، خاطر نشان كرد: اين حملات اغلب به صورت فني نيستند و تنها سايت‌ها هك‌ مي‌شوند تا از سرويس‌دهي و حالت پايداري خارج شوند. در اين نوع هك‌هاي اينترنتي دسترسي به اطلاعات و يا تغيير آنها خيلي مدنظر نيست. مدير عامل بلاگفا با بيان اين‌كه پيش از اين هم در موارد متعدد اين سايت با اين نوع حملات مواجه شده است، اظهار كرد: به‌طور متوسط در هر دو دقيقه ما با دو شيوه براي حملات هكري مواجه هستيم، اما طي دو سال گذشته معمولا حملات به سمت يك وبلاگ‌ بوده است و در اين حملات شيوه‌ي چندان پيچيده‌اي به كار گرفته نمي‌شد و به راحتي قادر بوديم كه آن حمله را كنترل كنيم، البته حملات شديد هم معمولا به‌طور سه‌ماه يكبار در انتظار ما هستند. شيرازي در عين حال اظهار كرد: هر بار كه حمله‌اي به سايت ما صورت گرفته سيستم خود را تا حدي ارتقاء داده‌ايم، به‌طوري كه در آخرين بار فاير‌وال خود را از پنج هزار دلاري به ۲۰ هزار دلاري ارتقاء داديم كه البته اين فاير‌وال هم همان‌طور كه مي‌بينيد به مشكل خورد. به هرحال حمله‌اي كه اين‌بار صورت گرفت، حجمي بسيار بالا و با استفاده از نوع خاصي بود كه موجب شد شبكه ما براي مدتي كوتاه مختل شود.وي هم‌چنين يادآور شد:‌ البته حملات سايبري در تمام دنيا و براي همه سايت‌ها وجود دارد و حتي شركت‌هاي بزرگ و وزارتخانه‌هاي دولتي هم با اين مشكلات مواجه مي‌شوند، چرا كه همه در برابر ترور‌هاي مجازي آسيب‌پذير هستند، اما به هرحال كاربران ما نبايد بابت اين موضوع دغدغه‌اي داشته باشند و تنها بايد مراقب باشند كه فريب نخورند، چرا كه بيشترين ميزان هك به دليل فريب كاربران اتفاق مي‌افتد.شيرازي در ادامه به ذكر مثالي در اين باره پرداخت و گفت: در موارد متعدد شاهديم كه به دلايلي از كاربر رمز عبور او خواسته مي‌شود، اين موضوع حداقل در ارتباط با كاربران بلاگفا به مراتب ديده شده است و بعد‌ها هم همين مسئله موجب مي‌شود كه هكر‌ها بتوانند به ما حمله كنند. مدير عامل بلاگفا در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ذكر صحبت‌هايي درباره كاركرد‌هاي قانوني كه مي‌توان در اين باره اتخاذ كرد، پرداخت و گفت: متاسفانه همواره بحث هكر‌ها و مجرمين سايبري ناديده گرفته شده و برخوردي جدي با آنها نشده است. اين موضوع تا حدي پيش رفته كه گاه برخي از هكرها خود را وابسته به دولت معرفي مي‌كنند، اما به هر حال ما حتي اگر يك سايت خارجي را هم هك‌ كنيم، نوعي جرم مرتكب شده‌ايم.شيرازي ادامه داد: گاه شاهديم كه مسئولان از قدرت هكرهاي ايراني صحبت مي‌كنند، اما اين موضوع قابل افتخار نيست و اين رويكرد‌ باعث شده است كه عده‌ي بسياري علاقه‌مند شوند كه هكر باشند؛ متاسفانه حتي تعريف هكر و هك در كشور ما عوض شده و برخي دوستان ترجيح مي‌دهند با اين شبكه‌ها همكاري كنند. مدير عامل بلاگفا در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با اشاره به در همان روزي كه اين سايت مورد حمله قرار گرفته، سايت ميهن بلاگ هم به دليل حملات مختلف سايبري از كار افتاد، خاطر نشان كرد: قطعا حمله به دو سرويس وبلاگ مهم كشوري كمي تامل‌برانگيز است. من نمي‌توانم بگويم كه چه كسي چنين كاري انجام داده، اما مي‌توانم اين موضوع را با قطعيت بگويم كه صد‌درصد اين حمله از داخل ايران صورت گرفته است.به گزارش ايسنا ظاهرا در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر بلاگفا حملات اینترنتی مشابهی همزمان برروی سه سرویس وبلاگدهی پرشین بلاگ و میهن بلاگ هم انجام شده است. بر اساس مطلبي كه به برخي از ايميل‌ها ارسال شده سرویس دهنده میهن بلاگ منشاء حملات را از خارج از کشور گزارش کرده است. نوع حملات انجام شده به هر سه سرویس‌دهنده از نوع DDOS بوده و همگی در یک روز انجام شده است. این حمله ممکن است برروی سرویس دهنده‌های دیگری نیز بوده باشد، اما تاکنون فقط این سه سرویس‌دهنده از بروز این حمله اطلاع داده‌اند. حمله DDOS که با نام حمله تخریب سرویس نیز شناخته میشود، نوعی از حمله است که هدف آن از کار انداختن سرویس‌های خاصی روی سرور مورد نظر است که معمولاً برای از کار انداختن سرویس http به کار می‌رود و باعث می شود سایت‌های روی سرور از دسترس خارج شوند. انجام این حمله (برخلاف بسیاری از انواع دیگر حمله ها) تحت هر شرایطی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.  ]]> وب ايراني Sat, 26 May 2012 07:47:00 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/22308/ماجراي-مختل-شدن-بلاگفا-روايت-مدير همایش روز جهانی کاربردپذیری برگزار می‌شود http://itna.ir/fa/doc/news/23786/همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-برگزار-می-شود برای سومین سال پیاپی، روز جهانی کاربردپذیری همزمان با بیش از ۳۵ کشور دنیا امسال نیز در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۱ در تهران برگزار خواهد شد.به گزارش ایتنا موضوع اصلی و جهانی این مراسم "کاربردپذیری در سیستم‌های مالی" است و به همین منظور چند سخنرانی در همایش امسال به این موضوع خواهند پرداخت.همچنین سخنرانی‌هایی نیز در خصوص کاربردپذیری در وب نیز ارائه خواهد شد.همایش روز جهانی کاربردپذیری امسال برای ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر برنامه ریزی شده است و زمان برگزاری مراسم از ساعت ۹ الی ۱۳ خواهد بود.در همایش امسال علاقه‌مندان به مباحث کاربردپذیری می‌توانند مقالات و موضوعات تحقیقاتی خود را به دبیرخانه مراسم ارسال کنند تا از بین آنها مقالات منتخب برای ارائه در مراسم معرفی شوند.اطلاعات بیشتر در مورد مراسم و همینطور اطلاعات تماس با روز جهانی کاربردپذیری را در وب سایت http://usabilityday.ir مشاهده بفرمایید.  ]]> وب ايراني Sun, 30 Sep 2012 05:36:32 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/23786/همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-برگزار-می-شود ثبت نام در مسابقه سئو شروع شد http://itna.ir/fa/doc/report/23965/ثبت-نام-مسابقه-سئو-شروع عصر روز پنج‌شنبه 20 مهرماه همزمان با نشست خبری دوم ذره‌بین طلایی، از صفحه ثبت‌نام در مسابقه رونمایی شد.به گزارش ایتنا در این نشست خبری که با استقبال رسانه‌ها و سایت‌های خبری روبرو شد، ابتدا مهدی رودکی، مدیر ایران سئو سخنان خود را آغاز کرد. او هدف از برگزاری نشست‌های متعدد خبری برای ذره‌بین طلایی را جدی بودن موضوع مسابقه و کم‌توجهی رسانه‌ها به آن دانست.وی تاکید کرد که ما باید سماجت و اصرار خود را نشان دهیم تا سئو به جایگاه واقعی خود هم در رسانه‌ها و هم در کسب و کارها برسد. او در ادامه به شرایط سئو در ایران پرداخت و ناآگاهی مشتریان و سوءاستفاده برخی خدمات‌دهندگان را دو عاملی دانست که باعث شده است واژه سئو در نظر بسیاری از کسب‌و‌کارها پیچیده و مبهم و رازآلود به نظر آید.وی همچنین تاکید کرد وقتی همه چیز سئو محتوا و لینک است، دیگر چه رازی در کار است؟ در حقیقت همه آنها که سعی دارند کار خود را ویژه و رازآلود نشان دهند تنها به دنبال سرپوش گذاشتن بر دانش نداشته‌شان دارند. رودکی سپس به جایزه ذره‌بین طلایی اشاره کرد و گفت: ذره‌بین پنجم با رویکرد جدیدش به دنبال آموزش سئوی پاک و آگاه‌کردن کسب‌و‌کارها از آن است.وی همچنین خبر از سمینار سالانه سئو قبل از شروع مسابقه سئو داد و اظهار امیدواری کرد که روزی برسد که همگام با سایر کشورها سمیناری سالانه و پرمحتوا با موضوع تخصصی سئو برگزار گردد.در ادامه این نشست حمید استادهاشمی دبیر اجرایی جایزه به تشریح روند مسابقه پرداخت و گفت: سمینار سالانه سئو قبل از کارگاه‌هایِ آموزشیِ مخصوصِ شرکت‌کنندگان در مسابقه برگزار می‌گردد تا سئو به طور تخصصی مورد واکاوی قرار بگیرد، سپس شرکت‌کنندگانِ در مسابقه به‌طور ویژه و با جزییات بیشتر به‌کمک مربیان باتجربه سئو آموزش داده می‌شوند. بعد از پایان این کارگاه‌ها، افراد به گروه‌هایی حداقل ۳ نفره تقسیم می‌گردند و عبارت مسابقه اعلام و مسابقه شروع می‌شود. وی افزود تنها سایت‌هایی که درست بعد از اعلام عبارت مسابقه، ثبت می‌گردند در مسابقه شرکت داده می‌شوند.استادهاشمی در بیان جزئیات سه‌ماهه فرایند مسابقه افزود: بعد از شروع مسابقه، شرکت‌کنندگان همواره مشاوره می‌بینند و موظفند هر دو هفته یک‌بار به ارائه تجربیات خود با دیگران بپردازند که کیفیت این ارائه‌ها در تعیین برنده نهایی موثر است.در بخش پرسش و پاسخ این نشست از مهدی رودکی پرسیده شد که سمینار سالانه سئو اقدام بزرگی است و خود شما به عنوان یکی از فعالان و پیشکسوتان در زمینه سئو آیا انتظار دارید روزی سئو دارای تشکلی مستقل در ایران گردد و گواهینامه‌ای به دارندگان این تخصص ارائه گردد؟ او در پاسخ هر چند به ضعف کار گروهی در ایران اشاره نمود اما اظهار امیدواری کرد چنین اتفاقی روی دهد و تشکلی حمایتی برای پشتیبانی از مجریان سئو شکل گیرد و آن را دور از دسترس ندانست و گفت امیدوارم همزمان با رقابت‌هایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشیم روزی برسد که برای توسعه و رشد بازار همکاری کنیم. اما این حقیقت را هم نباید دور از نظر داشت که سئو بیشتر متکی بر تجربه است. آموزش و گواهینامه هر چند می‌تواند بیانگر استمرار دارنده به شرکت در یک فرآیند آموزشی باشد اما آنچه تعیین‌کننده است تجرببات فردی و به‌روز بودن مجری سئو است.وی در پاسخ به سوالی دیگر، دقت در اعلام برندگان مسابقه را حتمی دانست و اطمینان داد که تیم‌هایی که سراغ راهکارهای تقلب و دورزدن موتور جست‌وجو می‌روند، هرگز شانسی برای کسب ذره‌بین طلایی نخواهند داشت.او همچنین تاکید کرد حتی اگر داوران اشتباه کنند و بعد از اعلام نتایج مشخص شود گروهی دست به تقلب برده است، حتما جایزه از آنان پس گرفته خواهد شد و این موضوع به طور عمومی اعلام خواهد شد.مهدی رودکی در پاسخ به پرسشی دیگر به روند انتخاب مربیان پرداخت و گفت: به هر حال ما با بازاری ناآگاه و خام و مدعیان بسیار سئو روبرو هستیم؛ طبیعی است که از همین فضا باید مربیانی را انتخاب نماییم. چون در سال اول شکل‌گیری چنین فرآیندی هستیم تنها خوش‌نام بودن مربیان بررسی می‌گردد و شرط خاص دیگری نداریم. اما عیار مربیان درست بعد از سمینار سالانه سئو و ذره‌بین طلایی پنجم مشخص می‌شود. من معتقدم هر کس که به سئوی پاک معتقد است باید پا پیش بگذارد و خودی نشان دهد. مسابقه و سمینار سئو فرصت مناسبی است برای معرفی مجریان پاک سئو به کسب و ‌کارهای نیازمند این خدمات.در ادامه پرسش و پاسخ، حمید استادهاشمی از انتشار رسمی پیشرفت کار گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقه خبر داد و آن را در راستای آگاهی‌بخشی به بازار دانست. وی همچنین در پاسخ به اینکه جوایز برندگان چه خواهد بود، افزود: هر چند که بهترین جایزه‌ای که داده می‌شود همان آموزش علمی و عملی سئو طی یک رقابت سالم است اما تندیس ذره‌بین طلایی بعلاوه حداقل ۶ سکه برای گروه‌های برنده در نظر گرفته شده است که البته در صورت توافق با اسپانسرها، این جایزه افزایش هم خواهد یافت.سوال دیگر درباره شرایط اسپانسرها بود که او ادامه داد: سعی می‌کنیم اسپانسری انتخاب شود که عبارت پیشنهادی آن، جایزه را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد. او همچنین ضمن دعوت از برندها برای حمایت مالی از جایزه، افزود: پشتیبانی مالی از عبارت جایزه فرصت مناسبی برای برندهایی است که می‌خواهند شعار تبلیغاتی خود را کاملا معرفی نمایند زیرا در طول مسابقه سایت‌ها و خبرگزاری‌های بسیاری درباره مسابقه و عبارت آن خواهند نوشت که به شناخته شدن هر چه بیشتر آن شعار تبلیغاتی خواهد انجامید.یکی دیگر از سوالات این نشست شرایط ادامه کار جایزه در صورت فیلترشدن گوگل بود که مهدی رودکی اینگونه بدان پاسخ داد: قطع دسترسی به سرویس جست‌وجوی گوگل تا زمانی که گزینه جایگزینی ارائه نگردد، نابخردی و نامحتمل است. در حال حاضر بسیاری از کسب‌و‌کارها چه در داخل و چه در خارج به گوگل نیازمندند. قطع دسترسی به جست‌وجوی گوگل هر چند کاربران را به زحمت می‌اندازد، اما این موضوع تنها یک روی سکه است. روی دیگر آن همانا نیاز قطع‌کنندگان به گوگل برای جذب مخاطب و اطلاع‌رسانی و ارائه سرویس است. در حقیقت از بستن گوگل هیچ کس سود نمی‌برد و همه متضرر می‌شویم.سوال دیگر این نشست درباره بازتاب اخبار جایزه در سایت‌ها و رسانه‌ها بود که مهدی رودکی آن را امیدوارکننده دانست و ضمن اشاره به میزان ایمیل‌ها و تماس‌های دریافتی، به بازتاب گسترده مصاحبه خود تحت عنوان خدمات پاک سئو با خبرگزاری ایتنا اشاره کرد.وی همچنین در تشریح برنامه‌هایی که برای بعد از مسابقه و سمینار دارند، اشاره کرد و گفت: امیدوارم سمینار سالانه سئو و ذره‌بین طلایی به رویدادهایی مهم و پراستقبال حتی در بعد بین‌المللی تبدیل شوند.مهدی رودکی در پایان جلسه پرسش و پاسخ، ضمن قدردانی از سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که به پوشش ذره‌بین طلایی می‌پردازند، افزود: هدف جایزه ارتقای دانش مجریان سئو و آگاه کردن مشتریان به سئوی پاک است که دست‌یابی به آن بدون کمک رسانه‌ها مقدور نیست.گفتنی است در پایان این نشست خبری افراد و تیم‌های خبری شرکت‌کننده به تبادل نظر درباره شرایط وب ایران پرداختند. همچنین آدرس ثبت‌نام در مسابقه ذره‌بین طلایی به شرح زیر می‌باشد:http://www.iranseo.com/award/91/  ]]> وب ايراني Sat, 13 Oct 2012 05:54:26 GMT http://itna.ir/fa/doc/report/23965/ثبت-نام-مسابقه-سئو-شروع شبكه ملي اطلاعات؛ سوال‌ها و ابهام‌ها http://itna.ir/fa/doc/article/21750/شبكه-ملي-اطلاعات-سوال-ها-ابهام-ها شبكه ملي اطلاعات و ايجاد شبكه داخلي در كشور يكي از برنامه‌هاي تأكيد شده در برنامه پنجم توسعه است كه در راستاي ايجاد آن سوالات و ابهام‌هاي بسياري مطرح شده كه قطعا مسوولان براي پاسخ به آنها چه راهكارهايي را اتخاذ كرده‌اند.به گزارش ایتنا به نقل از ايسنا، شبكه ملي اطلاعات در سال گذشته روند پر افت و خيزي را طي كرد و از گفت و شنودها درباره راه‌اندازي يك‌باره آن گرفته تا قطع و وصلي‌هاي مكرر اينترنت و اختلال در كيفيت آن مخصوصا در روزهاي پاياني سال، كار را به جايي رساند كه بسياري از رسانه‌ها چه در داخل و چه در خارج از كشور تحليل‌هايي را پيرامون اينترنت ملي سابق ارائه دادند.اتصال بيش از ۳۲ هزار مدرسه به شبكه علمي مدارس و برخي دانشگاه‌ها به شبكه علمي در فاز تهران از جمله اقداماتي بود كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در آخرين ماه سال گذشته، ذهنيت‌ها را به سمتي سوق داد كه شبكه ملي اطلاعات اجرايي شده و اين وزارتخانه درصدد آن است كه با ايجاد دسترسي‌هاي بخشي و قسمتي، سال جديد را با اينترنتي جديد آغاز كند.ارتقاي سرعت دسترسي به محتواي شبكه علمي كشور كه نسبت به شبكه سابق مي‌تواند روزنه اميدي در نگاه اول براي مراكز آموزش عالي و علمي و تحقيقاتي تلقي شود اما در كل، بحث محتواست كه اين مراكز را به ادامه حركت تشويق مي‌كند و هر زمان كه از اين حوزه راضي شوند مي‌توان گفت كه رسالتي در راستاي بهبود وضعيت آن‌ها صورت گرفته است و گرنه صرف بالا بردن سرعت دسترسي شايد در گذشته نيز با هزينه كردي بيش‌تر بسترهاي تحقق‌اش وجود مي‌داشت.با در نظر داشتن اينكه برنامه پنجم توسعه يكي از محوري‌ترين برنامه‌ها در راستاي ارتقاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در تمامي سطوح جامعه است و دستگاه‌ها مكلف هستند كه تا پايان سال دوم برنامه پنجم توسعه به اين شبكه متصل شوند و با اين حساب بايد دانست كه به احتمال قوي در نيمه اول سال جاري اين شبكه رخ نمايان خواهد كرد تا حداقل با گذر از نيمي از ماه‌هاي سال زمينه تست و آزمايش اين شبكه فراهم شود و زمينه را براي دسترسي‌هاي فراگير باز كند.حال ظاهرا موضوعي كه در نگاه مسئولان اجراي چنين پروژه‌ ملي در درجه اول قرار ندارد، اطلاع‌رساني درباره وظايف و ساختارهاي اين شبكه است چراكه تا حال حاضر هنوز مشخص نشده كه اين شبكه از چه زيرساخت‌هايي براي ارائه خدمت بهره‌برداري مي‌كند و علاوه بر آن واقعا قرار است چه خدماتي را به كاربران ارائه دهد كه درنهايت نياز آن‌ها را به داشتن شبكه‌اي همچون اينترنت برآورده كند.اگر اين شبكه قرار است پهناي باند را تا دو مگابيت بر ثانيه براي كاربران در شبكه داخلي ايجاد كند و در عين حال دسترسي به شبكه جهاني اينترنت نيز باز گذاشته شود كه هر كس بسته به تمايل شخصي خود از آن در موارد ضروري استفاده كند اين سوال وجود دارد كه به چه نحو نظارت‌ها برروي انجام درخواست‌ها بر مرز شبكه جهاني و داخلي اعمال خواهد شد؟از طرفي ديگر اين سوال براي تمامي دانشجويان و محققان وجود دارد كه آيا براي دسترسي به تمامي منابع و يا حداقل، اكثريت منابع مورد نياز خود دچار مشكل خواهند شد؟ و تجار هم ابهام دارند كه آيا مسير جايگزيني براي برقراري ارتباط مستقيم با مقاصد مورد نظر خود خواهند يافت يا خير؟هنوز اطلاعات دقيقي درباره عملكرد و زمان راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات ارائه نشده اما به گفته كارشناسان با استقلال خود از شبكه اينترنت به دنبال ايجاد امنيت‌هاي لازم بر بستر IP است و شايد در كل اين اقدام يكي از شيوه‌هاي نوآورانه و تقريبا كاري براي ايجاد مانع در برابر حجم وسيعي از آفات باشد. ]]> وب ايراني Thu, 12 Apr 2012 06:11:04 GMT http://itna.ir/fa/doc/article/21750/شبكه-ملي-اطلاعات-سوال-ها-ابهام-ها جزییات همایش روز جهانی کاربردپذیری 2012 اعلام شد http://itna.ir/fa/doc/news/24236/جزییات-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-2012-اعلام همایش روز جهانی کاربردپذیری امسال با ۲ ارائه اصلی از ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه ۱۸ آبان آغاز به کار خواهد کرد.به گزارش ایتنا در این همایش دکتر کاوه بازرگان در مورد «نقش راهبرد تجربه کاربر در طراحی کاربر - محور: مفاهیم، فرآیندها و روش‌ها» و علیرضا نیکوکار در موضوع «اصول اندازه‌گیری در مطالعات کاربردپذیری» صحبت خواهند کرد.در ادامه همایش، عناوین منتخب از بین از مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش روز جهانی کاربردپذیری، ارائه می‌شوند که به شرح زیر است: شهباز توکلی: تست کاربردپذیری در محصولات نرم‌افزاری محمد مهدی شبیری: کاربرد پذیری تکنولوژی ابر در فناوری اطلاعات آرش میلانی: کاربردپذیری برای تیم های کوچک امیرعباس عبدلعلی: کاربردپذیری در فرم‌های وب وحید نامنی: کاربردپذیری و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو پرهام خوشبخت: تکنیک دنبال کردن چشم در آزمون های کاربردپذیری مطابق این گزارش پذیرش شرکت کنندگان از ساعت ۸:۱۵ آغاز شده و برنامه سخنرانی‌ها در ساعت ۹ صبح شروع و تا پایان همایش در ساعت ۱:۳۰ ظهر ادامه خواهد داشت.گفتنی است همایش روز جهانی کاربردپذیری امسال در تاریخ ۱۸ آبان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند در زمان باقی مانده به وب سایت همایش  www.usabilityday.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایند.  ]]> وب ايراني Mon, 05 Nov 2012 09:55:11 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/24236/جزییات-همایش-روز-جهانی-کاربردپذیری-2012-اعلام جایگاه وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی در ایران http://itna.ir/fa/doc/news/27312/جایگاه-وب-سایت-های-فرهنگی-مذهبی-ایران بررسی فعالیت وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی در وب فارسی از عدم تولید محتوای مهم و کاربردی و نیز ضعف سیاستگذاری در این بخش حکایت دارد به نحوی که از میان ۵۰۰ وب‌سایت پرطرفدار کاربران ایرانی، موضوعات فرهنگی و مذهبی تنها حدود یک درصد از این وب‌سایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.به گزارش ایتنا از مهر، امروزه گسترش فرهنگ و تبلیغ ادیان از یک مقوله درون گفتمانی فراتر رفته و براین اساس نیاز است که بسط این دو مقوله مهم مورد توجه قرار گیرد. در این راستا سرویس آنلاین تحلیلگر به بررسی فعالیت وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که هدف آنها بسط و گسترش این دو مقوله هستند پرداخته که این بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که در میان ۵۰۰ وب‌سایت برتر که توسط کاربران ایرانی مورد بازدید قرار می‌گیرند حدود یک درصد است.در تحلیل به عمل آمده مشخص شده که این یک درصد شامل ۶ وب‌سایت می‌شوند که یکی از آنها تالار گفتگو و مابقی وب‌سایت‌هایی هستند که با پشتوانه و بودجه دولتی ایجاد شده‌اند. این در حالی است که تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که سایت‌هایی که با رویکرد مذهبی و فرهنگی در وب فارسی فعالیت دارند بسیار زیاد هستند با این حال سوال اینجاست که چرا در میان ۵۰۰ وب‌سایت پرطرفدار تنها ۶ وب‌سایت به موضوعات فرهنگی و مذهبی می‌پردازند؟ شاید بتوان دلیل اصلی نبود وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی در میان وب‌سایت‌های پرطرفدار را رقیب‌های سرسختی به مانند این ۶ وب‌سایت بیان کرد چرا که این چند وب‌سایت نیاز کاربران را برطرف می‌کنند و دیگر نیازی به وب‌سایت‌های دیگر نیست؛ اما اینگونه نیست و بررسی ها نشان می دهد که در بحث‌های ثقیل و عظیمی مانند فرهنگ و مذهب همواره نیاز به نظرات و گفتگوهای بسیار است. تحلیل صورت گرفته حاکی از تاثیر بودجه‌های دولتی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های فرهنگی مذهبی است چرا که همین بودجه‌های دولتی باعث عقب ماندن سایر فعالان در این حوزه می‌شود. از طرفی در فضای فرهنگی و مذهبی تولید محتوا بسیار مهم و کاربردی است و کاربر همواره به دنبال مطلبی تازه می گردد اما فضای وب فارسی در این زمینه هیچ فعالیتی ندارد و از بازنشر مطالب دیگر وب‌سایت‌ها محتوای خود را تامین می‌کند که این نشان از ضعف سیاستگذاری در این بخش از وب‌فارسی است. با این وجود حضور یک تالار گفتگو در جمع این ۶ وب‌سایت مطرح باعث خرسندی است چرا که می‌توان نتیجه گرفت تولید محتوا توسط کاربران بیشتر از تولید محتوا توسط یک تیم ثابت و متمرکز مورد مقبولیت و توجه عام قرار می‌گیرد و اگر تولید محتوا در مباحث فرهنگی و مذهبی در وب‌فارسی توسط کاربران صورت گیرد روز به روز با محتوای جدید و تازه برخورد خواهیم کرد که کنجکاوی کاربران برای درک و فهم آن موضوع را بالا می‌برد که تمامی این موارد نیاز به همکاری و سیاستگذاری صحیح مسئولین امر دارد. در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از وب‌سایت‌های مطرح که در زمینه فعالیت فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند به سمت شبکه اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربران رفته‌اند اما با این وجود این کافی نیست و همچنان محتوای فرهنگی در وب فارسی مخاطب را راضی نمی‌کند؛ زیرا تولید محتوا هرچند هم باید توسط کاربران تولید شود اما باید هدفمند باشد و اگر اینگونه نباشد بیشتر نوشته‌ها و تولیدات به سمت و سوی دل‌نوشته ها و یادداشت‌های شخصی می‌روند و در تعالی بحث فرهنگی و مذهبی تاثیری ندارند.در این راستا تولید محتوا توسط کاربران و هدفمند کردن این تولیدات و نیز سیاستگذاری مدون در این زمینه از مهم‌ترین اقدامات در رشد این فعالیت در حوزه وب قلمداد می‌شود.    ]]> وب ايراني Tue, 27 Aug 2013 05:35:30 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/27312/جایگاه-وب-سایت-های-فرهنگی-مذهبی-ایران همه چیز درباره سایت «نذری‌یاب» http://itna.ir/fa/doc/news/28367/همه-چیز-درباره-نذری-یاب شرق نوشت: داستان ما داستان «موزه» و «گنج‌یاب» است. آنقدر که تبلیغ گنج‌یاب این‌ور و آن‌ور می‌بینیم هیچ خبری از تبلیغ موزه‌ها که اصلی‌ترین نگه‌دارنده‌های همان گنج‌ها هستند، نیست. حالا این داستان را می‌شود همین‌جا هم دید، یک سایت کوچک و نقلی اما کامل و مجهز برای پیدا کردن «نذری»‌های ماه محرم!به گزارش ایتنا از ایسنا، در ادامه این مطلب آمده است: باورش هم خیلی سخت نیست. یک راهنما با نقشه دقیق و منو و این توضیح که در فلان روز محرم، در فلان محله تهران، چه غذایی نذر می‌شود. از قیمه و حلیم و باقالی‌پلو با گوشت گرفته تا شله‌زرد و کاچی و شربت!Nazriyab.com امسال دومین سالی است که فعال شده و به‌ همین‌ دلیل مو لای‌ درز آدرس‌هایی که دارد نمی‌رود! این را داوود مظفری که یکی از طراحان سایت است به می‌گوید. او که خودش تجربه کار طراحی سایت را دارد، ایده اولیه این سایت را ظرف چند دقیقه با دوستش، آرمان طاهریان که او هم یک طراح سایت است، مطرح می‌کند و حاصل کار می‌شود سایت «نذری‌یاب»؛ یک سایت شسته‌ و رفته بر پایه «گوگل‌مپ» با همه جزئیات نذری‌های تهران، اصفهان و مشهد از روز اول محرم تا پایان ماه صفر.پس از طراحی، سایت به شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود، نزدیکی‌های محرم است و استقبال آنقدر بالا می‌رود که تا یک‌ میلیون‌ نفر از این سایت در سال گذشته بازدید می‌کنند اما در داخل سایت نذری‌یاب، چیزهای عجیبی دیده می‌شود که شاید اگر این سایت نبود، دسترسی به این میزان اطلاعات واقعا سخت می‌شد.در حال حاضر برای محرم امسال، در سایت نذری‌یاب، ۱۴۹ آدرس نذری در شهر تهران ثبت‌ شده و جالب اینجاست که بخش عمده این نذری‌ها در شمال‌ تهران هستند. شهرک‌غرب، سعادت‌آباد و بخش‌های شمالی خیابان شریعتی از پرنذری‌ترین مناطق تهران هستند و در عوض محله‌های پایین‌دستی چون راه‌آهن، عبدل‌آباد و ... یا نذری ندارند یا در این سایت به ثبت نرسیده که احتمال زیاد، فرض دوم قوی‌تر است.طراحان این سایت می‌گویند که روش اصلی کار با نذری‌یاب این‌طور است که هر فرد، خودش می‌آید و اطلاعات محل و نوع نذری‌اش را در این سایت ثبت می‌کند و به‌ همین‌ دلیل، ۱۴۹ آدرسی که از سال قبل در سایت مانده، کاملا تاییدشده هستند چراکه لااقل یک بار تجربه‌شان را پس داده‌اند.ایرانی‌ها از هر مرام و مسلکی که باشند، عاشقان نذری هستند و این به گفته جامعه‌شناسان، هم ریشه در آداب و رسوم اجتماعی دارد و هم در اعتقادات مذهبی آدم‌ها اما پیوند چنین فعالیت‌های سنتی‌ با تکنولوژی همیشه عجیب و غریب بوده. حالا این اعجاب بیشتر و بیشتر شده است چرا که نذری‌یابی اینترنتی همان‌طور که می‌تواند یک امکان فوق‌العاده از بهره‌وری اینترنتی باشد، یک کار نامتعارف برای مخاطبان اصلی نذری نیز هست. در آیین ما، نذری یک اقدام خداپسندانه برای آنهایی است که می‌خواهند از خوان نعمت خود به تهیدستان و بی‌بضاعتان انفاق کنند اما وقتی چنین مراسم باشکوهی با تکنولوژی گره می‌خورد، وضع عوض می‌شود و گویی وسیله، خود نوعی هدف شده و یافتن گنج اهمیت پیدا می‌کند نه میراث فرهنگی پشت شیشه‌های موزه!«نذری‌یاب»، این روزها باز هم در شبکه‌های اجتماعی دست به‌ دست می‌چرخد و احتمالا خیلی زود، بازدیدکنندگانش رکورد پارسال را بزنند. این در حالی است که در اینترنت هنوز هیچ سایتی برای «بیمارستان‌یابی»، «اورژانس‌یابی»، «موزه‌یابی»، «پارکینگ‌یابی» و خیلی دیگر از نیازهای روزانه شهروندان وجود ندارد. ]]> وب ايراني Tue, 12 Nov 2013 05:22:19 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/28367/همه-چیز-درباره-نذری-یاب