ايتنا - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://itna.ir/ Tue, 22 Aug 2017 20:25:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://itna.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Tue, 22 Aug 2017 20:25:10 GMT 60 فناوری جدید بینایی جدید برای سیستم‌های رباتیک http://itna.ir/fa/doc/news/49823/فناوری-جدید-بینایی-سیستم-های-رباتیک به تازگی دانشمندان موفق شده‌اند تا یک دوربین تک لنزه میدان نوری برای بهبود دید سیستم‌های روباتیک از جمله کاربردهایی مانند خودروهای خودران تولید کنند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی newatlas، در حالی که فناوری رباتیک به سرعت در حال گسترش و نیز پیشرفت است، در عین حال با مسائل و چالش‌های جدیدی مواجه می‌گردد که عدم حل آنها، به مانعی مهم در توسعه کاربرد آنها بدل خواهد گردید. از جمله چالش‌های موجود در شرایط فعلی، این است که سیستم‌های روباتیک باید بتوانند برای مستقل عمل کردن، قدرت دید مناسبی داشته باشند و چنین دیدی یکی از مشکلات اصلی در پیشرفت صنایع رباتیک بوده است. در این میان، متخصصین این عرصه توانسته‌اند تا سامانه‌ای بسیار ویژه برای دید روباتیک طراحی نمایند که شامل یک دوربین میدان نوری تک عدسی است و بنا به گفته تولید کنندگان آن، قادر خواهد بود سیستم دید دنیای روباتیک را به صورت اصولی متحول کند. در این میان، یکی دیگر از کاربری‌های این سیستم که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه سن‌دیه‌گو طراحی شده است، استفاده در مواردی است که در واقع نقش اصلی سیستم رباتیک را دیدن صحیح بر عهده دارد، که البته شاید بتوان بهترین مصداق آن را خودروهای بدون راننده دانست.   مطابق جزئیات اعلام شده، این دوربین می‌تواند به کمک الگوریتم بسیار ویژه و پیچیده نرم‌افزاری طراحی شده برای آن به سراغ برداشت تصاویر بسیار کامل و دقیق رفته و نتایج تصویری را در محدوده دیدی با زاویه حدود ۱۳۸ درجه برداشت و ثبت کند. ویژگی منحصربفرد دیگر این عدسی این است که می‌تواند به صورت ترکیبی عمل کرده و بر هر یک از فریم‌های ویدیویی برداشت شده، کیفیت ۱۲۵ مگاپیکسلی را از خود برجای بگذارد. بدین ترتیب با استفاده ترکیبی از این دوربین‌ها می‌توان زاویه دیدی ۳۶۰ درجه‌ای را به صورت عمودی و افقی ایجاد کرده و در نتیجه، یک سیستم دید با میدانی مشابه با یک گوی را به دست آورد. کارشناسان معتقدند با کمک این نوآوری، می‌توان شاهد پیشرفتی بزرگ در صنایع روباتیک بود، اما با توجه به شرایط این پروژه هنوز مشخص نیست که چه مقدار زمان برای عرضه عمومی این دوربین نیاز خواهد بود.   ]]> روبوتيك Tue, 22 Aug 2017 15:53:46 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49823/فناوری-جدید-بینایی-سیستم-های-رباتیک نظام صنفی: جلوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی را بگیرید http://itna.ir/fa/doc/news/49848/نظام-صنفی-جلوی-اتحادیه-کسب-کارهای-اینترنتی-بگیرید رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد: عضویت فعالان تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کفایت می‌کند و نیازی به دریافت مجوز جدید از یک نهاد دولتی و تشکل دیگر وجود ندارد.به گزارش ایتنا باقر بحری گفت: تشکیل اتحادیه کسب و کارهای مجازی همچون سایر تشکل‌های موازی باعث می‌شود فعالان این حوزه با مشکلات بیشتری در حوزه قوانین و مقررات روبرو باشند.وی با اشاره به تفسیر اشتباه و خودخوانده متولیان اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از ماده ۸۷ قانون نظام صنفی کشور گفت: نتایج اولین دوره انتخابات این اتحادیه نشان داد که اعضای هیئت مدیره آن با کمتر از پنجاه رای انتخاب شده‌اند و حتی با وجود مفهوم صنفی اتحادیه، به نظر می‌رسد دو نفر از منتخبان این هیات مدیره از وابستگان مرکز دولتی توسعه تجارت الکترونیکی هستند.رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تاکید کرد: با توجه به اتفاقات رخ داده، ضروری است که مقامات مسئول در اسرع وقت به این موضوع ورود پیدا کرده و با تدبیر جلوی فعالیت‌های غیرقانونی این افراد را بگیرند. در غیر این صورت، ورود مراجع ذیصلاح به موضوع اتحادیه کسب و کارهای مجازی اجتناب‌ناپذیر است.بحری با یادآوری اینکه ۱۳ سال پیش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از بطن انجمن شرکت‌های انفورماتیک به عنوان یک تشکل ۱۲ ساله متولد شد، ادامه داد: اگر انجمن‌ها و یا اتحادیه‌ها، ظرفیت کافی برای مطالبه خواسته‌های صنفی را داشتند، فعالان صنف برای تبدیل انجمن به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با رای هیئت وزیران و پشتوانه قانون مجلس شورای اسلامی تلاش نمی‌کردند. کارایی و پتانسیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مقابل یک انجمن یا اتحادیه قابل قیاس نیست.به گفته بحری نیاز است کسب و کارهای اینترنتی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان یک پنجره واحد خود را ثبت کنند تا تنها از طریق این پنجره با متولیان و نهادهای نظارتی در ارتباط باشند. او در این رابطه تاکید کرد: این پنجره واحد قطعا نمی‌تواند یک نهاد دولتی مثل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یا یک اتحادیه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و باید یک ساختار تشکلی غیردولتی و غیرانتفاعی داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که برخی به دنبال ایجاد مجوزهای انحصاری در فضای کسب و کارهای مجازی هستند و چون در دو دوره قبلی، وزرای وقت صنعت، معدن و تجارت با این تفکر و شیوه عملکرد موافق نبوده‌ و اجازه انجام این کار را نداده‌اند، در فضا و بازه زمانی گذار وزارتخانه از دولت یازهم به دولت دوازدهم کمال استفاده را برده و مقدمات ایجاد اتحادیه را فراهم کرده‌اند.تشکیل هر انجمن صنفی بازگشت به عقب استهمچنین ناصر سعادت رییس سازمان نصر اخیرا در خصوص راه‌اندازی انجمن کسب و کارهای اینترنتی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که سازمان پیرو آن تشکیل شده است، هر شرکتی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجوز فعالیت دریافت کند. سازمان هم مسئول حمایت، ساماندهی و نظم‌بخشی آنهاست و اگر هر تشکل یا انجمنی برخلاف قانون عمل کند و وارد حوزه فعالیت‌های قانونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شود بدون تردید سازمان به جهت جلوگیری از فعالیت‌های موازی و هرنوع مجوز اضافی از مبادی قانونی موضوع را پیگیری خواهد کرد.رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور تاکید کرد: هیچ مخالفتی با تشکیل انجمن‌های تخصصی و کارشناسی نداریم اما تشکیل هر انجمن صنفی در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازگشت به عقب است.سعادت در ادامه به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: یک فرش‌فروش در کنار فعالیت سنتی خود، سایتی هم برای فروش آنلاین راه‌اندازی کند این کار کسب و کار اینترنتی نیست و باید از اتحادیه فرش‌فروشان مجوز فعالیت دریافت کند. حال اگر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی هم تشکیل شود و این فرد را مجبور به دریافت مجوز دیگری کند؛ برخلاف قانون تسهیل فضای کسب و کار است و بنابراین تشکیل انجمن کسب و کارهای اینترنتی اشتباه تاریخی و بازگشت به عقب است.  ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 13:17:53 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49848/نظام-صنفی-جلوی-اتحادیه-کسب-کارهای-اینترنتی-بگیرید بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای یادگیری حرفه‌ای http://itna.ir/fa/doc/news/49835/بهترین-زبان-های-برنامه-نویسی-مناسب-یادگیری-حرفه-ای بیل گیتس مؤسس مایکروسافت در یکی از سخنان خود می‌گوید: «برای انجام کارهای سخت، افراد تنبل را انتخاب می‌کنم چون یک شخص تنبل، همیشه راهی آسان را برای انجام کارهای سخت پیدا می‌کند.» در مورد فعالیتی مانند برنامه‌نویسی نیز این سخن صدق می‌کند؛ چرا که واقعاً یادگیری تمامی زبان‌های برنامه نویسی، وقت و انرژی زیادی را می‌طلبد و به همین خاطر، باید زبان برنامه‌نویسی متناسب با همان شغل و حرفه را آموخت. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از اینکوایرر، ظاهراً منظور بیل گیتس از سخنان مزبور آن است که بهترین مهندسان، در واقع کسانی هستند که در زمینه فناوری، در پیِ ساده‌سازی کارهای پیچیده هستند. به عبارت دیگر، چرا وقتی یک ماشین می‌تواند کاری را سریع‌تر و به نحوی بهتر انجام دهد، در پی آن هستیم که آن کار را انسان انجام دهد و آن الگو را در خود به وجود بیاورد؟ هدف از برنامه‌نویسی در مشاغل مختلف، آن است که دانش "داده" را ساده‌سازی کنیم تا تمامی افراد بتوانند از این دانش بهره‌مند شده و از آن استفاده کنند. مواد آموزش ماشین مایکروسافت به شما این امکان را می‌دهد که یک مدل را فرابگیرید و نتایج را از طریق یک سرویس وب و بدون نیاز به نوشتن یک خط کد، پیش‌بینی کنید. گفتنی است در حال حاضر زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و فراوانی وجود دارند که در مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لیکن در این میان،‌زبان‌هایی مانند جاوا، پایتون، C و C++ بیشترین کاربرد و استفاده را دارند. به همین دلیل است که این چهار ستون اساسی در برنامه‌نویسی، اکثر کدهای شغلی را تشکیل می‌دهند. زبان پایتون کارایی بسیار زیادی داشته و در کدنویسی و زیرساخت، کاربرد فراوانی دارد، ضمن اینکه حوزه علوم داده و هوش مصنوعی را نیز دربر می‌گیرد. البته زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت هم در صنایعی مانند موبایل و گیمینگ و همچنین بهداشت و درمان یا مسائل مالی کاربرد زیادی دارد. زبان برنامه‌نویسی راست نیز جایگاه مناسبی دارد و به عقیده برخی از کارشناسان، روزی جایگزین C++ خواهد شد.   ]]> فناوری شخصی Tue, 22 Aug 2017 12:36:46 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49835/بهترین-زبان-های-برنامه-نویسی-مناسب-یادگیری-حرفه-ای تشریح وظایف و تکالیف مرکز ملی فضای مجازی کشور در برنامه ششم توسعه کشور http://itna.ir/fa/doc/news/49847/تشریح-وظایف-تکالیف-مرکز-ملی-فضای-مجازی-کشور-برنامه-ششم-توسعه سعید مهدیون – معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور - در این رابطه افزود: در برنامه ششم توسعه در ماده های ۶۷-۶۸-۶۹ -۱۰۷ و ۱۰۹ برای شورای عالی فضای مجازی کشور و در بند ث ماده ۶۷ برای مرکز ملی فضای مجازی کشور به طور مشخص وظایف و تکالیفی در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به این که شورای عالی فضای مجازی در مجموع در سه حوزه تصویب طرح، دریافت گزارش و مباحث نظارتی و تصویب قواعد و مصوبات باید اقدام کند، افزود: با توجه به این که مرکز ملی فضای مجازی می تواند نقش اجرایی داشته و شورای عالی فضای مجازی جایگاه سیاست گذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی دارد، در برنامه ششم توسعه وظایف مرکز ملی و شورای عالی از یکدیگر تفکیک شده است.مهدیون در خصوص ماده ۱۰۷ این برنامه، تصریح کرد: براساس این ماده باید یک طرح جامع برای افزایش ظرفیت های قدرت نرم و دفاع رایانیکی (سایبری) و تامین پدافند و امنیت رایانیکی برای زیرساخت های کشور به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد و در صورتی که شورا برای این طرح مصوبه ای نداشته باشد، قابل اجرا نخواهد بود.وی با تاکید بر این که دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی باید این طرح را با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات تدوین کرده و پس از تصویب در این شورا نظارت و کنترل بر اجرای آن داشته باشد، اظهار کرد: علاوه بر تصویب مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی صورت می گیرد و باید گزارش های پیشرفت آن ارایه شود، در بند ح ماده ۶۸ نیز دولت مکلف شده است تا پایان برنامه ششم سامانه های مالیات الکترونیکی و معاملات دولت الکترونیکی را مستقر و بهره برداری کند و وزارت ارتباطات موظف شده که بر اجرای آن نظارت و پیگیری مستمر داشته و گزارش های آن را به صورت شش ماهه به شورای عالی فضای مجازی کشور و کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارایه کند. بنابراین شورای عالی فضای مجازی باید چارچوب و شاخص های نظارتی برای ارایه گزارش ها را تهیه کند.معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور در رابطه با وظایف و تکالیف شورای عالی فضای مجازی برای تصویب قواعد و مصوبات تاکید کرد: در بند الف ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه آمده است که به وزارت ارتباطات اجازه داده می‌شود نسبت به افزایش ظرفیت انتقال (ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت بر ثانیه اقدام کند و برای ارایه خدمات ماهواره ای سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاه های وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری با بخش خصوصی و شرکت های خارجی در طرح های فیبر نوری و ... اقدام کند که این فعالیتها باید با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای برآورده کردن نیازهای کشور باشد.وی افزود: این بند، بر سیاست ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی به صورت تفکیک شده تاکید کرده است بنابراین باید شورا برای آن مصوباتی داشته باشد که صرفا نگاه سیاستی نداشته و جزئیات نیز در آن لحاظ شده باشد. مهدیون با اشاره به این که شورای عالی فضای مجازی کشور باید از فرصت های قانونی به وجود آمده برای بهبود و هدایت وضعیت فضای مجازی در کشور استفاده کند، گفت: در بند ۲ ماده ۶۷ نیز به توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی تاکید شده است که شورای عالی فضای مجازی می تواند مصوبه و سیاست در این زمینه در زمان تعیین شده داشته باشد اما در صورتی که تا پایان زمان بندی اقدامی صورت نگیرد مانند برنامه پنجم، با مشکل تغییرات برنامه و اعتبارات از سوی دستگاه ها برای اجرای سیاست ها و مصوبات این شورا مواجه خواهیم شد.وی اعلام کرد: در ماده ۶۷ در خصوص حضور موثر در بازارهای منطقه ای و بین المللی، صدور خدمات فنی و مهندسی پهنای باند با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی و شرکت های خارجی با رعایت منافع ملی و همچنین در رابطه با خدمات تعهدی دولت برای مناطق کم برخوردار با ۴ هدف سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی تاکید شده که از مباحث بسیار مهم برای شورای عالی فضای مجازی کشور است و لازم است هر چه سریعتر در این زمینه مصوبه و سیاست تصویب شود.معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: در بند ب ماده ۶۷ نیز آمده است که به منظور توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش بهره وری زیرساخت های ارتباطی کشور، دستگاه های اجرایی و نهادهای غیر نظامی برای این که بتوانند استفاده اختصاصی در قلمرو فعالیت های داخلی دستگاه های خود داشته باشند مجاز هستند خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وفق قوانین و مقررات و با مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه دهند که این وزارتخانه نیز باید وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی این مجوزها را بدهد. براساس این بند که به حفظ یکپارچکی شبکه ملی اطلاعات کمک خواهد کرد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز نیست در صورت نبود مصوبه از سوی شورای عالی فضای مجازی اقدام کند و باید در این زمینه از این شورا مصوبه داشته باشد.وی در خصوص ماده ۶۸ برنامه ششم توسعه که به ادله و استناد پذیری الکترونیکی پرداخته است، تاکید کرد: براساس آن دستگاه های اجرایی، واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری اعم از نظامی و غیر نظامی با موافقت ایشان، شوراهای اسلامی شهر و روستا و موسسات خصوصی حرفه ای به منظور ایجاد نظام اطلاعات استناد پذیری الکترونیکی مکلف هستند با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی فعالیت کنند و اگر دراین زمینه شورا مصوبه ای نداشته باشد براساس برنامه‌های خود می توانند عمل کنند که البته با توجه به اهمیت هویت اشخاص و تاکید شورا بر آن باید تا پایان سال دوم در این زمینه مصوباتی تدوین و تصویب شود.مهدیون در توضیح ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به هوشمند سازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانه ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارتهای حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیربیست هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ اقدام کند، گفت: موضوع این ماده از اولویت های شورای عالی فضای مجازی است و تاکنون در حوزه بازی های رایانه ای به صورت کلی مصوبه داشته که البته باید به صورت خاص برای آموزش و پرورش در زمینه بازی های رایانه ای آموزشی مصوبه داشته باشیم.وی با بیان این که در ماده ۱۰۹ نیز در حوزه پدافند غیر عاملی دولت مکلف شده تا مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی در ایجاد سامانه پدافند سایبری و افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دستگاه ها اقدام کند، افزود: برنامه ششم توسعه در بند ث ماده ۶۷ به طور مشخص مرکز ملی فضای مجازی را مکلف کرده است که با همکاری دستگاه های ذی ربط، آیین نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استاندارد سازی و تبادل اطلاعات بین دستگاهی را تهیه و تدوین کند و پس از آن شورای عالی فضای مجازی مرجع تصویب آیین نامه است. در واقع این بند ادامه ماده ای است که در برنامه پنجم داشتیم که به برنامه ششم منتقل شده و مرکز ملی در آن به صورت مستقل تکلیف دارد. ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 11:09:58 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49847/تشریح-وظایف-تکالیف-مرکز-ملی-فضای-مجازی-کشور-برنامه-ششم-توسعه به‌روزرسانی سیستم عامل لینوکسی feren http://itna.ir/fa/doc/news/49813/به-روزرسانی-سیستم-عامل-لینوکسی-feren به‌تازگی سیستم‌عامل feren -که یک OS متن‌باز بوده و ضمناً بر پایه هسته سیستم‌عامل لینوکس طراحی شده است- با یک به‌روزرسانی جدید مواجه شده که کاربران این سیستم‌عامل با استفاده از این بسته و نصب آن، نهایتاً به این توانایی دست خواهند یافت که از امکانات لینوکس مینت نسخه ۱۸.۲ نیز به خوبی بهره ببرند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی softpedia، محبوبیت سیستم‌عامل لینوکس برخلاف گذشته نه چندان مطلوب، اکنون روزبه‌روز بیشتر می‌شود و البته این اتفاق نه تنها در میان مخاطبین خاص مانند محافل آکادمیک، بلکه در بین کاربران عام نیز مشاهده می‌گردد. از دید کارشناسان، یکی از دلایل اصلی افزایش این محبوبیت نیز عرضه نسخه‌های متفاوت و با هدفگذاری مخاطبان متنوع از سیستم‌های عامل بر پایه لینوکس است که حق انتخاب بیشتری به کاربر اعطا می‌کند. به نظر متخصصین نرم‌افزاری، یکی از نسخه‌های متفاوت لینوکس را باید سیستم‌عامل feren دانست که سیستم‌عاملی کاربردی بسیار جذاب بر پایه هسته لینوکس است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، این نسخه خاص توانسته تاکنون طیف وسیعی از کاربران متعدد را به خود جذب نماید. به‌تازگی برای سیستم‌عامل feren یک به‌روزرسانی جدید طراحی و عرضه شده است که قابلیت‌های ویژه‌ای به کاربران می‌بخشد، از جمله اینکه موجب می‌شود تا کاربران این نسخه بتوانند از یکی از جدیدترین هسته‌های لینوکس بهره‌مند گردند.   گفتنی است استفاده از این به‌روزرسانی موجب می‌شود تا کاربران feren به لینوکس مینت نسخه ۱۸.۲ دسترسی پیدا کنند. این امر مزایای متعددی را برای کاربران به همراه دارد که مهم‌ترین آنها بهبود بوت یواس‌بی است. البته این تذکر فنی هم در خصوص این بسته گفته شده که در صورت انجام به‌روزرسانی به این نسخه، ممکن است با پاک شدن تعدادی از نرم‌افزارها روبرو شوید که نباید از این بابت نگران بود، زیرا می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به بخش Recommended Apps این نرم‌افزارها را دوباره و به سرعت دریافت کنید. از دیگر مزایای ویژه این به‌روزرسانی نیز می‌توان به بهبود قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا اشاره کرد که می‌تواند به‌خوبی نیازهای گرافیکی بسیاری از کاربران را تأمین کند.   ]]> سيستم عامل Tue, 22 Aug 2017 09:02:27 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49813/به-روزرسانی-سیستم-عامل-لینوکسی-feren رحمتی: در شاخص‌های بین‌المللی، دستاورد برجسته‌ای نداشتیم http://itna.ir/fa/doc/interview/49841/رحمتی-شاخص-های-بین-المللی-دستاورد-برجسته-ای-نداشتیم اشاره:سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر می‌گردد.در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت می‌پذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامه‌نگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت می‌گردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.گفت‌وگوی ایتنا با پرویز رحمتی، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و مدیر عامل شرکت مهندسی نرم‌افزاری رایورز:■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟در ارتباط با ارزیابی باید معیار یا شاخص‌هایی داشته باشیم که به کمک آنها ارزیابی کنیم و در صورتی که معیار وجود نداشته باشد ارزیابی ما تقریبی و احساسی خواهد بود. نمونه این نوع ارزیابی‌های احساسی توجه به بیشتر شدن حدودی دسترسی‌ها و فیلتر نشدن تلگرام و اینستاگرام است، که عملکرد را خوب ارزیابی می‌کنند، اما تصور من این است که می‌توانیم در ۲ زمینه شاخص و معیار را در نظر بگیریم: یکی شاخص‌های توسعه ICT بر حسب آنچه که ITU اعلام کرده و دوم شاخص‌های مربوط به دولت الکترونیک سازمان ملل متحد.در شاخص‌های ITU، در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵، ۱۶ درصد رشد داشتیم، در صورتی که در ۳ سال قبل که در دولت دهم بود، این میزان رشد ۲۳ درصد بود علیرغم اینکه چند پله رشد داشتیم اما با مقایسه این ۲ دوره متوجه می‌شویم که ما از نظر توسعه ICT با شاخص‌های بین‌المللی دستاورد درخور توجه و برجسته‌ای نداشتیم. در شاخص دولت الکترونیک این وضعیت بدتر است و ما ۶ پله نزول کرده‌ایم.علیرغم تمام اقداماتی که در زمینه شبکه ملی اطلاعات انجام شده که همگی مباحث مثبتی بوده، اما با مقایسه خروجی به صورت واقع‌بینانه متوجه می‌شویم با اینکه توجه این دولت به مبحث ICT به نسبت به دولت قبلی بسیار متفاوت بوده ولی نتیجه عملکرد وزارت ICT در این ۲ گروه از شاخص‌ها با سطح مطلوب فاصله دارد.■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیه‌ای به ایشان دارید؟به طور خلاصه روی ۲ موضوع تمرکز می‌کنم. بازار فعلی ICT ما بسیار غیررقابتی است که دلایل زیادی دارد که خارج از این مصاحبه است، انتظار اول ما از وزیر، انجام تمهیدات لازم برای خروج از این وضعیت و سالم‌سازی فضای رقابتی است.دومین خواسته ما هم بحث تعهد به برنامه‌ها است. در برنامه توسعه در رابطه با شاخص‌های توسعه ICT و دولت الکترونیک، پیش‌بینی‌هایی انجام شده و جایگاهی برای کشور ما در پایان چشم‌انداز ۲۰ساله در نظر گرفته شده است. وزیر ارتباطات باید متعد به این برنامه‌ها بوده و جایگاه جهانی ما را به نحو محسوسی بهبود ببخشد. در شرایطی این حرف را عرض می‌کنم که به اعتبار موفقیت برجام، رتبه سهولت کسب‌‎وکار ما ۲۵ پله ارتقاء یافته است. انتظار این است که در ارتباط با این شاخص‌ها تغییرات محسوس رو به جلو ایجاد شود.  ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 08:43:41 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/49841/رحمتی-شاخص-های-بین-المللی-دستاورد-برجسته-ای-نداشتیم نظرخواهی ایتنا پیرامون عملکرد وزارت ارتباطات http://itna.ir/fa/doc/news/49844/نظرخواهی-ایتنا-پیرامون-عملکرد-وزارت-ارتباطات سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر می‌گردد.در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت می‌پذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامه‌نگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوات می‌گردد که در آن مشارکت نمایند.نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.  ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 07:55:33 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49844/نظرخواهی-ایتنا-پیرامون-عملکرد-وزارت-ارتباطات Oreo رونمایی شد! http://itna.ir/fa/doc/news/49846/oreo-رونمایی به گزارش ایسنا، سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و انتشار شایعاتی در فضای مجازی، دیشب گوگل با بهره گیری از هیجان بوجود آمده از بزرگ‌ترین خورشیدگرفتگی قرن در آمریکا، طی مراسم نسبتا کوتاهی از جدیدترین نسخه سیستم عامل محبوب اندروید ۸ رونمایی کرد.این مراسم به وقت محلی ایالات متحده آمریکا در حدود ساعت ۱۴:۴۰ برگزار شد و گوگل رسما نام آن را اندروید اوریو (Oreo ) اعلام کرد. پیشتر گوگل در ماه مارس سال جاری و در قالب یک نسخه‌ آزمایشی اندروید o را منتشر کرده بود و همانند نسخه‌های پیشین آن، این نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل نیز از زمان انتشار اولیه، تغییرات کوچک و بزرگ متعددی را تجربه کرد.پیش‌نمایش چهارمی که گوگل از اندروید ۸.۰ منتشر کرده بود، به نمونه‌ نهایی بسیار نزدیک بود و قابلیت‌هایی مانند تصویر در تصویر، مدیریت پیشرفته‌ی اعلان‌ها و به‌روزرسانی اخیر اموجی سازگار با Unicode ۱۰ را در برداشت. علاوه‌ بر ویژگی‌های یادشده، اندروید اوریو به لطف اعمال محدودیت‌های جدید روی task های پس‌زمینه، مدیریت باتری بهتری نیز خواهد داشت.هم اکنون فهرست بلندبالایی از گوشی‌های هوشمندی که می توانند این نسخه جدید اندروید را دریافت کنند منتشر شده که بدیهی است گوشی‌های خود گوگل نظیر پیکسل، پیکسل ‌سی، پیکسل ایکس‌ال، نکسوس ۵ ایکس و نکسوس ۶ پی، در صدرِ این فهرست باشند.اما از گوشی‌هایی که پشتیبانی اندروید اوریو برای آن‌ها تایید شده است، می‌توان به نوکیا ۳، ۵، ۶ و ۸، وان‌پلاس ۳، ۳ تی و ۵ و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ اشاره کرد. جدیدترین محصولات سامسونگ و سونی نیز مانند گلکسی‌های سال ۲۰۱۷ سامسونگ و محصولات سری اس ۷ به‌همراه اکسپریا ایکس، ایکس‌زد، ایکس‌ای ۱ نیز به‌روزرسانی اندروید اوریو را دریافت خواهند کرد.از ویژگی‌های اندروید اوریو می‌توان به کاهش زمان لود شدن برنامه‌ها، مصرف کمتر باتری و به کارگیری ویژگی‌های مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی اشاره کرد. ]]> سيستم عامل Tue, 22 Aug 2017 07:28:27 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49846/oreo-رونمایی ساختار فعلی وزارت ارتباطات مناسب نیست http://itna.ir/fa/doc/interview/49842/ساختار-فعلی-وزارت-ارتباطات-مناسب-نیست روزنامه ایران - سونیتا سراب‌پور - جهرمی در یک ماه گذشته با توجه به حاشیه‌هایی که به دلیل سابقه‌های امنیتی خود داشت روزهای پرتنش و سختی را پشت سر گذاشت. حالا اما بعد از تمام اما و اگرها در خصوص کارنامه کاری او، قرار است به‌عنوان یازدهمین وزیر ارتباطات بعد از انقلاب شروع به کار کند. جهرمی در برنامه خود که تقدیم مجلس شد اهداف مشخصی را برای انجام در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته است. توسعه مهارت و تربیت نیروی متخصص در بخش تکنولوژی، رفع انحصار برای توسعه شبکه دسترسی، شکل‌گیری بازار رقابتی، شفاف‌سازی، مقررات‌زدایی و آزاد‌سازی رفع انحصار برای توسعه سرویس‌های نوین، ایجاد اشتغال و حل معضلات شرکت‌های نوپا و... از جمله وعده‌هایی است که او قول انجام آن در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم را داده است. در نخستین مصاحبه‌ای که با جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم از او در خصوص برنامه‌های دقیقش برای رسیدن به این اهداف پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.■ در حال حاضر نخستین خواسته کاربران اینترنت از جنابعالی به‌عنوان وزیر ارتباطات رفع محدودیت‌ها و برداشته شدن فیلترینگ از سرویس‌هایی مانند توئیتر است. چقدر رفع این محدودیت‌ها و دسترسی آزاد به اطلاعات جزو اولویت‌های برنامه شما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود؟مقوله فیلترینگ براساس یک چارچوب و قانون مشخص که مصوب مجلس است در کشور اعمال و مکانیزم انجام فیلترینگ در کارگروهی که در دادستانی کل کشور است مشخص می‌شود. ضمن اینکه جدا از تصمیم‌گیری‌هایی که در این خصوص توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اتخاذ می‌شود، براساس قوانین مدنی کشور قضات هم می‌توانند در این خصوص تصمیم‌هایی اتخاذ کنند. کارگروه ناقض اختیارات مرجع قضایی نیست. البته به لحاظ حقوقی تردید‌هایی در خصوص اینکه مرجع قضایی یک شهر یا کشور می‌تواند حکم به مسدود‌سازی یک سرویس عمومی دهد وجود دارد، اما قوه قضائیه در برخی مواقع به موضوع پیشگیری از انجام یک جرم استناد و بر همین اساس اعلام می‌کند که من مختار هستم مستقیم وارد و یک شبکه را فیلتر کنم. در کشور ما برای فیلتر شدن سرویس‌ها دو نوع مسأله وجود دارد. یک مسأله حاکمیتی و دیگری هم مسأله فرهنگی و اخلاقی. شبکه اجتماعی مانند توئیتر شبکه‌ای با مطالب غیراخلاقی و غیرفرهنگی نیست و مقوله فیلترینگ توئیتر بواسطه موضوعات حاکمیتی انجام شده است.■ منظورتان از موضوعات حاکمیتی چیست؟به طور خاص این شبکه در رخداد سال ۸۸ موضعی علیه حکومت ایران داشت. در آن زمان و براساس اظهاراتی که از سوی مدیر این شبکه مطرح شد دولت ایران این تصور را داشت که آنها در امور داخلی کشور دخالت کرده‌‎اند و فیلتر توئیتر به این دلیل اتخاذ شد.■ چگونه می‌توان موضوعات حاکمیتی که باعث مسدود شدن یک شبکه اجتماعی می‌شوند را حل کرد؟با اعتماد متقابل قابل حل است. یعنی توئیتر که در یک موقعیت حساس اظهار نظری خلاف شرایط حاکم داشته، باید اعتمادسازی انجام دهد و ما اطمینان خاطر داشته باشیم که این شبکه مجدداً از موقعیت و امکاناتش علیه کشور ما استفاده نمی‌کند. فضای توئیتر یک فضای کاملاً مناسب است و من از آن بازخورد‌های بسیار مثبتی گرفته‌ام و به همین خاطر هم در آن عضو هستم.■ آیا تصمیم دارید در وزارت ارتباطات شرایطی برای تعامل با سرویس‌دهندگان اینترنتی خارجی از جمله توئیتر داشته باشید؟این سرویس‌دهنده اعلام آمادگی رسمی خود را مطرح کرده و اعلام داشته که حاضر به گفت‌و‌گو برای حل مشکلات است. فکر می‌کنم با توجه به شرایط حال حاضر زمینه برای این گفت‌و‌گو و تعامل وجود دارد. فضای توئیتر فضایی با محتویات غیراخلاقی نیست که باید مسدود باقی بماند چرا که بیشتر فضای این شبکه معقول است. بنابراین تنها از راه اعتماد‌سازی از سوی همین شبکه، امکان رفع فیلترینگ آن وجود دارد.■ پاسخ ایران به این اعلام آمادگی برای گفت‌و‌گو چیست؟تصمیم‌گیری در این خصوص تنها بر عهده وزارت ارتباطات نیست. تصمیم‌گیر اصلی این موضوع مرجعی به نام شورای عالی فضای مجازی است و این مجموعه باید تصمیم نهایی در این خصوص را اتخاذ کند. در حال حاضر آنها درخواستشان را مطرح کرده‌اند و شورای مجازی باید بررسی‌های لازم برای این گفت‌و‌گو را انجام دهد در نهایت نیز ما براساس رهنمودها و دستورات این شورا اقدام‌های لازم را انجام خواهیم داد.■ در خصوص رفع فیلتر سرویس‌های محبوب دیگر مانند یوتیوب قرار است چه تصمیمی گرفته شود. اخیراً خود شما اعلام کردید که دادستان کل کشور با رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات برای نهادهای آموزشی و دانشگاه‌ها موافقت کرده است چرا فقط دانشگاه‌ها؟برعکس توئیتر که محتویات آن غیراخلاقی نیست، بخشی از مطالب یوتیوب و بلاگ اسپات را محتویات غیراخلاقی تشکیل می‌دهد البته این مطالب بسته به تعاریف فرهنگی از نظر هر فرد یا هر کشور متفاوت است. اما در خصوص چنین سرویس‌هایی ما باید به حاکمیت اطمینان ببخشیم که می‌توانیم فضایی به وجود آوریم که مطالب غیراخلاقی یک سرویس حذف شود تا در نهایت مطالب مفید و آموزشی آن در اختیار کاربران قرار گیرد. اعتماد‌سازی برای دستگاه قضایی و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سیکلی است که نیاز به گذر زمان دارد. یک زمان‌هایی برداشت این بود که رفتار‌ها و خواسته‌ها برای ورود به حوزه یوتیوب و سرویس‌های مشابه تنها رویکرد سیاسی است و اصلاً فضا برای ورود و حل مسأله وجود نداشت اما خوشبختانه رویکردی که امروز دادستان محترم کل کشور دارند کاملاً مثبت است و ایشان به این موضوع از دید سیاسی نگاه نمی‌کنند بلکه به دنبال حل مسأله هستند. جلسات مختلفی با دادستان کل کشور داشتیم و در این خصوص چالش جدی وجود دارد. نخستین چالش این است که از ما خواسته می‌شود تا حذف مطالب غیراخلاقی یک سرویس دهنده خاص را به صورت پایلوت انجام دهیم تا نتیجه برای آنها قابل مشاهده باشد. چالش دوم نگرانی کسب‌ وکارهایی است که خدمات مشابه محتوایی مانند یوتیوب می‌دهند و اینکه رفع فیلتر یوتیوب به کسب و کار آنها ضربه و ضرر وارد می‌کند. هرچند تجربه رفع انحصار خدمات نسل سوم همراه که برای سال‌ها در اختیار اپراتور سوم بود نشان داد زمانی که انحصار در بازار وجود داشته باشد نه اپراتور رشد می‌کند و نه کاربران خدمات مطلوب دریافت می‌کنند. رفع انحصار خدمات نسل سوم کمک کرد تا با ورود اپراتور اول و دوم کاربران اپراتور سوم از ۳۰۰ هزار کاربر در عرض یک سال به ۴ میلیون کاربر برسد. در هر صورت در خصوص رفع فیلتر سرویس‌های اینترنتی پر مخاطب در مرحله اعتماد‌سازی هستیم. ملاحظات سختی برای رفع فیلتر سرویسی مانند یوتیوب و بلاگ اسپات از طرف دادستانی مطرح شده است اما ما تمام تلاش‌مان را برای ایجاد اعتمادسازی به کار خواهیم گرفتم.■ این ملاحظات و شرایط سختی که از آن صحبت می‌کنید شامل چه مواردی هستند؟در یک کلام و به صورت خلاصه این ملاحظات فرهنگی است. ما شبکه علمی کشور را پیشنهاد دادیم چون جامعه‌ای که بیشترین درخواست برای استفاده از یوتیوب و بلاگ اسپات را داشت جامعه دانشگاهی کشور بود و به نظرمان رسید پایلوت حذف مطالب غیراخلاقی و ایجاد دسترسی آزاد به مطالب آموزشی و کاربردی این دو سرویس در این جامعه مؤثر‌تر است.■ اما همین تصمیم صدای انتقاد بسیاری از کاربران را بلند کرده است چرا که آنها اعلام می‌کنند اینکه تنها یوتیوب در اختیار دانشجویان دانشگاه یا مراکز آموزشی قرار گیرد یک نوع تبعیض است.این نگاه ایجاد شده اصلاً درست نیست. ما نگاهی به یک کاربر خاص نداشتیم بلکه به دنبال جامعه آماری خاصی بودیم تا طرح پایلوتی که به آن اشاره کردم را برای آنها پیاده کنیم به همین خاطر هم دانشگاه‌ها را انتخاب کردیم چون شبکه علمی کشور را در اختیار داشتند.■ یعنی باید این امید را داشت که بعد از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، تمامی کاربران هم بدون فیلترینگ به سرویس یوتیوب دسترسی خواهند داشت؟طبیعتاً اگر دغدغه‌های کمیته تعیین مصادیق و قوه‌ قضائیه با اجرای پایلوت این طرح برطرف شود این اجازه نیز به وجود خواهد آمد تا تمامی کاربران بدون محدودیت به این سرویس دسترسی داشته باشند.■ در دولت گذشته با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های ارتباطی لازم، وزارت ارتباطات دولت یازدهم تنها به توسعه این زیرساخت‌ها اقدام کرد و کار مشخصی برای بهبود کیفیت اینترنت نشد تا در نهایت با گذشت چندین سال از ورود اینترنت به کشور دغدغه اصلی کاربران همچنان کیفیت سرویس اینترنتی باشد که تهیه می‌کنند. چه برنامه‌هایی برای بهبود واقعی کیفیت اینترنت در کشور دارید؟کیفیت یک زنجیره است. در این زنجیره شبکه اپراتور تلفن همراه یا اینترنت ثابت، شبکه مخابرات شهری و استانی، شبکه زیرساخت وجود دارد. هر اشکالی در یکی از این زنجیره‌ها می‌تواند به اختلال در سرویس اینترنت کاربر و در نهایت افت کیفیت سرویسشان بینجامد. در خصوص شبکه زیرساخت در سه سال اخیر کارهای قابل توجه و بزرگی انجام شد از جمله اینکه مسیر تأمین اینترنت بین‌الملل خود را از مسیر جنوب که یک مسیر پراختلال و بی‌کیفیتی بود به مسیر شمال انتقال دادیم. همین تغییر مسیر باعث شده ضریب دسترسی به شبکه به بالاترین حد خود یعنی ۹۹ درصد برسد. از طرف دیگر ما چگالی توزیع ترافیک شبکه خود را تصحیح کردیم یعنی ارتباط خود از مرزهای مختلف را افزایش داده‌ایم. از سوی دیگر شبکه ارتباطی اپراتورهای تلفن همراه و ثابت نیز با سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند بهبود قابل توجهی داشته است. تمام این مسائل به بهبود کیفیت در چند سال گذشته کمک قابل توجهی کرده است هر چند جای بهبود بیشتر وجود دارد. امروز localize یا محلی کردن سرویس‌های اینترنتی و انتقال CDN‌های سرویس‌های پرمخاطب به داخل کشور می‌تواند فاصله شما با محتوا را کمتر کند که در نهایت این کم شدن فاصله به معنی بهبود کیفیت اینترنت کاربران خواهد بود. اما در این زمینه مشکلات جدی وجود دارد. مانند تجربه‌ای که در خصوص تلگرام داشتیم. تا حرکتی در این خصوص انجام می‌دهیم سر صدای عجیبی مبنی بر دخالت در حریم خصوصی کاربران بلند می‌شود. چنین فضایی جلوی پیشرفت کار را می‌گیرد.■ به نظر شما عدم شفاف‌سازی مناسب از سوی وزارت ارتباطات باعث مطرح شدن چنین حاشیه‌هایی در خصوص انتقال یک CDN به داخل کشور نمی‌شود؟وزارت ارتباطات تمام تلاش خود برای شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات دقیق به کاربران خود را انجام می‌دهد اما یک دیدگاه اشتباه وجود دارد و آن اینکه هر کاری دولت در این زمینه انجام دهد برای دست‌بردن در اطلاعات شخصی کاربران است و این در حالی است که موضوع اصلی نه حریم خصوصی کاربران که افزایش کیفیت اینترنت است. از سوی دیگر ما قدم‌هایی برای انتقال سرور یا CDN سرویس‌های پرکاربر در ایران برمی‌داریم اما اعلام می‌شود که اگر قرار است این سرویس‌ها به ایران بیایند باید مقررات داخل کشور را رعایت کنند که این کاملاً غیرمنطقی است چرا که یک سرویس‌دهنده بین‌المللی دلیلی ندارد به کشور ما بیاید و مقررات ما را هم رعایت کند. البته که نمی‌توان به اصول فرهنگی کشور بی‌تفاوت بود اما ۶۷ مصداق مجرمانه در فضای اینترنت کشور تعیین شده است و اگر ما از سرویس‌دهنده خارجی بخواهیم این ۶۷ مصداق را رعایت کند هرگز این درخواست را قبول نمی‌کند. همین اختلافات درونی و به تفاهم نرسیدن داخلی ما در نهایت باعث می‌شود که مذاکرات پیشروی نداشته باشد و در نهایت کیفیت اینترنت کشور از یک سطحی بیشتر بهبود پیدا نکند.■ راه حلی که برای این مشکل خواهید داشت چه خواهد بود؟ما باید به یک جمع‌بندی کلان‌تر در این خصوص برسیم. گفت‌و‌گو و مذاکرات در این خصوص را با شورای عالی فضای مجازی و دبیرخانه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه شروع کرده‌ایم تا شرایطی فراهم کنیم که کاربران با پرداخت هزینه کمتر، سرویس‌های اینترنتی خود را با بهترین کیفیت در اختیار داشته باشند.■ چه برنامه‌هایی برای سرویس‌های اینترنتی داخلی در نظر گرفته‌اید؟در خصوص سرویس‌های اینترنتی داخلی اتفاق‌های بزرگی رخ داده است اما بزرگترین مشکل در راه بهبود سرویس‌های داخلی، عدم توسعه شبکه مخابرات ایران است. سال‌های زیادی سرمایه‌گذاری روی شبکه این شرکت نشده است هرچند با مدیریت جدیدی که به این شرکت آمده قدم‌های خوبی برای حل مشکلات شبکه مخابرات کشور برداشته شده است. از جمله‌ این قدم‌ها می‌توان به منتشر کردن شاخص‌های کیفی شبکه این شرکت اشاره کرد. انحصار ذاتی که در بدنه شرکت مخابرات وجود دارد برداشتن قدم‌های بزرگ در آن را سخت کرده است به همین خاطر حل مشکلات شرکت مخابرات نیاز به هدفگذاری‌های دقیق دارد. تلاش خواهیم کرد سرمایه‌گذاری‌های بهتری در این شرکت انجام شود و شاید هم لازم باشد حاکمیت در این حوزه ورود کند. بخشی از شبکه مخابرات با ایجاد رقابت توسعه پیدا خواهد کرد.■ از جمله مصوبه اخیر رگولاتور، ارائه اینترنت نامحدود و حذف بسته‌های حجمی اینترنت پرسرعت بود که در نهایت هم فعلاً متوقف شده است. از نظر بسیاری از فعالان بازار اینترنت این مصوبه‌ها بیشتر به جای ایجاد رقابت در بازار باعث ورشکستگی این فعالان می‌شود و کاربران نیز از این طرح‌ها منفعتی نخواهند برد. به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم آیا تصمیم ندارید سیاستگذاری در بازار اینترنت را بر عهده خود فعالان این بازار بگذارید تا در نهایت قیمت و کیفیت اینترنت به شرایط مطلوب و منطقی نزدیک شود؟دنیا به همین سمتی که اشاره کرده‌اید پیش رفته و اپراتورهای اینترنتی خودشان تعیین‌کننده سیاست‌های این بازار هستند اما واقعیت این است که در کشور ما اگر فضا بدون هیچ نظارتی باز گذاشته شود حقوق مصرف‌کننده رعایت نخواهد شد. یکی از وظایف اصلی حاکمیت دفاع از حقوق مردم است. وضع مقررات باعث نمی‌شود این شرکت‌ها دچار ورشکستگی یا حذف از بازار شوند بلکه گاهی اوقات نبود قانون باعث می‌شود که این شرکت‌ها قیمت‌ها را بالا برده و در نهایت کاربران متحمل ضرر شوند. قدرتی که برخی از اپراتورهای بزرگ اینترنتی و همراه دارند می‌تواند سبب حذف رقیبان کوچکترشان شود. در نهایت حذف رقیبان کوچک باعث ایجاد انحصار در بازار و نبود قدرت کافی برای کنترل آنها می‌شود.■ به نظر شما وجود ۵ اپراتور بزرگ اینترنتی بهتر از این نیست که به ۱۷ شرکت اینترنت پروانه فعالیت در بازار داده شود؟کاهش تعداد پروانه‌ها از جمله رویکرد‌های وزارت ارتباطات دولت یازدهم بوده است به طوری که در زمان شروع به کار این وزارتخانه تعداد پروانه‌های ارتباطی کشور ۳ هزارو ۵۰۰ مجوز بود اما حالا به ۱۷ مجوز رسیده است. با بسته‌های حمایتی و تشویقی در تلاش برای فراهم کردن شرایط ادغام برخی شرکت‌های اینترنتی هستیم اما در کل مسیری که ما باید پیش بگیریم خروج حاکمیت از مسیر تعرفه‌گذاری است. در واقع باید به سمت باز گذاشتن تعرفه و پایش کیفیت اینترنت قدم برداریم. بدنه کمیسیون سازمان تنظیم هم اعتقاد به فضای آزاد برای قیمت‌گذاری دارد. اما شرایط فعلی اجازه کاهش دخالت رگولاتوری در بازار اینترنت کشور را نمی‌دهد.■ در آخرین ماه‌های سال ۹۵ آقای واعظی به همراه برخی اعضای کابینه نشست‌های هم اندیشی با شرکت‌های نوپا برای حل مشکلات این فعالان برگزار کردند اما در نهایت خروجی این نشست‌ها مشخص نشد تا جایی که با تمام قول‌‌هایی که ایشان و دیگر وزیران کابینه دولت یازدهم دادند همچنان این شرکت‌ها با محدودیت‌هایی از جمله مسدود شدن سرویس، مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی روبه رو هستند. راه‌ حل شما در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم برای حل مشکل شرکت‌های نوپا چیست؟در رأس برنامه‌هایی که تقدیم مجلس شد به انقلاب دیجیتال که در دنیا اتفاق افتاده است اشاره‌ کرده‌ام. انقلاب دیجیتال به دنبال خود یک اقتصاد دیجیتال به همراه دارد یعنی تنها موضوع فناوری نیست بلکه موضوع اقتصاد و رشد اقتصادی هم مطرح است. چارچوب کلی برنامه من توانمندسازی مردم و کشور به کمک بهره‌برداری از فرصت‌های دیجیتال است. فرصت‌های استفاده از انقلاب دیجیتال، اشتغال‌زایی و در نهایت افزایش درآمد است. اما متأسفانه ساختار ما متناسب با این رویکرد نیست. ما باید به جای تصدی‌گری در وزارت ارتباطات به دنبال تعریف بسته‌های حمایتی مناسب برای رفع موانع پیش روی کسب و کارهای نوپا باشیم. باید با کمک قانون‌هایی که وجود دارد مشکلات این شرکت‌ها را حل کنیم.■ یعنی تصمیم دارید ساختار وزارت ارتباطات را تغییر دهید؟ساختار فعلی در وزارت ارتباطات متناسب با تغییرات به وجود آمده در دنیای تکنولوژی نیست. در واقع مکانیزم حاضر در بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات مانند پست، فرودگاه پیام و... براساس مدل توسعه صنعتی بوده است پیش رفتن با چنین ساختاری ما را در رسیدن به اهداف با مشکل مواجه می‌کند. سازمانی مانند فناوری اطلاعات در حال حاضر ۶۰۰ کارمند دارد. چون ساختار این سازمان از ابتدا به صورت شرکتی دیده شده به همین خاطر این سازمان باید دنبال درآمد باشد تا بتواند حقوق کارکنانش را پرداخت کند. در نهایت هم این سازمان برای داشتن درآمد به دنبال اعتبار، بستن قرار داد و... است و نمی‌تواند از بخش خصوصی بخوبی حمایت کند. پس با این شرایط قطعاً باید ساختارها با تغییرات اساسی همراه شود. ساختاری باید به وجود آید که بتوانیم برخی اختیارات و قوانین ویژه در حوزه را در اختیار بگیریم تا در نهایت از فرصت‌های فضای مجازی که می‌تواند به رشد کسب و کارهای نوپا کمک کند استفاده کنیم. وقتی صحبت از افزایش سرعت اینترنت و رساندن سرویس اینترنت به روستاها می‌شود تمام این اهداف فرعی برای کمک به کسب و کارهای نوپاست.  ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 07:12:00 GMT http://itna.ir/fa/doc/interview/49842/ساختار-فعلی-وزارت-ارتباطات-مناسب-نیست علی‌بابا در حال تبدیل شدن به یک غول بزرگ در صنایع ابری http://itna.ir/fa/doc/news/49814/علی-بابا-حال-تبدیل-شدن-یک-غول-بزرگ-صنایع-ابری شرکت علی‌بابا به‌تازگی اعلام کرده است که برنامه‌ ویژه‌ای برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنایع ابری در جهان داشته و با ارائه آمار و ارقام مربوطه، نشان داده است که این فرایند در مرحله اجرا قرار دارد. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی convergedigest، شاید بتوان یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های بزرگان صنایع فناوری در سال‌های اخیر را، خدمات و پردازش‌های ابری و دیگر سرویس‌های مرتبط در این زمینه دانست که شرکت‌های بزرگی را وسوسه کرده که وارد این عرصه شده و سهمی برای خود جذب نمایند. در این میان به طوری که آمار بازار نشان می‌دهد، شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون به‌عنوان بزرگان خدمات ابری به‌حساب می‌آیند که سهم اصلی را در دست دارند، لیکن به نظر می‌رسد که شرکت چینی علی‌بابا نیز با تصمیم جدید خود در آستانه تغییر این شرایط است. رسانه‌ها می‌گویند شرکت علی‌بابا اخیراً به‌صورت رسمی از برنامه‌های خود برای حضور در این بازار و حتی تبدیل شدن به غولی بزرگ در زمینه خدمات ابری پرده برداشته است، اما موردی که موجب غافلگیری بسیاری از متخصصان شده است، این است که این شرکت در مرحله ابتدایی آماده‌سازی قرار ندارد، بلکه فراتر از آن و در مسیر موفقیت در این بازار نیز قرار گرفته است.   این شرکت برای دفاع از ادعای خود در زمینه موفقیت و قرار داشتن در مسیر تبدیل شدن به غول بزرگ صنایع ابری، خبر از دو برابر شدن درآمد خود از این خدمات داده است. این کار به‌واسطه ارائه خدمات جدید برای شرکت‌های سنتی بوده که مهاجرت آنها به محیط‌های ابری را بسیار ساده‌تر از روش‌های ارائه شده توسط رقبا کرده است. همچنین این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد تا با افزودن دو دیتاسنتر جدید در کشور مالزی، حضور خود در سطح بین‌المللی را فراتر از ۱۴ کشور ببرد.   ]]> مديريت ICT Tue, 22 Aug 2017 06:18:54 GMT http://itna.ir/fa/doc/news/49814/علی-بابا-حال-تبدیل-شدن-یک-غول-بزرگ-صنایع-ابری