ايتنا - آخرين عناوين اخبار داخلی :: rss_full_edition http://itna.ir/news Sun, 25 Jun 2017 10:02:15 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sun, 25 Jun 2017 10:02:15 GMT اخبار داخلی 60 نفوذ ۹۳درصدی موبایل در کشور http://itna.ir/fa/doc/news/49287/نفوذ-۹۳درصدی-موبایل-کشور تازه‌ترین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) از صعود یک پله‌ای رتبه‌بندی ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان سایر کشورها، حکایت دارد.اتحادیه جهانی مخابرات در جدیدترین گزارش خود، فهرست رتبه‌بندی کشورها را براساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد.وضعیت توسعه ارتباطات در ایرانبرمبنای این گزارش، کشورمان با جمعیت ۷۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۰۸ نفر و تراکم جمعیت ۴۸.۵۸ نفر در هکتار و نیز درآمد ناخالص ملی سرانه ۶۵۵۰ دلار در منطقه آسیا – اقیانوسیه به عنوان کشور در حال توسعه اعلام شده و رتبه جهانی ایران از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات ۸۹ است.طبق بررسی های صورت گرفته، ایران از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با یک پله صعود از جایگاه ۹۰ جدول در سال ۲۰۱۵ به جایگاه ۸۹ در سال ۲۰۱۶ تغییر رتبه داده است.در این رده بندی ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر ۳۸.۲۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ۴۴.۰۸ درصد اعلام شده است.درهمین حال ضریب نفوذ خدمات باندپهن ثابت (اینترنت ثابت) ۱۰.۸۶ درصد و ضریب نفوذ موبایل در ایران ۹۳.۳۸ درصد است.برمبنای این گزارش، میزان ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر در ایران ۸۵۰۲.۱۶ بیت بر ثانیه اعلام شده و ۵۳.۴۰ درصد خانوار ایرانی دارای رایانه هستند.همچنین ۵۲.۱۸ درصد خانوار ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و میزان مشترکان موبایل باندپهن نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲۰.۰۲ درصد اعلام شده است.وضعیت توسعه ارتباطات در جهانبه گزارش مهر، تازه‌ترین گزارش وضعیت ارتباطات دیجیتالی جهان که توسط سایر موسسات تحقیقاتی جهان از بررسی ۲۳۸ کشور چندی پیش منتشر شد نیز نشان می‌دهد که بالغ بر ۵‌ میلیارد نفر از مردم جهان از موبایل استفاده می‌کنند و با توجه به ضریب نفوذ ۱۲۷ درصدی این فناوری در جهان، به نظر می‌رسد که هر نفر به طور متوسط بیش از یک موبایل دارد. در این بررسی‌ها، تعداد مشترکان موبایل در خاورمیانه ٣١٢‌ میلیون برآورد شده است.درهمین حال مطابق با آخرین آمارهایی که از سوی موسسات تحقیقاتی همچون «وی‌آرسوشل» و «هات‌سوئیت» و با مشارکت سازمان‌هایی مانند آکامای، GlobalWebIndex، GSMA Intelligence و Statista منتشر شده است ۳.۸ میلیارد نفر در جهان کاربر اینترنت هستند که ۱۴۷ میلیون نفر از این تعداد در خاورمیانه هستند. این آمار که مربوط به ژانویه سال ۲۰۱۷ است از رشد ۱۵ درصدی شمار مشترکان اینترنت در خاورمیانه حکایت دارد.به نحوی که حدود ۶۰ درصد جمعیت خاورمیانه کاربر اینترنت و حدود ۹۳ میلیون نفر کاربر شبکه های اجتماعی هستند و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی از طریق موبایل به ٨٣‌ میلیون کاربر در خاورمیانه رسیده است.گفته شده است که تعداد کاربران فعال اینترنت در آسیا و اقیانوسیه برابر با یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون نفر است که از این میان یک میلیارد و ۴۴۱ کاربر برای دسترسی به رسانه‌های اجتماعی از موبایل استفاده می کنند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۲.۸ میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی در جهان ۲.۶ میلیارد نفر کاربر شبکه های اجتماعی موبایلی هستند و ٦٧ درصد از مردم جهان کاربر فعال موبایل بوده و ٨٠ درصد از گوشی‌هایی که در جهان استفاده می‌شود گوشی هوشمند است.به این معنی که بیش از نیمی از مردم جهان گوشی هوشمند دارند و همچنین دوسوم جمعیت جهان موبایل دارند. درعین‌حال نیمی از ترافیک وب جهان از طریق موبایل است. درهمین حال برآورد شده است که بیش از نیمی از گوشی‌های جهان پهنای باند دارند و به نوعی آنلاین هستند.گفته شده است که در سال ٢٠١٦ جمعیت کاربران اینترنت در مقایسه با سال قبل از آن ١٠ درصد رشد کرد و ٣٥٤‌ میلیون کاربر اینترنت به مجموع کاربران جهان اضافه شدند. ]]> اخبار داخلی Sun, 25 Jun 2017 05:32:04 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49287/نفوذ-۹۳درصدی-موبایل-کشور شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد http://itna.ir/fa/doc/news/49280/شماره-جدید-ماهنامه-دنیای-کامپیوتر-ارتباطات-منتشر شماره یکصد و شصت و سوم ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، منتشر شد.به گزارش ایتنا بخشي از عناوين مطالب منتشره در شماره خرداد ماه كامپيوتر و ارتباطات به شرح زیر است:امنیت:Ztorg: تروجانی که به خاطر 5سنت شما را آلوده می‌کند!گسترش باج‌افزار WannaCry در سراسر جهانتا چه اندازه سیستم خود را در برابر باج‌افزار WannaCry حفظ کرده‌اید؟معرفی انواع تروجان‌های خطرناک: دور زدن احراز هویت دومرحله‌ای توسط تروجان‌های بانکیاسباب‌بازی‌های متصل به اینترنت دچار مشکلات امنیتی جدی هستندCloak and Dagger: حمله‌ای مخفی و شایع به تمام سیستم‌عامل‌های اندرویدچرا امنیت احراز هویت دومرحله‌ای از طریق اس.ام.اس به تنهایی کافی نیست؟هشدار: به هیچ‌وجه آنتی‌ویروس خود را حتی در شرایط خاص غیرفعال نکنیدچند گام مهم برای حفظ امنیت آنلاینحالت امنیتی Incognito یا ناشناس در مرورگرها چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟اخبار امنیتنرم‌افزار:گزاره ارزش مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) چیست؟وب و اینترنت:به کودکان کمک کنیم تا از دنیای دیجیتال لذت ببرندمحبوبیت نرم‌افزارهای اخاذی؛ حمله‌ها هوشمندتر می‌شوند!مدیریت: چرا نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل دنیا را در بر گرفته‌اند؟یکپارچگی سیستم مدیریت فرآیند کسب‌وکار با سیستم مدیریت محتواهمچنین آخرین اخبار تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه خبرهای شرکت‌های ایرانی فعال در این عرصه در شماره جدید دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شده است. ]]> اخبار داخلی Sat, 24 Jun 2017 13:12:30 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49280/شماره-جدید-ماهنامه-دنیای-کامپیوتر-ارتباطات-منتشر برخی نکات مثبت و منفی عملکرد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات http://itna.ir/fa/doc/news/49255/برخی-نکات-مثبت-منفی-عملکرد-وزیر-ارتباطات-فناوری-اطلاعات نائب‌رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در عین حال که افزایش پهنای باند را از اقدامات مثبت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌داند، معتقد است ارائه اینترنت باید توسط خود شرکت‌های اپراتور و FCP انجام شود تا زمینه نظارت بر کمبودهای سرویس‌ها فراهم شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، علی توسلی با اشاره به اقدامات مثبت در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت اظهار کرد: از اقداماتی که البته به دیدگاه و برنامه و پشتیبانی ریاست‌جمهوری هم مربوط می‌شد، افزایش حجم پهنای باند ورودی، تغییرات در مدل عرضه پهنای باند به ارائه‌دهندگان اینترنت و تنظیم نسبی قیمت بود که در این دوره انجام شد و طبعا وزیر ارتباطات نیز در آن نقش مثبتی داشت. همچنین جلوگیری از فیلترینگ بی‌رویه و حفظ شبکه‌های اجتماعی از دستاوردهای محمود واعظی در این حوزه بود که قابل تقدیر است.وی در ادامه با بیان اینکه منصفانه نیست اگر بگوییم افزایش پهنای باند تنها دستاورد وزارت ارتباطات بوده است، گفت: البته واقعیت این است که این پارامتر اهمیت زیادی دارد زیرا بدون این پارامتر سایر مسائلی که به حوزه اینترنت مربوط هستند، موضوعیت پیدا نمی‌کند؛ بنابراین این ایراد به وزارت ارتباطات وارد نیست. زیرا روی افزایش پهنای باند خوب تمرکز شده و این تمرکز بجا بوده است. علاوه بر این، در همین دوره موضوع مجوزهای جدید به سرانجام رسید که به ساماندهی بازار کمک خواهد کرد.عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران یکی از انتقادات وارده به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کمک به بخش خصوصی دانست و بیان کرد: علی‌رغم فضای جدیدی که در حوزه اینترنت ایجاد شده و امکانات موجود، کمک خاصی به بخش خصوصی نشده است. اینکه آنها بتوانند با اعتماد برنامه‌ریزی و تامین سرمایه کنند و یا به تامین سرمایه مورد نیاز توسعه کمک شود و یا در پیشرفت حوزه دولت الکترونیکی چندان گام‌های جدی برداشته نشده است. بیشتر کارهایی که در این حوزه انجام شده نیز عملا یا به سمت شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی سوق پیدا کرده که این موضوع را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد و امضای تفاهم نامه فیبر هم از نظر ما گامی مثبت تلقی نمی شود.توسلی ادامه داد: وزیر می‌توانست با توجه به موقعیت سایر وزارتخانه‌ها و مجموع امکاناتی که در جامعه وجود داشت، بخش خصوصی را فعال کند. در این زمینه به اقدامات وزارتخانه انتقاد وارد است. اینکه واعظی در راه انداختن بخش خصوصی فناوری اطلاعات چندان موفق نبوده است.وی با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی می‌تواند در قالب‌های مختلفی صورت بگیرد، اظهار کرد: مثلا حوزه تجارت الکترونیکی و توسعه آن توسط بخش خصوصی می‌توانست حجم زیادی کار ایجاد کرده و برای بخش خصوصی درآمد ایجاد کند. می‌توانستند اعتباراتی که وزارتخانه‌ها دارند را به سمت بخش خصوصی سوق دهند تا بخش خصوصی رشد کند. این اتفاقات در حالی که جزو برنامه چهارم توسعه بوده صورت نگرفته است.عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران یکی از موضوعاتی که اهمیت زیادی داشته اما در این دوره حل نشده را ارائه پهنای باند توسط زیرساخت دانست و افزود: ورود پهنای باند توسط زیرساخت یک خطای استراتژیک است. زیرساخت نباید واردکننده پهنای باند باشد. بلکه شرکت‌ها باید خودشان پهنای باند وارد کرده و تحویل زیرساخت دهند. در حال حاضر همه شرکت‌ها اینترنت خود را از زیرساخت می‌گیرند و زیرساخت هم یک شرکت دولتی است گرچه با آمدن محمدجواد جهرمی تلاش‌های مثبتی انجام شده اما این کاروظیفه شرکت‌های دولتی نیست.توسلی در ادامه اظهار کرد: شرکت‌های دولتی باید مانند گمرک ورود پهنای باند را فراوری و بر آن نظارت کنند نه اینکه خودش خریدار و فروشنده پهنای باند باشند. این پروتکل غلطی است که همواره جزو خواسته‌های صنف بوده است. در این زمینه هم اقدام خاصی انجام نشده و یا اگر اقدامی انجام شده، موفق نبوده است.وی با بیان اینکه پهنای باند باید توسط خود ‌FCPها وارد شود، همان‌طور که در همه کشورها رایج است، تا بتوانند از ابتدا تا انتهای سرویس خودشان نظارت کنند و مسئول باشند، گفت: در حال حاضر یکی از ایراداتی که بسیار شایع است این که وقتی اینترنت دچار مشکل می‌شود، ارائه‌کننده اینترنت می‌گوید اینترنت زیرساخت خوب نیست اما در صورتی که خود شرکت واردکننده باشد، چنین دستاویزی وجود نخواهد داشت و می‌توان نظارت دقیقی به کمبودهای سرویس داشت. این از مشکلاتی است که اگر به آن پرداخته می‌شد، به نفع جامعه بود.عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع دستاوردهای وزارتخانه مثبت بوده اما باید بپذیریم که انتقاداتی نیز به آن وارد است. همچنان که ارتباط با بخش خصوصی بد نبوده اما مطلوب هم نبوده است. ارتباط با بخش خصوصی باید عمدتا توسط نظام صنفی و تشکل‌های صنف انجام شود نه با خود شرکت‌ها، زیرا شرکت‌ها ممکن است منافع خاص خودشان را در نظر بگیرند اما نظام صنفی و نهادهای مرتبط منافع کلان‌تر درازمدت و برنامه‌ای و عمومی را در نظر می‌گیرند. ]]> اخبار داخلی Wed, 21 Jun 2017 06:46:39 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49255/برخی-نکات-مثبت-منفی-عملکرد-وزیر-ارتباطات-فناوری-اطلاعات اداره امور کشور بدون دولت الکترونیکی عملی نیست http://itna.ir/fa/doc/news/49204/اداره-امور-کشور-بدون-دولت-الکترونیکی-عملی-نیست وزیر اسبق مخابرات با بیان این‌ که زیرساخت‌های لازم برای تحقق دولت الکترونیکی در کشور وجود دارد، لازمه‌ این حرکت را آموزش دادن به شهروندان و به‌ روز کردن مقررات و ضوابط اداری در کشور دانست.به گزارش ایتنا از ایسنا، سیدمحمد غرضی با بیان ضرورت ایجاد دولت الکترونیکی در کشور، اظهار کرد: هر دولتی اگر تا ۱۰ سال آینده بتواند دولت الکترونیکی را محقق کند و شفافیت را نیز در این حیطه ایجاد کند، می‌تواند در حوزه مخابرات و ارتباطات موفق شود و گرنه اقدام مفید قابل توجهی انجام نخواهد داد.وی با بیان این‌ که زیرساخت‌های لازم در کشور در حوزه مخابراتی و ارتباطاتی به نحو مطلوبی وجود دارد، گفت: زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیکی در کشور وجود دارد، اما محتاج ایجاد نرم‌ افزارهای فکری، آموزشی و قانونی برای عملی شدن است. تحقق دولت الکترونیکی ناظر به این است که مردم حوائج خود را از طریق سیستم‌های اینترنتی و موبایلی برطرف کنند که اگر این مهم انجام پذیرد، به لحاظ اقتصادی بسیار به نفع کشور تمام می‌شود.وزیر اسبق مخابرات با تاکید بر این که اداره امور کشور در آینده بدون تحقق دولت الکترونیکی عملی نخواهد بود، تصریح کرد: زیرساخت‌های این مساله در طول سالیان گذشته و از طریق اقدامات دولت‌های پیشین محقق شده است. همین طور در حال حاضر نیز برای مثال همین گوشی‌های موبایل اندرویدی، خود یک زیرساخت قوی برای نهایی شدن دولت الکترونیک است. نکته‌ای که در اینجا بسیار می‌تواند راهگشا باشد مساله‌ی آموزش است که اگر ما بتوانیم مردم را به برطرف کردن نیازهای اداری و خدماتی شان از طریق اینترنت عادت بدهیم، می‌توانیم در آینده به تحقق دولت الکترونیکی امیدوار باشیم.غرضی با اشاره به خیل عظیم دانشجویان فارغ التحصیل در رشته‌های مربوط به فناوری اطلاعات و مخابرات، ادامه داد: همین تربیت نیروهای متخصص در این حوزه به علاوه حجم عظیم تولیدات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث به وجود آمدن بازاری عظیم شده است که اگر مورد توجه قرار بگیرد، می‌تواند در حل مشکل اشتغال نیز کارگشا باشد.رییس اسبق سازمان نظام مهندسی کشور با ثروت ملی خواندن تلاش‌های نظام جمهوری اسلامی در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات، اضافه کرد: اما مهم‌ترین اصل این است که تمامی مقررات، ضوابط و بخشنامه‌ها در همه حوزه‌ها و مخصوصا حوزه ارتباطات به روز شود تا این سیستم در بلند مدت بتواند فعال باشد. در مجلس شورای اسلامی به جای حجم عظیم جدل‌های لفظی و سیاسی باید به مقایسه‌ی قوانین کشورهای مختلف و تجربه آنها در حوزه تحقق دولت الکترونیکی بپردازند.وی در پایان گفت: سیستم اداری کشور نیازمند ضوابط و مقررات جدید است تا بتواند مطابق با نیازها و ملزومات روز دنیا حرکت کند که در این راستا باید قوانین و مقررات دیگر کشورها را برای ایجاد سازوکارهای قانونی و مقرراتی برای رسیدن به دولت الکترونیکی را مقایسه کرده و ببینند کشورهای دیگر در این زمینه چه اقدامات موفقی داشته‌اند و در نهایت آنها را الگوبرداری کنند. ]]> اخبار داخلی Wed, 14 Jun 2017 07:18:10 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49204/اداره-امور-کشور-بدون-دولت-الکترونیکی-عملی-نیست اعتراض به قرارداد شهرداری با شرکت توسن http://itna.ir/fa/doc/news/49136/اعتراض-قرارداد-شهرداری-شرکت-توسن رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تخلف شهرداری تهران در عقد قرارداد با یک شرکت خبر داد و گفت: در عقد قرارداد با این شرکت صرفه و صلاح شهروندان، شهر و شهرداری رعایت نشده است.به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، رحمت اله حافظی در جلسه سه‌شنبه ۹ خرداد ماه ۹۶ شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور نسبت به قرارداد شهرداری تهران با شرکت توسن گفت: این شرکت راه اندازی سامانه فروش الکترونیک بلیط برای مترو و اتوبوسرانی را بر عهده دارد، اما در عقد قرارداد با این شرکت صرفه و صلاح شهروندان، شهر و شهرداری رعایت نشده است.وی افزود: این شرکت خارج از تشریفات قانونی انتخاب شده است که جای بحث جدی دارد. وفق قانون باید تمامی درآمدهای شهر به خزانه شهر واریز شود و بعد ازخزانه خارج شود اما در قراردادی که شهرداری با این شرکت دارد تمام وصولی از فروش بلیت مترو و اتوبوسرانی به حساب این شرکت واریز می شود که تخلف است.رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: این شرکت در فواصل یک تا سه ماهه سهم شهرداری را به خزانه واریز می کند همچنین این شرکت در مدت زمان یک تا سه ماهه سهم پرسنل بخصوص رانندگان شرکت واحد را پرداخت می کند، این مسایل قابل توجیه نیست.حسابرس شورای شهر دو سال گذشته به این موضوع اشاره کرده است اما هیچ توجهی به آن نشد و انتظار داریم ظرف دو ماه باقی مانده از عمر شورای چهارم، گزارشی از اصلاحات انجام شده به صحن شورا ارائه شود.پس از اظهار نظر حافظی، امانی معاون شهردار تهران درباره قرارداد شهرداری با این شرکت اعلام کرد: این موضوع صحت ندارد و شرکت مذکور کارت های مترو و اتوبوس را پیش خرید می کند و پول واریز شده به حساب شرکت، متعلق به شرکت بوده است.توضیح شرکت توسن درباره اظهارات حافظی در شورای شهرشرکت توسن (تأمین کننده بلیت الکترونیک) درباره اظهارات حافظی در شورای شهر توضیحاتی را ارائه داد.در توضیحات شرکت توسن درباره اظهارات حافظی عضو شورای شهر تهران در مورد قراردادهای تأمین کننده بلیت الکترونیک آمده است:«الف – شرکت توسن در یک فرآیند رقابتی در قالب فراخوان عمومی شناسایی و جذب سرمایه گذار که توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران در اسفند ماه ۱۳۸۸ برگزار شده است، به عنوان سرمایه گذار و بهره بردار صدور، شارژ و تسویه حساب بلیت الکترونیکی شهر تهران انتخاب شده است و از این رو فرآیند انتخاب این شرکت بر اساس معیارهای مشخص با شرایط رقابتی و در روال فراخوان عمومی برگزار شده است. فلذا ادعای عدم رعایت تشریفات قانونی و صرفه و صلاح شهر تهران در انعقاد این قرارداد موضوعیت ندارد. همچنین میزان صرفه جویی شهرداری تهران از بابت عملیات فروش، شارژ و تسویه حساب بلیت‌های کاغذی و الکترونیکی مترو و اتوبوسرانی، پس از انعقاد و اجرایی شدن این قرارداد بسیار چشمگیر بوده و قابل اثبات می‌باشد.ب – همان طور که جناب آقای امانی معاون محترم شهردار تهران در همان جلسه پاسخ دادند، به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده، بر اساس روال اجرایی تصریح شده در قرارداد موجود، شرکت توسن تمامی اعتبار مربوط به شارژ کارت بلیت‌های الکترونیکی را قبل از فروش،‌ از شهرداری تهران پیش خرید کرده و وجوه آن را در حساب شهرداری تهران نزد بانک شهر واریز می‌نماید و سپس نسبت به فروش شارژ و جمع آوری وجوه اقدم می‌نماید. همچنین لازم به ذکر است که فرآیند پیش خرید اعتبار، فروش، شارژ و تسویه حساب بلیت الکترونیکی، توسط حسابرسان مختلفی در شهرداری تهران و همچنین توسط حسابرسی قانونی مستقل به صورت مستمر مورد حسابرسی دوره‌ای واقع می‌شود.ج – فرآیند حسابداری و تسویه حساب مربوط به تراکنش‌های پذیرش کارت بلیت در پذیرنده‌های مختلف مانند اتوبوسرانی، مترو و غیره، به صورت روزانه توسط شرکت توسن انجام می‌شود و گزارش، صورت حساب و فایل بانکی مربوط به مطالبات هر یک از ذینفعان حداکثر ظرف ۴۸ ساعت به ذینفعان و بانک شهر تحویل می‌شود. پرداخت وجوه از حساب شهرداری توسط بانک شهر و پس از تایید صورتحساب ارسالی توسن توسط شهرداری انجام می‌گردد و شرکت توسن حق برداشت از حساب مذکور را نداشته و در عملیات پرداخت این وجوه هیچگونه نقش و دخالتی ندارد. در نتیجه تاکید می‌شود نه تنها حساب وجوه ناشی از شارژ کارت بلیت، متعلق به شرکت توسن نمی‌باشد بلکه این شرکت هیچگونه دسترسی و حق برداشت از حساب مورد نظر را نیز ندارد.د – شایان ذکر است که ذینفعان سامانه بلیت الکترونیک تهران شامل شرکت بهره برداری مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی، و شرکت‌های خصوصی مالک اتوبوس‌ها می‌باشند و طی این عملیات وجوه توسط بانک شهر به حساب این شرکت‌ها واریز می‌گردد و سامانه بلیت الکترونیکی شهر تهران، هیچگونه مراوده مالی با اشخاص، پرسنل و رانندگان ندارد. بدیهی است تاخیر احتمالی در پرداخت حقوق و وجوه مربوط به پرسنل و رانندگان به شرکت متبوع ایشان باز می‌گردد.»  ]]> اخبار داخلی Mon, 05 Jun 2017 17:56:39 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49136/اعتراض-قرارداد-شهرداری-شرکت-توسن میزان رضایت کاربران سرویس‌های فناوری اطلاعات اعلام شد http://itna.ir/fa/doc/news/49011/میزان-رضایت-کاربران-سرویس-های-فناوری-اطلاعات-اعلام به گزارش ایتنا از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و انجام نقش خود در ایجاد فضای رقابتی سالم و ارتقاء سطح کیفیت خدمات نسبت به ایجاد سامانه ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات اقدام کرده و کاربران می توانند در نظرسنجی و همکاری در شناسایی نقاط ضعف و قوت اپراتورها شرکت کنند ...ضمناً دارندگان پروانه و کاربران می‌توانند پس از پایان هر دوره، نتایج کلی نظرسنجی انجام شده را بر روی پورتال سازمان مشاهده کنند.نظرسنجی اخیر، پس از ایجاد سامانه بر روی بخش خدمات الکترونیک پورتال اینترنتی رگولاتوری در یک دوره سه ماهه از ۱۵ دی ماه سال ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ انجام شده و نظر مشترکان در پنج شاخص کیفیت سرویس، سرعت، تعرفه، رسیدگی به شکایات، پشتیبانی و وفاداری مشترک به صورت مکانیزه سنجیده شده است.معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به تاثیر مثبت این سامانه در ایجاد فضای رقابتی شفاف و سالم، ارتقاء سطح کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشترکان اعلام کرده است که در حال حاضر مردم می‌توانند با ورود به آدرس الکترونیکی http://itmon.cra.ir/satisfaction و یا لینک ایجاد شده بر روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به آدرس www.cra.ir در بخش خدمات الکترونیک، نتایج نظرسنجی را مشاهده کنند. ]]> اخبار داخلی Sun, 21 May 2017 05:59:30 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49011/میزان-رضایت-کاربران-سرویس-های-فناوری-اطلاعات-اعلام نحوه پرداخت صورتحساب تلفن ثابت از دو سامانه http://itna.ir/fa/doc/news/48948/نحوه-پرداخت-صورتحساب-تلفن-ثابت-دو-سامانه مشترکین تلفن ثابت می توانند از پانزدهم ماه‌های فرد سال از طریق سامانه‌های ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰ ضمن دریافت هزینه کارکرد تلفن ثابت و ریز مکالمات نسبت به پرداخت صورت حساب میان دوره و پایان دوره خود اقدام کنند.به گزارش ایتنا از ایسنا،‌ براساس این گزارش مشترکین می توانند از طریق سامانه پیامکی ۰۲۱۱۸۱۸ نیز نسبت به دریافت صورتحساب و کارکرد تلفن ثابت خود اقدام و بدهی خود را از همان طریق پرداخت کنند.پیش از این کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۶ خود درخواست اصلاح مصوبه جلسه شماره ۲۳۷ مربوط به تاریخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۲ درباره مبنای محاسبه تعرفه تلفن ثابت را بررسی و بند­های ۴ و ۵ مصوبه مذکور را به شرح زیر اصلاح و تصویب کرد:بند ۴) محاسبه کارکرد مشترکین برای مکالمات تلفن ثابت داخل استانی بر اساس دقیقه انجام و محاسبه خواهد شد.بند ۵) محاسبه کارکرد مشترکین برای مکالمات تلفن ثابت به ثابت بین استانی و ثابت به تلفن همراه بر اساس زمان­های نیم دقیقه­‌ای محاسبه می­‌شود.همچنین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۳۷ خود با توجه به درخواست شرکت مخابرات ایران مبنی بر اصلاح تعرفه خدمات تلفن ثابت و به منظور توسعه و به روز رسانی خدمات این بخش، پیشنهاد سازمان در خصوص اصلاح مصوبه در مورد تعرفه‌های تلفن ثابت را بررسی و آن را به این شرح زیر تصویب کرده بود که سقف هزینه اتصال یک خط تلفن ثابت آبونمانی مبلغ دو میلیون ریال تعیین می شود که یک میلیون ریال آن در زمان ثبت نام و مابقی آن طی ۳۶ ماه پس از زمان راه­‌اندازی خط از مشترک اخذ می‌شود.بر این اساس شرکت مخابرات ایران موظف شده بود طرح توسعه، بهسازی و نوسازی شبکه تلفن ثابت در پنج سال آینده را که پس از تصویب هیئت مدیره به سازمان ارائه کرده است بطور کامل اجرا و در بازه های زمانی شش ماهه به سازمان گزارش کند.سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی موضوع ردیف اول جدول بند ۳ مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۱۸۴ سال ۹۲ مبلغ ۴۵ ریال تعیین شده بود. محاسبه کارکرد مشترکین برای تمامی مکالمات تلفن ثابت داخل استانی هم بر اساس دقیقه انجام و برای کسری از دقیقه به بالا گرد و معادل یک دقیقه محسوب می‌شد.محاسبه کارکرد مشترکین برای تمامی مکالمات تلفن ثابت به ثابت بین استانی و ثابت به تلفن همراه بر اساس ثانیه انجام و برای کارکردهای زیر ۳۰ ثانیه به بالا به نیم دقیقه (۳۰ ثانیه) گرد و محاسبه می­‌شد.حداقل کارکرد ماهانه هر خط تلفن ثابت، برای مشترکین روستاها به میزان۲۰۰ دقیقه مکالمه درون استانی و برای سایر مشترکین به میزان ۳۳۰ دقیقه مکالمه درون استانی تعیین و محاسبه و مبلغ تسهیم درآمد خدمات تلفن ثابت با توجه به بند ۳ این مصوبه و تبصره ذیل بند ۱۱.۲.۱ موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و توسط سازمان به دارنده پروانه ابلاغ می­‌شود. ]]> اخبار داخلی Mon, 15 May 2017 04:39:04 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48948/نحوه-پرداخت-صورتحساب-تلفن-ثابت-دو-سامانه شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد http://itna.ir/fa/doc/news/48943/شماره-جدید-ماهنامه-دنیای-کامپیوتر-ارتباطات-منتشر شماره یکصد و شصت و یک‌ام ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، منتشر شد.به گزارش ایتنا بخشي از عناوين مطالب منتشره در شماره فروردین‌ماه كامپيوتر و ارتباطات به شرح زیر است:امنیت:kaspersky adcleaner : آنتی‌بنر کسپرسکی، ابزاری رایگان برای کاربران IOSکشف ۴۰ باگ امنیتی جدید در سیستم عامل تایزنPegasus: جاسوس‌‌افزاری پیچیده برای اندروید و iOSرشد نگران کننده باج‌افزارهایی که شرکت‌ها و موسسات مالی را مورد هدف قرار می‌دهندراه‌هایی برای مقابله با حملات مالی گروه هکر Lazarusاخبار امنیتنرم‌افزار:زندگی مخفی اپلیکیشن‌ها: نگهداری برخی اپلیکیشن‌های نصب‌شده خطرناک استاشتباهات رایج در مدل‌سازی BPMNوب و اینترنت:هکرها در کمین اینترنت اشیاآیا روترهای وای‌فای مسافرتی امن هستند؟چند نمونه از رفتارهای جالب کاربران آنلاین سراسر جهانخرید آنلاین امن را تجربه کنیدمحافظتی ویژه برای امنیت بیشتر کاربران کم‌تجربهمدیریت:قوانینی که درحوزه نرم‌افزار به اصلاح نیاز دارندفاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات؛ بعد از انتخاباتدنیای دیجیتال:P10؛ شاهکاری تازه از هوآویگوشی‌های سامسونگ گلکسی S8 و S8+ وارد ایران شدندگوشی پرچم‌دار LG G6 با صفحه‌نمایش ویژه خود در ایران رونمایی شدهمچنین آخرین اخبار تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه خبرهای شرکت‌های ایرانی فعال در این عرصه در شماره جدید دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شده است. ]]> اخبار داخلی Sun, 14 May 2017 09:13:25 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48943/شماره-جدید-ماهنامه-دنیای-کامپیوتر-ارتباطات-منتشر جایگزینی کد ملی با دفترچه‌های بیمه تا یک ماه دیگر http://itna.ir/fa/doc/news/48900/جایگزینی-کد-ملی-دفترچه-های-بیمه-یک-ماه-دیگر به گزارش ایتنا از ایسنا، رضا باقری اصل  با تاکید بر تلاش برای حذف دفترچه بیمه در راستای توسعه دولت الکترونیک اظهار کرد: پروژه حذف دفترچه بیمه به دستگاه‌های وزارت بهداشت و بیمه‌ها مربوط است. کارایی دفترچه بیمه این است که هویت مراجعه‌کننده را بررسی و اعلام می‌کند که شخص استحقاق بیمه درمانی دارد یا خیر. این دفترچه قابلیت جعل شدن دارد؛ دفترچه‌هایی که صادرکننده‌ها صادر نکردند یا تاریخ آنها تمام شده است اما بیمه برای آنها پرداخت می‌شود و این ضرر نظام بیمه‌ای کشور است که سالانه هزینه میلیاردی دارد.وی ادامه داد: در حال حاضر در دوران گذار دفترچه هستیم اما امکان بررسی آن وجود دارد که به مرور کلا دفترچه را حذف ‌کنیم. شیوه ساده این است که با مراجعه بیمار، اسم شخص و کد ملی را دریافت می‌کنند، اطلاعات از سیستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده و به بیمه فرستاده می‌شود و در نهایت استعلام می‌کنند که مراجعه‌کننده از طرف بیمه استحقاق دارد یا خیر و اطلاعاتش به مرکز درمانی داده می‌شود که در شبکه نیز ثبت شده است.معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر بیمه آماده است، نظام سلامت در حال استعلام‌گیری است و به تدریج مراکز درمانی هم به این سیستم وصل می‌شوند، گفت: بیمارستان‌ها به صورت آزمایشی به این طرح اضافه می‌شوند.به گفته وی زیرساخت‌های این پروژه از طرف بیمه‌ها بود. از طرف سازمان فناوری اطلاعات نیز پیش از عید تفاهم‌نامه‌ای بین محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- ، نصراللـه جهانگرد به عنوان دبیر شورای اجرایی، ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان قائم‌مقام وزارت رفاه و وزیر بهداشت امضا شد و به واسطه آن که از ابتدای اسفند تاکنون این سرویس برقرار شده است.باقری اصل با بیان اینکه در حال حاضر ۶۶ میلیون پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده و حذف دفترچه بیمه نیز در راستای پرونده الکترونیکی سلامت است، افزود: این پروژه تحت شبکه داخلی وزارت بهداشت است و نیازی به اینترنت ندارد و ذی‌نفع آن وزارت بهداشت، وزارت رفاه و بیمه‌ها هستند. در حال حاضر در دوران آزمایش هستیم و برقراری آن را چک می‌کنیم. یک ماه طول می‌کشد تا شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای بیمارستانی را نوشتند، پیاده‌سازی را انجام دهند اما نهایتا اجرای پروژه تا یک ماه آینده است. ]]> اخبار داخلی Wed, 10 May 2017 08:24:34 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48900/جایگزینی-کد-ملی-دفترچه-های-بیمه-یک-ماه-دیگر کمیسیون اجتماعی آسیب‌های اجتماعی در شبکه‌های مجازی را با حضور پلیس فتا بررسی کرد http://itna.ir/fa/doc/news/48894/کمیسیون-اجتماعی-آسیب-های-شبکه-های-مجازی-حضور-پلیس-فتا-بررسی به گزارش ایتنا از ایسنا، سلمان خدادادی در توضیح جلسه امروز کمیسیون اجتماعی گفت:‌ در این جلسه رئیس پلیس فتا گزارش کامل و جامعی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌های اجتماعی ارائه کرد.وی همچنین گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی مشکلات تامین اجتماعی در استان‌های مختلف با حضور مدیرعامل این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت که قرار است این کمیسیون در جلسات آینده رفع ابهامات شورای نگهبان درباره طرح مشاغل پست‌های حساس را مورد بررسی قرار دهد؛ طرحی که مربوط به مجلس قبلی است بررسی ایرادات آن به این دوره از مجلس موکول شده است. ]]> اخبار داخلی Wed, 10 May 2017 04:52:24 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/48894/کمیسیون-اجتماعی-آسیب-های-شبکه-های-مجازی-حضور-پلیس-فتا-بررسی